Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 4/2004

01.04.2004 | Original article

Impact of miniprobe ultrasonography on planning of minimally invasive surgery for gastric and colonic tumors

verfasst von: M. Hünerbein, T. Handke, C. Ulmer, P. M. Schlag

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 4/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The use of minimally invasive procedures for the management of gastrointestinal cancer is increasing. The aim of this study was to investigate the role of high-frequency miniprobe endoscopic ultrasound (EUS) for therapeutic decisions making in patients with gastric or colonic tumors.

Methods

A total of 137 patients underwent EUS with a 12.5-MHz miniprobe for preoperative staging of tumors of the stomach (n = 49) or colon (n = 88). After resection, the surgical path was reviewed to analyze the role of preoperative staging with miniprobes.

Results

Miniprobe EUS enabled accurate assessment of the infiltration depth of gastric and colonic tumors. The overall accuracy rates were 88% and 87%, respectively. The lymph node status was predicted correctly in 82% of the patients (sensivity, 61%, specificity, 94%). Based on the results of miniprobe EUS, patients with gastric cancer were accurately selected to undergo endoscopic mucosal resection, laparoscopic resection, or open surgery in 100%, 91%, and 86% of the cases, respectively. In patients with colonic tumors, the treatment decision analysis showed that the stratification was correct in 90% of the patients.

Conclusions

Miniprobe EUS is a reliable method for validating treatment decisions for patients undergoing minimally invasive procedures for gastric and colonic tumors. This method is particularly valuable in the management of colon cancer, because endoscopic and laparoscopic resections can be offered to selected patients as an alternative to open surgery.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Adachi, Y, Shiraishi, N, Kitano, S 2002Modern treatment of early gastric cancer: review of the Japanese experience.Dig Surg19333339CrossRefPubMed Adachi, Y, Shiraishi, N, Kitano, S 2002Modern treatment of early gastric cancer: review of the Japanese experience.Dig Surg19333339CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Akahoshi, K, Chijiiwa, Y, Sasaki, I 1998Pretreatment staging of endosonographically early gastric cancer with a 15MHz ultrasound catheter probe.Gastointest Endosc48470476 Akahoshi, K, Chijiiwa, Y, Sasaki, I 1998Pretreatment staging of endosonographically early gastric cancer with a 15MHz ultrasound catheter probe.Gastointest Endosc48470476
3.
Zurück zum Zitat Cranley, JP, Petras, , RE, , Carey, WD 1986When is endoscopic polypectomy adequate therapy for colonic polyps containing invasive carcinoma?Gastroenterology91419427PubMed Cranley, JP, Petras, , RE, , Carey, WD 1986When is endoscopic polypectomy adequate therapy for colonic polyps containing invasive carcinoma?Gastroenterology91419427PubMed
4.
Zurück zum Zitat Gervaz, P, Pikarsky, A, Utech, M, Secic, M, Efron, J, Belin, B, Jain, A, et al. 2001Converted laparoscopic colorectal surgery.Surg Endosc15827832CrossRefPubMed Gervaz, P, Pikarsky, A, Utech, M, Secic, M, Efron, J, Belin, B, Jain, A,  et al. 2001Converted laparoscopic colorectal surgery.Surg Endosc15827832CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Hamada, S, Akahoshi, K, Chijiiwa, Y, Sasaki, I, Nawata, H 1998Preoperative staging of colorectal cancer by a 15 MHz ultrasound miniprobe.Surgery123264269CrossRefPubMed Hamada, S, Akahoshi, K, Chijiiwa, Y, Sasaki, I, Nawata, H 1998Preoperative staging of colorectal cancer by a 15 MHz ultrasound miniprobe.Surgery123264269CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Harada, N, Hmada, S, Kubo, H, Oda, S, Chijiwa, Y, Kabemura, T, Maruoka, A, et al. 2001Preoperative evaluation of submucosal invasive colorectal cancer using a 15MHz ultrasound miniprobe.Endoscopy33237240CrossRefPubMed Harada, N, Hmada, S, Kubo, H, Oda, S, Chijiwa, Y, Kabemura, T, Maruoka, A,  et al. 2001Preoperative evaluation of submucosal invasive colorectal cancer using a 15MHz ultrasound miniprobe.Endoscopy33237240CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Hida, J, Yasutomi, M, Maruyama, T, Fujimoto, K, Uchida, T, Okuno, K 2003The extent of lymph node dissection for colon carcinoma: the potential impact on laparoscopic surgery.Cancer80188192CrossRef Hida, J, Yasutomi, M, Maruyama, T, Fujimoto, K, Uchida, T, Okuno, K 2003The extent of lymph node dissection for colon carcinoma: the potential impact on laparoscopic surgery.Cancer80188192CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Hünerbein, M, Totkas, S, Ghadimi, BM, Schlag, PM 2000Preoperative evaluation of colorectal neoplasms by colonoscopic miniprobe ultrasonography.Ann Surg2324650CrossRefPubMed Hünerbein, M, Totkas, S, Ghadimi, BM, Schlag, PM 2000Preoperative evaluation of colorectal neoplasms by colonoscopic miniprobe ultrasonography.Ann Surg2324650CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Japanese Gastric Cancer, Association 1998Japanese classification of gastric cancer.Gastric Cancer12434 Japanese Gastric Cancer, Association 1998Japanese classification of gastric cancer.Gastric Cancer12434
10.
Zurück zum Zitat Kato, H, Haga, S, Endo, S, Hashimoto, M, Katsube, T, Oi, I, Aiba, M, et al. 2001Lifting lesions during endoscopic mucosal resection (EMR) of early colorectal cancer: implications for the assessment of resectability.Endoscopy33568573CrossRefPubMed Kato, H, Haga, S, Endo, S, Hashimoto, M, Katsube, T, Oi, I, Aiba, M,  et al. 2001Lifting lesions during endoscopic mucosal resection (EMR) of early colorectal cancer: implications for the assessment of resectability.Endoscopy33568573CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Lacy, AM, Garcia-Valdecasas, JC, Pique, JM, Delgado, S, Campo, E, Bordas, JM, Taura, P, et al. 1995Short-term outcome analysis of a randomized study comparing laparoscopic vs open colectomy for colon cancer.Surg Endosc911011105 Lacy, AM, Garcia-Valdecasas, JC, Pique, JM, Delgado, S, Campo, E, Bordas, JM, Taura, P,  et al. 1995Short-term outcome analysis of a randomized study comparing laparoscopic vs open colectomy for colon cancer.Surg Endosc911011105
12.
Zurück zum Zitat Menzel, J, Domschke, W 2000Gastrointestinal miniprobe sonography: the current status.Am J Gastroenterol95605616CrossRefPubMed Menzel, J, Domschke, W 2000Gastrointestinal miniprobe sonography: the current status.Am J Gastroenterol95605616CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Milsom, JW, Bohm, B, Hammerhofer, KA, Fazio, V, Steiger, E, Elson, P 1998A prospective, randomized trial comparing laparoscopic versus conventional techniques in colorectal cancer surgery: a preliminary report.J Am Coll Surg1874654PubMed Milsom, JW, Bohm, B, Hammerhofer, KA, Fazio, V, Steiger, E, Elson, P 1998A prospective, randomized trial comparing laparoscopic versus conventional techniques in colorectal cancer surgery: a preliminary report.J Am Coll Surg1874654PubMed
14.
Zurück zum Zitat Murata, N, Suzuki, S, Mitsunaga, A 1998Endoscopic ultrasonography in diagnosis and mucosal resection for early esophageal cancer.Endoscopy304446 Murata, N, Suzuki, S, Mitsunaga, A 1998Endoscopic ultrasonography in diagnosis and mucosal resection for early esophageal cancer.Endoscopy304446
15.
Zurück zum Zitat Ohgami, M, Otani, Y, Kumai, K, Kubota, T, Kim, YI, Kitajima, M 1999Curative laparoscopic surgery for early gastric cancer: five years experience.World J Surg23187192PubMed Ohgami, M, Otani, Y, Kumai, K, Kubota, T, Kim, YI, Kitajima, M 1999Curative laparoscopic surgery for early gastric cancer: five years experience.World J Surg23187192PubMed
16.
Zurück zum Zitat Silecchia, G, Perrotta, N, Giraudo, G, Salval, M, Parini, U, Feliciotti, F, Lezoche, E, et al. 2002Abdominal wall recurrences after colorectal resection for cancer: results of the Italian registry of laparoscopic colorectal surgery.Dis Colon Rectum4511721177PubMed Silecchia, G, Perrotta, N, Giraudo, G, Salval, M, Parini, U, Feliciotti, F, Lezoche, E,  et al. 2002Abdominal wall recurrences after colorectal resection for cancer: results of the Italian registry of laparoscopic colorectal surgery.Dis Colon Rectum4511721177PubMed
17.
Zurück zum Zitat Tseng, LJ, Jao, YT, Mo, LR 2002Preoperative staging of colorectal cancer with a balloon-sheated miniprobe.Endoscopy34564568CrossRefPubMed Tseng, LJ, Jao, YT, Mo, LR 2002Preoperative staging of colorectal cancer with a balloon-sheated miniprobe.Endoscopy34564568CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Vukasin, P, Ortega, AE, Greene, FL, Steele, GD, Simons, AJ, Anthone, GJ, Weston, LA, et al. 1996Wound recurrence following laparoscopic colon cancer resection.Dis Colon Rectum39S20S23PubMed Vukasin, P, Ortega, AE, Greene, FL, Steele, GD, Simons, AJ, Anthone, GJ, Weston, LA,  et al. 1996Wound recurrence following laparoscopic colon cancer resection.Dis Colon Rectum39S20S23PubMed
19.
Zurück zum Zitat Wexner, SD, Cohen, SM 1995Port site metastases after laparoscopic colorectal surgery for cure of malignancy.Br J Surg82295298PubMed Wexner, SD, Cohen, SM 1995Port site metastases after laparoscopic colorectal surgery for cure of malignancy.Br J Surg82295298PubMed
20.
Zurück zum Zitat Yanai., H, Fujimura, H, Suzumi, M, Matsuura, S, Awaya, N, Noguchi, T, Karita, M, et al. 1993Delineation of the gastric muscularis mucosae and assessment of depth of invasion of early gastric cancer using a 20-megahertz endoscopic ultrasound probe.Gastrointest Endosc39505512PubMed Yanai., H, Fujimura, H, Suzumi, M, Matsuura, S, Awaya, N, Noguchi, T, Karita, M,  et al. 1993Delineation of the gastric muscularis mucosae and assessment of depth of invasion of early gastric cancer using a 20-megahertz endoscopic ultrasound probe.Gastrointest Endosc39505512PubMed
21.
Zurück zum Zitat Yanai, H, Yoshida, T, Harada, T, Matsumoto, Y, Nishiaki, M, Shigemitsu, T, Tada, M, et al. 1996Endoscopic ultrasonography of superficial esophageal cancers using a thin ultrasound probe system equipped with switchable radial and linear scanning modes.Gastrointest Endosc44578582PubMed Yanai, H, Yoshida, T, Harada, T, Matsumoto, Y, Nishiaki, M, Shigemitsu, T, Tada, M,  et al. 1996Endoscopic ultrasonography of superficial esophageal cancers using a thin ultrasound probe system equipped with switchable radial and linear scanning modes.Gastrointest Endosc44578582PubMed
22.
Zurück zum Zitat Yong, L, Deane, M, Monson, JR, Darzi, A 2001Systematic review of laparoscopic surgery for colorectal malignancy.Surg Endosc1514311439PubMed Yong, L, Deane, M, Monson, JR, Darzi, A 2001Systematic review of laparoscopic surgery for colorectal malignancy.Surg Endosc1514311439PubMed
Metadaten
Titel
Impact of miniprobe ultrasonography on planning of minimally invasive surgery for gastric and colonic tumors
verfasst von
M. Hünerbein
T. Handke
C. Ulmer
P. M. Schlag
Publikationsdatum
01.04.2004
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 4/2004
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-003-8925-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2004

Surgical Endoscopy 4/2004 Zur Ausgabe

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Recycling im OP – möglich, aber teuer

05.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.