Skip to main content
Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics 1/2005

01.01.2005 | Case Report

Intraepithelial G3 adenocarcinoma of the endometrium after tamoxifen treatment

verfasst von: Diego Marchesoni, L. Driul, B. Mozzanega, G. B. Nardelli, A. Parenti

Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics | Ausgabe 1/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Case report

In this paper we describe a case of endometrial carcinoma observed in a post-menopausal patient who was treated with tamoxifen for 5 years after a mastectomy for cancer. She came to our department because of vaginal bleeding 2 years after the end of tamoxifen treatment.

Treatment

She underwent hysteroscopy and a D and C. A polypoid endometrium completely filled the uterine cavity and was carefully removed by curettage; histology showed a highly undifferentiated neoplasia with a component of serous adenocarcinoma, which was likely to originate from endometrial polyps.

Outcome

The patient underwent radical hysterectomy, but no residual tumor was found in the uterus or in the tubes, ovary, or pelvic nodes, in spite of its low differentiation grade and high potential aggressiveness, and even though the patient was already symptomatic. Two years after surgery the patient is disease free, which is consistent with the evaluation of the surgical specimen, but unusual in poorly differentiated neoplasms.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abeler VM, Kjorstad KE (1990) Serous papillary carcinoma of the endometrium: a histopathological study of 22 cases. Gynecol Oncol 39:266–271CrossRefPubMed Abeler VM, Kjorstad KE (1990) Serous papillary carcinoma of the endometrium: a histopathological study of 22 cases. Gynecol Oncol 39:266–271CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Berezowsky J, Chalvardjian A, Murray D (1994) Iatrogenic endometrial megapolyps in women with breast carcinoma. Obstet Gynecol 84:727–730 Berezowsky J, Chalvardjian A, Murray D (1994) Iatrogenic endometrial megapolyps in women with breast carcinoma. Obstet Gynecol 84:727–730
3.
Zurück zum Zitat Christopherson WM, Alberhasky RC, Connelly PJ (1982) Carcinoma of the endometrium: a clinicopathologic study of clear-cell carcinoma and secretory carcinoma. Cancer 49:1511–1523PubMed Christopherson WM, Alberhasky RC, Connelly PJ (1982) Carcinoma of the endometrium: a clinicopathologic study of clear-cell carcinoma and secretory carcinoma. Cancer 49:1511–1523PubMed
4.
Zurück zum Zitat Cohen J, Shapira J, Altaras M, Cordoba M, Rosen D, Beyth V (1992) Endometrial decidual changes in a postmenopausal woman treated with tamoxifen and megestrol acetate. Br J Obstet Gynecol 99:773–774 Cohen J, Shapira J, Altaras M, Cordoba M, Rosen D, Beyth V (1992) Endometrial decidual changes in a postmenopausal woman treated with tamoxifen and megestrol acetate. Br J Obstet Gynecol 99:773–774
5.
Zurück zum Zitat Fanning J, Evans MC, Peters AJ, Samuel M, Harmon ER, Bates JS (1989) Endometrial adenocarcinoma histologic subtypes: clinical and pathological profile. Gynecol Oncol 32:288–291CrossRefPubMed Fanning J, Evans MC, Peters AJ, Samuel M, Harmon ER, Bates JS (1989) Endometrial adenocarcinoma histologic subtypes: clinical and pathological profile. Gynecol Oncol 32:288–291CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Hendrickson M, Ross J, Eifel P et al (1982) Uterine papillary serous carcinoma: a highly malignant form of endometrial adenocarcinoma. Am J Surg Pathol 6:93–108PubMed Hendrickson M, Ross J, Eifel P et al (1982) Uterine papillary serous carcinoma: a highly malignant form of endometrial adenocarcinoma. Am J Surg Pathol 6:93–108PubMed
7.
Zurück zum Zitat Ismail SM (1994) Pathology of endometrium treated with tamoxifen. J Clin Pathol 47:827–833PubMed Ismail SM (1994) Pathology of endometrium treated with tamoxifen. J Clin Pathol 47:827–833PubMed
8.
Zurück zum Zitat Lampe B, Kurzl R, Hantschmann P (1994) Prognostic factors that predict pelvic lymph node metastasis from endometrial carcinoma. Cancer 74:2502–2508 Lampe B, Kurzl R, Hantschmann P (1994) Prognostic factors that predict pelvic lymph node metastasis from endometrial carcinoma. Cancer 74:2502–2508
9.
Zurück zum Zitat Malfetano JH (1990) Tamoxifen-associated endometrial carcinoma in postmenopausal breast cancer patients. Gynecol Oncol 37:82–84CrossRefPubMed Malfetano JH (1990) Tamoxifen-associated endometrial carcinoma in postmenopausal breast cancer patients. Gynecol Oncol 37:82–84CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Silva EG, Tornos CS, Follen-Mitchell M (1994) Malignant neoplasm of the uterine corpus in patients treated for breast carcinoma: the effects of tamoxifen. Int J Gynecol Pathol 13:248–258 Silva EG, Tornos CS, Follen-Mitchell M (1994) Malignant neoplasm of the uterine corpus in patients treated for breast carcinoma: the effects of tamoxifen. Int J Gynecol Pathol 13:248–258
11.
Zurück zum Zitat Takeshima N, Hirai Y, Tanaka N (1996) Pelvic lymph node metastasis in endometrial cancer with no myometrial invasion. Obstet Gynecol 88:280–282CrossRefPubMed Takeshima N, Hirai Y, Tanaka N (1996) Pelvic lymph node metastasis in endometrial cancer with no myometrial invasion. Obstet Gynecol 88:280–282CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Thomas E, Kauppila A, Blanco G, Apaja-Sarkkinen M, Laatikainen T (1995) Comparison between the effects of tamoxifen and toremifene on the uterus in postmenopausal breast cancer patients. Gynecol Oncol 59:261–266CrossRefPubMed Thomas E, Kauppila A, Blanco G, Apaja-Sarkkinen M, Laatikainen T (1995) Comparison between the effects of tamoxifen and toremifene on the uterus in postmenopausal breast cancer patients. Gynecol Oncol 59:261–266CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Yokoyama Y, Maruyama H, Sato S, Saito Y (1997) Indispensability of pelvic and paraaortic lymphoadenectomy in endometrial cancers. Gynecol Oncol 64:411–417CrossRefPubMed Yokoyama Y, Maruyama H, Sato S, Saito Y (1997) Indispensability of pelvic and paraaortic lymphoadenectomy in endometrial cancers. Gynecol Oncol 64:411–417CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Intraepithelial G3 adenocarcinoma of the endometrium after tamoxifen treatment
verfasst von
Diego Marchesoni
L. Driul
B. Mozzanega
G. B. Nardelli
A. Parenti
Publikationsdatum
01.01.2005
Erschienen in
Archives of Gynecology and Obstetrics / Ausgabe 1/2005
Print ISSN: 0932-0067
Elektronische ISSN: 1432-0711
DOI
https://doi.org/10.1007/s00404-004-0668-0

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2005

Archives of Gynecology and Obstetrics 1/2005 Zur Ausgabe

Alter der Mutter beeinflusst Risiko für kongenitale Anomalie

28.05.2024 Kinder- und Jugendgynäkologie Nachrichten

Welchen Einfluss das Alter ihrer Mutter auf das Risiko hat, dass Kinder mit nicht chromosomal bedingter Malformation zur Welt kommen, hat eine ungarische Studie untersucht. Sie zeigt: Nicht nur fortgeschrittenes Alter ist riskant.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mammakarzinom: Brustdichte beeinflusst rezidivfreies Überleben

26.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Frauen, die zum Zeitpunkt der Brustkrebsdiagnose eine hohe mammografische Brustdichte aufweisen, haben ein erhöhtes Risiko für ein baldiges Rezidiv, legen neue Daten nahe.

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.