Skip to main content
Erschienen in: Clinical Journal of Gastroenterology 4/2014

01.08.2014 | Case Report

Definitive diagnosis of a duplicate gallbladder can only be made intraoperatively: report of a case

verfasst von: Nobuyuki Ozaki, Daisuke Hashimoto, Yoshiaki Ikuta, Akira Chikamoto, Hiroshi Takamori, Hideo Baba

Erschienen in: Clinical Journal of Gastroenterology | Ausgabe 4/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Duplicated gallbladders are rare congenital anomalies that are important in clinical practice as they may cause clinical, surgical, and diagnostic problems. Here, we describe the case of a 79-year-old female patient who presented with acute cholangitis. Abdominal ultrasonography, endoscopic ultrasonography, computed tomography, and magnetic resonance imaging revealed an intrahepatic cystic lesion, suggesting communication with the intrahepatic bile duct; no evidence of a polypoid lesion within the cystic lesion was observed. Based on these findings, intrahepatic cholangiectasis, intrahepatic bile duct cystadenoma, and the presence of a duplicated gallbladder were suspected, and surgery was performed. During surgery, a tube inserted into the common bile duct from a cystic duct facilitated intraoperative cholangiography, which indicated the presence of a duplicated gallbladder. Thus, we believe that a duplicated gallbladder should be an additional consideration when typical gallbladder disease symptoms are present under certain circumstances. A multimodal imaging approach can help to establish the diagnosis preoperatively or intraoperatively.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Boyden EA. The accessory gallbladder: an embryological and comparative study of aberrant biliary vesicles occurring in man and the domestic mammals. Am J Anat. 1926;38:177–231.CrossRef Boyden EA. The accessory gallbladder: an embryological and comparative study of aberrant biliary vesicles occurring in man and the domestic mammals. Am J Anat. 1926;38:177–231.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Harlaftis N, Gray SW, Skandalakis JE. Multiple gallbladders. Surg Gynecol Obstet. 1977;145:928–34.PubMed Harlaftis N, Gray SW, Skandalakis JE. Multiple gallbladders. Surg Gynecol Obstet. 1977;145:928–34.PubMed
3.
Zurück zum Zitat Ozgen A, Akata D, Arat A, et al. Gallbladder duplication: imaging findings and differential considerations. Abdom Imaging. 1999;24:285–8.PubMedCrossRef Ozgen A, Akata D, Arat A, et al. Gallbladder duplication: imaging findings and differential considerations. Abdom Imaging. 1999;24:285–8.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Chouhan AL, Chouhan S, Chouhan MK. Duplication of gallbladder associated with cholelithiasis: sonographic detection. J Clin Ultrasound. 1995;23:556–7.PubMedCrossRef Chouhan AL, Chouhan S, Chouhan MK. Duplication of gallbladder associated with cholelithiasis: sonographic detection. J Clin Ultrasound. 1995;23:556–7.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kim RD, Zendejas I, Velopulos C, et al. Duplicate gallbladder arising from the left hepatic duct: report of a case. Surg Today. 2009;39:536–9.PubMedCrossRef Kim RD, Zendejas I, Velopulos C, et al. Duplicate gallbladder arising from the left hepatic duct: report of a case. Surg Today. 2009;39:536–9.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gigot J, Van Beers B, Goncette L, et al. Laparoscopic treatment of gallbladder duplication. A plea for removal of both gallbladders. Surg Endosc. 1997;11:479–82.PubMedCrossRef Gigot J, Van Beers B, Goncette L, et al. Laparoscopic treatment of gallbladder duplication. A plea for removal of both gallbladders. Surg Endosc. 1997;11:479–82.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Walbolt TD, Lalezarzadeh F. Laparoscopic management of a duplicated gallbladder: a case study and anatomic history. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2011;21:e156–8.PubMedCrossRef Walbolt TD, Lalezarzadeh F. Laparoscopic management of a duplicated gallbladder: a case study and anatomic history. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2011;21:e156–8.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Definitive diagnosis of a duplicate gallbladder can only be made intraoperatively: report of a case
verfasst von
Nobuyuki Ozaki
Daisuke Hashimoto
Yoshiaki Ikuta
Akira Chikamoto
Hiroshi Takamori
Hideo Baba
Publikationsdatum
01.08.2014
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Clinical Journal of Gastroenterology / Ausgabe 4/2014
Print ISSN: 1865-7257
Elektronische ISSN: 1865-7265
DOI
https://doi.org/10.1007/s12328-014-0494-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2014

Clinical Journal of Gastroenterology 4/2014 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.