Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 1/2019

18.06.2018 | Original Article • SPINE - IMAGING

Impact of patient position on coronal Cobb angle measurement in non-ambulatory myelodysplastic patients

verfasst von: Norman Ramirez, Jorge Padilla, Sigfredo Villarin, Francisco Irizarry, Ivan Iriarte, Jeffrey Sawyer

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 1/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The purpose of this study was to assess the impact of patient position on the magnitude of the coronal Cobb angle measurements in relation to the change of position using plain radiograph on non-ambulatory children with myelodysplasia.

Summary of background data

Whole-spine radiographs with the patient sitting generally are preferred for the diagnosis and monitoring of progression of scoliosis in neuromuscular patients. Supine, supine traction, and sitting push-up positions have been used as substitutes, although there is no general consensus validating if these positions correlate with the sitting position. The magnitude of the Cobb angles in neuromuscular scoliosis may vary greatly depending on the position of the patient.

Methods

Radiographs of 39 myelodysplastic, non-ambulatory children were evaluated to assess the impact of change in positions (unsupported sitting, sitting push-up, supine, and supine traction) on coronal Cobb angle measurement using plain whole-spine radiographs.

Results

The mean difference in thoracic Cobb angle measurements between sitting and all other positions ranged from 6° to 12°. At the lumbar level, the Cobb angles ranged from 12° to 16°.

Conclusions

Statistically significant differences in the Cobb angle measurements were identified between plain radiographs of the whole spine with the patient in the unsupported sitting position compared to sitting push-up, supine, and supine traction positions. The data support that the magnitude of the Cobb angles in neuromuscular scoliosis varies greatly depending on the position of the patient.

Level of evidence

III.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Halawi M, Lark R, Fitch R (2015) Neuromuscular scoliosis: current concepts. Orthopedics 38:e452–e456CrossRefPubMed Halawi M, Lark R, Fitch R (2015) Neuromuscular scoliosis: current concepts. Orthopedics 38:e452–e456CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Cobb JR (1948) Outline for the study of scoliosis. In: Edwards JW (ed) Instructional course lectures. The American Academy of Orthopedic Surgeon, Ann Arbor, pp 261–275 Cobb JR (1948) Outline for the study of scoliosis. In: Edwards JW (ed) Instructional course lectures. The American Academy of Orthopedic Surgeon, Ann Arbor, pp 261–275
3.
Zurück zum Zitat Gupta M, Wijesekera S, Sossan A et al (2007) Reliability of radiographic parameters in neuromuscular scoliosis. Spine 32:691–695CrossRefPubMed Gupta M, Wijesekera S, Sossan A et al (2007) Reliability of radiographic parameters in neuromuscular scoliosis. Spine 32:691–695CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Brink RC, Colo D, Schlösser TPC et al (2017) Upright, prone, and supine spinal morphology and alignment in adolescent idiopathic scoliosis. Scoliosis Spinal Disord 12:6CrossRefPubMedPubMedCentral Brink RC, Colo D, Schlösser TPC et al (2017) Upright, prone, and supine spinal morphology and alignment in adolescent idiopathic scoliosis. Scoliosis Spinal Disord 12:6CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Keenan BE, Izatt MT, Askin GN et al (2014) Supine to standing Cobb angle change in idiopathic scoliosis: the effect of endplate pre-selection. Scoliosis 9:16CrossRefPubMedPubMedCentral Keenan BE, Izatt MT, Askin GN et al (2014) Supine to standing Cobb angle change in idiopathic scoliosis: the effect of endplate pre-selection. Scoliosis 9:16CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Vavruch L, Tropp H (2016) A comparison of Cobb angle: standing versus supine images of late-onset idiopathic scoliosis. Polish J Radiol 81:270–276CrossRef Vavruch L, Tropp H (2016) A comparison of Cobb angle: standing versus supine images of late-onset idiopathic scoliosis. Polish J Radiol 81:270–276CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Torell G, Nachemson A, Haderspeck-Grib K et al (1985) Standing and supine Cobb measures in girls with idiopathic scoliosis. Spine 10:425–427CrossRefPubMed Torell G, Nachemson A, Haderspeck-Grib K et al (1985) Standing and supine Cobb measures in girls with idiopathic scoliosis. Spine 10:425–427CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Lee MC, Solomito M, Patel A (2013) Supine magnetic resonance imaging Cobb measurements for idiopathic scoliosis are linearly related to measurements from standing plain radiographs. Spine 38:E656–E661CrossRefPubMed Lee MC, Solomito M, Patel A (2013) Supine magnetic resonance imaging Cobb measurements for idiopathic scoliosis are linearly related to measurements from standing plain radiographs. Spine 38:E656–E661CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Wessberg P, Danielson BI, Willen J (2006) Comparison of Cobb angles in idiopathic scoliosis on standing radiographs and supine axially loaded MRI. Spine 31:3039–3044CrossRefPubMed Wessberg P, Danielson BI, Willen J (2006) Comparison of Cobb angles in idiopathic scoliosis on standing radiographs and supine axially loaded MRI. Spine 31:3039–3044CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Trivedi J, Thomson JD, Slakey JB et al (2002) Clinical and radiographic predictors of scoliosis in patients with myelomeningocele. J Bone Joint Surg Am 84(8):1389–1394CrossRef Trivedi J, Thomson JD, Slakey JB et al (2002) Clinical and radiographic predictors of scoliosis in patients with myelomeningocele. J Bone Joint Surg Am 84(8):1389–1394CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Canfield MA, Mai CT, Wang P, O’Halloran A, Marengo LK, Olney RS et al (2014) The association between race/ethnicity and major birth defects in the United States, 1999–2007. Am J Public Health 104:e1–e10CrossRef Canfield MA, Mai CT, Wang P, O’Halloran A, Marengo LK, Olney RS et al (2014) The association between race/ethnicity and major birth defects in the United States, 1999–2007. Am J Public Health 104:e1–e10CrossRef
Metadaten
Titel
Impact of patient position on coronal Cobb angle measurement in non-ambulatory myelodysplastic patients
verfasst von
Norman Ramirez
Jorge Padilla
Sigfredo Villarin
Francisco Irizarry
Ivan Iriarte
Jeffrey Sawyer
Publikationsdatum
18.06.2018
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 1/2019
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-018-2264-1

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2019

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 1/2019 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Lever-Sign-Test hilft beim Verdacht auf Kreuzbandriss

15.05.2024 Vordere Kreuzbandruptur Nachrichten

Mit dem Hebelzeichen-Test lässt sich offenbar recht zuverlässig feststellen, ob ein vorderes Kreuzband gerissen ist. In einer Metaanalyse war die Vorhersagekraft vor allem bei positivem Testergebnis hoch.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.