Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 3/2007

01.06.2007

Vertical Scar Mammaplasty in Gigantomastia: Retrospective Study of 115 Patients Treated Using the Modified Lejour Technique

verfasst von: Carole Azzam, M.D., Albert De Mey, M.D.

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 3/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Since 1996, the original technique of superior pedicle vertical scar mammaplasty described by Lejour has been modified by decreasing skin and glandular undermining, limiting liposuction, avoiding tight glandular stitches, and adding a small horizontal scar for very large breasts. Between 1996 and 2002, 115 consecutive patients underwent a bilateral reduction mammaplasty of more than 500 g per breast using the modified Lejour technique. The early, late, and delayed complications were studied according to four parameters: glandular resection, age, smoking habits, and body mass index (BMI). There was no difference in terms of complications according to the glandular resection. Patients with a high BMI were found to have a higher rate of wound dehiscence. The occurrence of partial areolar necrosis proved to be related to smoking habits. Patients younger than 20 years presented a lower rate of seroma. The modified Lejour technique has proved to be safe and effective for large breasts.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Aillet S, Watier E, Chevrier S, Pailheret JP, Grall JY: Breast-feeding after reduction mammaplasty performed during adolescence. Eur J Obst Gynecol Reprod Biol 101:79, 2002CrossRef Aillet S, Watier E, Chevrier S, Pailheret JP, Grall JY: Breast-feeding after reduction mammaplasty performed during adolescence. Eur J Obst Gynecol Reprod Biol 101:79, 2002CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Beer GM, Morgenthaler W, Spicher I, Meyer VE: Modifications in vertical scar breast reduction. Br J Plast Surg 54:341, 2001PubMedCrossRef Beer GM, Morgenthaler W, Spicher I, Meyer VE: Modifications in vertical scar breast reduction. Br J Plast Surg 54:341, 2001PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Beer GM, Spicher I, Cierpka KA, Meyer VE: Benefits and pitfalls of vertical scar breast reduction. Br J Plast Surg 57:12, 2004PubMedCrossRef Beer GM, Spicher I, Cierpka KA, Meyer VE: Benefits and pitfalls of vertical scar breast reduction. Br J Plast Surg 57:12, 2004PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Berthe JV, Massaut J, Greuse M, Coessens B, de Mey A: The vertical mammaplasty: A reappraisal of the technique and its complications. Plast Reconstr Surg 111:2192, 2003PubMedCrossRef Berthe JV, Massaut J, Greuse M, Coessens B, de Mey A: The vertical mammaplasty: A reappraisal of the technique and its complications. Plast Reconstr Surg 111:2192, 2003PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Cherchel A, Azzam C, De Mey A: Breast-feeding after vertical reduction mammaplasty using a superior pedicle. J Plast Reconstr Aesth Surg (in press) 2006 Cherchel A, Azzam C, De Mey A: Breast-feeding after vertical reduction mammaplasty using a superior pedicle. J Plast Reconstr Aesth Surg (in press) 2006
6.
Zurück zum Zitat Cruz-Korchin N, Korchin L: Breast-feeding after vertical mammaplasty with medial pedicle. Plast Reconstr Surg 114:890, 2004PubMedCrossRef Cruz-Korchin N, Korchin L: Breast-feeding after vertical mammaplasty with medial pedicle. Plast Reconstr Surg 114:890, 2004PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Davis GM, Ringler SL, Short K, Serrick D, Bengston BP: Reduction mammaplasty: Long-term efficacy, morbidity, and patient satisfaction. Plast Reconstr Surg 96:1106, 1995PubMedCrossRef Davis GM, Ringler SL, Short K, Serrick D, Bengston BP: Reduction mammaplasty: Long-term efficacy, morbidity, and patient satisfaction. Plast Reconstr Surg 96:1106, 1995PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Dellon AL: The breast. In: Somatosensory testing and rehabilitation. American Occupational Therapy Association, Inc.: Bethesda, MD, pp. 450–454, 1997 Dellon AL: The breast. In: Somatosensory testing and rehabilitation. American Occupational Therapy Association, Inc.: Bethesda, MD, pp. 450–454, 1997
9.
Zurück zum Zitat Farina MA, Newby BG, Alani HM: Innervation of the nipple–areola complex. Plast Reconstr Surg 66:497, 1980PubMedCrossRef Farina MA, Newby BG, Alani HM: Innervation of the nipple–areola complex. Plast Reconstr Surg 66:497, 1980PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Godwin Y, Valassiadou K, Lewis S, Denley H: Investigation in the possible cause of subjective decreased sensory perception in the nipple–areola complex of women with macromastia. Plast Reconstr Surg 113:1598, 2004PubMedCrossRef Godwin Y, Valassiadou K, Lewis S, Denley H: Investigation in the possible cause of subjective decreased sensory perception in the nipple–areola complex of women with macromastia. Plast Reconstr Surg 113:1598, 2004PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Greuse M, Hamdi M, de Mey A: Breast sensitivity after vertical mammaplasty. Plast Reconstr Surg 107: 970, 2001PubMedCrossRef Greuse M, Hamdi M, de Mey A: Breast sensitivity after vertical mammaplasty. Plast Reconstr Surg 107: 970, 2001PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Hall-Findlay E: Superolateral pedicle for breast surgery: An operation for all reasons: Discussion. Plast Reconstr Surg 115:1278, 2005CrossRef Hall-Findlay E: Superolateral pedicle for breast surgery: An operation for all reasons: Discussion. Plast Reconstr Surg 115:1278, 2005CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Hall-Findlay EJ: A simplified vertical reduction mammaplasty: Shortening the learning curve. Plast Reconstr Surg 104:748, 1999PubMedCrossRef Hall-Findlay EJ: A simplified vertical reduction mammaplasty: Shortening the learning curve. Plast Reconstr Surg 104:748, 1999PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Hall-Findlay EJ: Vertical breast reduction with a medially based pedicle. Aesth Surg J 22:185, 2002CrossRef Hall-Findlay EJ: Vertical breast reduction with a medially based pedicle. Aesth Surg J 22:185, 2002CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Jaspars JJ, Posma AM, van Immerseel AA, Gittenberg-de Groot AC: The cutaneous innervation of the female breast and nipple–areolar complex: Implications for surgery. Br J Plast Surg 50:668, 1997CrossRef Jaspars JJ, Posma AM, van Immerseel AA, Gittenberg-de Groot AC: The cutaneous innervation of the female breast and nipple–areolar complex: Implications for surgery. Br J Plast Surg 50:668, 1997CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Lassus C: A technique for breast reduction. Int Surg 53:69, 1970PubMed Lassus C: A technique for breast reduction. Int Surg 53:69, 1970PubMed
18.
Zurück zum Zitat Lejour M: Vertical mammaplasty and liposuction of the breast. Plast Reconstr Surg 94:100, 1994PubMedCrossRef Lejour M: Vertical mammaplasty and liposuction of the breast. Plast Reconstr Surg 94:100, 1994PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Lejour M: Vertical mammaplasty and liposuction of the breast. Quality Medical Publishing: St Louis, MO, 1994 Lejour M: Vertical mammaplasty and liposuction of the breast. Quality Medical Publishing: St Louis, MO, 1994
20.
Zurück zum Zitat Lejour M, Abboud M: Vertical mammaplasty without inframammary scar and with breast liposuction. Perspect Plast Surg 4:67, 1990 Lejour M, Abboud M: Vertical mammaplasty without inframammary scar and with breast liposuction. Perspect Plast Surg 4:67, 1990
21.
Zurück zum Zitat Lejour M, Abboud M, Declety A, Kertesz P: Réduction des cicatrices de plastie mammaire: De l’ancre courte à la verticale. Ann Chir Plast Esthet 35:369, 1990PubMed Lejour M, Abboud M, Declety A, Kertesz P: Réduction des cicatrices de plastie mammaire: De l’ancre courte à la verticale. Ann Chir Plast Esthet 35:369, 1990PubMed
22.
Zurück zum Zitat Leone MS, Franchelli S, Berrino P, Santi PL: Vertical mammaplasty: A personal approach. Aesth Plast Surg 21:356, 1997CrossRef Leone MS, Franchelli S, Berrino P, Santi PL: Vertical mammaplasty: A personal approach. Aesth Plast Surg 21:356, 1997CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Makki AS, Ghanem AA: Long-term results and patient satisfaction with reduction mammaplasty. Ann Plast Surg 41:370, 1998PubMedCrossRef Makki AS, Ghanem AA: Long-term results and patient satisfaction with reduction mammaplasty. Ann Plast Surg 41:370, 1998PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Marshall DR, Callan PP, Nicholson W: Breast-feeding after reduction mammaplasty. Br J Plast Surg 47:167, 1994PubMedCrossRef Marshall DR, Callan PP, Nicholson W: Breast-feeding after reduction mammaplasty. Br J Plast Surg 47:167, 1994PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat McKissok PK: Complications and undesirable results with reduction mammaplasty. In: Goldwyn RM (ed) The unfavorable results in plastic surgery: Avoidance and treatment. 2nd ed. Little, Brown: Boston, pp. 739–752, 1984 McKissok PK: Complications and undesirable results with reduction mammaplasty. In: Goldwyn RM (ed) The unfavorable results in plastic surgery: Avoidance and treatment. 2nd ed. Little, Brown: Boston, pp. 739–752, 1984
26.
Zurück zum Zitat Menke H, Eisenmann-Klein M, Olbrisch RR, Exner K: Continuous quality management of breast hypertrophy by the German Association of Plastic Surgeons: A preliminary report. Ann Plast Surg 46:594, 2001PubMedCrossRef Menke H, Eisenmann-Klein M, Olbrisch RR, Exner K: Continuous quality management of breast hypertrophy by the German Association of Plastic Surgeons: A preliminary report. Ann Plast Surg 46:594, 2001PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Miller BJ, Morris SF, Sigurdson LL, Bendor-Samuel RL, Brennam M, Davies G, Paletz JL: Prospective study of outcomes after reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 115:1025, 2005PubMedCrossRef Miller BJ, Morris SF, Sigurdson LL, Bendor-Samuel RL, Brennam M, Davies G, Paletz JL: Prospective study of outcomes after reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 115:1025, 2005PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat O’Grady KF, Thoma A, Dal Cin A: A comparison of complication rates in large and small inferior pedicle reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 115:736, 2005PubMedCrossRef O’Grady KF, Thoma A, Dal Cin A: A comparison of complication rates in large and small inferior pedicle reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 115:736, 2005PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Palumbo SK, Shifren J, Rhee C: Modifications of the Lejour vertical mammaplasty: Analysis of results in 100 consecutive patients. Ann Plast Surg 40:354, 1998PubMedCrossRef Palumbo SK, Shifren J, Rhee C: Modifications of the Lejour vertical mammaplasty: Analysis of results in 100 consecutive patients. Ann Plast Surg 40:354, 1998PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Passot R: Correction esthétique de la ptose mammaire. In: Doin G (ed) Chirurgie Esthétique: Technique et Résultats. G. Doin & Co., Paris, France, 1931 Passot R: Correction esthétique de la ptose mammaire. In: Doin G (ed) Chirurgie Esthétique: Technique et Résultats. G. Doin & Co., Paris, France, 1931
31.
Zurück zum Zitat Pickford MA, Boorman JG: Early experience with the Lejour vertical scar reduction mammaplasty. Br J Plast Surg 46:516, 1993PubMedCrossRef Pickford MA, Boorman JG: Early experience with the Lejour vertical scar reduction mammaplasty. Br J Plast Surg 46:516, 1993PubMedCrossRef
32.
33.
Zurück zum Zitat Robbins TH: Innervation of the nipple–areola complex (letter). Plast Reconstr Surg 68:453, 1981PubMedCrossRef Robbins TH: Innervation of the nipple–areola complex (letter). Plast Reconstr Surg 68:453, 1981PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Rohrich RJ, Gosman AA, Brown SA, Tonadapu P, Foster B: Current preferences for breast reduction techniques: A survey of board-certified plastic surgeons 2002. Plast Reconstr Surg 114:1724, 2004PubMedCrossRef Rohrich RJ, Gosman AA, Brown SA, Tonadapu P, Foster B: Current preferences for breast reduction techniques: A survey of board-certified plastic surgeons 2002. Plast Reconstr Surg 114:1724, 2004PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Sandsmark M, Amland PF, Abyholm F, Traaholt L: Reduction mammaplasty: A comparative study of the Orlando and Robbins methods in 292 patients. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 26:203, 1992PubMed Sandsmark M, Amland PF, Abyholm F, Traaholt L: Reduction mammaplasty: A comparative study of the Orlando and Robbins methods in 292 patients. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 26:203, 1992PubMed
36.
Zurück zum Zitat Sarhadi NS, Shaw Dunn J, Lee FD, Soutar DS: An anatomical study of the nerve supply of the breast, including the nipple and areola. Br J Plast Surg 49:156, 1996PubMedCrossRef Sarhadi NS, Shaw Dunn J, Lee FD, Soutar DS: An anatomical study of the nerve supply of the breast, including the nipple and areola. Br J Plast Surg 49:156, 1996PubMedCrossRef
37.
Zurück zum Zitat Schlenz I, Kuzbari R, Gruber H, Holle J: The sensitivity of the nipple–areola complex: An anatomic study. Plast Reconstr Surg 105:905, 2000PubMedCrossRef Schlenz I, Kuzbari R, Gruber H, Holle J: The sensitivity of the nipple–areola complex: An anatomic study. Plast Reconstr Surg 105:905, 2000PubMedCrossRef
38.
Zurück zum Zitat Schlenz I, Rigel S, Schemper M, Kuzbari R: Alteration of nipple and areola sensitivity by reduction mammaplasty: A prospective comparison of five techniques. Plast Reconstr Surg 115:743, 2005PubMedCrossRef Schlenz I, Rigel S, Schemper M, Kuzbari R: Alteration of nipple and areola sensitivity by reduction mammaplasty: A prospective comparison of five techniques. Plast Reconstr Surg 115:743, 2005PubMedCrossRef
39.
Zurück zum Zitat Strauch B, Elkowitz M, Baum T, Herman C: Superolateral pedicle for breast surgery: An operation for all reasons. Plast Reconstr Surg 115:1269, 2005PubMedCrossRef Strauch B, Elkowitz M, Baum T, Herman C: Superolateral pedicle for breast surgery: An operation for all reasons. Plast Reconstr Surg 115:1269, 2005PubMedCrossRef
40.
Zurück zum Zitat Temple CL, Hurst LN: Reduction mammaplasty improves breast sensibility. Plast Reconst Surg 104:72, 1999PubMedCrossRef Temple CL, Hurst LN: Reduction mammaplasty improves breast sensibility. Plast Reconst Surg 104:72, 1999PubMedCrossRef
41.
Zurück zum Zitat Wagner DS, Alfonso DR: The influence of obesity and volume of resection on success in reduction mammaplasty: An outcome study. Plast Reconstr Surg 115:1034, 2005PubMedCrossRef Wagner DS, Alfonso DR: The influence of obesity and volume of resection on success in reduction mammaplasty: An outcome study. Plast Reconstr Surg 115:1034, 2005PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Vertical Scar Mammaplasty in Gigantomastia: Retrospective Study of 115 Patients Treated Using the Modified Lejour Technique
verfasst von
Carole Azzam, M.D.
Albert De Mey, M.D.
Publikationsdatum
01.06.2007
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 3/2007
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-006-0227-0

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2007

Aesthetic Plastic Surgery 3/2007 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.