Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery 1/2019

03.05.2018 | Original Article

Changing Indications for Pediatric Tracheotomy: An Urban Indian Study

verfasst von: Saudamini J. Lele, Sharafine Stephen, Eswaran V. Raman

Erschienen in: Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery | Sonderheft 1/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

To review the changing indications, decannulation rates, complications and mortality in pediatric tracheotomies. Medical records of children who underwent primary or revision tracheotomy from April 2003 to December 2015 were retrospectively analyzed. Patient characteristics including age, sex, preoperative diagnosis and indications for tracheotomy. The complications, mortality and decannulation rates for the tracheotomies were studied. There were 101 patients who underwent tracheotomy over a period of 13 years. Out of these, complete data was available for 99 patients. There were 61 males and 38 females and the age of children who underwent tracheotomy on an average ranged from 2 months to 16 years. The indications were divided into five categories: airway obstruction, cardiopulmonary, craniofacial, neurological, and trauma. Out of the 99 patients, 92 patients underwent an elective tracheotomy while only 7 patients underwent an emergency tracheotomy. Fifty-eight patients could be successfully decannulated. 13 patients in our study died during the course of treatment, however, none of the deaths could be directly attributed to the tracheotomy. Three patients developed peristomal granulations requiring intervention, 1 patient had a severe stomal infection, and one patient had a tracheocutaneous fistula requiring surgical closure. Over the last few decades, widespread use of vaccinations and improved pediatric and neonatal intensive care has revolutionized child healthcare in developing countries like ours. This impact is reflected in our finding that neurological impairment has displaced obstructive airway (of infective etiology) as the most common indication for pediatric tracheotomy in the present era.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Line WS, Hawkins DB, Kahlstrom EJ, MacLaughlin EF, Ensley JL (1986) Tracheotomy in infants and young children: the changing perspective 1970–1985. Laryngoscope 96:510–515CrossRef Line WS, Hawkins DB, Kahlstrom EJ, MacLaughlin EF, Ensley JL (1986) Tracheotomy in infants and young children: the changing perspective 1970–1985. Laryngoscope 96:510–515CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Carron JD, Derkay CS, Strope GL, Nosonchuk JE, Darrow DH (2000) Pediatric tracheotomies: changing indications and outcomes. Laryngoscope 110:1099–1104CrossRef Carron JD, Derkay CS, Strope GL, Nosonchuk JE, Darrow DH (2000) Pediatric tracheotomies: changing indications and outcomes. Laryngoscope 110:1099–1104CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ogilvie LN, Kozak JK, Chiu S, Adderley RJ, Kozak FK (2014) Changes in pediatric tracheostomy 1982–2011: a Canadian tertiary children’s hospital review. J Pediatr Surg 49:1549–1553CrossRef Ogilvie LN, Kozak JK, Chiu S, Adderley RJ, Kozak FK (2014) Changes in pediatric tracheostomy 1982–2011: a Canadian tertiary children’s hospital review. J Pediatr Surg 49:1549–1553CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Funamura JL, Durbin-Johnson B, Tollefson TT, Harrison J, Senders CW (2014) Pediatric tracheotomy: indications and decannulation outcomes. Laryngoscope 124:1952–1958CrossRef Funamura JL, Durbin-Johnson B, Tollefson TT, Harrison J, Senders CW (2014) Pediatric tracheotomy: indications and decannulation outcomes. Laryngoscope 124:1952–1958CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ozmen S, Ozmen OA, Unal OF (2009) Pediatric tracheotomies: a 37-year experience in 282 children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 73:959–961CrossRef Ozmen S, Ozmen OA, Unal OF (2009) Pediatric tracheotomies: a 37-year experience in 282 children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 73:959–961CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Butnaru CS, Colreavy MP, Ayari S, Froehlich P (2006) Tracheotomy in children: evolution in indications. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 70:115–119CrossRef Butnaru CS, Colreavy MP, Ayari S, Froehlich P (2006) Tracheotomy in children: evolution in indications. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 70:115–119CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Ang AHC, Chua DYK, Pang KP, Tan HKK (2005) Pediatric tracheotomies in an Asian population: the Singapore experience. Otolaryngol Head Neck Surg 133:246–250CrossRef Ang AHC, Chua DYK, Pang KP, Tan HKK (2005) Pediatric tracheotomies in an Asian population: the Singapore experience. Otolaryngol Head Neck Surg 133:246–250CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Alladi A, Rao S, Das K, Charles AR, D’Cruz AJ (2004) Pediatric tracheostomy: a 13-year experience. Pediatr Surg Int 20:695–698CrossRef Alladi A, Rao S, Das K, Charles AR, D’Cruz AJ (2004) Pediatric tracheostomy: a 13-year experience. Pediatr Surg Int 20:695–698CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Lawrason A, Kavanagh K (2013) Pediatric tracheotomy: are the indications changing? Int J Pediatr Otorhinolaryngol 77:922–925CrossRef Lawrason A, Kavanagh K (2013) Pediatric tracheotomy: are the indications changing? Int J Pediatr Otorhinolaryngol 77:922–925CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Mahadevan M, Barber C, Salkeld L, Douglas G, Mills N (2007) Pediatric tracheotomy: 17 year review. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 71:1829–1835CrossRef Mahadevan M, Barber C, Salkeld L, Douglas G, Mills N (2007) Pediatric tracheotomy: 17 year review. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 71:1829–1835CrossRef
Metadaten
Titel
Changing Indications for Pediatric Tracheotomy: An Urban Indian Study
verfasst von
Saudamini J. Lele
Sharafine Stephen
Eswaran V. Raman
Publikationsdatum
03.05.2018
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery / Ausgabe Sonderheft 1/2019
Print ISSN: 2231-3796
Elektronische ISSN: 0973-7707
DOI
https://doi.org/10.1007/s12070-018-1373-9

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2019

Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery 1/2019 Zur Ausgabe

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

HNO-Op. auch mit über 90?

16.04.2024 HNO-Chirurgie Nachrichten

Mit Blick auf das Risiko für Komplikationen nach elektiven Eingriffen im HNO-Bereich scheint das Alter der Patienten kein ausschlaggebender Faktor zu sein. Entscheidend ist offenbar, wie fit die Betroffenen tatsächlich sind.

Intrakapsuläre Tonsillektomie gewinnt an Boden

16.04.2024 Tonsillektomie Nachrichten

Gegenüber der vollständigen Entfernung der Gaumenmandeln hat die intrakapsuläre Tonsillektomie einige Vorteile, wie HNO-Fachleute aus den USA hervorheben. Sie haben die aktuelle Literatur zu dem Verfahren gesichtet.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.