Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 12/2021

12.10.2021 | Original Contributions

Body Composition Changes Following Sleeve Gastrectomy Vs. One-Anastomosis Gastric Bypass: Tehran Obesity Treatment Study (TOTS)

verfasst von: Maryam Barzin, Minoo Heidari Almasi, Maryam Mahdavi, Alireza Khalaj, Majid Valizadeh, Farhad Hosseinpanah

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 12/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

This study aimed to evaluate body composition changes and the determinants of fat-free mass loss (FFML) up to 3 years after sleeve gastrectomy (SG) and one-anastomosis gastric bypass (OAGB).

Materials and Methods

A prospective study was conducted on 3864 patients with severe obesity who underwent either SG (2746, 76.1% women, mean age: 39.2 ± 11.6 years, and BMI: 44.3 ± 5.6 kg/m2) or OAGB (1118, 82.2% women, age: 39.9 ± 10.7 years, BMI: 45.6 ± 6.3 kg/m2). Body composition parameters were measured by bioelectrical impedance analysis preoperatively and 1, 3, 6, 9, 12, 18, 24, and 36 months after surgery. Changes in body composition were assessed using the propensity matched generalized estimated equation (GEE) method. The determinants of fat-free mass loss/weight loss (FFML/WL%) were defined using a mixed-model GEE analysis.

Results

Means of FM, FFM, and FFML/WL% decreased significantly in both study groups (Ptrend < 0.001). Changes in BMI, EWL%, FM, and FFML/WL% were different between the two groups (Pbetween < 0.05). The results showed a better FFM preservation and a greater FM loss over time in the OAGB group compared to the SG group (Pinteraction < 0.05). FFML during the first 3 months was greater in the SG compared to the OAGB group (P < 0.001). SG surgery, higher preoperative BMI, and female gender were associated with greater FFML/WL%.

Conclusion

In the SG compared to the OAGB group, FFML was greater, especially early after the surgery, emphasizing the need for therapeutic interventions such as regular exercise programs and dietary intake modifications.

Graphical abstract

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Auclair A, Piché ME, Biertho L, et al. Changes in fat-free mass and muscle mass at 6 and 12 months after biliopancreatic diversion with duodenal switch surgery. Surg Obes Relat Dis. 2020;16(7):878–85.CrossRef Auclair A, Piché ME, Biertho L, et al. Changes in fat-free mass and muscle mass at 6 and 12 months after biliopancreatic diversion with duodenal switch surgery. Surg Obes Relat Dis. 2020;16(7):878–85.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Nuijten MAH, Monpellier VM, Eijsvogels TMH, et al. Rate and determinants of excessive fat-free mass loss after bariatric surgery. Obes Surg. 2020;30(8):3119–26.CrossRef Nuijten MAH, Monpellier VM, Eijsvogels TMH, et al. Rate and determinants of excessive fat-free mass loss after bariatric surgery. Obes Surg. 2020;30(8):3119–26.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Marc-Hernández A, Ruiz-Tovar J, Jimenez JM, et al. Short-term changes on body composition and bone mass after one-anastomosis gastric bypass: a prospective observational study. Obes Surg. 2020;30(9):3514–21.CrossRef Marc-Hernández A, Ruiz-Tovar J, Jimenez JM, et al. Short-term changes on body composition and bone mass after one-anastomosis gastric bypass: a prospective observational study. Obes Surg. 2020;30(9):3514–21.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Haghighat N, Kazemi A, Asbaghi O, et al. Long-term effect of bariatric surgery on body composition in patients with morbid obesity: a systematic review and meta-analysis. Clin Nutr. 2020. Haghighat N, Kazemi A, Asbaghi O,  et al. Long-term effect of bariatric surgery on body composition in patients with morbid obesity: a systematic review and meta-analysis. Clin Nutr. 2020.
5.
Zurück zum Zitat Jimenez JM, Ruiz-Tovar J, López M, et al. Assessment of body composition in obese patients undergoing one anastomosis gastric bypass: cross-sectional study. Sci Rep. 2020;10(1):18884.CrossRef Jimenez JM, Ruiz-Tovar J, López M,  et al. Assessment of body composition in obese patients undergoing one anastomosis gastric bypass: cross-sectional study. Sci Rep. 2020;10(1):18884.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Guida B, Cataldi M, Busetto L, et al. Predictors of fat-free mass loss 1 year after laparoscopic sleeve gastrectomy. J Endocrinol Invest. 2018;41(11):1307–15.CrossRef Guida B, Cataldi M, Busetto L,  et al. Predictors of fat-free mass loss 1 year after laparoscopic sleeve gastrectomy. J Endocrinol Invest. 2018;41(11):1307–15.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Sherf-Dagan S, Zelber-Sagi S, Buch A, et al. Prospective longitudinal trends in body composition and clinical outcomes 3 years following sleeve gastrectomy. Obes Surg. 2019;29(12):3833–41.CrossRef Sherf-Dagan S, Zelber-Sagi S, Buch A,  et al. Prospective longitudinal trends in body composition and clinical outcomes 3 years following sleeve gastrectomy. Obes Surg. 2019;29(12):3833–41.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Zamaninour N, Pazouki A, Kermansaravi M, et al. Changes in body composition and biochemical parameters following laparoscopic one anastomosis gastric bypass: 1-year follow-up. Obes Surg. 2021;31(1):232–8.CrossRef Zamaninour N, Pazouki A, Kermansaravi M, et al. Changes in body composition and biochemical parameters following laparoscopic one anastomosis gastric bypass: 1-year follow-up. Obes Surg. 2021;31(1):232–8.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Magouliotis DE, Tasiopoulou VS, Svokos AA, et al. One-anastomosis gastric bypass versus sleeve gastrectomy for morbid obesity: a systematic review and meta-analysis. Obes Surg. 2017;27(9):2479–87.CrossRef Magouliotis DE, Tasiopoulou VS, Svokos AA, et al. One-anastomosis gastric bypass versus sleeve gastrectomy for morbid obesity: a systematic review and meta-analysis. Obes Surg. 2017;27(9):2479–87.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Barzin M, Hosseinpanah F, Motamedi MA, et al. Bariatric surgery for morbid obesity: Tehran Obesity Treatment Study (TOTS) rationale and study design. JMIR Res Protoc. 2016;5(1):e8. Barzin M, Hosseinpanah F, Motamedi MA, et al. Bariatric surgery for morbid obesity: Tehran Obesity Treatment Study (TOTS) rationale and study design. JMIR Res Protoc. 2016;5(1):e8.
11.
Zurück zum Zitat Savastano S, Belfiore A, Di Somma C, et al. Validity of bioelectrical impedance analysis to estimate body composition changes after bariatric surgery in premenopausal morbidly women. Obes Surg. 2010;20(3):332–9.CrossRef Savastano S, Belfiore A, Di Somma C,  et al. Validity of bioelectrical impedance analysis to estimate body composition changes after bariatric surgery in premenopausal morbidly women. Obes Surg. 2010;20(3):332–9.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Widen EM, Strain G, King WC, et al. Validity of bioelectrical impedance analysis for measuring changes in body water and percent fat after bariatric surgery. Obes Surg. 2014;24(6):847–54.CrossRef Widen EM, Strain G, King WC, et al. Validity of bioelectrical impedance analysis for measuring changes in body water and percent fat after bariatric surgery. Obes Surg. 2014;24(6):847–54.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Kim G, Tan CS, Tan KW, et al. Sleeve gastrectomy and Roux-En-Y gastric bypass lead to comparable changes in body composition in a multiethnic Asian population. J Gastrointest Surg. 2019;23(3):445–50.CrossRef Kim G, Tan CS, Tan KW, et al. Sleeve gastrectomy and Roux-En-Y gastric bypass lead to comparable changes in body composition in a multiethnic Asian population. J Gastrointest Surg. 2019;23(3):445–50.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Otto M, Elrefai M, Krammer J, et al. Sleeve gastrectomy and Roux-en-Y gastric bypass lead to comparable changes in body composition after adjustment for initial body mass index. Obes Surg. 2016;26(3):479–85.CrossRef Otto M, Elrefai M, Krammer J, et al. Sleeve gastrectomy and Roux-en-Y gastric bypass lead to comparable changes in body composition after adjustment for initial body mass index. Obes Surg. 2016;26(3):479–85.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Garciacaballero M, Reyes-Ortiz A, García M, et al. Changes of body composition in patients with BMI 23–50 after tailored one anastomosis gastric bypass (BAGUA): influence of diabetes and metabolic syndrome. Obes Surg. 2014;24(12):2040–7.CrossRef Garciacaballero M, Reyes-Ortiz A, García M, et al. Changes of body composition in patients with BMI 23–50 after tailored one anastomosis gastric bypass (BAGUA): influence of diabetes and metabolic syndrome. Obes Surg. 2014;24(12):2040–7.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Palazuelos-Genis T, Mosti M, Sánchez-Leenheer S, et al. Weight loss and body composition during the first postoperative year of a laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass. Obes Surg. 2008;18(1):1–4.CrossRef Palazuelos-Genis T, Mosti M, Sánchez-Leenheer S, et al. Weight loss and body composition during the first postoperative year of a laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass. Obes Surg. 2008;18(1):1–4.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Johnson Stoklossa CA, Forhan M, Padwal RS, et al. Practical considerations for body composition assessment of adults with class II/III obesity using bioelectrical impedance analysis or dual-energy X-ray absorptiometry. Curr Obes Rep. 2016;5(4):389–96.CrossRef Johnson Stoklossa CA, Forhan M, Padwal RS, et al. Practical considerations for body composition assessment of adults with class II/III obesity using bioelectrical impedance analysis or dual-energy X-ray absorptiometry. Curr Obes Rep. 2016;5(4):389–96.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Tuero C, Valenti V, Rotellar F, et al. Revisiting the Ghrelin changes following bariatric and metabolic surgery. Obes Surg. 2020;30(7):2763–80.CrossRef Tuero C, Valenti V, Rotellar F, et al. Revisiting the Ghrelin changes following bariatric and metabolic surgery. Obes Surg. 2020;30(7):2763–80.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Roushdy A, Abdel-Razik MA, Emile SH, et al. Fasting Ghrelin and postprandial GLP-1 levels in patients with morbid obesity and medical comorbidities after sleeve gastrectomy and one-anastomosis gastric bypass: a randomized clinical trial. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2020;31(1):28–35.CrossRef Roushdy A, Abdel-Razik MA, Emile SH, et al. Fasting Ghrelin and postprandial GLP-1 levels in patients with morbid obesity and medical comorbidities after sleeve gastrectomy and one-anastomosis gastric bypass: a randomized clinical trial. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2020;31(1):28–35.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Takiguchi S, Murakami K, Yanagimoto Y, et al. Clinical application of ghrelin in the field of surgery. Surg Today. 2015;45(7):801–7.CrossRef Takiguchi S, Murakami K, Yanagimoto Y,  et al. Clinical application of ghrelin in the field of surgery. Surg Today. 2015;45(7):801–7.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Golzarand M, Toolabi K, Djafarian K. Changes in body composition, dietary intake, and substrate oxidation in patients underwent laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass and laparoscopic sleeve gastrectomy: a comparative prospective study. Obes Surg. 2019;29(2):406–13.CrossRef Golzarand M, Toolabi K, Djafarian K. Changes in body composition, dietary intake, and substrate oxidation in patients underwent laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass and laparoscopic sleeve gastrectomy: a comparative prospective study. Obes Surg. 2019;29(2):406–13.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Coen PM, Carnero EA, Goodpaster BH. Exercise and bariatric surgery: an effective therapeutic strategy. Exerc Sport Sci Rev. 2018;46(4):262–70.CrossRef Coen PM, Carnero EA, Goodpaster BH. Exercise and bariatric surgery: an effective therapeutic strategy. Exerc Sport Sci Rev. 2018;46(4):262–70.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Hassannejad A, Khalaj A, Mansournia MA, et al. The effect of aerobic or aerobic-strength exercise on body composition and functional capacity in patients with BMI ≥35 after bariatric surgery: a randomized control trial. Obes Surg. 2017;27(11):2792–801.CrossRef Hassannejad A, Khalaj A, Mansournia MA, et al. The effect of aerobic or aerobic-strength exercise on body composition and functional capacity in patients with BMI ≥35 after bariatric surgery: a randomized control trial. Obes Surg. 2017;27(11):2792–801.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Schiavo L, Pilone V, Tramontano S, et al. May bioelectrical impedance analysis method be used in alternative to the dual-energy X-ray absorptiometry in the assessment of fat mass and fat-free mass in patients with obesity? Pros, Cons, and Perspectives. Obes Surg. 2020;30(8):3212–5.CrossRef Schiavo L, Pilone V, Tramontano S, et al. May bioelectrical impedance analysis method be used in alternative to the dual-energy X-ray absorptiometry in the assessment of fat mass and fat-free mass in patients with obesity? Pros, Cons, and Perspectives. Obes Surg. 2020;30(8):3212–5.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat de Oliveira PAP, Montenegro ACP, Bezerra LRA, et al. Body composition, serum sclerostin and physical function after bariatric surgery: performance of dual-energy X-ray absorptiometry and multifrequency bioelectrical impedance analysis. Obes Surg. 2020;30(8):2957–62. de Oliveira PAP, Montenegro ACP, Bezerra LRA, et al. Body composition, serum sclerostin and physical function after bariatric surgery: performance of dual-energy X-ray absorptiometry and multifrequency bioelectrical impedance analysis. Obes Surg. 2020;30(8):2957–62.
Metadaten
Titel
Body Composition Changes Following Sleeve Gastrectomy Vs. One-Anastomosis Gastric Bypass: Tehran Obesity Treatment Study (TOTS)
verfasst von
Maryam Barzin
Minoo Heidari Almasi
Maryam Mahdavi
Alireza Khalaj
Majid Valizadeh
Farhad Hosseinpanah
Publikationsdatum
12.10.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 12/2021
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-021-05722-1

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2021

Obesity Surgery 12/2021 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.