Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 11/2014

01.11.2014 | Special Annual Issue

Indications and selection criteria for invasive monitoring in children with cortical dysplasia

verfasst von: Jorge Gonzalez-Martinez, Imad M. Najm

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 11/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

In order to presurgically define the anatomical location of the epileptogenic zone (EZ) and its proximity to possible cortical and subcortical eloquent areas in pediatric patients with medically intractable focal epilepsy, an array of noninvasive tools are available: recorded seizure semiology, scalp electroencephalographic (EEG) recordings (ictal and interictal epileptic patterns), magnetic resonance imaging (MRI), positron emission tomography (PET), ictal single-photon emission computed tomography (SPECT), neuropsychological testing, and/or magnetoencephalography. When the noninvasive tools fail or are insufficient in precisely localizing the EZ and its functional and anatomical interphase with potential eloquent cortical areas, invasive extra-operative monitoring procedures might be needed.

Discussion

In this chapter, we will discuss the main goals of extra-operative invasive evaluation for children with medically intractable epilepsy in whom cortical dysplasia is a possible etiology. We will specifically discuss the possible indications, surgical strategies, results, and morbidity associated with the placement of subdural and stereoelectroencephalography (SEEG) electrodes. The rationale behind the choice of each one of the above techniques will also be discussed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Adelson PD, O'Rourke DK, Albright AL (1995) Chronic invasive monitoring for identifying seizure foci in children. Neurosurg Clin N Am 6(3):491–504PubMed Adelson PD, O'Rourke DK, Albright AL (1995) Chronic invasive monitoring for identifying seizure foci in children. Neurosurg Clin N Am 6(3):491–504PubMed
2.
Zurück zum Zitat Almeida AN, Martinez V, Feindel W (2005) The first case of invasive EEG monitoring for the surgical treatment of epilepsy: historical significance and context. Epilepsia 46(7):1082–1085PubMedCrossRef Almeida AN, Martinez V, Feindel W (2005) The first case of invasive EEG monitoring for the surgical treatment of epilepsy: historical significance and context. Epilepsia 46(7):1082–1085PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Avanzini GG (1994) Discussion of stereoelectroencephalography. Acta Neurol Scand 152:70–73CrossRef Avanzini GG (1994) Discussion of stereoelectroencephalography. Acta Neurol Scand 152:70–73CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Bancaud J, Angelergues R, Bernouilli C (1970) Functional stereotaxic exploration (SEEG) of epilepsy. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 28(1):85–86PubMedCrossRef Bancaud J, Angelergues R, Bernouilli C (1970) Functional stereotaxic exploration (SEEG) of epilepsy. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 28(1):85–86PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Battaglia G, Chiapparini L, Franceschetti S et al (2006) Periventricular nodular heterotopia: classification, epileptic history, and genesis of epileptic discharges. Epilepsia 47(1):86–97PubMedCrossRef Battaglia G, Chiapparini L, Franceschetti S et al (2006) Periventricular nodular heterotopia: classification, epileptic history, and genesis of epileptic discharges. Epilepsia 47(1):86–97PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Bulacio JC, Jehi L, Wong C et al (2012) Long-term seizure outcome after resective surgery in patients evaluated with intracranial electrodes. Epilepsia 53(10):1722–1730PubMedCrossRef Bulacio JC, Jehi L, Wong C et al (2012) Long-term seizure outcome after resective surgery in patients evaluated with intracranial electrodes. Epilepsia 53(10):1722–1730PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Chabardès S, Minotti L, Hamelin S et al (2008) Temporal disconnection as an alternative treatment for intractable temporal lobe epilepsy: techniques, complications and results. Neuro-Chirurgie 54(3):297–302PubMedCrossRef Chabardès S, Minotti L, Hamelin S et al (2008) Temporal disconnection as an alternative treatment for intractable temporal lobe epilepsy: techniques, complications and results. Neuro-Chirurgie 54(3):297–302PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Cossu M, Cardinale F, Castana L et al (2005) Stereoelectroencephalography in the presurgical evaluation of focal epilepsy: a retrospective analysis of 215 procedures. Neurosurgery 57(4):706–718PubMedCrossRef Cossu M, Cardinale F, Castana L et al (2005) Stereoelectroencephalography in the presurgical evaluation of focal epilepsy: a retrospective analysis of 215 procedures. Neurosurgery 57(4):706–718PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Cossu M, Cardinale F, Castana L et al (2006) Stereo-EEG in children. Childs Nerv Syst 22(8):766–778PubMedCrossRef Cossu M, Cardinale F, Castana L et al (2006) Stereo-EEG in children. Childs Nerv Syst 22(8):766–778PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Cossu M, Chabardès S, Hoffmann D, LoRusso G (2008) Presurgical evaluation of intractable epilepsy using stereo-electro-encephalography methodology: principles, technique and morbidity. Neuro-Chirurgie 54(3):367–373PubMedCrossRef Cossu M, Chabardès S, Hoffmann D, LoRusso G (2008) Presurgical evaluation of intractable epilepsy using stereo-electro-encephalography methodology: principles, technique and morbidity. Neuro-Chirurgie 54(3):367–373PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Devaux B, Chassoux F, Guenot M et al (2008) Epilepsy surgery in France. Neuro-Chirurgie 54(3):453–465PubMedCrossRef Devaux B, Chassoux F, Guenot M et al (2008) Epilepsy surgery in France. Neuro-Chirurgie 54(3):453–465PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Dinner DS, Lüders HO, Klem G (1998) Chronic electrocorticography: Cleveland clinic experience. Electroencephalogr Clin Neurophysiol Suppl 48:58–69PubMed Dinner DS, Lüders HO, Klem G (1998) Chronic electrocorticography: Cleveland clinic experience. Electroencephalogr Clin Neurophysiol Suppl 48:58–69PubMed
13.
Zurück zum Zitat Gonzalez Martinez J, Bulacio J, Alexopoulos A, Jehi L, Bingaman W, Najm I (2012) Stereoelectroencephalography in the “difficult to localize” refractory focal epilepsy: early experience from a North American Epilepsy Center. Epilepsia 54(2):323–330PubMedCrossRef Gonzalez Martinez J, Bulacio J, Alexopoulos A, Jehi L, Bingaman W, Najm I (2012) Stereoelectroencephalography in the “difficult to localize” refractory focal epilepsy: early experience from a North American Epilepsy Center. Epilepsia 54(2):323–330PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Jayakar P, Duchowny M, Resnick TJ (1994) Subdural monitoring in the evaluation of children for epilepsy surgery. J Child Neurol 9(2_suppl):261–266 Jayakar P, Duchowny M, Resnick TJ (1994) Subdural monitoring in the evaluation of children for epilepsy surgery. J Child Neurol 9(2_suppl):261–266
16.
Zurück zum Zitat Jeha LE, Najm I, Bingaman W, Dinner D, Widdess-Walsh P, Luders H (2007) Surgical outcome and prognostic factors of frontal lobe epilepsy surgery. Brain 130(Pt 2):574–584PubMedCrossRef Jeha LE, Najm I, Bingaman W, Dinner D, Widdess-Walsh P, Luders H (2007) Surgical outcome and prognostic factors of frontal lobe epilepsy surgery. Brain 130(Pt 2):574–584PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Kellinghaus C, Moddel G, Shigeto H et al (2007) Dissociation between in vitro and in vivo epileptogenicity in a rat model of cortical dysplasia. Epileptic Disord 9(1):11–19PubMed Kellinghaus C, Moddel G, Shigeto H et al (2007) Dissociation between in vitro and in vivo epileptogenicity in a rat model of cortical dysplasia. Epileptic Disord 9(1):11–19PubMed
18.
Zurück zum Zitat Lee WS, Lee JK, Lee SA, Kang JK, Ko TS (2000) Complications and results of subdural grid electrode implantation in epilepsy surgery. Surg Neurol 54(5):346–351PubMedCrossRef Lee WS, Lee JK, Lee SA, Kang JK, Ko TS (2000) Complications and results of subdural grid electrode implantation in epilepsy surgery. Surg Neurol 54(5):346–351PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Marnet D, Devaux B, Chassoux F et al (2008) Surgical resection of focal cortical dysplasias in the central region. Neuro-Chirurgie 54(3):399–408PubMedCrossRef Marnet D, Devaux B, Chassoux F et al (2008) Surgical resection of focal cortical dysplasias in the central region. Neuro-Chirurgie 54(3):399–408PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Marusic P, Najm IM, Ying Z et al (2002) Focal cortical dysplasias in eloquent cortex: functional characteristics and correlation with MRI and histopathologic changes. Epilepsia 43(1):27–32PubMedCrossRef Marusic P, Najm IM, Ying Z et al (2002) Focal cortical dysplasias in eloquent cortex: functional characteristics and correlation with MRI and histopathologic changes. Epilepsia 43(1):27–32PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Nair DR, Burgess R, McIntyre CC, Luders H (2008) Chronic subdural electrodes in the management of epilepsy. Clin Neurophysiol Off J Int Fed Clin Neurophysiol 119(1):11–28CrossRef Nair DR, Burgess R, McIntyre CC, Luders H (2008) Chronic subdural electrodes in the management of epilepsy. Clin Neurophysiol Off J Int Fed Clin Neurophysiol 119(1):11–28CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Najm IM, Bingaman WE, Lüders HO (2002) The use of subdural grids in the management of focal malformations due to abnormal cortical development. Neurosurg Clin N Am 13(1):87–92, viii–ixPubMedCrossRef Najm IM, Bingaman WE, Lüders HO (2002) The use of subdural grids in the management of focal malformations due to abnormal cortical development. Neurosurg Clin N Am 13(1):87–92, viii–ixPubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Onal C, Otsubo H, Araki T et al (2003) Complications of invasive subdural grid monitoring in children with epilepsy. J Neurosurg 98(5):1017–1026PubMedCrossRef Onal C, Otsubo H, Araki T et al (2003) Complications of invasive subdural grid monitoring in children with epilepsy. J Neurosurg 98(5):1017–1026PubMedCrossRef
24.
25.
Zurück zum Zitat Russo GL, Tassi L, Cossu M et al (2003) Focal cortical resection in malformations of cortical development. Epileptic Disord 5(Suppl 2):47–51 Russo GL, Tassi L, Cossu M et al (2003) Focal cortical resection in malformations of cortical development. Epileptic Disord 5(Suppl 2):47–51
26.
Zurück zum Zitat Rydenhag B, Silander HC (2001) Complications of epilepsy surgery after 654 procedures in Sweden, September 1990-1995: a multicenter study based on the Swedish National Epilepsy Surgery Register. Neurosurgery 49(1):51–56PubMed Rydenhag B, Silander HC (2001) Complications of epilepsy surgery after 654 procedures in Sweden, September 1990-1995: a multicenter study based on the Swedish National Epilepsy Surgery Register. Neurosurgery 49(1):51–56PubMed
27.
Zurück zum Zitat Siegel AM (2004) Presurgical evaluation and surgical treatment of medically refractory epilepsy. Neurosurg Rev 27(1):1–18, discussion 19–21PubMedCrossRef Siegel AM (2004) Presurgical evaluation and surgical treatment of medically refractory epilepsy. Neurosurg Rev 27(1):1–18, discussion 19–21PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Simon SL, Telfeian A, Duhaime AC (2003) Complications of invasive monitoring used in intractable pediatric epilepsy. Pediatr Neurosurg 38(1):47–52PubMedCrossRef Simon SL, Telfeian A, Duhaime AC (2003) Complications of invasive monitoring used in intractable pediatric epilepsy. Pediatr Neurosurg 38(1):47–52PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Talairach J, Bancaud J, Bonis A et al (1992) Surgical therapy for frontal epilepsies. Adv Neurol 57:707–732PubMed Talairach J, Bancaud J, Bonis A et al (1992) Surgical therapy for frontal epilepsies. Adv Neurol 57:707–732PubMed
30.
Zurück zum Zitat Vadera S, Mullin J, Bulacio J, Najm I, Bingaman W, Gonzalez-Martinez J (2013) SEEG following subdural grid placement for difficult to localize epilepsy. Neurosurgery 72(5):723–729PubMedCrossRef Vadera S, Mullin J, Bulacio J, Najm I, Bingaman W, Gonzalez-Martinez J (2013) SEEG following subdural grid placement for difficult to localize epilepsy. Neurosurgery 72(5):723–729PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Widdess-Walsh P, Jeha L, Nair D, Kotagal P, Bingaman W, Najm I (2007) Subdural electrode analysis in focal cortical dysplasia: predictors of surgical outcome. Neurology 69(7):660–667PubMedCrossRef Widdess-Walsh P, Jeha L, Nair D, Kotagal P, Bingaman W, Najm I (2007) Subdural electrode analysis in focal cortical dysplasia: predictors of surgical outcome. Neurology 69(7):660–667PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Wieser HG (1996) Epilepsy surgery. Baillière Clin Neurol 5(4):849–875 Wieser HG (1996) Epilepsy surgery. Baillière Clin Neurol 5(4):849–875
33.
Zurück zum Zitat Wyler AR, Walker G, Somes G (1991) The morbidity of long-term seizure monitoring using subdural strip electrodes. J Neurosurg 74(5):734–737PubMedCrossRef Wyler AR, Walker G, Somes G (1991) The morbidity of long-term seizure monitoring using subdural strip electrodes. J Neurosurg 74(5):734–737PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Wyllie E, Cascino GD, Gidal BE, Goddkin HP (eds) (2010) Wyllie’s treatment of epilepsy: principles and practice (Wyllie, Treatment of Epilepsy) Fifth. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia Wyllie E, Cascino GD, Gidal BE, Goddkin HP (eds) (2010) Wyllie’s treatment of epilepsy: principles and practice (Wyllie, Treatment of Epilepsy) Fifth. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia
35.
Zurück zum Zitat Ying Z, Najm IM (2002) Mechanisms of epileptogenicity in focal malformations caused by abnormal cortical development. Neurosurg Clin N Am 13(1):27–33, viiPubMedCrossRef Ying Z, Najm IM (2002) Mechanisms of epileptogenicity in focal malformations caused by abnormal cortical development. Neurosurg Clin N Am 13(1):27–33, viiPubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Indications and selection criteria for invasive monitoring in children with cortical dysplasia
verfasst von
Jorge Gonzalez-Martinez
Imad M. Najm
Publikationsdatum
01.11.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 11/2014
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-014-2497-1

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2014

Child's Nervous System 11/2014 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Real-World-Daten sprechen eher für Dupilumab als für Op.

14.05.2024 Rhinosinusitis Nachrichten

Zur Behandlung schwerer Formen der chronischen Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) stehen seit Kurzem verschiedene Behandlungsmethoden zur Verfügung, darunter Biologika, wie Dupilumab, und die endoskopische Sinuschirurgie (ESS). Beim Vergleich der beiden Therapieoptionen war Dupilumab leicht im Vorteil.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.