To determine the diagnostic performance of an abbreviated non-contrast MRI protocol in diagnosing acute appendicitis.
Methods
Prospectively, a total of 67 consenting consecutive patients with clinical suspicion of acute appendicitis (Alvarado score ≥ 5) were evaluated with an abbreviated three-sequence non-contrast MRI protocol (axial T2WI, coronal T2WI, axial DWI) at a single tertiary care center. MRI was interpreted by two radiologists blinded to the clinical details, other investigations, and outcome of the patients. Diagnostic performance of MRI was determined using either histopathological examination (HPE) results as the reference standard in surgical cases (n = 39), or final clinical diagnosis at discharge and 3-months follow-up in non-operatively managed cases (n = 28).
Results
Sixty-seven patients comprising 42 males, 25 females including 1 pregnant patient were enrolled (median age 24 years; age range 6–70 years). The median acquisition duration of the MRI protocol was 12.5 min. In the analysis of the complete cohort including both surgical and non-operatively managed cases (n = 67), MRI showed sensitivity of 93.3% (95% CI 81.7–98.6%), specificity of 86.4% (95% CI 65.1–97.1%), and diagnostic accuracy of 91.0% (95% CI 81.5–96.6%) (p < 0.001). In the subset of surgical cases with HPE as the reference standard (n = 39), MRI showed sensitivity of 97.1% (95% CI 84.7–99.9%), specificity of 100% (95% CI 47.8–100%), and diagnostic accuracy of 98% (95% CI 87.5–100%) (p < 0.001).
Conclusion
MRI may be performed to diagnose acute appendicitis or alternative causes of right iliac fossa pain. An abbreviated MRI protocol consisting of only three sequences without IV contrast, patient preparation, or antiperistaltic agents could shorten the examination duration while retaining diagnostic accuracy.
Graphic abstract
×
Anzeige
Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten
Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.
Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.
Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.
Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.
Update Radiologie
Bestellen Sie unseren Fach-Newsletterund bleiben Sie gut informiert.