Skip to main content
Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 12/2020

20.05.2020 | Otology

Iatrogenic cholesteatoma originating from a misplaced tympanomeatal flap during tympanoplasty: a series of five patients

verfasst von: Omer J. Ungar, Oren Cavel, Oshri Wasserzug, Yahav Oron, Garrett D. Locketz, Ophir Handzel

Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology | Ausgabe 12/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To report our experience of a sequence of events that resulted in an iatrogenic cholesteatoma originating from the external auditory canal (EAC) years after tympanoplasty that had included a tympanomeatal flap.

Methods

Data on the presentation and pathogenesis of iatrogenic cholesteatomas arising from misplaced tympanomeatal flaps during tympanoplasty without mastoidectomy were retrieved from the patients’ medical records and analyzed.

Results

Five patients were identified with cholesteatomas involving the EAC. They all had recurrent ear infections and varying degrees of conductive hearing loss. Each patient’s past surgical history included one or more tympanoplasties in which an ipsilateral tympanomeatal flap had been raised. None had undergone a mastoidectomy. Two patients presented with small cholesteatomas that had developed over an average of 6.5 years after surgery. Three patients had large cholesteatomas that had developed over an average of 33.7 years after surgery. Clinical presentations and imaging studies suggested a misplaced tympanomeatal flap as the most likely source of cholesteatoma.

Conclusion

Tympanomeatal flap misplacement may cause iatrogenic cholesteatoma formation originating from the EAC during tympanoplasty even without mastoidectomy. These cholesteatomas can grow substantially before becoming symptomatic as they extend to and through the mastoid. They may not affect the sound conduction system until late in the course of the disease. Meticulous replacement of tympanomeatal flaps and exercising a high index of suspicion postoperatively can reduce the incidence of this complication.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Wullstein H (1956) Theory and practice of tympanoplasty. Laryngoscope 66:1076–1093CrossRef Wullstein H (1956) Theory and practice of tympanoplasty. Laryngoscope 66:1076–1093CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bailey BJ (2001) Atlas of head and neck surgery—otolaryngology, 2nd edn. Lippincott, Williams, and Wilkins, Baltimore Bailey BJ (2001) Atlas of head and neck surgery—otolaryngology, 2nd edn. Lippincott, Williams, and Wilkins, Baltimore
3.
Zurück zum Zitat Cronin SJ, El-Kashlan HK, Telian SA (2014) Iatrogenic cholesteatoma arising at the bony-cartilaginous junction of the external auditory canal: a late sequela of intact canal wall mastoidectomy. Otol Neurotol 35:215–221CrossRef Cronin SJ, El-Kashlan HK, Telian SA (2014) Iatrogenic cholesteatoma arising at the bony-cartilaginous junction of the external auditory canal: a late sequela of intact canal wall mastoidectomy. Otol Neurotol 35:215–221CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Viswanatha B (2009) External auditory canal cholesteatoma: a rare complication of tympanoplasty. Ear Nose Throat J 88:1206–1209CrossRef Viswanatha B (2009) External auditory canal cholesteatoma: a rare complication of tympanoplasty. Ear Nose Throat J 88:1206–1209CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Owen HH, Rosborg J, Gaihede M (2006) Cholesteatoma of the external ear canal: etiological factors, symptoms and clinical findings in a series of 48 cases. BMC Ear Nose Throat Disorders 6(1):16CrossRef Owen HH, Rosborg J, Gaihede M (2006) Cholesteatoma of the external ear canal: etiological factors, symptoms and clinical findings in a series of 48 cases. BMC Ear Nose Throat Disorders 6(1):16CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Fisch U (2008) Specific surgical techniques for cholesteatoma removal, in tympanoplasty, mastoidectomy and stapes surgery. Thieme, Stuttgart, p 163 Fisch U (2008) Specific surgical techniques for cholesteatoma removal, in tympanoplasty, mastoidectomy and stapes surgery. Thieme, Stuttgart, p 163
Metadaten
Titel
Iatrogenic cholesteatoma originating from a misplaced tympanomeatal flap during tympanoplasty: a series of five patients
verfasst von
Omer J. Ungar
Oren Cavel
Oshri Wasserzug
Yahav Oron
Garrett D. Locketz
Ophir Handzel
Publikationsdatum
20.05.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Archives of Oto-Rhino-Laryngology / Ausgabe 12/2020
Print ISSN: 0937-4477
Elektronische ISSN: 1434-4726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00405-020-06039-y

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2020

European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 12/2020 Zur Ausgabe

Betalaktam-Allergie: praxisnahes Vorgehen beim Delabeling

16.05.2024 Pädiatrische Allergologie Nachrichten

Die große Mehrheit der vermeintlichen Penicillinallergien sind keine. Da das „Etikett“ Betalaktam-Allergie oft schon in der Kindheit erworben wird, kann ein frühzeitiges Delabeling lebenslange Vorteile bringen. Ein Team von Pädiaterinnen und Pädiatern aus Kanada stellt vor, wie sie dabei vorgehen.

Eingreifen von Umstehenden rettet vor Erstickungstod

15.05.2024 Fremdkörperaspiration Nachrichten

Wer sich an einem Essensrest verschluckt und um Luft ringt, benötigt vor allem rasche Hilfe. Dass Umstehende nur in jedem zweiten Erstickungsnotfall bereit waren, diese zu leisten, ist das ernüchternde Ergebnis einer Beobachtungsstudie aus Japan. Doch es gibt auch eine gute Nachricht.

Real-World-Daten sprechen eher für Dupilumab als für Op.

14.05.2024 Rhinosinusitis Nachrichten

Zur Behandlung schwerer Formen der chronischen Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) stehen seit Kurzem verschiedene Behandlungsmethoden zur Verfügung, darunter Biologika, wie Dupilumab, und die endoskopische Sinuschirurgie (ESS). Beim Vergleich der beiden Therapieoptionen war Dupilumab leicht im Vorteil.

Schwindelursache: Massagepistole lässt Otholiten tanzen

14.05.2024 Benigner Lagerungsschwindel Nachrichten

Wenn jüngere Menschen über ständig rezidivierenden Lagerungsschwindel klagen, könnte eine Massagepistole der Auslöser sein. In JAMA Otolaryngology warnt ein Team vor der Anwendung hochpotenter Geräte im Bereich des Nackens.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.