Skip to main content
Erschienen in: Clinical Neuroradiology 1/2020

07.02.2020 | Letter to the Editor

Cherry-picking the Wrong Patients has to be Avoided at all Cost!

verfasst von: Johanna M. Ospel, Mayank Goyal

Erschienen in: Clinical Neuroradiology | Ausgabe 1/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

We recently wrote about the influence of age and the Alberta Stroke Program Early CT Score (ASPECTS) on endovascular treatment (EVT) decisions in acute stroke, and hypothesized that by excluding old patients in low ASPECTS EVT trials, the overall treatment effect size of EVT will decrease, thereby possibly leading to a false negative trial outcome. In their response letter, the TENSION investigators argued that there is a possibility that while the overall outcomes are worse in older patients, the treatment effect might actually be preserved [1]. We agree with the TENSION investigators that there is a possibility that the EVT treatment effect is not influenced by patient age; however, a possible effect modification cannot be completely disregarded, since only few patients with ASPECTS <5 were included in past trials, and our knowledge about EVT benefit in this subgroup is limited by a very small sample size. Post-stroke outcomes in old patients are compromised by several factors, such as physical and cognitive comorbidities and lack of social support networks [2], which could negatively affect treatment effect size. Most importantly, we have to ask ourselves the question: what is a good outcome? It is known that older patients will suffer from worse outcomes compared to young patients, with and without EVT [1]. Let us assume that the treatment effect is preserved in older patients: EVT would then in many cases lead to a change in the 90-day modified Rankin score (mRS) from 4 to 3 or from 5 to 4. Although there clearly is a treatment effect, the question whether such a result is worth performing EVT remains unclear and depends on multiple factors including individual patient preferences and availability of support networks. It is definitely a question that needs to be answered. Thus, we completely agree with the TENSION investigators that the single most important thing to do now is to convince physicians to enroll as many eligible patients as possible across all age groups, in order to obtain a solid and valid trial result. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Goyal M, Menon BK, van Zwam WH, Dippel DW, Mitchell PJ, Demchuk AM et al. Endovascular thrombectomy after large-vessel ischaemic stroke: a meta-analysis of individual patient data from five randomised trials. Lancet. 2016;387:1723–31.CrossRefPubMed Goyal M, Menon BK, van Zwam WH, Dippel DW, Mitchell PJ, Demchuk AM et al. Endovascular thrombectomy after large-vessel ischaemic stroke: a meta-analysis of individual patient data from five randomised trials. Lancet. 2016;387:1723–31.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Cherry-picking the Wrong Patients has to be Avoided at all Cost!
verfasst von
Johanna M. Ospel
Mayank Goyal
Publikationsdatum
07.02.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Clinical Neuroradiology / Ausgabe 1/2020
Print ISSN: 1869-1439
Elektronische ISSN: 1869-1447
DOI
https://doi.org/10.1007/s00062-020-00881-7

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2020

Clinical Neuroradiology 1/2020 Zur Ausgabe

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.