Skip to main content
Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery 1/2024

01.12.2024 | Research

Beyond acute appendicitis: a single-institution experience of unexpected pathology findings after 989 consecutive emergency appendectomy

verfasst von: Pietro Fransvea, Caterina Puccioni, Gaia Altieri, Luca D’Agostino, Gianluca Costa, Giuseppe Tropeano, Antonio La Greca, Giuseppe Brisinda, Gabriele Sganga

Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Appendiceal neoplasms (ANs) are rare, with an estimated incidence of around 1%: neuroendocrine tumours (NETs) and low-grade appendiceal mucinous neoplasms (LAMNs) comprise most cases. Most tumours are cured by appendectomy alone, although some require right hemicolectomy and intra-operative chemotherapy. The aim of the present study is to evaluate our institution’s experience in terms of the prevalence of AN, their histological types, treatment and outcomes in adult patients undergoing emergency appendectomy.

Material and methods

Single-centre retrospective cohort analysis of patients treated for acute appendicitis at a large academic medical centre. Patients with a diagnosis of acute appendicitis (AA) where further compared with patients with acute appendicitis and a histologically confirmed diagnosis of appendiceal neoplasm (AN).

Results

A diagnosis of acute appendicitis was made in 1200 patients. Of these, 989 patients underwent emergency appendectomy. The overall incidence of appendiceal neoplasm was 9.3% (92 patients). AN rate increased with increasing age. Patients under the age of 30 had a 3.8% (14/367 patients) rate of occult neoplasm, whereas patients between 40 and 89 years and older had a 13.0% rate of neoplasm. No difference was found in clinical presentations and type of approach while we found a lower complicated appendicitis rate in the AN group.

Conclusion

ANs are less rare with respect to the literature; however, clinically, there are no specific signs of suspicious and simple appendicectomy appears to be curative in most cases. However, age plays an important role; older patients are at higher risk for AN. ANs still challenge the non-operative management concept introduced into the surgical literature.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Gomes CA, Abu-Zidan FM, Sartelli M et al (2018) Management of appendicitis globally based on income of countries (MAGIC) study. World J Surg 42:3903–3910CrossRefPubMed Gomes CA, Abu-Zidan FM, Sartelli M et al (2018) Management of appendicitis globally based on income of countries (MAGIC) study. World J Surg 42:3903–3910CrossRefPubMed
11.
18.
Zurück zum Zitat Ferris M, Quan S, Kaplan BS, Molodecky N, Ball CG, Chernoff GW et al (2017) The global incidence of appendicitis: a systematic review of population-based studies. Ann Surg 266(2):237–241CrossRefPubMed Ferris M, Quan S, Kaplan BS, Molodecky N, Ball CG, Chernoff GW et al (2017) The global incidence of appendicitis: a systematic review of population-based studies. Ann Surg 266(2):237–241CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Schwartz JA, Forleiter C, Lee D, Kim GJ (2017) Occult appendiceal neoplasms in acute and chronic appendicitis: a single-institution experience of 1793 appendectomies. Am Surg 83(12):1381–1385CrossRefPubMed Schwartz JA, Forleiter C, Lee D, Kim GJ (2017) Occult appendiceal neoplasms in acute and chronic appendicitis: a single-institution experience of 1793 appendectomies. Am Surg 83(12):1381–1385CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Sieren LM, Collins JN, Weireter LJ et al (2010) The incidence of benign and malignant neoplasia presenting as acute appendicitis. Am Surg 76(8):808–811CrossRefPubMed Sieren LM, Collins JN, Weireter LJ et al (2010) The incidence of benign and malignant neoplasia presenting as acute appendicitis. Am Surg 76(8):808–811CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Siddharthan RV, Byrne RM, Dewey E, Martindale RG, Gilbert EW, Tsikitis VL (2019) Appendiceal cancer masked as inflammatory appendicitis in the elderly, not an uncommon presentation (Surveillance Epidemiology and End Results (SEER)-Medicare Analysis). J Surg Oncol 120(4):736–739. https://doi.org/10.1002/jso.25641CrossRefPubMed Siddharthan RV, Byrne RM, Dewey E, Martindale RG, Gilbert EW, Tsikitis VL (2019) Appendiceal cancer masked as inflammatory appendicitis in the elderly, not an uncommon presentation (Surveillance Epidemiology and End Results (SEER)-Medicare Analysis). J Surg Oncol 120(4):736–739. https://​doi.​org/​10.​1002/​jso.​25641CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Marmor S, Portschy PR, Tuttle TM, Virnig BA (2015) The rise in appendiceal cancer incidence: 2000–2009. J Gastrointest Surg 19(4):743–750CrossRefPubMed Marmor S, Portschy PR, Tuttle TM, Virnig BA (2015) The rise in appendiceal cancer incidence: 2000–2009. J Gastrointest Surg 19(4):743–750CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Samdani T, Fancher TT, Pieracci FM, Eachempati S, Rashidi L, Nash GM (2015) Is interval appendectomy indicated after non-operative management of acute appendicitis in patients with cancer? A retrospective review from a single institution. Am Surg 81(5):532–536CrossRefPubMedPubMedCentral Samdani T, Fancher TT, Pieracci FM, Eachempati S, Rashidi L, Nash GM (2015) Is interval appendectomy indicated after non-operative management of acute appendicitis in patients with cancer? A retrospective review from a single institution. Am Surg 81(5):532–536CrossRefPubMedPubMedCentral
42.
Zurück zum Zitat Walędziak M, Lasek A, Wysocki M, Su M, Bobowicz M, Myśliwiec P, Astapczyk K, Burdzel M, Chruściel K, Cygan R, Czubek W, Dowgiałło-Wnukiewicz N, Droś J, Franczak P, Hołówko W, Kacprzyk A et al (2019) Risk factors for serious morbidity, prolonged length of stay and hospital readmission after laparoscopic appendectomy - results from Pol-LA (Polish Laparoscopic Appendectomy) multicenter large cohort study. Sci Rep 9(1):14793. https://doi.org/10.1038/s41598-019-51172-2ADSCrossRefPubMedPubMedCentral Walędziak M, Lasek A, Wysocki M, Su M, Bobowicz M, Myśliwiec P, Astapczyk K, Burdzel M, Chruściel K, Cygan R, Czubek W, Dowgiałło-Wnukiewicz N, Droś J, Franczak P, Hołówko W, Kacprzyk A et al (2019) Risk factors for serious morbidity, prolonged length of stay and hospital readmission after laparoscopic appendectomy - results from Pol-LA (Polish Laparoscopic Appendectomy) multicenter large cohort study. Sci Rep 9(1):14793. https://​doi.​org/​10.​1038/​s41598-019-51172-2ADSCrossRefPubMedPubMedCentral
47.
Zurück zum Zitat Safioleas MC, Moulakakis KG, Kontzoglou K et al (2005) Carcinoid tumors of the appendix. Prognostic factors and evaluation of indications for right hemicolectomy. Hepatogastroenterology 52(61):123–127PubMed Safioleas MC, Moulakakis KG, Kontzoglou K et al (2005) Carcinoid tumors of the appendix. Prognostic factors and evaluation of indications for right hemicolectomy. Hepatogastroenterology 52(61):123–127PubMed
Metadaten
Titel
Beyond acute appendicitis: a single-institution experience of unexpected pathology findings after 989 consecutive emergency appendectomy
verfasst von
Pietro Fransvea
Caterina Puccioni
Gaia Altieri
Luca D’Agostino
Gianluca Costa
Giuseppe Tropeano
Antonio La Greca
Giuseppe Brisinda
Gabriele Sganga
Publikationsdatum
01.12.2024
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Langenbeck's Archives of Surgery / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 1435-2443
Elektronische ISSN: 1435-2451
DOI
https://doi.org/10.1007/s00423-024-03277-0

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2024

Langenbeck's Archives of Surgery 1/2024 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.