Skip to main content
Erschienen in: Journal of General Internal Medicine 1/2021

31.08.2020 | Original Research

Assessing Utilization of the Cerebrospinal Fluid Venereal Disease Research Laboratory Test for Diagnosis of Neurosyphilis: a Cohort Study

verfasst von: Terin T. Sytsma, MD, Elitza S. Theel, PhD, Zelalem Temesgan, MD, Michel Toledano, MD

Erschienen in: Journal of General Internal Medicine | Ausgabe 1/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Inappropriate use of diagnostic tests contributes to rising healthcare expenditures, and improving appropriate utilization rates is important for high-value patient care. The Venereal Disease Research Laboratory (VDRL) test performed in cerebrospinal fluid (CSF) has historically been improperly utilized, although there is no recent evaluation of its use in clinical practice.

Objectives

Quantify the rates of appropriate CSF-VDRL testing, determine the CSF-VDRL false-positivity rate, and describe the causes of false-positive CSF-VDRL reactivity.

Design

Retrospective cohort study

Patients

A total of 32,626 patients with CSF-VDRL testing at one of three Mayo Clinic sites (Rochester, MN; Jacksonville, FL; and Scottsdale, AZ) from January 1, 1994, to February 28, 2018.

Main Measures

Rate of appropriate CSF-VDRL test utilization from January 1, 2011, to December 31, 2017, and CSF-VDRL true- and false-positivity rates from January 1, 1994, to February 28, 2018.

Key Results

Among 8553 persons with negative CSF-VDRL results, testing was inappropriately ordered for 8399 (98.2%) of these patients. The word “syphilis” or “neurosyphilis” appeared in the notes of 1184 (13.8%) individuals with a negative CSF-VDRL result. From January 1994 through February 2018, 33,933 CSF-VDRL tests were performed on 32,626 individual patients. Among the 60 positive CSF-VDRL results, 43 (71.7%) were true-positives and 17 (28.3%) were false-positives. All patients with false-positive CSF-VDRL results were tested unnecessarily. Neoplastic meningitis was a common cause of false-positive CSF-VDRL results.

Conclusions

Inappropriate use of CSF-VDRL testing for the diagnosis of neurosyphilis remains problematic in clinical practice. Following recommended testing algorithms would prevent unnecessary testing and minimize false-positive results.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Qaseem A, Alguire P, Dallas P, Feinberg LE, Fitzgerald FT, Horwitch C, et al. Appropriate use of screening and diagnostic tests to foster high-value, cost-conscious care. Ann Intern Med. 2012;156(2):147-9.CrossRef Qaseem A, Alguire P, Dallas P, Feinberg LE, Fitzgerald FT, Horwitch C, et al. Appropriate use of screening and diagnostic tests to foster high-value, cost-conscious care. Ann Intern Med. 2012;156(2):147-9.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Rao VM, Levin DC. The overuse of diagnostic imaging and the Choosing Wisely initiative. Ann Intern Med. 2012;157(8):574-6.CrossRef Rao VM, Levin DC. The overuse of diagnostic imaging and the Choosing Wisely initiative. Ann Intern Med. 2012;157(8):574-6.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Dombrowski JC, Pedersen R, Marra CM, Kerani RP, Golden MR. Prevalence estimates of complicated syphilis. Sex Transm Dis. 2015;42(12):702-4.CrossRef Dombrowski JC, Pedersen R, Marra CM, Kerani RP, Golden MR. Prevalence estimates of complicated syphilis. Sex Transm Dis. 2015;42(12):702-4.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Landry T, Smyczek P, Cooper R, Gratrix J, Bertholet L, Read R, et al. Retrospective review of tertiary and neurosyphilis cases in Alberta, 1973–2017. BMJ Open. 2019;9(6):e025995.CrossRef Landry T, Smyczek P, Cooper R, Gratrix J, Bertholet L, Read R, et al. Retrospective review of tertiary and neurosyphilis cases in Alberta, 1973–2017. BMJ Open. 2019;9(6):e025995.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Dans PE, Cafferty L, Otter SE, Johnson RJ. Inappropriate use of the cerebrospinal fluid Venereal Disease Research Laboratory (VDRL) test to exclude neurosyphilis. Ann Intern Med. 1986;104(1):86-9.CrossRef Dans PE, Cafferty L, Otter SE, Johnson RJ. Inappropriate use of the cerebrospinal fluid Venereal Disease Research Laboratory (VDRL) test to exclude neurosyphilis. Ann Intern Med. 1986;104(1):86-9.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Ho EL, Marra CM. Treponemal Tests for Neurosyphilis–Less Accurate Than What We Thought? Sex Transm Dis. 2012;39(4):298.CrossRef Ho EL, Marra CM. Treponemal Tests for Neurosyphilis–Less Accurate Than What We Thought? Sex Transm Dis. 2012;39(4):298.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Singh AE, Romanowski B. Syphilis: review with emphasis on clinical, epidemiologic, and some biologic features. Clin Microbiol Rev. 1999;12(2):187-209.CrossRef Singh AE, Romanowski B. Syphilis: review with emphasis on clinical, epidemiologic, and some biologic features. Clin Microbiol Rev. 1999;12(2):187-209.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Binnicker MJ. Which algorithm should be used to screen for syphilis? Curr Opin Infect Dis 2012;25(1):79-85.CrossRef Binnicker MJ. Which algorithm should be used to screen for syphilis? Curr Opin Infect Dis 2012;25(1):79-85.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Loeffelholz MJ, Binnicker MJ. Point-Counterpoint: It is time to use treponema-specific antibody screening tests for diagnosis of syphilis. J of Clin Microbiol. 2012;50(1):2-6. Loeffelholz MJ, Binnicker MJ. Point-Counterpoint: It is time to use treponema-specific antibody screening tests for diagnosis of syphilis. J of Clin Microbiol. 2012;50(1):2-6.
15.
Zurück zum Zitat Workowski KA, Bolan GA. Sexually transmitted diseases treatment guidelines, 2015. MMWR Recomm Rep.. 2015;64(Rr-03):1-137.PubMedPubMedCentral Workowski KA, Bolan GA. Sexually transmitted diseases treatment guidelines, 2015. MMWR Recomm Rep.. 2015;64(Rr-03):1-137.PubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Davis LE, Schmitt JW. Clinical significance of cerebrospinal fluid tests for neurosyphilis. Ann Neurol. 1989;25(1):50-5.CrossRef Davis LE, Schmitt JW. Clinical significance of cerebrospinal fluid tests for neurosyphilis. Ann Neurol. 1989;25(1):50-5.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Kennedy EJ, Creighton ET. VENEREAL DISEASE RESEARCH LABORATORY (VDRL) SLIDE TEST. Manual of Tests for Syphilis 9th Edition1998. Kennedy EJ, Creighton ET. VENEREAL DISEASE RESEARCH LABORATORY (VDRL) SLIDE TEST. Manual of Tests for Syphilis 9th Edition1998.
18.
Zurück zum Zitat Gran A, Cunha BA. False-Positive Venereal Disease Research Laboratory Tests in the Cerebrospinal Fluid With Meningeal Carcinomatosis. Infect Dis Clin Pract. 2015;23(3):e13-e4.CrossRef Gran A, Cunha BA. False-Positive Venereal Disease Research Laboratory Tests in the Cerebrospinal Fluid With Meningeal Carcinomatosis. Infect Dis Clin Pract. 2015;23(3):e13-e4.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Madiedo G, Ho K-C, Walsh P. False-positive VDRL and FTA in cerebrospinal fluid. JAMA. 1980;244(7):688-9.CrossRef Madiedo G, Ho K-C, Walsh P. False-positive VDRL and FTA in cerebrospinal fluid. JAMA. 1980;244(7):688-9.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Tung Y-J, Hsieh M-h, Lin C-Y, Chen Y-H, Huang C-H. False positive venereal disease research laboratory of cerebrospinal fluid. J Microbiol Immunol Infect. 2015;48(2):S130.CrossRef Tung Y-J, Hsieh M-h, Lin C-Y, Chen Y-H, Huang C-H. False positive venereal disease research laboratory of cerebrospinal fluid. J Microbiol Immunol Infect. 2015;48(2):S130.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Jun, T, Kwang, H, Mou, E, Berube, C, Bentley, J, Shieh, L, & Hom, J. An electronic best practice alert based on choosing wisely guidelines reduces thrombophilia testing in the outpatient setting. J Gen Intern Med. 2019;34(1): 29.CrossRef Jun, T, Kwang, H, Mou, E, Berube, C, Bentley, J, Shieh, L, & Hom, J. An electronic best practice alert based on choosing wisely guidelines reduces thrombophilia testing in the outpatient setting. J Gen Intern Med. 2019;34(1): 29.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Morgan, DJ, Malani, P, & Diekema, DJ. Diagnostic stewardship—leveraging the laboratory to improve antimicrobial use. JAMA. 2017;318(7): 607-608.CrossRef Morgan, DJ, Malani, P, & Diekema, DJ. Diagnostic stewardship—leveraging the laboratory to improve antimicrobial use. JAMA. 2017;318(7): 607-608.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Zheng S, Lin R, Chan Y, Ngan C. Biological false-positive venereal disease research laboratory test in cerebrospinal fluid in the diagnosis of neurosyphilis–a case-control study. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2018;32(3):474-81.CrossRef Zheng S, Lin R, Chan Y, Ngan C. Biological false-positive venereal disease research laboratory test in cerebrospinal fluid in the diagnosis of neurosyphilis–a case-control study. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2018;32(3):474-81.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Geusau A, Kittler H, Hein U, Dangl-Erlach E, Stingl G, Tschachler E. Biological false-positive tests comprise a high proportion of Venereal Disease Research Laboratory reactions in an analysis of 300,000 sera. Int J STD AIDS. 2005;16(11):722-6.CrossRef Geusau A, Kittler H, Hein U, Dangl-Erlach E, Stingl G, Tschachler E. Biological false-positive tests comprise a high proportion of Venereal Disease Research Laboratory reactions in an analysis of 300,000 sera. Int J STD AIDS. 2005;16(11):722-6.CrossRef
Metadaten
Titel
Assessing Utilization of the Cerebrospinal Fluid Venereal Disease Research Laboratory Test for Diagnosis of Neurosyphilis: a Cohort Study
verfasst von
Terin T. Sytsma, MD
Elitza S. Theel, PhD
Zelalem Temesgan, MD
Michel Toledano, MD
Publikationsdatum
31.08.2020
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of General Internal Medicine / Ausgabe 1/2021
Print ISSN: 0884-8734
Elektronische ISSN: 1525-1497
DOI
https://doi.org/10.1007/s11606-020-06127-z

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2021

Journal of General Internal Medicine 1/2021 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.