Skip to main content
Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery 5/2014

01.06.2014 | Original Article

Cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in recurrent epithelial ovarian cancer with peritoneal metastases: a single centre experience

verfasst von: Ingmar Königsrainer, Philipp Horvath, Florian Struller, Eva Maria Grischke, Diethelm Wallwiener, Alfred Königsrainer, Stefan Beckert

Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery | Ausgabe 5/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

This investigation aims to assess morbidity, mortality and postoperative outcomes of cytoreductive surgery (CRS) and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC) in recurrent epithelial ovarian cancer (REOC) with peritoneal metastases (PM).

Methods

Consecutive patients with radiographic evidence of REOC with PM were scheduled for CRS and HIPEC at the Comprehensive Cancer Center, University Hospital Tübingen, Germany. Clinical data were retrospectively analyzed.

Results

In total, 90 patients were analyzed. Complete cytoreduction and HIPEC could be performed in 69 % of patients. When categorizing patients with respect to the completeness of cytoreduction (CC-0/1 vs CC-2/3), there was no difference considering baseline demographic characteristics. Cumulative morbidity was 42 %. Morbidity rates did not statistically differ between CC-0/1 patients with HIPEC and CC-2/3 patients without HIPEC. No surgery-related and 90-day postoperative mortality was observed. In CC-0/1 patients, median overall survival was 35 months as opposed to 14 months in CC-2/3 patients. There was no difference in survival with respect to the peritoneal carcinomatosis index (PCI) as long as complete cytoreduction could be achieved.

Conclusions

CRS and HIPEC can be performed with acceptable morbidity and low mortality in specialized centres. Our data do not suggest that HIPEC necessarily increases the risk of postoperative adverse events.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Parmar MK, Ledermann JA, Colombo N, du Bois A, Delaloye JF, Kristensen GB, Wheeler S, Swart AM, Qian W, Torri V, Floriani I, Jayson G, Lamont A, Tropé C, CON, AGO Collaborators (2003) Paclitaxel plus platinum-based chemotherapy versus conventional platinum-based chemotherapy in women with relapsed ovarian cancer: the ICON4/AGO-OVAR-2.2 trial. Lancet 361:2099–2106PubMedCrossRef Parmar MK, Ledermann JA, Colombo N, du Bois A, Delaloye JF, Kristensen GB, Wheeler S, Swart AM, Qian W, Torri V, Floriani I, Jayson G, Lamont A, Tropé C, CON, AGO Collaborators (2003) Paclitaxel plus platinum-based chemotherapy versus conventional platinum-based chemotherapy in women with relapsed ovarian cancer: the ICON4/AGO-OVAR-2.2 trial. Lancet 361:2099–2106PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Pfisterer J, Plante M, Vergote I, du Bois A, Hirte H, Lacave AJ, Wagner U, Stähle A, Stuart G, Kimmig R, Olbricht S, Le T, Emerich J, Kuhn W, Bentley J, Jackisch C, Lück HJ, Rochon J, Zimmermann AH, Eisenhauer E (2006) Gemcitabine plus carboplatin compared with carboplatin in patients with platinum-sensitive recurrent ovarian cancer: an intergroup trial of the AGO-OVAR, the NCIC CTG, and the EORTC GCG. J Clin Oncol 24:4699–4707PubMedCrossRef Pfisterer J, Plante M, Vergote I, du Bois A, Hirte H, Lacave AJ, Wagner U, Stähle A, Stuart G, Kimmig R, Olbricht S, Le T, Emerich J, Kuhn W, Bentley J, Jackisch C, Lück HJ, Rochon J, Zimmermann AH, Eisenhauer E (2006) Gemcitabine plus carboplatin compared with carboplatin in patients with platinum-sensitive recurrent ovarian cancer: an intergroup trial of the AGO-OVAR, the NCIC CTG, and the EORTC GCG. J Clin Oncol 24:4699–4707PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Harter P, du Bois A, Hahmann M, Hasenburg A, Burges A, Loibl S et al (2006) Surgery in recurrent ovarian cancer: the Arbeitsgemeinschaft Gynaekologische Onkologie (AGO) DESKTOP OVAR trial. Ann Surg Oncol 13:1702–1710PubMedCrossRef Harter P, du Bois A, Hahmann M, Hasenburg A, Burges A, Loibl S et al (2006) Surgery in recurrent ovarian cancer: the Arbeitsgemeinschaft Gynaekologische Onkologie (AGO) DESKTOP OVAR trial. Ann Surg Oncol 13:1702–1710PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Harter P, Hahmann M, Lueck HJ, Poelcher M, Wimberger P, Ortmann O et al (2009) Surgery for recurrent ovarian cancer: role of peritoneal carcinomatosis: exploratory analysis of the DESKTOP I trial about risk factors, surgical implications, and prognostic value of peritoneal carcinomatosis. Ann Surg Oncol 16:1324–1330PubMedCrossRef Harter P, Hahmann M, Lueck HJ, Poelcher M, Wimberger P, Ortmann O et al (2009) Surgery for recurrent ovarian cancer: role of peritoneal carcinomatosis: exploratory analysis of the DESKTOP I trial about risk factors, surgical implications, and prognostic value of peritoneal carcinomatosis. Ann Surg Oncol 16:1324–1330PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Alberts DS, Liu PY, Hannigan EV, O’Toole R, Williams SD, Young JA et al (1996) Intraperitoneal cisplatin plus intravenous cyclophosphamide versus intravenous cisplatin plus inrtavenous cyclophosphamide for stage III ovarian cancer. N Engl J Med 335:1950–1955PubMedCrossRef Alberts DS, Liu PY, Hannigan EV, O’Toole R, Williams SD, Young JA et al (1996) Intraperitoneal cisplatin plus intravenous cyclophosphamide versus intravenous cisplatin plus inrtavenous cyclophosphamide for stage III ovarian cancer. N Engl J Med 335:1950–1955PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Armstrong DK, Bundy B, Wenzel L, Huang HQ, Baergen R, Lele S et al (2006) Intraperitoneal cisplatin and paclitaxel in ovarian cancer. N Engl J Med 354:34–43PubMedCrossRef Armstrong DK, Bundy B, Wenzel L, Huang HQ, Baergen R, Lele S et al (2006) Intraperitoneal cisplatin and paclitaxel in ovarian cancer. N Engl J Med 354:34–43PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Jaaback K, Johnson N, Lawrie TA (2011) Intraperitoneal chemotherapy for the initial management of primary epithelial ovarian cancer. Cochrane Database Syst Rev.; 9;(11) Jaaback K, Johnson N, Lawrie TA (2011) Intraperitoneal chemotherapy for the initial management of primary epithelial ovarian cancer. Cochrane Database Syst Rev.; 9;(11)
9.
Zurück zum Zitat Verwaal VJ, van Ruth S, de Bree E, van Sloothen GW, van Tinteren H, Boot H et al (2003) Randomized trial of cytoreduction and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy versus systemic chemotherapy and palliative surgery in patients with peritoneal carcinomatosis of colorectal cancer. J Clin Oncol 21:3737–3743PubMedCrossRef Verwaal VJ, van Ruth S, de Bree E, van Sloothen GW, van Tinteren H, Boot H et al (2003) Randomized trial of cytoreduction and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy versus systemic chemotherapy and palliative surgery in patients with peritoneal carcinomatosis of colorectal cancer. J Clin Oncol 21:3737–3743PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Elias D, Gilly F, Boutitie F, Quenet F, Bereder JM, Mansvelt B et al (2010) Peritoneal colorectal carcinomatosis treated with surgery and perioperative intraperitoneal chemotherapy: retrospective analysis of 523 patients from a multicentric french study. J Clin Oncol 28:63–68PubMedCrossRef Elias D, Gilly F, Boutitie F, Quenet F, Bereder JM, Mansvelt B et al (2010) Peritoneal colorectal carcinomatosis treated with surgery and perioperative intraperitoneal chemotherapy: retrospective analysis of 523 patients from a multicentric french study. J Clin Oncol 28:63–68PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Bakrin N, Bereder JM, Decullier E et al (2013) Peritoneal carcinomatosis treated with cytoreductive surgery and Hyperthermic Intraperitoneal Chemotherapy (HIPEC) for advanced ovarian carcinoma: a French multicentre retrospective cohort study of 566 patients. Eur J Surg Oncol 39:1435–1443PubMedCrossRef Bakrin N, Bereder JM, Decullier E et al (2013) Peritoneal carcinomatosis treated with cytoreductive surgery and Hyperthermic Intraperitoneal Chemotherapy (HIPEC) for advanced ovarian carcinoma: a French multicentre retrospective cohort study of 566 patients. Eur J Surg Oncol 39:1435–1443PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Helm CW (2009) The role of hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC) in ovarian cancer. Oncologist 14:683–694PubMedCrossRef Helm CW (2009) The role of hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC) in ovarian cancer. Oncologist 14:683–694PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Piso P, Dahlke MH, Loss M, Schlitt HJ (2004) Cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in peritoneal carcinomatosis from ovarian cancer. World J Surg Oncol 2:21PubMedCentralPubMedCrossRef Piso P, Dahlke MH, Loss M, Schlitt HJ (2004) Cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in peritoneal carcinomatosis from ovarian cancer. World J Surg Oncol 2:21PubMedCentralPubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Di Giorgio A, Naticchioni E, Biacchi D, Sibio S, Accarpio F, Rocco M et al (2008) Cytoreductive surgery (peritonectomy procedures) combined with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC) in the treatment of diffuse peritoneal carcinomatosis from ovarian cancer. Cancer 113:315–325PubMedCrossRef Di Giorgio A, Naticchioni E, Biacchi D, Sibio S, Accarpio F, Rocco M et al (2008) Cytoreductive surgery (peritonectomy procedures) combined with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC) in the treatment of diffuse peritoneal carcinomatosis from ovarian cancer. Cancer 113:315–325PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Helm CW, Randall-Whitis L, Martin RS III, Metzinger DS, Gordinier ME, Parker LP et al (2007) Hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in conjunction with surgery for the treatment of recurrent ovarian carcinoma. Gynecol Oncol 105:90–96PubMedCrossRef Helm CW, Randall-Whitis L, Martin RS III, Metzinger DS, Gordinier ME, Parker LP et al (2007) Hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in conjunction with surgery for the treatment of recurrent ovarian carcinoma. Gynecol Oncol 105:90–96PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Spiliotis J, Vaxevanidou A, Sergouniotis F, Lambropoulou E, Datsis A, Christopoulou A (2011) The role of cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in the management of recurrent advanced ovarian cancer: a prospective study. J BUON 16:74–79PubMed Spiliotis J, Vaxevanidou A, Sergouniotis F, Lambropoulou E, Datsis A, Christopoulou A (2011) The role of cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in the management of recurrent advanced ovarian cancer: a prospective study. J BUON 16:74–79PubMed
17.
Zurück zum Zitat Chua TC, Liauw W, Robertson G, Chia WK, Soo KC, Alobaid A et al (2009) Towards randomized trials of cytoreductive surgery using peritonectomy and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy for ovarian cancer peritoneal carcinomatosis. Gynecol Oncol 114:137–139PubMedCrossRef Chua TC, Liauw W, Robertson G, Chia WK, Soo KC, Alobaid A et al (2009) Towards randomized trials of cytoreductive surgery using peritonectomy and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy for ovarian cancer peritoneal carcinomatosis. Gynecol Oncol 114:137–139PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Harter P, Mahner S, Hilpert F, Runnebaum I, Ortmann O, Mustea A, Sehouli J, du Bois A, Wagner U (2013) Statement by the Kommission OVAR of the AGO study group on the use of HIPEC to treat primary and recurrent ovarian cancer. Geburtsh Frauenheilk 73:221–223PubMedCentralPubMedCrossRef Harter P, Mahner S, Hilpert F, Runnebaum I, Ortmann O, Mustea A, Sehouli J, du Bois A, Wagner U (2013) Statement by the Kommission OVAR of the AGO study group on the use of HIPEC to treat primary and recurrent ovarian cancer. Geburtsh Frauenheilk 73:221–223PubMedCentralPubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Jaquet P, Sugarbaker PH (1996) Current methodologies for clinical assessment of patients with peritoneal carcinomatosis. J Exp Clin Cancer Res 15:49–58 Jaquet P, Sugarbaker PH (1996) Current methodologies for clinical assessment of patients with peritoneal carcinomatosis. J Exp Clin Cancer Res 15:49–58
21.
Zurück zum Zitat Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240:205–213PubMedCentralPubMedCrossRef Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240:205–213PubMedCentralPubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Raspagliesi F, Kusamura S, Campos Torres JC, de Souza GA, Ditto A, Zanaboni F et al (2006) Cytoreduction combined with intraperitoneal hyperthermic perfusion chemotherapy in advanced/recurrent ovarian cancer patients: the experience of National Cancer Institute of Milan. Eur J Surg Oncol 32:671–675PubMedCrossRef Raspagliesi F, Kusamura S, Campos Torres JC, de Souza GA, Ditto A, Zanaboni F et al (2006) Cytoreduction combined with intraperitoneal hyperthermic perfusion chemotherapy in advanced/recurrent ovarian cancer patients: the experience of National Cancer Institute of Milan. Eur J Surg Oncol 32:671–675PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Chi DS, Eisenhauer EL, Zivanovic O, Sonoda Y, Abu-Rustum NR, Levine DA et al (2009) Improved progression-free and overall survival in advanced ovarian cancer as a result of a change in surgical paradigm. Gynecol Oncol 114:26–31PubMedCrossRef Chi DS, Eisenhauer EL, Zivanovic O, Sonoda Y, Abu-Rustum NR, Levine DA et al (2009) Improved progression-free and overall survival in advanced ovarian cancer as a result of a change in surgical paradigm. Gynecol Oncol 114:26–31PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Königsrainer I, Beckert S, Becker S, Zieker D, Fehm T, Grischke EM, Lauk O, Glatzle J, Brücher B, Wallwiener D, Königsrainer A (2011) Cytoreductive surgery and HIPEC in peritoneal recurrent ovarian cancer: experience and lessons learned. Langenbecks Arch Surg 396:1077–1081PubMedCrossRef Königsrainer I, Beckert S, Becker S, Zieker D, Fehm T, Grischke EM, Lauk O, Glatzle J, Brücher B, Wallwiener D, Königsrainer A (2011) Cytoreductive surgery and HIPEC in peritoneal recurrent ovarian cancer: experience and lessons learned. Langenbecks Arch Surg 396:1077–1081PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in recurrent epithelial ovarian cancer with peritoneal metastases: a single centre experience
verfasst von
Ingmar Königsrainer
Philipp Horvath
Florian Struller
Eva Maria Grischke
Diethelm Wallwiener
Alfred Königsrainer
Stefan Beckert
Publikationsdatum
01.06.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Langenbeck's Archives of Surgery / Ausgabe 5/2014
Print ISSN: 1435-2443
Elektronische ISSN: 1435-2451
DOI
https://doi.org/10.1007/s00423-014-1207-5

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2014

Langenbeck's Archives of Surgery 5/2014 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.