Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery 1/2019

24.06.2018 | Original Article

Does the Angle of Rigid Endoscope Makes a Difference in Videolaryngoscopy

verfasst von: Sapna Ramkrishna Parab, Mubarak M. Khan

Erschienen in: Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery | Sonderheft 1/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Authors describe the technique of office based rigid video laryngoscopy with 0° endoscope and compare with technique of 70° 4 mm videolaryngoscopy. (1) To compare and assess the efficacy of techniques of 0° and 70° office based video laryngoscopy for examining laryngopharyngeal disorders at Ear Nose Throat (ENT) Out Patient Department level. (2) To assess whether the degree of angle of the rigid endoscope makes any difference in the visualisation in videolaryngoscopy. Prospective non randomised double blinded study of direct videolaryngoscopies using 0° and 70° 4 mm rigid endoscope (Karl Storz, Germany) done at M.I.M.E.R. Medical College and Sushrut ENT Hospital, Talegaon-D, Pune, India, during the period of October 2016 to February 2017. Patients with predominant complaints of change of voice and foreign body sensation in throat were subjected for Videolaryngoscopy by 0° and 70° 4 mm Endoscope. 375 patients were examined with both the techniques. After the end of the procedure, the patient preference or discomfort with any of the techniques was enquired. The unlabelled endoscopic recording of both techniques was visualised by the second author to compare and evaluate the 0° videolaryngoscopy with 70° in terms of extent of visualisation. The time taken for each technique was recorded. The data of all patients has been analysed in terms of patient and surgeon grading. On statistical analysis, both the techniques with 0° as well as 70° rigid endoscope videolaryngoscopy were found to be comparable. Our study concludes that both the endoscopes are equally efficient in comparable laryngeal visualization. Hence, the degree of angulation of the rigid endoscope makes no difference in videolaryngoscopy. With little practice, 0° videolaryngoscopy may be extended for routine use in laryngological examination.
Level of Evidence Level 4.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Merati AL, Rieder AA (2003) Normal endoscopic anatomy of the pharynx and larynx. Am J Med 115(3):10–14CrossRef Merati AL, Rieder AA (2003) Normal endoscopic anatomy of the pharynx and larynx. Am J Med 115(3):10–14CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Rosen CA, Amin MR, Sulica L et al (2009) Advances in office-based diagnosis and treatment in laryngology. Laryngoscope 119:S185–S212CrossRef Rosen CA, Amin MR, Sulica L et al (2009) Advances in office-based diagnosis and treatment in laryngology. Laryngoscope 119:S185–S212CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Jahn A, Blitzer A (1996) A short history of laryngoscopy. Logoped Phonatr Vocol 21(3–4):181–185CrossRef Jahn A, Blitzer A (1996) A short history of laryngoscopy. Logoped Phonatr Vocol 21(3–4):181–185CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Tobold A (1863) Lehrbuch Der Laryngoskopie Und Des Local-therapeutischen Verfahrens Bei Kehlkopfkrankheiten. Verlag von August Hirschwald, Berlin Tobold A (1863) Lehrbuch Der Laryngoskopie Und Des Local-therapeutischen Verfahrens Bei Kehlkopfkrankheiten. Verlag von August Hirschwald, Berlin
6.
Zurück zum Zitat Barker M, Dort JC (1991) Laryngeal examination: a comparison of mirror examination with a rigid lens system. J Otolaryngol 20:100–103PubMed Barker M, Dort JC (1991) Laryngeal examination: a comparison of mirror examination with a rigid lens system. J Otolaryngol 20:100–103PubMed
7.
Zurück zum Zitat Dunklebarger J, Rhee D, Kim S et al (2009) Video rigid laryngeal endoscopy compared to laryngeal mirror examination: an assessment of patient comfort and clinical visualization. The Laryngoscope 119:269–271CrossRef Dunklebarger J, Rhee D, Kim S et al (2009) Video rigid laryngeal endoscopy compared to laryngeal mirror examination: an assessment of patient comfort and clinical visualization. The Laryngoscope 119:269–271CrossRef
Metadaten
Titel
Does the Angle of Rigid Endoscope Makes a Difference in Videolaryngoscopy
verfasst von
Sapna Ramkrishna Parab
Mubarak M. Khan
Publikationsdatum
24.06.2018
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery / Ausgabe Sonderheft 1/2019
Print ISSN: 2231-3796
Elektronische ISSN: 0973-7707
DOI
https://doi.org/10.1007/s12070-018-1433-1

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2019

Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery 1/2019 Zur Ausgabe

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

HNO-Op. auch mit über 90?

16.04.2024 HNO-Chirurgie Nachrichten

Mit Blick auf das Risiko für Komplikationen nach elektiven Eingriffen im HNO-Bereich scheint das Alter der Patienten kein ausschlaggebender Faktor zu sein. Entscheidend ist offenbar, wie fit die Betroffenen tatsächlich sind.

Intrakapsuläre Tonsillektomie gewinnt an Boden

16.04.2024 Tonsillektomie Nachrichten

Gegenüber der vollständigen Entfernung der Gaumenmandeln hat die intrakapsuläre Tonsillektomie einige Vorteile, wie HNO-Fachleute aus den USA hervorheben. Sie haben die aktuelle Literatur zu dem Verfahren gesichtet.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.