Skip to main content
Erschienen in: Immunologic Research 5-6/2016

12.09.2016 | Brief Report

Clinical association of mixed connective tissue disease and granulomatosis with polyangiitis: a case report and systematic screening of anti-U1RNP and anti-PR3 auto-antibody double positivity in ten European hospitals

verfasst von: Amandine Tubery, Françoise Fortenfant, Bernard Combe, Isabelle Abreu, Xavier Bossuyt, Pascale Chretien, Sophie Desplat-Jégo, Nicole Fabien, Sophie Hue, Catherine Johanet, Daniela Lakomy, Thierry Vincent, Claire I. Daïen

Erschienen in: Immunologic Research | Ausgabe 5-6/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We report here the case of a 50-years-old man treated for mixed connective tissue disease (MCTD) positive for anti-U1 ribonucleoprotein (U1RNP) antibodies who secondarily developed a granulomatosis with polyangiitis (GPA) associated with anti-proteinase 3 anti-neutrophil cytoplasmic antibodies (PR3-ANCA). We then evaluated the frequency of the association between anti-U1RNP and anti-PR3-ANCA antibodies by a systematic retrospective study in ten European hospitals. Overall, out of 11,921 samples analyzed for both auto-antibodies, 18 cases of anti-U1RNP and anti-PR3-ANCA double positivity were found and only one patient presented with both MCTD and GPA symptoms. Our retrospective analysis indicates that anti-U1RNP and anti-PR3-ANCA antibodies double positivity is infrequent and very rarely associated with both MTCD and GPA. Our observation describes for the first time the coexistence of MTCD and severe GPA in a Caucasian patient. Association of anti-U1RNP and ANCA antibodies was rarely reported in the literature. Eleven cases of MCTD and ANCA vasculitis have been reported to date, with only two cases with anti-PR3-ANCA association, and only one vasculitis. The seven other cases reported in the literature presented with an association of MCTD and microscopic polyangiitis which appears to be a more frequent presentation than MTCD associated with GPA.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Shi Y, Li R, Chen S, Su Y. Jia Y [Analysis of clinical features and the outcome in 91 cases of mixed connective tissue diseases]. Beijing Da Xue Xue Bao. 2012;44:270–4.PubMed Shi Y, Li R, Chen S, Su Y. Jia Y [Analysis of clinical features and the outcome in 91 cases of mixed connective tissue diseases]. Beijing Da Xue Xue Bao. 2012;44:270–4.PubMed
2.
Zurück zum Zitat Sun Y, He L, Lü X, Mo L, Zhang J. ANCA associated glomerulonephritis in a patient with mixed connective tissue disease. Zhong Nan Da Xue Xue Bao Yi Xue Ban. 2014;39:209–14.PubMed Sun Y, He L, Lü X, Mo L, Zhang J. ANCA associated glomerulonephritis in a patient with mixed connective tissue disease. Zhong Nan Da Xue Xue Bao Yi Xue Ban. 2014;39:209–14.PubMed
3.
Zurück zum Zitat Kanazawa M, Wada Y, Ohno T, et al. Mixed connective tissue disease associated with antineutrophil cytoplasmic antibodies against proteinase-3 and systemic atherosclerosis: a case report. Clin Rheumatol. 2004;23:456–9.CrossRefPubMed Kanazawa M, Wada Y, Ohno T, et al. Mixed connective tissue disease associated with antineutrophil cytoplasmic antibodies against proteinase-3 and systemic atherosclerosis: a case report. Clin Rheumatol. 2004;23:456–9.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Murakami M, Shimane K, Takahashi H, Tomiyama J, Nagashima M. ANCA-associated vasculitis with dual ANCA positivity in coexistence with mixed connective tissue disease. Mod Rheumatol Jpn Rheum Assoc. 2013;23:156–61.CrossRef Murakami M, Shimane K, Takahashi H, Tomiyama J, Nagashima M. ANCA-associated vasculitis with dual ANCA positivity in coexistence with mixed connective tissue disease. Mod Rheumatol Jpn Rheum Assoc. 2013;23:156–61.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Konstantinov KN, Harris AA, Barry M, Murata GH, Tzamaloukas AH. Sustained remission of antineutrophil cytoplasmic antibody-mediated glomerulonephritis and nephrotic syndrome in mixed connective tissue disease. J Clin Med Res. 2013;5:316–21.PubMedPubMedCentral Konstantinov KN, Harris AA, Barry M, Murata GH, Tzamaloukas AH. Sustained remission of antineutrophil cytoplasmic antibody-mediated glomerulonephritis and nephrotic syndrome in mixed connective tissue disease. J Clin Med Res. 2013;5:316–21.PubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Tsuchiya N. Genetics of ANCA-associated vasculitis in Japan: a role for HLA-DRB1*09:01 haplotype. Clin Exp Nephrol. 2013;17:628–30.CrossRefPubMed Tsuchiya N. Genetics of ANCA-associated vasculitis in Japan: a role for HLA-DRB1*09:01 haplotype. Clin Exp Nephrol. 2013;17:628–30.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Gencik M, Borgmann S, Zahn R, et al. Immunogenetic risk factors for anti-neutrophil cytoplasmic antibody (ANCA)-associated systemic vasculitis. Clin Exp Immunol. 1999;117:412–7.CrossRefPubMedPubMedCentral Gencik M, Borgmann S, Zahn R, et al. Immunogenetic risk factors for anti-neutrophil cytoplasmic antibody (ANCA)-associated systemic vasculitis. Clin Exp Immunol. 1999;117:412–7.CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Flåm ST, Gunnarsson R, Garen T, Norwegian MCTD Study Group, Lie BA, Molberg Ø. The HLA profiles of mixed connective tissue disease differ distinctly from the profiles of clinically related connective tissue diseases. Rheumatol Oxf Engl. 2015;54:528–35.CrossRef Flåm ST, Gunnarsson R, Garen T, Norwegian MCTD Study Group, Lie BA, Molberg Ø. The HLA profiles of mixed connective tissue disease differ distinctly from the profiles of clinically related connective tissue diseases. Rheumatol Oxf Engl. 2015;54:528–35.CrossRef
Metadaten
Titel
Clinical association of mixed connective tissue disease and granulomatosis with polyangiitis: a case report and systematic screening of anti-U1RNP and anti-PR3 auto-antibody double positivity in ten European hospitals
verfasst von
Amandine Tubery
Françoise Fortenfant
Bernard Combe
Isabelle Abreu
Xavier Bossuyt
Pascale Chretien
Sophie Desplat-Jégo
Nicole Fabien
Sophie Hue
Catherine Johanet
Daniela Lakomy
Thierry Vincent
Claire I. Daïen
Publikationsdatum
12.09.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Immunologic Research / Ausgabe 5-6/2016
Print ISSN: 0257-277X
Elektronische ISSN: 1559-0755
DOI
https://doi.org/10.1007/s12026-016-8861-3

Weitere Artikel der Ausgabe 5-6/2016

Immunologic Research 5-6/2016 Zur Ausgabe

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

HNO-Op. auch mit über 90?

16.04.2024 HNO-Chirurgie Nachrichten

Mit Blick auf das Risiko für Komplikationen nach elektiven Eingriffen im HNO-Bereich scheint das Alter der Patienten kein ausschlaggebender Faktor zu sein. Entscheidend ist offenbar, wie fit die Betroffenen tatsächlich sind.

Intrakapsuläre Tonsillektomie gewinnt an Boden

16.04.2024 Tonsillektomie Nachrichten

Gegenüber der vollständigen Entfernung der Gaumenmandeln hat die intrakapsuläre Tonsillektomie einige Vorteile, wie HNO-Fachleute aus den USA hervorheben. Sie haben die aktuelle Literatur zu dem Verfahren gesichtet.

Bilateraler Hörsturz hat eine schlechte Prognose

15.04.2024 Hörsturz Nachrichten

Die Mehrzahl der Menschen mit Hörsturz ist einseitig betroffen, doch auch ein beidseitiger Hörsturz ist möglich. Wie häufig solche Fälle sind und wie sich ihr Verlauf darstellt, hat eine HNO-Expertenrunde aus den USA untersucht.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.