Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 10/2014

01.10.2014 | Review Article

From Heller to POEM (1914–2014): A 100-Year History of Surgery for Achalasia

verfasst von: P. Marco Fisichella, Marco G. Patti

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 10/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The year 2014 marks the 100th anniversary of Dr. Heller’s description of the surgical treatment of patients with achalasia with a cardiomyotomy. This 100-year-old operation, which is today performed laparoscopically with the addition of a partial fundoplication, is considered the treatment of choice for patients with achalasia.

Purpose

Our goals are to revisit the accounts from the beginning of the twentieth century in which surgeons tried to identify the pathophysiology of achalasia and proposed several operative techniques and to follow the evolution of the surgical treatment until modern days.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Moersch HJ. Cardiospasm: Diagnosis and Treatment. Ann Surg. 1933 Aug;98(2):232-8 Moersch HJ. Cardiospasm: Diagnosis and Treatment. Ann Surg. 1933 Aug;98(2):232-8
2.
Zurück zum Zitat Willis T. Pharmaceutice Rationalis Sive Diatribe de medicamntorum Operationibus in Human Corpore. London, England: Hagae Comitis; 1674 Willis T. Pharmaceutice Rationalis Sive Diatribe de medicamntorum Operationibus in Human Corpore. London, England: Hagae Comitis; 1674
3.
Zurück zum Zitat Clark C. Cardiospasm. Can Med Assoc J. 1927 Dec;17(12):1445-8. Clark C. Cardiospasm. Can Med Assoc J. 1927 Dec;17(12):1445-8.
4.
Zurück zum Zitat Jackson C. The Diaphragmatic Pinchcock in So-called Cardiospasm. Laryngoscope 1922;32:139 Jackson C. The Diaphragmatic Pinchcock in So-called Cardiospasm. Laryngoscope 1922;32:139
5.
Zurück zum Zitat Weber FP. Spasmodic stricture of the oesophagus (Cardiospasm), with fusiform dilatation above it. Proc R Soc Med. 1914;7(Clin Sect):147-51 Weber FP. Spasmodic stricture of the oesophagus (Cardiospasm), with fusiform dilatation above it. Proc R Soc Med. 1914;7(Clin Sect):147-51
6.
Zurück zum Zitat Hertz AF. Achalasia of the Cardia (so-called Cardio-spasm). Proc R Soc Med. 1915;8(Clin Sect):22-5 Hertz AF. Achalasia of the Cardia (so-called Cardio-spasm). Proc R Soc Med. 1915;8(Clin Sect):22-5
7.
Zurück zum Zitat Rake AT. Achalasia and Degeneration of Auerbach's Plexus. Proc R Soc Med. 1928 Sep;21(11):1775-7 Rake AT. Achalasia and Degeneration of Auerbach's Plexus. Proc R Soc Med. 1928 Sep;21(11):1775-7
8.
Zurück zum Zitat Greenwood HH. Cardiospasm. Br Med J. 1928 Nov 24;2(3542):932-4 Greenwood HH. Cardiospasm. Br Med J. 1928 Nov 24;2(3542):932-4
9.
Zurück zum Zitat Freeman L. An operation for the relief of cardiospasm associated with dilatation and tortuosity of the oesophagus. Ann Surg. 1923 Aug;78(2):173-5. Freeman L. An operation for the relief of cardiospasm associated with dilatation and tortuosity of the oesophagus. Ann Surg. 1923 Aug;78(2):173-5.
10.
Zurück zum Zitat Miculicz J. Zur pathologie und therapie d. cardiospasmus. Deutsche Med. Wochenschr., 1904;30:17CrossRef Miculicz J. Zur pathologie und therapie d. cardiospasmus. Deutsche Med. Wochenschr., 1904;30:17CrossRef
11.
Zurück zum Zitat W Wendel. Zur Chirurgie des Oesophagus. Arch Klin Chir, 1910;93:311 W Wendel. Zur Chirurgie des Oesophagus. Arch Klin Chir, 1910;93:311
12.
Zurück zum Zitat Heller E. Extramukose Kardiaplastik beim chronischen kardiospasmus mit dilatation des oesophagus. Mitt Grenzgeb Med Chir. 1914;27:141-149. Heller E. Extramukose Kardiaplastik beim chronischen kardiospasmus mit dilatation des oesophagus. Mitt Grenzgeb Med Chir. 1914;27:141-149.
13.
Zurück zum Zitat Heller E. Verhandl. D. Deutschen Gesellsch. F. Chir., 1921 Bd. Xlv, S. 144. Heller E. Verhandl. D. Deutschen Gesellsch. F. Chir., 1921 Bd. Xlv, S. 144.
14.
Zurück zum Zitat Watts SH. Ann Surg. Cardioplasty for Cardiospasm. 1923 Aug;78(2):164-72 Watts SH. Ann Surg. Cardioplasty for Cardiospasm. 1923 Aug;78(2):164-72
15.
Zurück zum Zitat Zaaijer JH. Cardiospasm in the aged. Ann Surg. 1923 May;77(5):615-7 Zaaijer JH. Cardiospasm in the aged. Ann Surg. 1923 May;77(5):615-7
16.
Zurück zum Zitat Maingot R. Extramucous Oesophagocardiomyotomy in Cardiospasm. Postgrad Med J. 1944 Oct;20(227):278-82. Maingot R. Extramucous Oesophagocardiomyotomy in Cardiospasm. Postgrad Med J. 1944 Oct;20(227):278-82.
17.
Zurück zum Zitat Maingot R. The surgery of cardiospasm. Postgrad Med J. 1949 May;25(283):197-202 Maingot R. The surgery of cardiospasm. Postgrad Med J. 1949 May;25(283):197-202
18.
Zurück zum Zitat Kay EB. Surgical treatment of Cardiospasm. Ann Surg. 1948 Jan;127(1):34-9 Kay EB. Surgical treatment of Cardiospasm. Ann Surg. 1948 Jan;127(1):34-9
19.
Zurück zum Zitat Wangesteen OH. A physiologic operation for mega-esophagus: (dystonia, cardiospasm, achalasia). Ann Surg. 1951 Sep;134(3):301-18. Wangesteen OH. A physiologic operation for mega-esophagus: (dystonia, cardiospasm, achalasia). Ann Surg. 1951 Sep;134(3):301-18.
20.
Zurück zum Zitat Dor J, Humbert P, Dor V, Figarella J. L'interet de la technique de Nissen modifiee dans la prevention de reflux apres cardiomyotomie extramuqueuse de Heller. Mem Acad Chir (Paris) 1962;88:877–883. Dor J, Humbert P, Dor V, Figarella J. L'interet de la technique de Nissen modifiee dans la prevention de reflux apres cardiomyotomie extramuqueuse de Heller. Mem Acad Chir (Paris) 1962;88:877–883.
21.
Zurück zum Zitat Dor J, Humbert P, Paoli JM, Noirclerc M, Aubert J. Traitment du reflux par la technique dite de Heller-Nissen modifiee. La Presse Medicale 1967; 75)50):2562-5 Dor J, Humbert P, Paoli JM, Noirclerc M, Aubert J. Traitment du reflux par la technique dite de Heller-Nissen modifiee. La Presse Medicale 1967; 75)50):2562-5
22.
Zurück zum Zitat Toupet A. Tehnique d'oesophago-gastroplastie avec phrenicogastropexie appliquee dan la cure radicale des hernias hiatales et comme complement de l'operation d'Heller dans les cardiospasmes. Mem Acad Chir (Paris) 1963;89:394–399. Toupet A. Tehnique d'oesophago-gastroplastie avec phrenicogastropexie appliquee dan la cure radicale des hernias hiatales et comme complement de l'operation d'Heller dans les cardiospasmes. Mem Acad Chir (Paris) 1963;89:394–399.
23.
Zurück zum Zitat Montupet P. Laparoscopic Fundoplication According to Toupet. In: Endoscopic Surgery in Infants and Children Eds. Bax K, Georgeson K, Rothenberg S, Valla JS, Yeung CK. Springer Berlin Heidelberg. Pages: 261-266 Montupet P. Laparoscopic Fundoplication According to Toupet. In: Endoscopic Surgery in Infants and Children Eds. Bax K, Georgeson K, Rothenberg S, Valla JS, Yeung CK. Springer Berlin Heidelberg. Pages: 261-266
24.
Zurück zum Zitat Ellis FH Jr, Kiser JC, Schlegel JF, Earlam RJ, McVey JL, Olsen AM. Esophagomyotomy for esophageal achalasia: experimental, clinical, and manometric aspects. Ann Surg. 1967 Oct;166(4):640-56. Ellis FH Jr, Kiser JC, Schlegel JF, Earlam RJ, McVey JL, Olsen AM. Esophagomyotomy for esophageal achalasia: experimental, clinical, and manometric aspects. Ann Surg. 1967 Oct;166(4):640-56.
25.
Zurück zum Zitat Csendes A, Braghetto I, Mascaro J, Henriquez A. Late subjective and objective evaluation of the results of esophagomyotomy in 100 patients with achalasia of the esophagus. Surgery 1988;104:469–475PubMed Csendes A, Braghetto I, Mascaro J, Henriquez A. Late subjective and objective evaluation of the results of esophagomyotomy in 100 patients with achalasia of the esophagus. Surgery 1988;104:469–475PubMed
26.
Zurück zum Zitat Bonavina L, Nosadini A, Bardini R, Baessato M, Peracchia A. Primary treatment of esophageal achalasia. Long-term results of myotomy and Dor fundoplication. Arch Surg. 1992 Feb;127(2):222-6; Bonavina L, Nosadini A, Bardini R, Baessato M, Peracchia A. Primary treatment of esophageal achalasia. Long-term results of myotomy and Dor fundoplication. Arch Surg. 1992 Feb;127(2):222-6;
27.
Zurück zum Zitat Shimi S, Nathanson LK, Cuschieri A. Laparoscopic cardiomyotomy for achalasia. J R Coll Surg Edinb. 1991 Jun;36(3):152-4 Shimi S, Nathanson LK, Cuschieri A. Laparoscopic cardiomyotomy for achalasia. J R Coll Surg Edinb. 1991 Jun;36(3):152-4
28.
Zurück zum Zitat Pellegrini C, Wetter LA, Patti M, Leichter R, Mussan G, Mori T, Bernstein G, Way L. Thoracoscopic esophagomyotomy. Initial experience with a new approach for the treatment of achalasia. Ann Surg. 1992 Sep;216(3):291-6 Pellegrini C, Wetter LA, Patti M, Leichter R, Mussan G, Mori T, Bernstein G, Way L. Thoracoscopic esophagomyotomy. Initial experience with a new approach for the treatment of achalasia. Ann Surg. 1992 Sep;216(3):291-6
29.
Zurück zum Zitat Patti MG, Arcerito M, De Pinto M, Feo CV, Tong J, Gantert W, Way LW. Comparison of thoracoscopic and laparoscopic Heller myotomy for achalasia. J Gastrointest Surg. 1998 Nov-Dec;2(6):561-6 Patti MG, Arcerito M, De Pinto M, Feo CV, Tong J, Gantert W, Way LW. Comparison of thoracoscopic and laparoscopic Heller myotomy for achalasia. J Gastrointest Surg. 1998 Nov-Dec;2(6):561-6
30.
Zurück zum Zitat Bonavina L, Rosati R, Segalin A, Peracchia A. Laparoscopic Heller-Dor operation for the treatment of oesophageal achalasia: technique and early results. Ann Chir Gynaecol. 1995 Bonavina L, Rosati R, Segalin A, Peracchia A. Laparoscopic Heller-Dor operation for the treatment of oesophageal achalasia: technique and early results. Ann Chir Gynaecol. 1995
31.
Zurück zum Zitat Ancona E, Anselmino M, Zaninotto GE, Constantini M, Rossi M, Bonavina L, Boccu C, Buin F, Peracchia A. Esophageal achalasia: laparoscopic versus conventional open Heller-Dor operation. Am J Surg 1995;170:265–270PubMedCrossRef Ancona E, Anselmino M, Zaninotto GE, Constantini M, Rossi M, Bonavina L, Boccu C, Buin F, Peracchia A. Esophageal achalasia: laparoscopic versus conventional open Heller-Dor operation. Am J Surg 1995;170:265–270PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Wright AS, Williams CW, Pellegrini CA, Oelschlager BK. Long-term outcomes confirm the superior efficacy of extended Heller myotomy with Toupet fundoplication for achalasia. Surg Endosc. 2007 May;21(5):713-8. Wright AS, Williams CW, Pellegrini CA, Oelschlager BK. Long-term outcomes confirm the superior efficacy of extended Heller myotomy with Toupet fundoplication for achalasia. Surg Endosc. 2007 May;21(5):713-8.
33.
Zurück zum Zitat Richards WO, Torquati A, Holzman MD, Khaitan L, Byrne D, Lutfi R, Sharp KW. Heller myotomy versus Heller myotomy with Dor fundoplication for achalasia: a prospective randomized double-blind clinical trial. Ann Surg. 2004 Sep;240(3):405-12 Richards WO, Torquati A, Holzman MD, Khaitan L, Byrne D, Lutfi R, Sharp KW. Heller myotomy versus Heller myotomy with Dor fundoplication for achalasia: a prospective randomized double-blind clinical trial. Ann Surg. 2004 Sep;240(3):405-12
34.
Zurück zum Zitat Rawlings A, Soper N, Oelschlager B, Swanstrom L, Matthews BD, Pellegrini C, Pierce RA, Pryor A, Martin V, Frisella MM, Cassera M, Brunt LM. Laparoscopic Dor versus Toupet Fundoplication following Heller Myotomy for Achalasia: Results of a Multicenter, Prospective Randomized-Controlled Trial. Surg Endosc. 2012 Jan;26(1):18-26 Rawlings A, Soper N, Oelschlager B, Swanstrom L, Matthews BD, Pellegrini C, Pierce RA, Pryor A, Martin V, Frisella MM, Cassera M, Brunt LM. Laparoscopic Dor versus Toupet Fundoplication following Heller Myotomy for Achalasia: Results of a Multicenter, Prospective Randomized-Controlled Trial. Surg Endosc. 2012 Jan;26(1):18-26
35.
Zurück zum Zitat Rebecchi F, Giaccone C, Farinella E, Campaci R, Morino M. Randomized controlled trial of laparoscopic Heller myotomy plus Dor fundoplication versus Nissen fundoplication for achalasia: long-term results. Ann Surg. 2008 Dec;248(6):1023-30. Rebecchi F, Giaccone C, Farinella E, Campaci R, Morino M. Randomized controlled trial of laparoscopic Heller myotomy plus Dor fundoplication versus Nissen fundoplication for achalasia: long-term results. Ann Surg. 2008 Dec;248(6):1023-30.
36.
Zurück zum Zitat Stefanidis D, Richardson W, Farrell TM, Kohn GP, Augenstein V, Fanelli RD; Society of American Gastrointestinal and Endoscopic Surgeons. SAGES guidelines for the surgical treatment of esophageal achalasia. Surg Endosc. 2012 Feb;26(2):296-311 Stefanidis D, Richardson W, Farrell TM, Kohn GP, Augenstein V, Fanelli RD; Society of American Gastrointestinal and Endoscopic Surgeons. SAGES guidelines for the surgical treatment of esophageal achalasia. Surg Endosc. 2012 Feb;26(2):296-311
37.
Zurück zum Zitat Horgan S, Galvani C, Gorodner MV, Omelanczuck P, Elli F, Moser F, Durand L, Caracoche M, Nefa J, Bustos S, Donahue P, Ferraina P. Robotic-assisted Heller myotomy versus laparoscopic Heller myotomy for the treatment of esophageal achalasia: multicenter study. J Gastrointest Surg. 2005 Nov;9(8):1020-9 Horgan S, Galvani C, Gorodner MV, Omelanczuck P, Elli F, Moser F, Durand L, Caracoche M, Nefa J, Bustos S, Donahue P, Ferraina P. Robotic-assisted Heller myotomy versus laparoscopic Heller myotomy for the treatment of esophageal achalasia: multicenter study. J Gastrointest Surg. 2005 Nov;9(8):1020-9
38.
Zurück zum Zitat Huffmanm LC, Pandalai PK, Boulton BJ, James L, Starnes SL, Reed MF, Howington JA, Nussbaum MS. Robotic Heller myotomy: a safe operation with higher postoperative quality-of-life indices. Surgery. 2007 Oct;142(4):613-8. Huffmanm LC, Pandalai PK, Boulton BJ, James L, Starnes SL, Reed MF, Howington JA, Nussbaum MS. Robotic Heller myotomy: a safe operation with higher postoperative quality-of-life indices. Surgery. 2007 Oct;142(4):613-8.
39.
Zurück zum Zitat Barry L, Ross S, Dahal S, Morton C, Okpaleke C, Rosas M, Rosemurgy AS. Laparoendoscopic single-site Heller myotomy with anterior fundoplication for achalasia. Surg Endosc. 2011 Jun;25(6):1766-74 Barry L, Ross S, Dahal S, Morton C, Okpaleke C, Rosas M, Rosemurgy AS. Laparoendoscopic single-site Heller myotomy with anterior fundoplication for achalasia. Surg Endosc. 2011 Jun;25(6):1766-74
40.
Zurück zum Zitat Inoue H, Minami H, Kobayashi Y, et al. Peroral endoscopic myotomy (POEM) for esophageal achalasia. Endoscopy. 2010;42(4):265-271.PubMedCrossRef Inoue H, Minami H, Kobayashi Y, et al. Peroral endoscopic myotomy (POEM) for esophageal achalasia. Endoscopy. 2010;42(4):265-271.PubMedCrossRef
41.
Zurück zum Zitat Ren Z, Zhong Y, Zhou P, et al. Perioperative management and treatment for complications during and after peroral endoscopic myotomy (POEM) for esophageal achalasia (EA) (data from 119 cases). Surg Endosc. 2012;26(11):3267-3272.PubMedCrossRef Ren Z, Zhong Y, Zhou P, et al. Perioperative management and treatment for complications during and after peroral endoscopic myotomy (POEM) for esophageal achalasia (EA) (data from 119 cases). Surg Endosc. 2012;26(11):3267-3272.PubMedCrossRef
42.
Zurück zum Zitat Swanstrom LL, Kurian A, Dunst CM, Sharata A, Bhayani N, Rieder E. Long-term outcomes of an endoscopic myotomy for achalasia: the POEM procedure. Ann Surg. 2012 Oct;256(4):659-67 Swanstrom LL, Kurian A, Dunst CM, Sharata A, Bhayani N, Rieder E. Long-term outcomes of an endoscopic myotomy for achalasia: the POEM procedure. Ann Surg. 2012 Oct;256(4):659-67
43.
Zurück zum Zitat Von Renteln D, Fuchs KH, Fockens P, Bauerfeind P, Vassiliou MC, Werner YB, Fried G, Breithaupt W, Heinrich H, Bredenoord AJ, Kersten JF, Verlaan T, Trevisonno M, Rösch T. Peroral endoscopic myotomy for the treatment of achalasia: an international prospective multicenter study. Gastroenterology. 2013 Aug;145(2):309-11.e1-3 Von Renteln D, Fuchs KH, Fockens P, Bauerfeind P, Vassiliou MC, Werner YB, Fried G, Breithaupt W, Heinrich H, Bredenoord AJ, Kersten JF, Verlaan T, Trevisonno M, Rösch T. Peroral endoscopic myotomy for the treatment of achalasia: an international prospective multicenter study. Gastroenterology. 2013 Aug;145(2):309-11.e1-3
44.
Zurück zum Zitat Bhayani NH, Kurian AA, Dunst CM, Sharata AM, Rieder E, Swanstrom LL. A Comparative Study on Comprehensive, Objective Outcomes of Laparoscopic Heller Myotomy With Per-Oral Endoscopic Myotomy (POEM) for Achalasia. Ann Surg. 2013 Oct 28. [Epub ahead of print] PMID: 24169175 Bhayani NH, Kurian AA, Dunst CM, Sharata AM, Rieder E, Swanstrom LL. A Comparative Study on Comprehensive, Objective Outcomes of Laparoscopic Heller Myotomy With Per-Oral Endoscopic Myotomy (POEM) for Achalasia. Ann Surg. 2013 Oct 28. [Epub ahead of print] PMID: 24169175
Metadaten
Titel
From Heller to POEM (1914–2014): A 100-Year History of Surgery for Achalasia
verfasst von
P. Marco Fisichella
Marco G. Patti
Publikationsdatum
01.10.2014
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 10/2014
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-014-2547-8

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2014

Journal of Gastrointestinal Surgery 10/2014 Zur Ausgabe

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Recycling im OP – möglich, aber teuer

05.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.