Skip to main content
Erschienen in: Journal of Bone and Mineral Metabolism 4/2017

27.07.2016 | Original Article

Forearm bone mass predicts mortality in chronic hemodialysis patients

verfasst von: Lidija Orlic, Ivana Mikolasevic, Zeljka Crncevic-Orlic, Ivan Jakopcic, Josipa Josipovic, Drasko Pavlovic

Erschienen in: Journal of Bone and Mineral Metabolism | Ausgabe 4/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We aim to determine the relationship between bone mineral density (BMD), measured by T- and Z–score, and mortality risk in hemodialysis (HD) patients. We also investigate which are the most suitable skeletal sites for predicting mortality rate. We analyzed the survival of 102 patients who had been treated with chronic HD according to BMD. Patients with a T-score ≤2.5 at the middle, ultradistal and proximal part of the forearm had a higher mortality risk than those with a T-score of −2.5 or higher. Furthermore, no statistically significant association was found between loss of bone mass at other measuring points—lumbar spine (anteroposterior orientation from L1–L4) and hip (neck, trochanter, intertrochanter, total and Ward’s triangle)—and mortality risk. We were also interested in exploring the relationship between Z-score at different skeletal regions and mortality risk. We found that patients with a Z-score of −1 or lower at all three parts of the forearm had a greater mortality risk. It is also worth noting that the Z-score at all three parts of the forearm was a more apparent predictor of mortality, compared to the T-score at the same skeletal regions. This empirical analysis showed that BMD assessments should be obtained at the forearm, due to the good predictability of this skeletal site regarding mortality of HD patients. Moreover, data concerning bone density should be reported as Z-scores.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Urena P, Poenaru-Bernard O, Ostertag A, Baudoin C, Solal-Cohen M, Cantor T et al (2003) Bone mineral density, biochemical markers and skeletal fractures in haemodialysis patients. Nephrol Dial Transplant 18:2325–2331CrossRefPubMed Urena P, Poenaru-Bernard O, Ostertag A, Baudoin C, Solal-Cohen M, Cantor T et al (2003) Bone mineral density, biochemical markers and skeletal fractures in haemodialysis patients. Nephrol Dial Transplant 18:2325–2331CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Chauhan V, Kelepouris E, Chauhan N, Vaid M (2012) Current concepts and management strategies in chronic kidney disease-mineral and bone disorder. South Med J 105:479–485CrossRefPubMed Chauhan V, Kelepouris E, Chauhan N, Vaid M (2012) Current concepts and management strategies in chronic kidney disease-mineral and bone disorder. South Med J 105:479–485CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Mott S (2009) Review article: bone density in patients with chronic kidney disease stages 4-5. Nephrology 14:395–403CrossRef Mott S (2009) Review article: bone density in patients with chronic kidney disease stages 4-5. Nephrology 14:395–403CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Taal MW, Roe S, Masud T, Green D, Porter C, Cassidy MJD (2003) Total hip bone mass predicts survival in chronic hemodialysis patients. Kidney Int 63:1116–1120CrossRefPubMed Taal MW, Roe S, Masud T, Green D, Porter C, Cassidy MJD (2003) Total hip bone mass predicts survival in chronic hemodialysis patients. Kidney Int 63:1116–1120CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Ambrus C, Marton A, Nemeth ZK, Mucsi I (2010) Bone mineral density in patients on maintenance dialysis. Int Urol Nephrol 42:723–739CrossRefPubMed Ambrus C, Marton A, Nemeth ZK, Mucsi I (2010) Bone mineral density in patients on maintenance dialysis. Int Urol Nephrol 42:723–739CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Ghosh AK (2004) Bone mineral density in the distal radius and increased risk of fractures in haemodialysis. Nephron Dial Transplant 19:1012–1013CrossRef Ghosh AK (2004) Bone mineral density in the distal radius and increased risk of fractures in haemodialysis. Nephron Dial Transplant 19:1012–1013CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Orlic L, Crncevic Z, Pavlovic D, Zaputovic L (2010) Bone mineral densitometry in patients on hemodialysis: difference between genders and what to measure. Ren Fail 32:300–308CrossRefPubMed Orlic L, Crncevic Z, Pavlovic D, Zaputovic L (2010) Bone mineral densitometry in patients on hemodialysis: difference between genders and what to measure. Ren Fail 32:300–308CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Cosman F, De Beur SJ, LeBoff MS, Lewiecki EM, Tanner B, Randall S, Lindsay R (2014) Clinician’s guide to prevention and treatment of osteoporosis. Osteoporos Int 25:2359–2381CrossRefPubMedPubMedCentral Cosman F, De Beur SJ, LeBoff MS, Lewiecki EM, Tanner B, Randall S, Lindsay R (2014) Clinician’s guide to prevention and treatment of osteoporosis. Osteoporos Int 25:2359–2381CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Dolgos S, Hartmann A, Bonsnes E et al (2008) Determinants of bone mass in end-stage renal failure patients at the time of kidney transplantation. Clin Transplant 22:462–468CrossRefPubMed Dolgos S, Hartmann A, Bonsnes E et al (2008) Determinants of bone mass in end-stage renal failure patients at the time of kidney transplantation. Clin Transplant 22:462–468CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Negri AL, Barone R, Lombas C et al (2006) Evaluation of cortical bone by peripheral quantitative computed tomography in continuous ambulatory peritoneal dialysis patients. Hemodial Int 10:351–355CrossRefPubMed Negri AL, Barone R, Lombas C et al (2006) Evaluation of cortical bone by peripheral quantitative computed tomography in continuous ambulatory peritoneal dialysis patients. Hemodial Int 10:351–355CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Matsubara K, Suliman ME, Qureshi AR et al (2008) Bone mineral density in end-stage renal disease patients: association with waisting, cariovascular disease and mortality. Blood Purif 26:284–290CrossRefPubMed Matsubara K, Suliman ME, Qureshi AR et al (2008) Bone mineral density in end-stage renal disease patients: association with waisting, cariovascular disease and mortality. Blood Purif 26:284–290CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Park SH, Jia T, Qureshi AR, Bárány P, Heimbürger O, Larsson TE et al (2013) Determinants and survival implications of low bone mineral density in end-stage renal disease patients. J Nephrol 26:485–494CrossRefPubMed Park SH, Jia T, Qureshi AR, Bárány P, Heimbürger O, Larsson TE et al (2013) Determinants and survival implications of low bone mineral density in end-stage renal disease patients. J Nephrol 26:485–494CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat KDIGO Clinical Practice Guideline for the Diagnosis (2009) Evaluation, prevention, and treatment of chronic kidney disease-mineral and bone disorder (CKD–MBD). Kidney Int 76:1–140CrossRef KDIGO Clinical Practice Guideline for the Diagnosis (2009) Evaluation, prevention, and treatment of chronic kidney disease-mineral and bone disorder (CKD–MBD). Kidney Int 76:1–140CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Obatake N, Ishimura E, Tsuchida T, Hirowatari K, Naka H, Imanishi Y et al (2007) Annual change in bone mineral density in predialysis patients with chronic renal failure: significance of a decrease in serum 1,25-dihydroxy vitamin D. J Bone Miner Metab 25:74–79CrossRefPubMed Obatake N, Ishimura E, Tsuchida T, Hirowatari K, Naka H, Imanishi Y et al (2007) Annual change in bone mineral density in predialysis patients with chronic renal failure: significance of a decrease in serum 1,25-dihydroxy vitamin D. J Bone Miner Metab 25:74–79CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Disthabanchong S, Jongjirasiri S, Adirekkiat S et al (2014) Low hip bone mineral density predicts mortality in maintained hemodialysis patients: a five year follow-up study. Blood Purif 37:33–38CrossRefPubMed Disthabanchong S, Jongjirasiri S, Adirekkiat S et al (2014) Low hip bone mineral density predicts mortality in maintained hemodialysis patients: a five year follow-up study. Blood Purif 37:33–38CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Forearm bone mass predicts mortality in chronic hemodialysis patients
verfasst von
Lidija Orlic
Ivana Mikolasevic
Zeljka Crncevic-Orlic
Ivan Jakopcic
Josipa Josipovic
Drasko Pavlovic
Publikationsdatum
27.07.2016
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Journal of Bone and Mineral Metabolism / Ausgabe 4/2017
Print ISSN: 0914-8779
Elektronische ISSN: 1435-5604
DOI
https://doi.org/10.1007/s00774-016-0766-7

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2017

Journal of Bone and Mineral Metabolism 4/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.