Skip to main content
Erschienen in: Infection 3/2022

07.12.2021 | COVID-19 | Original Paper Zur Zeit gratis

Clinical course and risk factors for severe COVID-19 among Italian patients with cystic fibrosis: a study within the Italian Cystic Fibrosis Society

verfasst von: Carla Colombo, Marco Cipolli, Valeria Daccò, Paola Medino, Federico Alghisi, Maura Ambroni, Raffaele Badolato, Fiorella Battistini, Elisabetta Bignamini, Rosaria Casciaro, Fabiana Ciciriello, Mirella Collura, Isabella Comello, Michela Francalanci, Francesca Ficili, Anna Folino, Salvatore Leonardi, Giuseppina Leonetti, Maria Cristina Lucanto, Francesca Lucca, Massimo Maschio, Valeria Mencarini, Barbara Messore, Giovanna Pisi, Giovanna Pizzamiglio, Piercarlo Poli, Valeria Raia, Luca Riberi, Mirco Ros, Novella Rotolo, Angela Sepe, Giovanni Taccetti, Pamela Vitullo, Gianfranco Alicandro

Erschienen in: Infection | Ausgabe 3/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To describe the clinical course of COVID-19 in patients with cystic fibrosis (CF) and to identify risk factors for severe COVID-19.

Methods

We conducted a prospective study within the Italian CF Society. CF centers collected baseline and follow-up data of patients with virologically confirmed SARS-CoV-2 infection between March 2020 and June 2021. Odds ratios (ORs) for severe SARS-CoV-2 (as defined by hospital admission) were estimated by logistic regression models.

Results

The study included 236 patients with positive molecular test for SARS-CoV-2. Six patients died, 43 patients were admitted to hospital, 4 admitted to intensive care unit. Pancreatic insufficiency was associated with increased risk of severe COVID-19 (OR 4.04, 95% CI 1.52; 10.8). After adjusting for age and pancreatic insufficiency, forced expiratory volume in one second (FEVp) < 40% (OR 4.54, 95% CI 1.56; 13.2), oxygen therapy (OR 12.3, 95% CI 2.91–51.7), underweight (OR 2.92, 95% CI 1.12; 7.57), organ transplantation (OR 7.31, 95% CI 2.59; 20.7), diabetes (OR 2.67, 95% CI 1.23; 5.80) and liver disease (OR 3.67, 95% CI 1.77; 7.59) were associated with increased risk of severe COVID-19, while use of dornase alfa was associated with a reduced risk (OR 0.34, 95% CI 0.13–0.88). No significant changes were observed in FEVp from baseline to a median follow-up of 2 months (median difference: 0, interquartile range: − 4; 5, P = 0.62).

Conclusion

Clinical features indicative of severe form of CF are associated with increased risk of COVID-19 hospitalization. SARS-CoV-2 infected patients do not experience a deterioration of respiratory function.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
19.
Zurück zum Zitat Istituto Superiore di Sanità. Characteristics of SARS-CoV-2 patients dying in Italy Report. Istitvto Svperiore Di Sanita 2020:4–8. Istituto Superiore di Sanità. Characteristics of SARS-CoV-2 patients dying in Italy Report. Istitvto Svperiore Di Sanita 2020:4–8.
25.
Zurück zum Zitat Butler CC, Dorward J, Yu LM, Gbinigie O, Hayward G, Saville BR, et al. Azithromycin for community treatment of suspected COVID-19 in people at increased risk of an adverse clinical course in the UK (PRINCIPLE): a randomised, controlled, open-label, adaptive platform trial. Lancet. 2021;397:1063–74. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)00461-X.CrossRef Butler CC, Dorward J, Yu LM, Gbinigie O, Hayward G, Saville BR, et al. Azithromycin for community treatment of suspected COVID-19 in people at increased risk of an adverse clinical course in the UK (PRINCIPLE): a randomised, controlled, open-label, adaptive platform trial. Lancet. 2021;397:1063–74. https://​doi.​org/​10.​1016/​S0140-6736(21)00461-X.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Gottlieb RL, Nirula A, Chen P, Boscia J, Heller B, Morris J, et al. Effect of bamlanivimab as monotherapy or in combination with etesevimab on viral load in patients with mild to moderate COVID-19: a randomized clinical trial. J Am Med Assoc. 2021;325:632–44. https://doi.org/10.1001/jama.2021.0202.CrossRef Gottlieb RL, Nirula A, Chen P, Boscia J, Heller B, Morris J, et al. Effect of bamlanivimab as monotherapy or in combination with etesevimab on viral load in patients with mild to moderate COVID-19: a randomized clinical trial. J Am Med Assoc. 2021;325:632–44. https://​doi.​org/​10.​1001/​jama.​2021.​0202.CrossRef
Metadaten
Titel
Clinical course and risk factors for severe COVID-19 among Italian patients with cystic fibrosis: a study within the Italian Cystic Fibrosis Society
verfasst von
Carla Colombo
Marco Cipolli
Valeria Daccò
Paola Medino
Federico Alghisi
Maura Ambroni
Raffaele Badolato
Fiorella Battistini
Elisabetta Bignamini
Rosaria Casciaro
Fabiana Ciciriello
Mirella Collura
Isabella Comello
Michela Francalanci
Francesca Ficili
Anna Folino
Salvatore Leonardi
Giuseppina Leonetti
Maria Cristina Lucanto
Francesca Lucca
Massimo Maschio
Valeria Mencarini
Barbara Messore
Giovanna Pisi
Giovanna Pizzamiglio
Piercarlo Poli
Valeria Raia
Luca Riberi
Mirco Ros
Novella Rotolo
Angela Sepe
Giovanni Taccetti
Pamela Vitullo
Gianfranco Alicandro
Publikationsdatum
07.12.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Schlagwort
COVID-19
Erschienen in
Infection / Ausgabe 3/2022
Print ISSN: 0300-8126
Elektronische ISSN: 1439-0973
DOI
https://doi.org/10.1007/s15010-021-01737-z

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2022

Infection 3/2022 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

NSCLC: Progressionsfreies Überleben unter Osimertinib fast versiebenfacht

06.06.2024 ASCO 2024 Kongressbericht

Erste Ergebnisse der Phase-III-Studie LAURA etablieren Osimertinib als neuen Therapiestandard für Menschen mit nicht-resezierbarem, EGFR-mutiertem, nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom im Stadium III, die nach definitiver Radiochemotherapie progressionsfrei sind. Auf der ASCO-Tagung wurden diese beeindruckenden Ergebnisse besprochen.

Hodgkin Lymphom: BrECADD-Regime übertrifft die Erwartungen

05.06.2024 ASCO 2024 Kongressbericht

Das Kombinationsregime BrECADD mit Brentuximab vedotin ermöglichte in der Studie HD21 beim fortgeschrittenen klassischen Hodgkin-Lymphom eine unerwartet hohe progressionsfreie Überlebensrate von 94,3% nach vier Jahren. Gleichzeitig war das Regime besser tolerabel als der bisherige Standard eBEACOPP.

Antikörper-Drug-Konjugat verdoppelt PFS bei Multiplem Myelom

05.06.2024 ASCO 2024 Nachrichten

Zwei Phase-3-Studien deuten auf erhebliche Vorteile des Antikörper-Wirkstoff-Konjugats Belantamab-Mafodotin bei vorbehandelten Personen mit Multiplem Myelom: Im Vergleich mit einer Standard-Tripeltherapie wurde das progressionsfreie Überleben teilweise mehr als verdoppelt.

Neuer TKI gegen CML: Höhere Wirksamkeit, seltener Nebenwirkungen

05.06.2024 Chronische myeloische Leukämie Nachrichten

Der Tyrosinkinasehemmer (TKI) Asciminib ist älteren Vertretern dieser Gruppe bei CML offenbar überlegen: Personen mit frisch diagnostizierter CML entwickelten damit in einer Phase-3-Studie häufiger eine gute molekulare Response, aber seltener ernste Nebenwirkungen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.