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Erschienen in: Clinical Research in Cardiology 3/2022

16.07.2021 | Original Paper

Feasibility and effectiveness of a multidimensional post-discharge disease management programme for heart failure patients in clinical practice: the HerzMobil Tirol programme

verfasst von: G. Poelzl, T. Egelseer-Bruendl, B. Pfeifer, R. Modre-Osprian, S. Welte, B. Fetz, S. Krestan, B. Haselwanter, M. M. Zaruba, J. Doerler, C. Rissbacher, E. Ammenwerth, A. Bauer

Erschienen in: Clinical Research in Cardiology | Ausgabe 3/2022

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Abstract

Aims

It remains unclear whether transitional care management outside of a clinical trial setting provides benefits for patients with acute heart failure (AHF) after hospitalization. We evaluated the feasibility and effectiveness of a multidimensional post-discharge disease management programme using a telemedical monitoring system incorporated in a comprehensive network of heart failure nurses, resident physicians, and secondary and tertiary referral centres (HerzMobil Tirol, HMT),

Methods and results

The non-randomized study included 508 AHF patients that were managed in HMT (n = 251) or contemporaneously in usual care (UC, n = 257) after discharge from hospital from 2016 to 2019. Groups were retrospectively matched for age and sex. The primary endpoint was time to HF readmission and all-cause mortality within 6 months. Multivariable Cox proportional hazard models were used to assess the effectiveness. The primary endpoint occurred in 48 patients (19.1%) in HMT and 89 (34.6%) in UC. Compared with UC, management by HMT was associated with a 46%-reduction in the primary endpoint (adjusted HR 0.54; 95% CI 0.37–0.77; P < 0.001). Subgroup analyses revealed consistent effectiveness. The composite of recurrent HF hospitalization and death within 6 months per 100 patient-years was 64.2 in HMT and 108.2 in UC (adjusted HR 0.41; 95% CI 0.29–0.55; P < 0.001 with death considered as a competing risk). After 1 year, 25 (10%) patients died in HMT compared with 66 (25.7%) in UC (HR 0.38; 95% CI 0.23–0.61, P < 0.001).

Conclusions

A multidimensional post-discharge disease management programme, comprising a telemedical monitoring system incorporated in a comprehensive network of specialized heart failure nurses and resident physicians, is feasible and effective in clinical practice.
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Metadaten
Titel
Feasibility and effectiveness of a multidimensional post-discharge disease management programme for heart failure patients in clinical practice: the HerzMobil Tirol programme
verfasst von
G. Poelzl
T. Egelseer-Bruendl
B. Pfeifer
R. Modre-Osprian
S. Welte
B. Fetz
S. Krestan
B. Haselwanter
M. M. Zaruba
J. Doerler
C. Rissbacher
E. Ammenwerth
A. Bauer
Publikationsdatum
16.07.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Clinical Research in Cardiology / Ausgabe 3/2022
Print ISSN: 1861-0684
Elektronische ISSN: 1861-0692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00392-021-01912-0

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Clinical Research in Cardiology 3/2022 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Triglyzeridsenker schützt nicht nur Hochrisikopatienten

10.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.

Gibt es eine Wende bei den bioresorbierbaren Gefäßstützen?

In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

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