Skip to main content
Erschienen in: Journal of Clinical Immunology 4/2009

01.07.2009

Clinical and Molecular Characteristics of 35 Chinese Children with Wiskott–Aldrich Syndrome

verfasst von: Pamela P. W. Lee, Tong-Xin Chen, Li-Ping Jiang, Jing Chen, Koon-wing Chan, Tze-Leung Lee, Marco H. K. Ho, Shao-Han Nong, Yin Yang, Yong-Jun Fang, Qiang Li, Xiao-Chun Wang, Xi-Qiang Yang, Yu-Lung Lau

Erschienen in: Journal of Clinical Immunology | Ausgabe 4/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

WiskottAldrich syndrome (WAS) is a rare primary immunodeficiency disease, with an incidence of 4/1,000,000 live male births. In China, an estimated number of 35 babies with WAS are born each year, but likely many remain undiagnosed.

Objectives

The objectives of study were to review the clinical and molecular characteristics of a cohort of Chinese children with WAS and to describe the long-term outcome of those who underwent hematopoietic stem cell transplant (HSCT).

Materials and Method

Records of 35 patients diagnosed with WAS during 1991–2008 were reviewed. Genetic diagnosis was established by direct gene sequencing.

Results

All patients had classical WAS phenotype. WASP mutations were identified in 33 patients from 29 families. Nine patients underwent HSCT at a mean age of 22.1 months (match-unrelated donor, n = 5; mismatched related donor, n = 2; matched-sibling donor, n = 2). Post-transplant immune hemolytic anemia and thrombocytopenia occurred in three patients with complete resolution. All patients survived without significant long-term complications and had full platelet, T and B lymphocyte recovery within 2 years post-transplant.

Conclusion

In the past decade, there has been significant improvement in clinical and genetic diagnosis of WAS in Chinese. We demonstrated excellent long-term survival in patients who underwent HSCT. Early workup for transplant should be advocated for children with classical WAS before they suffer from major disease complications and morbidities.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Filipovich AH, Stone JV, Tomany SC, Ireland M, Kollman C, Pelz CJ, et al. Impact of donor type on outcome of bone marrow transplantation for Wiskott-Aldrich syndrome: collaborative study of the International Bone Marrow Transplant Registry and the National Marrow Donor Program. Blood. 2001;97:1598–603. doi:10.1182/blood.V97.6.1598.PubMedCrossRef Filipovich AH, Stone JV, Tomany SC, Ireland M, Kollman C, Pelz CJ, et al. Impact of donor type on outcome of bone marrow transplantation for Wiskott-Aldrich syndrome: collaborative study of the International Bone Marrow Transplant Registry and the National Marrow Donor Program. Blood. 2001;97:1598–603. doi:10.​1182/​blood.​V97.​6.​1598.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Ozsahin H, Cavazzana-Calvo M, Notarangelo LD, Schulz A, Thrasher AJ, Mazzolari E, et al. Long-term outcome following hematopoietic stem-cell transplantation in Wiskott-Aldrich syndrome: collaborative study of the European Society for Immunodeficiencies and European Group for Blood and Marrow Transplantation. Blood. 2008;111:439–45. doi:10.1182/blood-2007-03-076679.PubMedCrossRef Ozsahin H, Cavazzana-Calvo M, Notarangelo LD, Schulz A, Thrasher AJ, Mazzolari E, et al. Long-term outcome following hematopoietic stem-cell transplantation in Wiskott-Aldrich syndrome: collaborative study of the European Society for Immunodeficiencies and European Group for Blood and Marrow Transplantation. Blood. 2008;111:439–45. doi:10.​1182/​blood-2007-03-076679.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Zhu Q, Watanabe C, Liu T, Hollenbaugh D, Blaese RM, Kanner SB, et al. Wiskott-Aldrich syndrome/X-linked thrombocytopenia: WASP gene mutations, protein expression, and phenotype. Blood. 1997;90:2680–9.PubMed Zhu Q, Watanabe C, Liu T, Hollenbaugh D, Blaese RM, Kanner SB, et al. Wiskott-Aldrich syndrome/X-linked thrombocytopenia: WASP gene mutations, protein expression, and phenotype. Blood. 1997;90:2680–9.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Jin Y, Mazza C, Christie JR, Giliani S, Fiorini M, Mella P, et al. Mutations of the Wiskott-Aldrich Syndrome Protein (WASP): hotspots, effect on transcription, and translation and phenotype/genotype correlation. Blood. 2004;104:4010–9. doi:10.1182/blood-2003-05-1592.PubMedCrossRef Jin Y, Mazza C, Christie JR, Giliani S, Fiorini M, Mella P, et al. Mutations of the Wiskott-Aldrich Syndrome Protein (WASP): hotspots, effect on transcription, and translation and phenotype/genotype correlation. Blood. 2004;104:4010–9. doi:10.​1182/​blood-2003-05-1592.PubMedCrossRef
9.
10.
Zurück zum Zitat Jiang L, Xu Y, Yang X, et al. Identification of two noval WASP gene mutations in 3 boys with Wiskott-Aldrich syndrome. Chin J Pediatr. 2003;41:590–3. Jiang L, Xu Y, Yang X, et al. Identification of two noval WASP gene mutations in 3 boys with Wiskott-Aldrich syndrome. Chin J Pediatr. 2003;41:590–3.
11.
Zurück zum Zitat Jiang L, Chan KW, Liu S, et al. Clinical and genetic diagnosis of Wiskott-Aldrich syndrome (9 case reports). Lin Chuang Er Ke Za Zhi. 2004;22:596–589. Jiang L, Chan KW, Liu S, et al. Clinical and genetic diagnosis of Wiskott-Aldrich syndrome (9 case reports). Lin Chuang Er Ke Za Zhi. 2004;22:596–589.
12.
Zurück zum Zitat Zhang Y, Dong Z, Wang X, Chen S. Clinical features and genetic diagnosis of Wiskott-Aldrich syndrome in a pair of twins. Lin Chuang Er Ke Za Zhi. 2004;22:632–3. Zhang Y, Dong Z, Wang X, Chen S. Clinical features and genetic diagnosis of Wiskott-Aldrich syndrome in a pair of twins. Lin Chuang Er Ke Za Zhi. 2004;22:632–3.
13.
Zurück zum Zitat Lee WI, Yang CY, Jaing TH, Huang JL, Chien YH, Chang KW. Clinical aspects and molecular analysis of Chinese patients with Wiskott-Aldrich syndrome in Taiwan. Int Arch Allergy Immunol. 2008;145:15–23. doi:10.1159/000107462.PubMedCrossRef Lee WI, Yang CY, Jaing TH, Huang JL, Chien YH, Chang KW. Clinical aspects and molecular analysis of Chinese patients with Wiskott-Aldrich syndrome in Taiwan. Int Arch Allergy Immunol. 2008;145:15–23. doi:10.​1159/​000107462.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Chung BHY, Lee TL, Chan CF, et al. Haematopoietic stem cell transplant for Wiskott-Aldrich syndrome. HK J Paediatr. 2006;11:186–90. new series. Chung BHY, Lee TL, Chan CF, et al. Haematopoietic stem cell transplant for Wiskott-Aldrich syndrome. HK J Paediatr. 2006;11:186–90. new series.
20.
Zurück zum Zitat Lutskiy MI, Rosen FS, Remold-O’Donnell E. Genotype-proteotype linkage in the Wiskott-Aldrich syndrome. J Immunol. 2005;175:1329–36.PubMed Lutskiy MI, Rosen FS, Remold-O’Donnell E. Genotype-proteotype linkage in the Wiskott-Aldrich syndrome. J Immunol. 2005;175:1329–36.PubMed
21.
Zurück zum Zitat Fillat C, Espanol T, Oset M, Ferrando M, Estivill X, Volpini V. Identification of WASP mutations in 14 Spanish families with Wiskott-Aldrich syndrome. Am J Med Genet. 2001;100:116–21. doi:10.1002/ajmg.1228.PubMedCrossRef Fillat C, Espanol T, Oset M, Ferrando M, Estivill X, Volpini V. Identification of WASP mutations in 14 Spanish families with Wiskott-Aldrich syndrome. Am J Med Genet. 2001;100:116–21. doi:10.​1002/​ajmg.​1228.PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Pai SY, DeMartiis D, Forino C, Cavagnini S, Lanfranchi A, Giliani S, et al. Stem cell transplantation for the Wiskott-Aldrich syndrome: a single-center experience confirms efficacy of matched unrelated donor transplantation. Bone Marrow Transplant. 2006;38:671–9. doi:10.1038/sj.bmt.1705512.PubMedCrossRef Pai SY, DeMartiis D, Forino C, Cavagnini S, Lanfranchi A, Giliani S, et al. Stem cell transplantation for the Wiskott-Aldrich syndrome: a single-center experience confirms efficacy of matched unrelated donor transplantation. Bone Marrow Transplant. 2006;38:671–9. doi:10.​1038/​sj.​bmt.​1705512.PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Notarangelo LD, Miao CH, Ochs HD. Wiskott-Aldrich syndrome. Curr Opin Hematol. 2008;15:30–6.PubMedCrossRef Notarangelo LD, Miao CH, Ochs HD. Wiskott-Aldrich syndrome. Curr Opin Hematol. 2008;15:30–6.PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Chen TX. Early recognition and intervention of primary immunodeficiency disorders. Chin J Pediatr. 2006;44:427–30. Chinese. Chen TX. Early recognition and intervention of primary immunodeficiency disorders. Chin J Pediatr. 2006;44:427–30. Chinese.
31.
Zurück zum Zitat Wang XC. Diagnosis and treatment of primary immunodeficiency disorders. J Appl Clin Pediatr. 2006;21:1516–7. Chinese. Wang XC. Diagnosis and treatment of primary immunodeficiency disorders. J Appl Clin Pediatr. 2006;21:1516–7. Chinese.
Metadaten
Titel
Clinical and Molecular Characteristics of 35 Chinese Children with Wiskott–Aldrich Syndrome
verfasst von
Pamela P. W. Lee
Tong-Xin Chen
Li-Ping Jiang
Jing Chen
Koon-wing Chan
Tze-Leung Lee
Marco H. K. Ho
Shao-Han Nong
Yin Yang
Yong-Jun Fang
Qiang Li
Xiao-Chun Wang
Xi-Qiang Yang
Yu-Lung Lau
Publikationsdatum
01.07.2009
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Clinical Immunology / Ausgabe 4/2009
Print ISSN: 0271-9142
Elektronische ISSN: 1573-2592
DOI
https://doi.org/10.1007/s10875-009-9285-9

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2009

Journal of Clinical Immunology 4/2009 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.