Skip to main content
Erschienen in: The Journal of Obstetrics and Gynecology of India 1/2012

01.02.2012 | Original Article

A Randomized Controlled Trial Comparing Two Different Antibiotic Regimens for Prophylaxis at Cesarean Section

verfasst von: Gourisankar Kamilya, Subrata Lall Seal, Joydev Mukherji, Himangsu Roy, Subir Kumar Bhattacharyya, Avijit Hazra

Erschienen in: The Journal of Obstetrics and Gynecology of India | Ausgabe 1/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

To compare the efficacy of intravenous single dose, less costly cefotaxime and more expensive amoxycillin–clavulanic acid combination for prophylaxis at cesarean section.

Method

A double blind randomized controlled trial was undertaken on 760 subjects with two parallel treatment groups. Data were analyzed using Graphpad Instat 3 McIntosh software by Student’s t test, Mann–Whitney U test, the Chi-squared test or fisher’s exact test.

Results

Comparatively narrow spectrum low cost cefotaxime is as effective as more expensive commonly used amoxicillin–clavulanic acid with no significant difference of infectious morbidity and hospital stay (p = 0.27 and 0.11 in elective and emergency cases respectively).

Conclusion

Less costly cefotaxime should be preferred compared to more costly amoxicillin–clavulanic acid combination for prophylaxis at cesarean section.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Wild SM. Antibiotic prophylaxis at caesarean section. The Lancet. 2002;360:724.CrossRef Wild SM. Antibiotic prophylaxis at caesarean section. The Lancet. 2002;360:724.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Rouzi AA, Khalifa F, Ba’aqeel H, et al. The routine use of cefazoline in cesarean section. Int J Obst Gynecol. 2000;69:107–12.CrossRef Rouzi AA, Khalifa F, Ba’aqeel H, et al. The routine use of cefazoline in cesarean section. Int J Obst Gynecol. 2000;69:107–12.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Chelmow D, Ruheli MS, Huang E. Prophylactic use of antibiotics for nonlaboring patients undergoing cesarean delivery with intact membranes: a meta analysis. Am J Obstet Gynecol. 2001;184:656–61.PubMedCrossRef Chelmow D, Ruheli MS, Huang E. Prophylactic use of antibiotics for nonlaboring patients undergoing cesarean delivery with intact membranes: a meta analysis. Am J Obstet Gynecol. 2001;184:656–61.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Mah MW, Pyper AM, Oni GA, et al. Impact of antibiotic prophylaxis on wound infection after cesarean section in a situation of expected higher risk. Am J Infec Control. 2001;29:85–8.CrossRef Mah MW, Pyper AM, Oni GA, et al. Impact of antibiotic prophylaxis on wound infection after cesarean section in a situation of expected higher risk. Am J Infec Control. 2001;29:85–8.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Smaill F, Hofmeyr GJ. Antibiotic prophylaxis for cesarean section. The Cochrane Database Syst Rev. 2002;3:CD000933. Smaill F, Hofmeyr GJ. Antibiotic prophylaxis for cesarean section. The Cochrane Database Syst Rev. 2002;3:CD000933.
6.
Zurück zum Zitat Smaill F, Hofmeyr GJ. Antibiotic prophylaxis for cesarean section. Oxford: The Cochrane Library; 2007. p. 4. Smaill F, Hofmeyr GJ. Antibiotic prophylaxis for cesarean section. Oxford: The Cochrane Library; 2007. p. 4.
7.
Zurück zum Zitat Hopkins L, Smaill F. Antibiotic prophylaxis regimens and drugs for cesarean section. Cochrane Database Syst Rev 1999; CD 001136. Hopkins L, Smaill F. Antibiotic prophylaxis regimens and drugs for cesarean section. Cochrane Database Syst Rev 1999; CD 001136.
8.
Zurück zum Zitat Shah S, Mazher Y, John S. Single or triple dose piperacillin prophylaxis in elective cesarean section. Int J Obstet Gynecol. 1998;62:23–9.CrossRef Shah S, Mazher Y, John S. Single or triple dose piperacillin prophylaxis in elective cesarean section. Int J Obstet Gynecol. 1998;62:23–9.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Alekwe LO, Kuti O, Orji EO, et al. Comparison of ceftriaxone verses triple drug regimen in the prevention of caesarean section infectious morbidities. J Matern Fetal Neonatal Med. 2008;21:638–42.PubMedCrossRef Alekwe LO, Kuti O, Orji EO, et al. Comparison of ceftriaxone verses triple drug regimen in the prevention of caesarean section infectious morbidities. J Matern Fetal Neonatal Med. 2008;21:638–42.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Shetty J, Vyas NM, Kumar P, et al. Antibiotic prophylaxis for hysterectomy and caesarean section: Amoxycillin–clavulanic acid versus cefazolin. J Obstet Gynecol Ind. 2010;60:419–23.CrossRef Shetty J, Vyas NM, Kumar P, et al. Antibiotic prophylaxis for hysterectomy and caesarean section: Amoxycillin–clavulanic acid versus cefazolin. J Obstet Gynecol Ind. 2010;60:419–23.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Thigpen BD, Hood WA, Chauhan S, et al. Timing of prophylactic antibiotic administration in the uninfected laboring gravida: a randomized clinical trial. Am J Obstet Gynecol. 2005;192:1864–71.PubMedCrossRef Thigpen BD, Hood WA, Chauhan S, et al. Timing of prophylactic antibiotic administration in the uninfected laboring gravida: a randomized clinical trial. Am J Obstet Gynecol. 2005;192:1864–71.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Parulekar P, Kumar S, Awasthi RT, et al. A single dose of cefotaxime: as a prophylaxis during cesarean section. J obstet Gynecol Ind. 2001;51:118–21. Parulekar P, Kumar S, Awasthi RT, et al. A single dose of cefotaxime: as a prophylaxis during cesarean section. J obstet Gynecol Ind. 2001;51:118–21.
13.
Zurück zum Zitat Noyes N, Berkley As, Freedman K, et al. Incidence of postpartum endomyometritis following single dose antibiotic prophylaxis with either ampicillin/sulbactum, cefazoline or cefotetan in high risk cesarean section patients. Infect Dis Obstet Gynecol. 1998;6:220–3.PubMedCrossRef Noyes N, Berkley As, Freedman K, et al. Incidence of postpartum endomyometritis following single dose antibiotic prophylaxis with either ampicillin/sulbactum, cefazoline or cefotetan in high risk cesarean section patients. Infect Dis Obstet Gynecol. 1998;6:220–3.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
A Randomized Controlled Trial Comparing Two Different Antibiotic Regimens for Prophylaxis at Cesarean Section
verfasst von
Gourisankar Kamilya
Subrata Lall Seal
Joydev Mukherji
Himangsu Roy
Subir Kumar Bhattacharyya
Avijit Hazra
Publikationsdatum
01.02.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
The Journal of Obstetrics and Gynecology of India / Ausgabe 1/2012
Print ISSN: 0971-9202
Elektronische ISSN: 0975-6434
DOI
https://doi.org/10.1007/s13224-012-0148-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2012

The Journal of Obstetrics and Gynecology of India 1/2012 Zur Ausgabe

Hirsutismus bei PCOS: Laser- und Lichttherapien helfen

26.04.2024 Hirsutismus Nachrichten

Laser- und Lichtbehandlungen können bei Frauen mit polyzystischem Ovarialsyndrom (PCOS) den übermäßigen Haarwuchs verringern und das Wohlbefinden verbessern – bei alleiniger Anwendung oder in Kombination mit Medikamenten.

ICI-Therapie in der Schwangerschaft wird gut toleriert

Müssen sich Schwangere einer Krebstherapie unterziehen, rufen Immuncheckpointinhibitoren offenbar nicht mehr unerwünschte Wirkungen hervor als andere Mittel gegen Krebs.

Weniger postpartale Depressionen nach Esketamin-Einmalgabe

Bislang gibt es kein Medikament zur Prävention von Wochenbettdepressionen. Das Injektionsanästhetikum Esketamin könnte womöglich diese Lücke füllen.

Bei RSV-Impfung vor 60. Lebensjahr über Off-Label-Gebrauch aufklären!

22.04.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Durch die Häufung nach der COVID-19-Pandemie sind Infektionen mit dem Respiratorischen Synzytial-Virus (RSV) in den Fokus gerückt. Fachgesellschaften empfehlen eine Impfung inzwischen nicht nur für Säuglinge und Kleinkinder.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.