Skip to main content
Erschienen in: Clinical Rheumatology 12/2007

01.12.2007 | Case Report

Efficacy of intravenous immunoglobulin treatment in lupus erythematosus chorea

verfasst von: I. Lazurova, Z. Macejova, K. Benhatchi, M. Oetterová, E. Antolová, R. A. Asherson, J. Rovensky

Erschienen in: Clinical Rheumatology | Ausgabe 12/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Chorea is a rare complication of systemic lupus erythematosus (SLE) and is strongly related to the presence of antiphospholipid antibodies. Various infections may also be triggering factors in the development of choreiform movements. Additionally, Salmonella infection is the most common opportunistic bacterial infection in SLE patients. We report a case of a 33-year-old woman with SLE who developed lupus erythematosus-associated chorea with multiple involuntary movements and cognitive disturbances. Because the methylprednisolone therapy administered appeared to lead to Salmonella enteritidis infection, intravenous immunoglobulin (IVIg) in a total dose 100 g was administered after which a remarkable improvement of the abnormal movements and cognitive function was noted. Within 7 days, the patient had returned to normal. We therefore conclude that IVIg therapy may be an effective therapeutic approach for the treatment of the acute cerebral complications of SLE, especially in cases in whom other therapeutic strategies are ineffective or harmful.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Asherson RA, Cervera R (2003) The antiphospholipid syndrome: multiple faces beyond the classical presentation. Autoimmunity Reviews 2(3):140–151CrossRefPubMed Asherson RA, Cervera R (2003) The antiphospholipid syndrome: multiple faces beyond the classical presentation. Autoimmunity Reviews 2(3):140–151CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Asherson RA, Cervera R, Shepshelowich D, Shoenfeld Y (2006) Nonthrombotic manifestations of the antiphospholipid syndrome: away from thrombosis ? J Rheumatol 33(6):1038–1044PubMed Asherson RA, Cervera R, Shepshelowich D, Shoenfeld Y (2006) Nonthrombotic manifestations of the antiphospholipid syndrome: away from thrombosis ? J Rheumatol 33(6):1038–1044PubMed
3.
Zurück zum Zitat Blaauw AA, Tobe TJ, Derksen RW, Bijlsma JW (2000) A patient with systemic lupus erythematosus and Salmonella enteritidis bacteraemia complicated by rhabdomyolysis and acute cholecystitis. Rheumatology (Oxford) 39(1):110–112CrossRef Blaauw AA, Tobe TJ, Derksen RW, Bijlsma JW (2000) A patient with systemic lupus erythematosus and Salmonella enteritidis bacteraemia complicated by rhabdomyolysis and acute cholecystitis. Rheumatology (Oxford) 39(1):110–112CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Brey RL, Holliday SL, Saklad AR, Navarrete MG, Hermosillo-Romo D, Stallworth CL, Valdez CR, Escalante A, del Rincon I, Gronseth G, Rhine CB, Padilla P, McGlasson D (2002) Neuropsychiatric syndromes in lupus: prevalence using standardized definitions. Neurology 58(8):1214–1220CrossRefPubMed Brey RL, Holliday SL, Saklad AR, Navarrete MG, Hermosillo-Romo D, Stallworth CL, Valdez CR, Escalante A, del Rincon I, Gronseth G, Rhine CB, Padilla P, McGlasson D (2002) Neuropsychiatric syndromes in lupus: prevalence using standardized definitions. Neurology 58(8):1214–1220CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Cervera R, Asherson RA, Font J, Tikly M, Pallares L, Chamorro A, Ingelmo M (1997) Chorea in the antiphospholipid syndrome: clinical, radiologic and immunologic characteristics of 50 patients from our clinics and the recent literature. Medicine (Baltimore) 76(3):203–212CrossRef Cervera R, Asherson RA, Font J, Tikly M, Pallares L, Chamorro A, Ingelmo M (1997) Chorea in the antiphospholipid syndrome: clinical, radiologic and immunologic characteristics of 50 patients from our clinics and the recent literature. Medicine (Baltimore) 76(3):203–212CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Hsu RB, Chen RJ, Chu SH (2004) Risk factors for recurrent bacteremia in adult patients with nontyphoid salmonellosis. Am J Med Sci 238(6):315–318CrossRef Hsu RB, Chen RJ, Chu SH (2004) Risk factors for recurrent bacteremia in adult patients with nontyphoid salmonellosis. Am J Med Sci 238(6):315–318CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Oh HM, Chng HH, Boey ML, Feng PH (1993) Infections in systemic lupus erythematosus. Singapore Med J 34(5):406–408PubMed Oh HM, Chng HH, Boey ML, Feng PH (1993) Infections in systemic lupus erythematosus. Singapore Med J 34(5):406–408PubMed
9.
Zurück zum Zitat Rafai MA, El Moutawakil B, Gam I, Hakim K, Fadel H, Kissani N, Slassi I (2005) Systemic lupus erythematosus presenting with a choreoathetotic syndrome associated with antiphospholipid antibodies. Rev Neurol (Paris) 161(10):967–970CrossRef Rafai MA, El Moutawakil B, Gam I, Hakim K, Fadel H, Kissani N, Slassi I (2005) Systemic lupus erythematosus presenting with a choreoathetotic syndrome associated with antiphospholipid antibodies. Rev Neurol (Paris) 161(10):967–970CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Rutberg SA, Ward DE, Roth BJ (2002) Churg–Strauss syndrome and pregnancy: successful treatment with intravenous immunoglobulin. J Clin Rheumatol 8(3):151–156CrossRefPubMed Rutberg SA, Ward DE, Roth BJ (2002) Churg–Strauss syndrome and pregnancy: successful treatment with intravenous immunoglobulin. J Clin Rheumatol 8(3):151–156CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Sherer Y, Levy Y, Langewitz P, Lorber M, Fabrizzi F, Shoenfeld Y (1999) Successful treatment of systemic lupus erythematosus cerebritis with intravenous immunoglobulin. Clin Rheumatol 18:170–173CrossRefPubMed Sherer Y, Levy Y, Langewitz P, Lorber M, Fabrizzi F, Shoenfeld Y (1999) Successful treatment of systemic lupus erythematosus cerebritis with intravenous immunoglobulin. Clin Rheumatol 18:170–173CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Steinbrecher A, Berlit P (2006) Intravenous immunoglobulin treatment in vasculitis and connective tissue disorders. J Neurol 5(Suppl 253):v39–v49CrossRef Steinbrecher A, Berlit P (2006) Intravenous immunoglobulin treatment in vasculitis and connective tissue disorders. J Neurol 5(Suppl 253):v39–v49CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Tomer Y, Shoenfeld Y (1992) Successful treatment of psychosis secondary to SLE with high dose intravenous immunoglobulin. Clin Exp Rheumatol 10(4):391–393PubMed Tomer Y, Shoenfeld Y (1992) Successful treatment of psychosis secondary to SLE with high dose intravenous immunoglobulin. Clin Exp Rheumatol 10(4):391–393PubMed
14.
Zurück zum Zitat Wang TK, Ho PL, Wong SS (2005) Recurrent bacteraemia caused by different Salmonella species in a systemic lupus erythematosus patient. New Microbiol 28(2):151–156PubMed Wang TK, Ho PL, Wong SS (2005) Recurrent bacteraemia caused by different Salmonella species in a systemic lupus erythematosus patient. New Microbiol 28(2):151–156PubMed
15.
Zurück zum Zitat Watanabe T, Onda H (2004) Hemichorea with antiphospholipid antibodies in a patient with lupus nephritis. Pediatr Nephrol 19(4):451–453CrossRefPubMed Watanabe T, Onda H (2004) Hemichorea with antiphospholipid antibodies in a patient with lupus nephritis. Pediatr Nephrol 19(4):451–453CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Wongchinsri J, Tantawichien T, Osiri M, Akkasilpa S, Deesomchok U (2002) Infection in Thai patients with systemic lupus erythematosus: a review of hospitalized patients. J Med Assoc Thail 85 (Suppl 1):34–39 Wongchinsri J, Tantawichien T, Osiri M, Akkasilpa S, Deesomchok U (2002) Infection in Thai patients with systemic lupus erythematosus: a review of hospitalized patients. J Med Assoc Thail 85 (Suppl 1):34–39
Metadaten
Titel
Efficacy of intravenous immunoglobulin treatment in lupus erythematosus chorea
verfasst von
I. Lazurova
Z. Macejova
K. Benhatchi
M. Oetterová
E. Antolová
R. A. Asherson
J. Rovensky
Publikationsdatum
01.12.2007
Verlag
Springer London
Erschienen in
Clinical Rheumatology / Ausgabe 12/2007
Print ISSN: 0770-3198
Elektronische ISSN: 1434-9949
DOI
https://doi.org/10.1007/s10067-007-0627-9

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2007

Clinical Rheumatology 12/2007 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.