Skip to main content
Erschienen in: Clinical Research in Cardiology 10/2022

09.03.2022 | Original Paper

Very early infective endocarditis after transcatheter aortic valve replacement

verfasst von: Vassili Panagides, Mohamed Abdel-Wahab, Norman Mangner, Eric Durand, Nikolaj Ihlemann, Marina Urena, Costanza Pellegrini, Francesco Giannini, Piotr Scislo, Zenon Huczek, Martin Landt, Vincent Auffret, Jan Malte Sinning, Asim N. Cheema, Luis Nombela-Franco, Chekrallah Chamandi, Francisco Campelo-Parada, Erika Munoz-Garcia, Howard C. Herrmann, Luca Testa, Won-Keun Kim, Helene Eltchaninoff, Lars Søndergaard, Dominique Himbert, Oliver Husser, Azeem Latib, Hervé Le Breton, Clement Servoz, Philippe Gervais, David del Val, Axel Linke, Lisa Crusius, Holger Thiele, David Holzhey, Josep Rodés-Cabau

Erschienen in: Clinical Research in Cardiology | Ausgabe 10/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Scarce data exist about early infective endocarditis (IE) after trans-catheter aortic valve replacement (TAVR).

Objective

The objective was to evaluate the characteristics, management, and outcomes of very early (VE) IE (≤ 30 days) after TAVR.

Methods

This multicenter study included a total of 579 patients from the Infectious Endocarditis after TAVR International Registry who had the diagnosis of definite IE following TAVR.

Results

Ninety-one patients (15.7%) had VE-IE. Factors associated with VE-IE (vs. delayed IE (D-IE)) were female gender (p = 0.047), the use of self-expanding valves (p < 0.001), stroke (p = 0.019), and sepsis (p < 0.001) after TAVR. Staphylococcus aureus was the main pathogen among VE-IE patients (35.2% vs. 22.7% in the D-IE group, p = 0.012), and 31.2% of Staphylococcus aureus infections in the VE-IE group were methicillin-resistant (vs. 14.3% in the D-IE group, p = 0.001). The second-most common germ was enterococci (34.1% vs. 24.4% in D-IE cases, p = 0.05). VE-IE was associated with very high in-hospital (44%) and 1-year (54%) mortality rates. Acute renal failure following TAVR (p = 0.001) and the presence of a non-enterococci pathogen (p < 0.001) were associated with an increased risk of death.

Conclusion

A significant proportion of IE episodes following TAVR occurs within a few weeks following the procedure and are associated with dismal outcomes. Some baseline and TAVR procedural factors were associated with VE-IE, and Staphylococcus aureus and enterococci were the main causative pathogens. These results may help to select the more appropriate antibiotic prophylaxis in TAVR procedures and guide the initial antibiotic therapy in those cases with a clinical suspicion of IE.

Graphical abstract

Very early infective endocarditis after trans-catheter aortic valve replacement. VE-IE indicates very early infective endocarditis (≤30 days post TAVR). D-IE indicates delayed infective endocarditis.
Literatur
7.
Zurück zum Zitat Habib G, Lancellotti P, Antunes MJ et al (2015) 2015 ESC Guidelines for the management of infective endocarditis. the task force for the management of infective endocarditis of the European Society of Cardiology (ESC)Endorsed by: European Association for Cardio-Thoracic Surgery (EACTS), the European Association of Nuclear Medicine (EANM). Eur Heart J 36:3075–3128. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehv319CrossRefPubMed Habib G, Lancellotti P, Antunes MJ et al (2015) 2015 ESC Guidelines for the management of infective endocarditis. the task force for the management of infective endocarditis of the European Society of Cardiology (ESC)Endorsed by: European Association for Cardio-Thoracic Surgery (EACTS), the European Association of Nuclear Medicine (EANM). Eur Heart J 36:3075–3128. https://​doi.​org/​10.​1093/​eurheartj/​ehv319CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Very early infective endocarditis after transcatheter aortic valve replacement
verfasst von
Vassili Panagides
Mohamed Abdel-Wahab
Norman Mangner
Eric Durand
Nikolaj Ihlemann
Marina Urena
Costanza Pellegrini
Francesco Giannini
Piotr Scislo
Zenon Huczek
Martin Landt
Vincent Auffret
Jan Malte Sinning
Asim N. Cheema
Luis Nombela-Franco
Chekrallah Chamandi
Francisco Campelo-Parada
Erika Munoz-Garcia
Howard C. Herrmann
Luca Testa
Won-Keun Kim
Helene Eltchaninoff
Lars Søndergaard
Dominique Himbert
Oliver Husser
Azeem Latib
Hervé Le Breton
Clement Servoz
Philippe Gervais
David del Val
Axel Linke
Lisa Crusius
Holger Thiele
David Holzhey
Josep Rodés-Cabau
Publikationsdatum
09.03.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Clinical Research in Cardiology / Ausgabe 10/2022
Print ISSN: 1861-0684
Elektronische ISSN: 1861-0692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00392-022-01998-0

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2022

Clinical Research in Cardiology 10/2022 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Adipositas-Medikament auch gegen Schlafapnoe wirksam

24.04.2024 Adipositas Nachrichten

Der als Antidiabetikum sowie zum Gewichtsmanagement zugelassene Wirkstoff Tirzepatid hat in Studien bei adipösen Patienten auch schlafbezogene Atmungsstörungen deutlich reduziert, informiert der Hersteller in einer Vorab-Meldung zum Studienausgang.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.