Skip to main content
Erschienen in: Abdominal Radiology 2/2016

01.02.2016 | Pictorial Essay

Common and uncommon pitfalls in pancreatic imaging: it is not always cancer

verfasst von: F. Vernuccio, A. A. Borhani, M. Dioguardi Burgio, M. Midiri, A. Furlan, G. Brancatelli

Erschienen in: Abdominal Radiology | Ausgabe 2/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Despite advances in multimodality imaging of pancreas, there is still overlap between imaging findings of several pancreatic/peripancreatic disease processes. Pancreatic and peripancreatic non-neoplastic entities may mimic primary pancreatic neoplasms on ultrasound, CT, and MRI. On the other hand, primary pancreatic cancer may be overlooked on imaging because of technical and inherent factors. The purpose of this pictorial review is to describe and illustrate pancreatic imaging pitfalls and highlight the basic radiological features for proper differential diagnosis.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat McNulty NJ, Francis IR, Platt JF, et al. (2001) Multi-detector row helical CT of the pancreas: effect of contrast-enhanced multiphasic imaging on enhancement of the pancreas, peripancreatic vasculature, and pancreatic adenocarcinoma. Radiology 220(1):97–102. doi:10.1148/radiology.220.1.r01jl1897 CrossRefPubMed McNulty NJ, Francis IR, Platt JF, et al. (2001) Multi-detector row helical CT of the pancreas: effect of contrast-enhanced multiphasic imaging on enhancement of the pancreas, peripancreatic vasculature, and pancreatic adenocarcinoma. Radiology 220(1):97–102. doi:10.​1148/​radiology.​220.​1.​r01jl1897 CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Fattahi R, Balci NC, Perman WH, et al. (2009) Pancreatic diffusion-weighted imaging (DWI): comparison between mass-forming focal pancreatitis (FP), pancreatic cancer (PC), and normal pancreas. J Magn Reson Imaging 29(2):350–356. doi:10.1002/jmri.21651 CrossRefPubMed Fattahi R, Balci NC, Perman WH, et al. (2009) Pancreatic diffusion-weighted imaging (DWI): comparison between mass-forming focal pancreatitis (FP), pancreatic cancer (PC), and normal pancreas. J Magn Reson Imaging 29(2):350–356. doi:10.​1002/​jmri.​21651 CrossRefPubMed
6.
8.
Zurück zum Zitat Kim JK, Altun E, Elias J Jr, et al. (2007) Focal pancreatic mass: distinction of pancreatic cancer from chronic pancreatitis using gadolinium-enhanced 3D-gradient-echo MRI. J Magn Reson Imaging 26(2):313–322. doi:10.1002/jmri.21010 CrossRefPubMed Kim JK, Altun E, Elias J Jr, et al. (2007) Focal pancreatic mass: distinction of pancreatic cancer from chronic pancreatitis using gadolinium-enhanced 3D-gradient-echo MRI. J Magn Reson Imaging 26(2):313–322. doi:10.​1002/​jmri.​21010 CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Lee SS, Byun JH, Park BJ, et al. (2008) Quantitative analysis of diffusion-weighted magnetic resonance imaging of the pancreas: usefulness in characterizing solid pancreatic masses. J Magn Reson Imaging 28(4):928–936. doi:10.1002/jmri.21508 CrossRefPubMed Lee SS, Byun JH, Park BJ, et al. (2008) Quantitative analysis of diffusion-weighted magnetic resonance imaging of the pancreas: usefulness in characterizing solid pancreatic masses. J Magn Reson Imaging 28(4):928–936. doi:10.​1002/​jmri.​21508 CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Gerritsen A, Molenaar IQ, Bollen TL, et al. (2014) Preoperative characteristics of patients with presumed pancreatic cancer but ultimately benign disease: a multicenter series of 344 pancreatoduodenectomies. Ann Surg Oncol 21(12):3999–4006. doi:10.1245/s10434-014-3810-7 CrossRefPubMed Gerritsen A, Molenaar IQ, Bollen TL, et al. (2014) Preoperative characteristics of patients with presumed pancreatic cancer but ultimately benign disease: a multicenter series of 344 pancreatoduodenectomies. Ann Surg Oncol 21(12):3999–4006. doi:10.​1245/​s10434-014-3810-7 CrossRefPubMed
13.
17.
Zurück zum Zitat Hur BY, Lee JM, Lee JE, et al. (2012) Magnetic resonance imaging findings of the mass-forming type of autoimmune pancreatitis: comparison with pancreatic adenocarcinoma. J Magn Reson Imaging 36(1):188–197. doi:10.1002/jmri.23609 CrossRefPubMed Hur BY, Lee JM, Lee JE, et al. (2012) Magnetic resonance imaging findings of the mass-forming type of autoimmune pancreatitis: comparison with pancreatic adenocarcinoma. J Magn Reson Imaging 36(1):188–197. doi:10.​1002/​jmri.​23609 CrossRefPubMed
21.
29.
Zurück zum Zitat Jang KM, Kim SH, Song KD, et al. (2015) Differentiation of solid-type serous cystic neoplasm from neuroendocrine tumour in the pancreas: value of abdominal MRI with diffusion-weighted imaging in comparison with MDCT. Clin Radiol 70(2):153–160. doi:10.1016/j.crad.2014.10.010 CrossRefPubMed Jang KM, Kim SH, Song KD, et al. (2015) Differentiation of solid-type serous cystic neoplasm from neuroendocrine tumour in the pancreas: value of abdominal MRI with diffusion-weighted imaging in comparison with MDCT. Clin Radiol 70(2):153–160. doi:10.​1016/​j.​crad.​2014.​10.​010 CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Palmucci S, Mauro LA, Milone P, et al. (2010) Diagnosis of ruptured superior mesenteric artery aneurysm mimicking a pancreatic mass. World J Gastroenterol 16(18):2298–2301PubMedCentralCrossRefPubMed Palmucci S, Mauro LA, Milone P, et al. (2010) Diagnosis of ruptured superior mesenteric artery aneurysm mimicking a pancreatic mass. World J Gastroenterol 16(18):2298–2301PubMedCentralCrossRefPubMed
32.
34.
Zurück zum Zitat Macaluso FS, Maida M, Dioguardi Burgio M, Brancatelli G (2013) Education and imaging: hepatobiliary and pancreatic—portal hypertensive biliopathy presenting as acute cholangitis. J Gastroenterol Hepatol 28(8):1257. doi:10.1111/jgh.12295 CrossRefPubMed Macaluso FS, Maida M, Dioguardi Burgio M, Brancatelli G (2013) Education and imaging: hepatobiliary and pancreatic—portal hypertensive biliopathy presenting as acute cholangitis. J Gastroenterol Hepatol 28(8):1257. doi:10.​1111/​jgh.​12295 CrossRefPubMed
40.
Zurück zum Zitat Gangi S, Fletcher JG, Nathan MA, et al. (2004) Time interval between abnormalities seen on CT and the clinical diagnosis of pancreatic cancer: retrospective review of CT scans obtained before diagnosis. AJR Am J Roentgenol 182(4):897–903. doi:10.2214/ajr.182.4.1820897 CrossRefPubMed Gangi S, Fletcher JG, Nathan MA, et al. (2004) Time interval between abnormalities seen on CT and the clinical diagnosis of pancreatic cancer: retrospective review of CT scans obtained before diagnosis. AJR Am J Roentgenol 182(4):897–903. doi:10.​2214/​ajr.​182.​4.​1820897 CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Common and uncommon pitfalls in pancreatic imaging: it is not always cancer
verfasst von
F. Vernuccio
A. A. Borhani
M. Dioguardi Burgio
M. Midiri
A. Furlan
G. Brancatelli
Publikationsdatum
01.02.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Abdominal Radiology / Ausgabe 2/2016
Print ISSN: 2366-004X
Elektronische ISSN: 2366-0058
DOI
https://doi.org/10.1007/s00261-015-0557-y

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2016

Abdominal Radiology 2/2016 Zur Ausgabe

Classics in Abdominal Imaging

The “double bubble” sign

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.