Skip to main content
Erschienen in: Journal of Cardiothoracic Surgery 1/2021

Open Access 01.12.2021 | COVID-19 | Letter to the Editor

Feasibility of structured light Plethysmography (SLP) in patients with coronavirus disease 2019 (COVID-19)

verfasst von: Natalie Simon, Azhar Hussain, Priyanka Kolvekar, Shyam Kolvekar

Erschienen in: Journal of Cardiothoracic Surgery | Ausgabe 1/2021

download
DOWNLOAD
print
DRUCKEN
insite
SUCHEN

Abstract

As a result of the COVID-19 pandemic, most institutions have changed the way patients are assessed or investigated. Using novel non-contact technology, it is possible to continuously monitor the lung function of peri-operative patients undergoing cardiothoracic procedures. Primarily, this results in increased patient surveillance, and therefore, safety. Many centres, globally, are starting to use structured light plethysmography (SLP) technology, providing a non-aerosol generating procedure in place of traditional spirometry. While more evidence is needed, our clinical usage; previous and on-going studies; demonstrate definite potential that SLP is a valuable tool.
Hinweise

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.
Abkürzungen
COVID-19
Coronavirus disease
SLP
Structure light plethysmography
PFT
Pulmonary function tests
COPD
Chronic obstructive pulmonary disease
Correspondence:
The clinical manifestations of COVID-19 range from mild upper respiratory tract illnesses to progressive severe pneumonia, acute respiratory distress syndrome, multi-organ failure, and death. Measures to control the impact of the virus have affected job security, social contact and challenged health services, medical practices and policies. The health service has been radically mobilised to respond to the acute needs of patients infected with the virus at the same time as delivering scaled-back non-COVID-19 healthcare. In many surgical specialties, the management of perioperative patients has changed, with greater focus on remote triage through virtual consultations. However, pre-operative evaluation of surgical candidates still must happen, in person, at the clinic. One important aspect of pre-operative evaluation prior to thoracic surgery is pulmonary function testing (PFT), traditionally measured by conventional spirometry.
Understandably, concern has been raised that PFT represents a potential avenue for increased COVID-19 transmission due to increased viral dissemination. The healthcare sector is calling upon novel technology to replace PFT with a non-aerosol-generating alternative.
Structured Light Plethysmography (SLP), delivered by PneumaCare Thora-3DI™ systems, has been proposed as a novel, non-contact, non-invasive method of assessing lung function. SLP offers real-time regional respiratory function via movement of the chest wall. This detailed information is then translated into quantifiable pulmonary function outputs. SLP data has been used to optimize non-invasive ventilatory settings. The field has used SLP to successfully differentiate between the breathing patterns of healthy patients and those with COPD by mapping the thoracoabdominal displacement rate and accurately estimating inspiratory and expiratory flow [1]. The ability to continuously measure these parameters may contribute to the safe weaning of patients from ventilatory support. Additionally, we believe that SLP technology will allow clinicians to obtain measurements of breathing patterns that are closer to ecological conditions than those derived from spirometry measurements.
Our centre is currently trialling SLP in the work-up of pre-operative cardiothoracic patients. We have so far enrolled 20 patients in our pilot study comparing the feasibility of SLP measurements as parameters indicative for lung function. Our initial results demonstrated a correlation between the IE50SLP (inspiratory to expiratory flow at 50% tidal volume) measurement and the forced expiratory volume in the first second of expiration (p = 0.021, r = − 0.62). We feel it is intuitive to use and, therefore, does not require trained technicians, resulting in increased patient throughput and lower costs to the department. Care efficiency also improves as the time-per-appointment is reduced, benefitting patient wait times and increasing satisfaction. Importantly, SLP offers clinicians continuous measurement of mechanical chest wall displacement, a surrogate marker for fatigability and neuromuscular strength.
For the aforementioned reasons, we feel that SLP is a viable alternative to spirometry, especially in the current pandemic. Spirometry remains the gold-standard PFT, however, and the field would certainly benefit from studies evaluating the sensitivity, specificity and clinical validity of SLP in impairment detection, against gold-standard PFT.

Acknowledgements

Not applicable.

Declarations

Ethics approval was waived.
Not applicable.

Competing interests

The authors declare they have no competing interests.
Open AccessThis article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material. If material is not included in the article's Creative Commons licence and your intended use is not permitted by statutory regulation or exceeds the permitted use, you will need to obtain permission directly from the copyright holder. To view a copy of this licence, visit http://​creativecommons.​org/​licenses/​by/​4.​0/​. The Creative Commons Public Domain Dedication waiver (http://​creativecommons.​org/​publicdomain/​zero/​1.​0/​) applies to the data made available in this article, unless otherwise stated in a credit line to the data.

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.
Metadaten
Titel
Feasibility of structured light Plethysmography (SLP) in patients with coronavirus disease 2019 (COVID-19)
verfasst von
Natalie Simon
Azhar Hussain
Priyanka Kolvekar
Shyam Kolvekar
Publikationsdatum
01.12.2021
Verlag
BioMed Central
Schlagwort
COVID-19
Erschienen in
Journal of Cardiothoracic Surgery / Ausgabe 1/2021
Elektronische ISSN: 1749-8090
DOI
https://doi.org/10.1186/s13019-021-01395-0

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2021

Journal of Cardiothoracic Surgery 1/2021 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.