Skip to main content
Erschienen in: Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology 2/2019

28.11.2018 | Glaucoma

Impact of ab-interno trabeculectomy on Bruch’s membrane opening-based morphometry of the optic nerve head for glaucoma progression analysis

verfasst von: David Kiessling, Hildegard Christ, Caroline Gietzelt, Friederike Schaub, Thomas S. Dietlein, Claus Cursiefen, Ludwig M. Heindl, Philip Enders

Erschienen in: Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology | Ausgabe 2/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To analyze the longitudinal change in Bruch’s membrane opening minimal rim width (BMO-MRW) and circumpapillary retinal nerve fiber layer (RNFL) thickness using spectral domain optical coherence tomography (SD-OCT) after glaucoma surgery via ab-interno trabeculectomy in adult glaucoma patients.

Methods

Retrospective audit of 65 eyes of 65 participants undergoing ab-interno trabeculectomy using electroablation of the trabecular meshwork. In 53 eyes, surgery was combined with phacoemulsification and posterior chamber lens implantation. Pre- and postoperative SD-OCT examinations of the optic nerve head (ONH), intraocular pressure (IOP), and visual field data were analyzed. Longitudinal change in morphometric SD-OCT parameters of the ONH was compared and correlated to change in IOP and visual field function.

Results

BMO-MRW increased significantly between baseline (BL) and follow-up (FU) within the first 6 months after surgery (BL = 167.85 ± 90 μm; FU = 175.59 ± 89 μm; p = 0.034). This increase correlated with postoperative lowering of IOP (rho = − 0.41; p = 0.016). Nine months after surgery (range, 7–12 months), there was no significant change in BMO-MRW (BL = 196.79 ± 79; FU = 196.47 ± 85 μm; p = 0.95), while in later follow-up, a decrease of BMO-MRW was found (BL = 175.18 ± 78; FU = 168.65 ± 72; p = 0.05). RNFL thickness was unchanged in early (p > 0.16) and significantly decreased in later follow-up (p = 0.009). Mean deviation (MD) of visual field function did not show a significant change before and after surgery.

Conclusion

Electroablative ab-interno trabeculectomy leads to a significant transient mild increase in BMO-MRW. This increase was shown to correlate with IOP lowering. Significant loss of BMO-MRW in later follow-up may reflect insufficient IOP reduction by surgery. The parameters RNFL thickness and MD seem less impacted directly by surgery.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Enders P, Adler W, Kiessling D, Weber V, Schaub F, Hermann MM, Dietlein T, Cursiefen C, Heindl LM (2018) Evaluation of two-dimensional Bruch’s membrane opening minimum rim area for glaucoma diagnostics in a large patient cohort. Acta Ophthalmol. https://doi.org/10.1111/aos.13698 Enders P, Adler W, Kiessling D, Weber V, Schaub F, Hermann MM, Dietlein T, Cursiefen C, Heindl LM (2018) Evaluation of two-dimensional Bruch’s membrane opening minimum rim area for glaucoma diagnostics in a large patient cohort. Acta Ophthalmol. https://​doi.​org/​10.​1111/​aos.​13698
12.
Zurück zum Zitat Francis BA, See RF, Rao NA, Minckler DS, Baerveldt G (2006) Ab interno trabeculectomy: development of a novel device (Trabectome) and surgery for open-angle glaucoma. J Glaucoma 15(1):68–73CrossRefPubMed Francis BA, See RF, Rao NA, Minckler DS, Baerveldt G (2006) Ab interno trabeculectomy: development of a novel device (Trabectome) and surgery for open-angle glaucoma. J Glaucoma 15(1):68–73CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Minckler D, Mosaed S, Dustin L, Ms BF (2008) Trabectome (trabeculectomy-internal approach): additional experience and extended follow-up. Trans Am Ophthalmol Soc 106:149–159 discussion 159-160PubMedPubMedCentral Minckler D, Mosaed S, Dustin L, Ms BF (2008) Trabectome (trabeculectomy-internal approach): additional experience and extended follow-up. Trans Am Ophthalmol Soc 106:149–159 discussion 159-160PubMedPubMedCentral
24.
Zurück zum Zitat Kotecha A, Siriwardena D, Fitzke FW, Hitchings RA, Khaw PT (2001) Optic disc changes following trabeculectomy: longitudinal and localisation of change. Br J Ophthalmol 85(8):956–961CrossRefPubMedPubMedCentral Kotecha A, Siriwardena D, Fitzke FW, Hitchings RA, Khaw PT (2001) Optic disc changes following trabeculectomy: longitudinal and localisation of change. Br J Ophthalmol 85(8):956–961CrossRefPubMedPubMedCentral
27.
Zurück zum Zitat Girard MJ, Tun TA, Husain R, Acharyya S, Haaland BA, Wei X, Mari JM, Perera SA, Baskaran M, Aung T, Strouthidis NG (2015) Lamina cribrosa visibility using optical coherence tomography: comparison of devices and effects of image enhancement techniques. Invest Ophthalmol Vis Sci 56(2):865–874. https://doi.org/10.1167/iovs.14-14903 CrossRefPubMed Girard MJ, Tun TA, Husain R, Acharyya S, Haaland BA, Wei X, Mari JM, Perera SA, Baskaran M, Aung T, Strouthidis NG (2015) Lamina cribrosa visibility using optical coherence tomography: comparison of devices and effects of image enhancement techniques. Invest Ophthalmol Vis Sci 56(2):865–874. https://​doi.​org/​10.​1167/​iovs.​14-14903 CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Heickell AG, Bellezza AJ, Thompson HW, Burgoyne CF (2001) Optic disc surface compliance testing using confocal scanning laser tomography in the normal monkey eye. J Glaucoma 10(5):369–382CrossRefPubMed Heickell AG, Bellezza AJ, Thompson HW, Burgoyne CF (2001) Optic disc surface compliance testing using confocal scanning laser tomography in the normal monkey eye. J Glaucoma 10(5):369–382CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Irak I, Zangwill L, Garden V, Shakiba S, Weinreb RN (1996) Change in optic disk topography after trabeculectomy. Am J Ophthalmol 122(5):690–695CrossRefPubMed Irak I, Zangwill L, Garden V, Shakiba S, Weinreb RN (1996) Change in optic disk topography after trabeculectomy. Am J Ophthalmol 122(5):690–695CrossRefPubMed
34.
Metadaten
Titel
Impact of ab-interno trabeculectomy on Bruch’s membrane opening-based morphometry of the optic nerve head for glaucoma progression analysis
verfasst von
David Kiessling
Hildegard Christ
Caroline Gietzelt
Friederike Schaub
Thomas S. Dietlein
Claus Cursiefen
Ludwig M. Heindl
Philip Enders
Publikationsdatum
28.11.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 0721-832X
Elektronische ISSN: 1435-702X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00417-018-4187-2

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology 2/2019 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Augenheilkunde

Ophthalmika in der Schwangerschaft

Die Verwendung von Ophthalmika in der Schwangerschaft und Stillzeit stellt immer eine Off-label-Anwendung dar. Ein Einsatz von Arzneimitteln muss daher besonders sorgfältig auf sein Risiko-Nutzen-Verhältnis bewertet werden. In der vorliegenden …

Operative Therapie und Keimnachweis bei endogener Endophthalmitis

Vitrektomie Originalie

Die endogene Endophthalmitis ist eine hämatogen fortgeleitete, bakterielle oder fungale Infektion, die über choroidale oder retinale Gefäße in den Augapfel eingeschwemmt wird [ 1 – 3 ]. Von dort infiltrieren die Keime in die Netzhaut, den …

Bakterielle endogene Endophthalmitis

Vitrektomie Leitthema

Eine endogene Endophthalmitis stellt einen ophthalmologischen Notfall dar, der umgehender Diagnostik und Therapie bedarf. Es sollte mit geeigneten Methoden, wie beispielsweise dem Freiburger Endophthalmitis-Set, ein Keimnachweis erfolgen. Bei der …

So erreichen Sie eine bestmögliche Wundheilung der Kornea

Die bestmögliche Wundheilung der Kornea, insbesondere ohne die Ausbildung von lichtstreuenden Narben, ist oberstes Gebot, um einer dauerhaften Schädigung der Hornhaut frühzeitig entgegenzuwirken und die Funktion des Auges zu erhalten.   

Update Augenheilkunde

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.