Skip to main content
Erschienen in: International Urology and Nephrology 2/2013

01.04.2013 | Urology - Case Report

An extremely rare case of unilateral renal arterial and venous multiple deformity, combined with duplex pelvis and malrotation

verfasst von: Liang Gao, Siyuan Bu, Fan Wan, Fei Zhao, Qiang Wei, Ping Han, Tianyong Fan, Lu Yang

Erschienen in: International Urology and Nephrology | Ausgabe 2/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Renal vascular deformity (RVD) happens during the embryonic period when kidneys ascend into the lumber region. However, the exact etiology of this deformity remains unknown. RVD is not a rare congenital anomaly in urology as many cases with vascular deformity have been reported.However, no case has been reported with unilateral kidney almost in the normal position, but with several different branches of ectopic arteries—one even receiving the arterial supply from the contralateral iliac artery—and ectopic veins, one of which forms a collateral circulation with the portal vein. Moreover, it is quite interesting that this case of RVD is combined with another abnormality—duplex pelvis and renal malrotation. We will present this extremely rare case of multiple malformation of the right renal vascular deformity combined with duplex pelvis and malrotation.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Barakat AJ, Drougas JG (1991) Occurrence of congenital abnormalities of kidney and urinary tract in 13,775 autopsies. Urology 38(4):347–350PubMedCrossRef Barakat AJ, Drougas JG (1991) Occurrence of congenital abnormalities of kidney and urinary tract in 13,775 autopsies. Urology 38(4):347–350PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Gokalp G, Hakyemez B, Erdogan C (2010) Vascular anomaly in bilateral ectopic kidney: a case report. Cases Journal 3:5PubMedCrossRef Gokalp G, Hakyemez B, Erdogan C (2010) Vascular anomaly in bilateral ectopic kidney: a case report. Cases Journal 3:5PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Muttarak M, Sriburi T (2012) Congenital renal anomalies detected in adulthood. Biomed Imag Interv J 8(1):e7 Muttarak M, Sriburi T (2012) Congenital renal anomalies detected in adulthood. Biomed Imag Interv J 8(1):e7
4.
Zurück zum Zitat Palma LD, Bazzocchi M, Cressa C et al (1990) Radiological anatomy of the kidney revisited. Br J Radiol 63:680–690PubMedCrossRef Palma LD, Bazzocchi M, Cressa C et al (1990) Radiological anatomy of the kidney revisited. Br J Radiol 63:680–690PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Mochizuki T, Saijoh Y, Tsuchiya K et al (1998) Cloning of inv, a gene that controls left/right asymmetry and kidney development. Nature 395:177–181PubMedCrossRef Mochizuki T, Saijoh Y, Tsuchiya K et al (1998) Cloning of inv, a gene that controls left/right asymmetry and kidney development. Nature 395:177–181PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Chacko JK, Koyle MA, Mingin GC et al (2007) Ipsilateral ureteroureterostomy in the surgical management of the severely dilated ureter in ureteral duplication. J Urol 178(4):1689–1692PubMedCrossRef Chacko JK, Koyle MA, Mingin GC et al (2007) Ipsilateral ureteroureterostomy in the surgical management of the severely dilated ureter in ureteral duplication. J Urol 178(4):1689–1692PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Cocheteux B, Mounier-Vehier C, Gaxotte V et al (2001) Rare variations in renal anatomy and blood supply: CT appearances and embryological background. A pictorial essay. Eur Radiol 11(5):779–786PubMedCrossRef Cocheteux B, Mounier-Vehier C, Gaxotte V et al (2001) Rare variations in renal anatomy and blood supply: CT appearances and embryological background. A pictorial essay. Eur Radiol 11(5):779–786PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Rajini T, Venkatiah J, Bhardwaj AK et al (2011) Double ureter and duplex system: a cadaver and radiological study. Urol J 8(2):145–148PubMed Rajini T, Venkatiah J, Bhardwaj AK et al (2011) Double ureter and duplex system: a cadaver and radiological study. Urol J 8(2):145–148PubMed
9.
Zurück zum Zitat Tohno S, Azuma C, Tohno Y et al (2008) A case of double renal pelves and ureters associated with double superior venae cavae. J Nara Med Assoc 59(5):183–187 Tohno S, Azuma C, Tohno Y et al (2008) A case of double renal pelves and ureters associated with double superior venae cavae. J Nara Med Assoc 59(5):183–187
10.
Zurück zum Zitat Kokabi N, Price N, Smith GHH et al (2011) Ureteral triplication: a rare anomaly with a variety of presentations. J Pediatr Urol 7(4):484–487PubMedCrossRef Kokabi N, Price N, Smith GHH et al (2011) Ureteral triplication: a rare anomaly with a variety of presentations. J Pediatr Urol 7(4):484–487PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Cinman NM, Okeke Z, Smith AD (2007) Pelvic kidney: associated diseases and treatment. J Endourol 21(8):836–842PubMedCrossRef Cinman NM, Okeke Z, Smith AD (2007) Pelvic kidney: associated diseases and treatment. J Endourol 21(8):836–842PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Koc Z, Ulusan S, Oguzkurt L et al (2007) Venous variants and anomalies on routine abdominal multi-detector row CT. Eur J Radiol 61(2):267–278PubMedCrossRef Koc Z, Ulusan S, Oguzkurt L et al (2007) Venous variants and anomalies on routine abdominal multi-detector row CT. Eur J Radiol 61(2):267–278PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Gallego C, Velasco M, Marcuello P et al (2002) Congenital and acquired anomalies of the portal venous system. RadioGraphics 22:141–159PubMed Gallego C, Velasco M, Marcuello P et al (2002) Congenital and acquired anomalies of the portal venous system. RadioGraphics 22:141–159PubMed
14.
Zurück zum Zitat Zhang JS, Wang YP, Wang MQ et al (1996) Diagnosis of an accessory portal vein and its clinical implications for portosystemic shunts. Cardiovasc Inter Rad 19(4):239–241CrossRef Zhang JS, Wang YP, Wang MQ et al (1996) Diagnosis of an accessory portal vein and its clinical implications for portosystemic shunts. Cardiovasc Inter Rad 19(4):239–241CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Cbo KC, Patel YD, Wacbsberg RH, Seeff J (1995) Varices in portal hypertension: evaluation with CT. RadioGraphics 15:609–622 Cbo KC, Patel YD, Wacbsberg RH, Seeff J (1995) Varices in portal hypertension: evaluation with CT. RadioGraphics 15:609–622
16.
Zurück zum Zitat Chang P, Tsau YK, Tsai WY et al (2000) Renal malformations in children with Turner’s syndrome. J Formos Med Assoc 99:796–798PubMed Chang P, Tsau YK, Tsai WY et al (2000) Renal malformations in children with Turner’s syndrome. J Formos Med Assoc 99:796–798PubMed
17.
Zurück zum Zitat España Elsevier (2010) Anatomic evaluation of living kidney donor: CT or MRI? Actas Urol Esp 34(6):493–494CrossRef España Elsevier (2010) Anatomic evaluation of living kidney donor: CT or MRI? Actas Urol Esp 34(6):493–494CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Díaz JM, Guirado L, Facundo C et al (2006) Assessment of the arteries in living kidney donors: correlation of magnetic resonance angiography with intraoperative findings. Transpl Proc 38(8):2376–2377CrossRef Díaz JM, Guirado L, Facundo C et al (2006) Assessment of the arteries in living kidney donors: correlation of magnetic resonance angiography with intraoperative findings. Transpl Proc 38(8):2376–2377CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Petridis A, Papachristodoulou A, Geroukis T et al (2008) Preoperative evaluation of living kidney donors with multidetector computed tomography angiography. Transpl Proc 40(9):3137–3141CrossRef Petridis A, Papachristodoulou A, Geroukis T et al (2008) Preoperative evaluation of living kidney donors with multidetector computed tomography angiography. Transpl Proc 40(9):3137–3141CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Coll DM, Herts BR, Davros WJ et al (2002) Preoperative use of 3D volume rendering to demonstrate renal tumors and renal anatomy. Urol Oncol Semin Ori 7(2):85CrossRef Coll DM, Herts BR, Davros WJ et al (2002) Preoperative use of 3D volume rendering to demonstrate renal tumors and renal anatomy. Urol Oncol Semin Ori 7(2):85CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Cinman NM, Okeke Z, Smith AD (2007) Pelvic kidney: associated diseases and treatment. J Endourol 21(8):836–842PubMedCrossRef Cinman NM, Okeke Z, Smith AD (2007) Pelvic kidney: associated diseases and treatment. J Endourol 21(8):836–842PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Gopaldas RR, Walden TB (2008) Ovulatory dysuria: a bizarre presentation of crossed non-fused ectopic kidney with extra renal pelvis. Int Urol Nephrol 40(4):889–892PubMedCrossRef Gopaldas RR, Walden TB (2008) Ovulatory dysuria: a bizarre presentation of crossed non-fused ectopic kidney with extra renal pelvis. Int Urol Nephrol 40(4):889–892PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
An extremely rare case of unilateral renal arterial and venous multiple deformity, combined with duplex pelvis and malrotation
verfasst von
Liang Gao
Siyuan Bu
Fan Wan
Fei Zhao
Qiang Wei
Ping Han
Tianyong Fan
Lu Yang
Publikationsdatum
01.04.2013
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
International Urology and Nephrology / Ausgabe 2/2013
Print ISSN: 0301-1623
Elektronische ISSN: 1573-2584
DOI
https://doi.org/10.1007/s11255-013-0388-0

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2013

International Urology and Nephrology 2/2013 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Positiver FIT: Die Ursache liegt nicht immer im Dickdarm

27.05.2024 Blut im Stuhl Nachrichten

Immunchemischer Stuhltest positiv, Koloskopie negativ – in solchen Fällen kann die Blutungsquelle auch weiter proximal sitzen. Ein Forschungsteam hat nachgesehen, wie häufig und in welchen Lokalisationen das der Fall ist.

GLP-1-Agonisten können Fortschreiten diabetischer Retinopathie begünstigen

24.05.2024 Diabetische Retinopathie Nachrichten

Möglicherweise hängt es von der Art der Diabetesmedikamente ab, wie hoch das Risiko der Betroffenen ist, dass sich sehkraftgefährdende Komplikationen verschlimmern.

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

ADT zur Radiatio nach Prostatektomie: Wenn, dann wohl länger

24.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Welchen Nutzen es trägt, wenn die Strahlentherapie nach radikaler Prostatektomie um eine Androgendeprivation ergänzt wird, hat die RADICALS-HD-Studie untersucht. Nun liegen die Ergebnisse vor. Sie sprechen für länger dauernden Hormonentzug.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.