Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Radiology 1/2006

01.01.2006 | Original Article

Knee radiography in the diagnosis of skeletal dysplasias

verfasst von: Thomas C. Kwee, Frits A. Beemer, Frederik J. A. Beek, Rutger A. J. Nievelstein

Erschienen in: Pediatric Radiology | Ausgabe 1/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background: Flattening of the epiphyses of long bones is seen in several skeletal dysplasias and standardized measurements on a radiograph of the knee to detect skeletal dysplasias using this feature have been described. Since then only two other studies in which this method was used have been published, and both included only a small number of children and neither had a control group. In addition, the Dutch National Working Group on Skeletal Dysplasias began to have doubts about the reliability of the method. We therefore decided to re-evaluate its accuracy in a population of children with and without a skeletal dysplasia. Objective: To determine the diagnostic value of standardized measurements on conventional AP radiographs of the knee in children with a skeletal dysplasia. Subjects and methods: We measured the distal femoral metaphysis and epiphysis according to the published method on conventional AP radiographs of the knee in 45 healthy children and 52 children with a skeletal dysplasia. We compared graphically the height of the distal femoral epiphysis with its width and with the width of the femoral metaphysis. Receiver operating characteristic (ROC) curves were calculated for each group of children. Results: All graphs showed a considerable overlap between children with a skeletal dysplasia and healthy children. The size of the area under the ROC curves for the different groups was small, varying between 0.567 and 0.653. Conclusions: This method does not discriminate between children with a skeletal dysplasia and healthy children. We therefore consider it to be of little diagnostic value.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Taybi H, Lachman RS (1996) Radiology of syndromes, metabolic disorders and skeletal dysplasias, 4th edn. Year Book, Chicago Taybi H, Lachman RS (1996) Radiology of syndromes, metabolic disorders and skeletal dysplasias, 4th edn. Year Book, Chicago
2.
Zurück zum Zitat International Working Group on Constitutional Diseases of Bone (1998) International nomenclature and classification of the osteochondrodysplasias. Am J Med Genet 79:376–382CrossRef International Working Group on Constitutional Diseases of Bone (1998) International nomenclature and classification of the osteochondrodysplasias. Am J Med Genet 79:376–382CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Hall CM (2002) International and nosology classification of constitutional disorders of bone (2001). Am J Med Genet 113:65–77CrossRefPubMed Hall CM (2002) International and nosology classification of constitutional disorders of bone (2001). Am J Med Genet 113:65–77CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Schlesinger AE, Poznanski AK, Pudlowski RM, et al (1986) Distal femoral epiphysis: normal standards for thickness and application to bone dysplasias. Radiology 159:515–519PubMed Schlesinger AE, Poznanski AK, Pudlowski RM, et al (1986) Distal femoral epiphysis: normal standards for thickness and application to bone dysplasias. Radiology 159:515–519PubMed
5.
Zurück zum Zitat Van Mourik J, Weerdenburg H (1997) Radiographic anthropometry in patients with multiple epiphyseal dysplasia. Am J Roentgenol 169:1105–1108 Van Mourik J, Weerdenburg H (1997) Radiographic anthropometry in patients with multiple epiphyseal dysplasia. Am J Roentgenol 169:1105–1108
6.
Zurück zum Zitat Ingram RR (1992) Early diagnosis of multiple epiphyseal dysplasia. J Pediatr Orthop 12:241–244PubMed Ingram RR (1992) Early diagnosis of multiple epiphyseal dysplasia. J Pediatr Orthop 12:241–244PubMed
7.
Zurück zum Zitat Lachman RS, Krakow D, Cohn DH, et al (2005) MED, COMP, multilayered and NEIN: an overview of multiple epiphyseal dysplasia. Pediatr Radiol 35:116–123CrossRefPubMed Lachman RS, Krakow D, Cohn DH, et al (2005) MED, COMP, multilayered and NEIN: an overview of multiple epiphyseal dysplasia. Pediatr Radiol 35:116–123CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Kohler G, Hesse B (2004) Epiphyseal dysplasia—symptoms and differential diagnostic aspects. Z Orthop Ihre Grenzgeb 142:397–402CrossRefPubMed Kohler G, Hesse B (2004) Epiphyseal dysplasia—symptoms and differential diagnostic aspects. Z Orthop Ihre Grenzgeb 142:397–402CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Knee radiography in the diagnosis of skeletal dysplasias
verfasst von
Thomas C. Kwee
Frits A. Beemer
Frederik J. A. Beek
Rutger A. J. Nievelstein
Publikationsdatum
01.01.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Pediatric Radiology / Ausgabe 1/2006
Print ISSN: 0301-0449
Elektronische ISSN: 1432-1998
DOI
https://doi.org/10.1007/s00247-005-0011-3

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2006

Pediatric Radiology 1/2006 Zur Ausgabe

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.