Skip to main content
Erschienen in: Breast Cancer Research and Treatment 3/2009

01.10.2009 | Clinical trial

Axillary web syndrome after axillary dissection in breast cancer: a prospective study

verfasst von: María Torres Lacomba, Orlando Mayoral del Moral, José Luís Coperias Zazo, María José Yuste Sánchez, Jean-Claude Ferrandez, Álvaro Zapico Goñi

Erschienen in: Breast Cancer Research and Treatment | Ausgabe 3/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The axillary web syndrome is a self-limiting and frequently overlooked cause of significant morbidity in the early post-operative period after breast cancer axillary surgery, which is characterized by axillary pain that runs down the medial arm, limited shoulder range of motion affecting mainly shoulder abduction, and cords of subcutaneous tissue extending from axilla into the medial arm, made visible or palpable and painful by shoulder abduction. We evaluated the incidence of axillary web syndrome after axillary lymph-node dissection. Altogether 116 patients who underwent axillary lymph-node dissection were assessed for axillary web syndrome. Range of shoulder abduction, pain, and the subjective feeling of tightness along the arm were recorded. Axillary web syndrome was found in 56 patients, which means an incidence of 48.3% (CI95%: 38.9, 57.7). Axillary web syndrome is a significant self-limited cause of morbidity of axillary surgery ocurring not only in the early post-operative period.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Bergkvist L, Boniface J, Jönsson P, Ingvar C, Liljegren G, Frisell J (2008) Axillary recurrence rate after negative sentinel node biopsy in breast cancer: three-year follow-up of the Swedish multicenter cohort Study. Ann Surg 247(1):150–156PubMedCrossRef Bergkvist L, Boniface J, Jönsson P, Ingvar C, Liljegren G, Frisell J (2008) Axillary recurrence rate after negative sentinel node biopsy in breast cancer: three-year follow-up of the Swedish multicenter cohort Study. Ann Surg 247(1):150–156PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Sanjuàn A, Vidal-Sicart S, Zanón G, Pahisa J, Velasco M, Fernández P, Santamaría G, Farrús B, Muñoz M, Albanell J et al (2005) Clinical axillary recurrence after sentinel node biopsy in breast cancer: a follow-up study of 220 patients. Eur J Nucl Med Mol Imaging 32:932–936. doi:10.1007/s00259-005-1763-6 PubMedCrossRef Sanjuàn A, Vidal-Sicart S, Zanón G, Pahisa J, Velasco M, Fernández P, Santamaría G, Farrús B, Muñoz M, Albanell J et al (2005) Clinical axillary recurrence after sentinel node biopsy in breast cancer: a follow-up study of 220 patients. Eur J Nucl Med Mol Imaging 32:932–936. doi:10.​1007/​s00259-005-1763-6 PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Lin P, Allison D, Wainstock J (1993) Impact of axillary node dissection on therapy of breast cancer patients. J Clin Oncol 11:1536–1544PubMed Lin P, Allison D, Wainstock J (1993) Impact of axillary node dissection on therapy of breast cancer patients. J Clin Oncol 11:1536–1544PubMed
7.
Zurück zum Zitat Francis W, Abghari P, Du W, Rymal C, Suna M, Kosir M (2006) Improving surgical outcomes: standardizing the reporting of incidence and severity of acute lymphedema after sentinel lymph node biopsy and axillary lymph node dissection. Am J Surg 192:636–639. doi:10.1016/j.amjsurg.2006.08.018 PubMedCrossRef Francis W, Abghari P, Du W, Rymal C, Suna M, Kosir M (2006) Improving surgical outcomes: standardizing the reporting of incidence and severity of acute lymphedema after sentinel lymph node biopsy and axillary lymph node dissection. Am J Surg 192:636–639. doi:10.​1016/​j.​amjsurg.​2006.​08.​018 PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Kitamura Y, Ohno Y, Kasahara S, Murata K, Sugiyama H, Oshima A, Tsukuma H, Ajiki W, Hasegawa T (2005) Statistical estimation of the number of breast cancer patients with disabilities resulting from surgery. Breast Cancer 12(2):130–134. doi:10.2325/jbcs.12.130 PubMedCrossRef Kitamura Y, Ohno Y, Kasahara S, Murata K, Sugiyama H, Oshima A, Tsukuma H, Ajiki W, Hasegawa T (2005) Statistical estimation of the number of breast cancer patients with disabilities resulting from surgery. Breast Cancer 12(2):130–134. doi:10.​2325/​jbcs.​12.​130 PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Madsen A, Haugaard K, Soerensen J, Bokmand S, Friis E, Holtveg H, Garne J, Horby J, Christiansen P (2007) Arm morbidity following sentinel lymph node biopsy or axillary lymph node dissection: a study from the danish breast cancer cooperative. Breast 10:291–401 Madsen A, Haugaard K, Soerensen J, Bokmand S, Friis E, Holtveg H, Garne J, Horby J, Christiansen P (2007) Arm morbidity following sentinel lymph node biopsy or axillary lymph node dissection: a study from the danish breast cancer cooperative. Breast 10:291–401
10.
11.
Zurück zum Zitat Steegers M, Wolters B, Evers A, Strobbe L, Wilder-Smith O (2008) Effect of axillary lymph node dissection on prevalence and intensity of chronic and phantom pain after breast cancer surgery. J Pain 1(6):1–10 Steegers M, Wolters B, Evers A, Strobbe L, Wilder-Smith O (2008) Effect of axillary lymph node dissection on prevalence and intensity of chronic and phantom pain after breast cancer surgery. J Pain 1(6):1–10
14.
16.
Zurück zum Zitat Ferrandez J, Serin D (1996) Rééducation et cancer de sein, 1st edn. Masson, Paris Ferrandez J, Serin D (1996) Rééducation et cancer de sein, 1st edn. Masson, Paris
17.
Zurück zum Zitat Ferrandez J, Serin D (2006) Rééducation et cancer de sein, 2nd edn. Elsevier Masson S.A.S, Paris Ferrandez J, Serin D (2006) Rééducation et cancer de sein, 2nd edn. Elsevier Masson S.A.S, Paris
20.
Zurück zum Zitat Ferrandez JC, Doyer M, Serin D, De Rauglaudre G (2007) Thromboses lymphatiques superficielles. In: Petiot S, Hérisson C, Pélissier J (eds) Cancer du sein traité et médecine de rééducation. Elsevier-Masson, Paris, pp 119–128 Ferrandez JC, Doyer M, Serin D, De Rauglaudre G (2007) Thromboses lymphatiques superficielles. In: Petiot S, Hérisson C, Pélissier J (eds) Cancer du sein traité et médecine de rééducation. Elsevier-Masson, Paris, pp 119–128
21.
Zurück zum Zitat Torres M (2006) Caso clínico 13: Dolor en la cara medial del brazo. In: Torres M, Salvat I (eds) Guía de Masoterapia para Fisioterapeutas. Médica Panamericana, Madrid, pp 337–342 Torres M (2006) Caso clínico 13: Dolor en la cara medial del brazo. In: Torres M, Salvat I (eds) Guía de Masoterapia para Fisioterapeutas. Médica Panamericana, Madrid, pp 337–342
22.
Zurück zum Zitat Torres M, Cerezo E (2009) Actuación fisioterapéutica en la trombosis linfática superficial tras cirugía mamaria con linfadenectomía. A propósito de un caso. Cuest fisioter 38(1):34–38 Torres M, Cerezo E (2009) Actuación fisioterapéutica en la trombosis linfática superficial tras cirugía mamaria con linfadenectomía. A propósito de un caso. Cuest fisioter 38(1):34–38
23.
Zurück zum Zitat De Kroon KE, Roumen RM (2004) Diagnostic image (184). Two women with painful bands after axillary lymph node removal. Lymphatic thrombosis and fibrosis. Ned Tijdschr Geneeskd 15:729 De Kroon KE, Roumen RM (2004) Diagnostic image (184). Two women with painful bands after axillary lymph node removal. Lymphatic thrombosis and fibrosis. Ned Tijdschr Geneeskd 15:729
26.
Zurück zum Zitat SPSS for Windows (2007) (12.0 version). In: SPSS Inc., Chicago, USA SPSS for Windows (2007) (12.0 version). In: SPSS Inc., Chicago, USA
32.
Zurück zum Zitat Simons D, Travell J, Simons L (2002) Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Mitad superior del cuerpo, 2nd edn. Médica Panamericana, Madrid Simons D, Travell J, Simons L (2002) Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Mitad superior del cuerpo, 2nd edn. Médica Panamericana, Madrid
34.
Zurück zum Zitat Simons DG, Travell JG, Simons LS (1999) Myofascial pain and dysfunction. The trigger point manual. Upper half of body, vol 1, 2nd edn. Williams & Wilkins, Baltimore Simons DG, Travell JG, Simons LS (1999) Myofascial pain and dysfunction. The trigger point manual. Upper half of body, vol 1, 2nd edn. Williams & Wilkins, Baltimore
Metadaten
Titel
Axillary web syndrome after axillary dissection in breast cancer: a prospective study
verfasst von
María Torres Lacomba
Orlando Mayoral del Moral
José Luís Coperias Zazo
María José Yuste Sánchez
Jean-Claude Ferrandez
Álvaro Zapico Goñi
Publikationsdatum
01.10.2009
Verlag
Springer US
Erschienen in
Breast Cancer Research and Treatment / Ausgabe 3/2009
Print ISSN: 0167-6806
Elektronische ISSN: 1573-7217
DOI
https://doi.org/10.1007/s10549-009-0371-8

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2009

Breast Cancer Research and Treatment 3/2009 Zur Ausgabe

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.