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Erschienen in: Current Atherosclerosis Reports 7/2023

13.05.2023

What Is the Optimal Duration of Antiplatelet Therapy for Patients with Coronary Heart Disease?

verfasst von: Beryl Otieno, Chukwuka Ibecheozor, Marlene S. Williams

Erschienen in: Current Atherosclerosis Reports | Ausgabe 7/2023

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Abstract

Purpose of Review

Optimal duration of antiplatelet therapy continues to attract extensive debates and has been progressively adjusted in the setting of advancements in stent design and assessment of patient clinical characteristics. Given the ever-changing landscape of antiplatelet therapy and the multitude of clinical trials that have examined this duration, there are varying scenarios for optimal duration based on patient presentation and risk profile. This review highlights the current concepts and recommendations regarding duration of antiplatelet therapy in coronary heart disease.

Recent Findings

In particular, we review the current data on the use of dual antiplatelet therapy in the different clinical scenarios. Relatively longer dual antiplatelet therapy is perhaps limited to patients with higher risk for cardiovascular events and/or high-risk lesions and shorter durations of dual antiplatelet therapy have been shown to reduce bleeding complications at the same time as stabilization of ischemic endpoints.

Summary

More recent trials have demonstrated the safety of shorter durations of dual antiplatelet therapy in appropriate patients with coronary heart disease.
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Metadaten
Titel
What Is the Optimal Duration of Antiplatelet Therapy for Patients with Coronary Heart Disease?
verfasst von
Beryl Otieno
Chukwuka Ibecheozor
Marlene S. Williams
Publikationsdatum
13.05.2023
Verlag
Springer US
Erschienen in
Current Atherosclerosis Reports / Ausgabe 7/2023
Print ISSN: 1523-3804
Elektronische ISSN: 1534-6242
DOI
https://doi.org/10.1007/s11883-023-01108-z

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Im Battle of Experts traten zwei Experten auf dem Diabeteskongress gegeneinander an: Die eine vertrat die Auffassung „Sport statt Spritze“ bei Adipositas und Typ-2-Diabetes, der andere forderte „Spritze statt Sport!“ Am Ende waren sie sich aber einig: Die Kombination aus beidem erzielt die besten Ergebnisse.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Triglyzeridsenker schützt nicht nur Hochrisikopatienten

10.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.

Gibt es eine Wende bei den bioresorbierbaren Gefäßstützen?

In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.

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