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Erschienen in: Obesity Surgery 7/2013

01.07.2013 | Clinical Research

Feasibility and Impacts of Supervised Exercise Training in Subjects with Obesity Awaiting Bariatric Surgery: a Pilot Study

verfasst von: A. Baillot, W. M. Mampuya, E. Comeau, A. Méziat-Burdin, M. F. Langlois

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 7/2013

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Abstract

Background

To optimize bariatric surgery results, experts recommend regular practice of physical activity. However, no precise recommendations are available for the pre-surgical period. We aimed to evaluate, in this pilot study, the feasibility of a supervised Pre-Surgical Exercise Training (PreSET) and its short-term clinical impacts in subjects awaiting bariatric surgery.

Methods

In addition to the usual interdisciplinary lifestyle management, eight women and four men [40.8 (37.6–47.5) years old, BMI = 51.4 (43.8–53.1) kg/m2] underwent the PreSET, which combined both endurance and strength training. They were instructed to perform three physical activity sessions per week during 12 weeks, with at least two sessions per week on site and the possibility to complete missed sessions at home. Before and after the PreSET, anthropometric measures, body composition, physical fitness, quality of life, and physical exercise beliefs were assessed.

Results

The subjects participated in 57.3 % of the total supervised exercise sessions proposed and presented high satisfaction rates. Our program resulted in a significant improvement in weight (p = 0.007), physical fitness (p ≤ 0.05), and quality of life score (p = 0.012) as well as for the emotions, social interactions, and sexual life subscales (p < 0.03). Fear of injury (p = 0.028) and embarrassment during physical activity (p = 0.028) were significantly decreased, whereas no significant change in confidence in athletic ability and in beliefs in exercise benefits were noticed after the program.

Conclusions

PreSET is feasible in subjects awaiting bariatric surgery and, combined with an interdisciplinary management, results in several short-term benefits.
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Metadaten
Titel
Feasibility and Impacts of Supervised Exercise Training in Subjects with Obesity Awaiting Bariatric Surgery: a Pilot Study
verfasst von
A. Baillot
W. M. Mampuya
E. Comeau
A. Méziat-Burdin
M. F. Langlois
Publikationsdatum
01.07.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 7/2013
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-013-0875-5

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.