Skip to main content
Erschienen in: Der Unfallchirurg 12/2019

24.10.2019 | Konservative Therapie | Leitthema

Konservative Therapie der „frozen shoulder“

verfasst von: A. Franz, B.Sc., M. Klose, PD Dr. K. Beitzel

Erschienen in: Die Unfallchirurgie | Ausgabe 12/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Die idiopathische Schultersteifigkeit (Frozen shoulder, FS) ist eine häufige Pathologie des Glenohumeralgelenks, die durch ein plötzlich einsetzendes Schmerzsyndrom und eine progressive Einschränkung der Beweglichkeit charakterisiert ist. Während die histologischen Veränderungen der FS neben einer synovialen Entzündung eine zunehmende Kapselfibrosierung zeigen, ist die zugrunde liegende Ursache der FS ist noch unbekannt. Die Behandlungsmöglichkeiten der FS sind vielfältig und beinhalten u. a. Medikamente, lokale Steroidinjektion, Physiotherapie, Hydrodistension, Manipulation unter Narkose sowie die arthroskopische und die offene Kapselfreilegung. Da die Erkrankung meist nach 2 bis 3 Jahren selbstlimitierend abklingt, kommen speziell konservative Therapiemaßnahmen klinisch häufig zum Einsatz. Allerdings gibt es in diesem Zusammenhang noch keinen wissenschaftlich basierten Konsens darüber, welche Therapiemaßnahmen in welcher Phase der Erkrankung am ehesten zur Symptomlinderung beitragen. Aus diesem Grund fokussiert der vorliegende Beitrag die Beschreibung der wissenschaftlich untersuchten konservativen Therapiemaßnahmen bei FS und deren zeitliche Einteilung in den klassisch-dreiphasigen Verlauf der Erkrankung.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Binder AI, Bulgen DY, Hazleman BL et al (1984) Frozen shoulder: a long-term prospective study. Ann Rheum Dis 43:361–364CrossRef Binder AI, Bulgen DY, Hazleman BL et al (1984) Frozen shoulder: a long-term prospective study. Ann Rheum Dis 43:361–364CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bryant M, Gough A, Selfe J et al (2017) The effectiveness of ultrasound guided hydrodistension and physiotherapy in the treatment of frozen shoulder/adhesive capsulitis in primary care: a single centre service evaluation. Shoulder Elbow 9:292–298CrossRef Bryant M, Gough A, Selfe J et al (2017) The effectiveness of ultrasound guided hydrodistension and physiotherapy in the treatment of frozen shoulder/adhesive capsulitis in primary care: a single centre service evaluation. Shoulder Elbow 9:292–298CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Buchbinder R, Green S, Forbes A et al (2004) Arthrographic joint distension with saline and steroid improves function and reduces pain in patients with painful stiff shoulder: results of a randomised, double blind, placebo controlled trial. Ann Rheum Dis 63:302–309CrossRef Buchbinder R, Green S, Forbes A et al (2004) Arthrographic joint distension with saline and steroid improves function and reduces pain in patients with painful stiff shoulder: results of a randomised, double blind, placebo controlled trial. Ann Rheum Dis 63:302–309CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Buchbinder R, Hoving JL, Green S et al (2004) Short course prednisolone for adhesive capsulitis (frozen shoulder or stiff painful shoulder): a randomised, double blind, placebo controlled trial. Ann Rheum Dis 63:1460–1469CrossRef Buchbinder R, Hoving JL, Green S et al (2004) Short course prednisolone for adhesive capsulitis (frozen shoulder or stiff painful shoulder): a randomised, double blind, placebo controlled trial. Ann Rheum Dis 63:1460–1469CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Buchbinder R, Youd JM, Green S et al (2007) Efficacy and cost-effectiveness of physiotherapy following glenohumeral joint distension for adhesive capsulitis: a randomized trial. Arthritis Rheum 57:1027–1037CrossRef Buchbinder R, Youd JM, Green S et al (2007) Efficacy and cost-effectiveness of physiotherapy following glenohumeral joint distension for adhesive capsulitis: a randomized trial. Arthritis Rheum 57:1027–1037CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Burt MG, Roberts GW, Aguilar-Loza NR et al (2011) Continuous monitoring of circadian glycemic patterns in patients receiving prednisolone for COPD. J Clin Endocrinol Metab 96:1789–1796CrossRef Burt MG, Roberts GW, Aguilar-Loza NR et al (2011) Continuous monitoring of circadian glycemic patterns in patients receiving prednisolone for COPD. J Clin Endocrinol Metab 96:1789–1796CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Carette S, Moffet H, Tardif J et al (2003) Intraarticular corticosteroids, supervised physiotherapy, or a combination of the two in the treatment of adhesive capsulitis of the shoulder: a placebo-controlled trial. Arthritis Rheum 48:829–838CrossRef Carette S, Moffet H, Tardif J et al (2003) Intraarticular corticosteroids, supervised physiotherapy, or a combination of the two in the treatment of adhesive capsulitis of the shoulder: a placebo-controlled trial. Arthritis Rheum 48:829–838CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Codman EA (1934) The Shoulder. G. Miller & Company, Boston Codman EA (1934) The Shoulder. G. Miller & Company, Boston
10.
Zurück zum Zitat Donatelli R, Ruivo RM, Thurner M et al (2014) New concepts in restoring shoulder elevation in a stiff and painful shoulder patient. Phys Ther Sport 15:3–14CrossRef Donatelli R, Ruivo RM, Thurner M et al (2014) New concepts in restoring shoulder elevation in a stiff and painful shoulder patient. Phys Ther Sport 15:3–14CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Dudkiewicz I, Oran A, Salai M et al (2004) Idiopathic adhesive capsulitis: long-term results of conservative treatment. Isr Med Assoc J 6:524–526PubMed Dudkiewicz I, Oran A, Salai M et al (2004) Idiopathic adhesive capsulitis: long-term results of conservative treatment. Isr Med Assoc J 6:524–526PubMed
12.
Zurück zum Zitat Famaey JP, Ginsberg F (1984) Treatment of periarthritis of the shoulder: a comparison of ibuprofen and diclofenac. J Int Med Res 12:238–243CrossRef Famaey JP, Ginsberg F (1984) Treatment of periarthritis of the shoulder: a comparison of ibuprofen and diclofenac. J Int Med Res 12:238–243CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Favejee MM, Huisstede BM, Koes BW (2011) Frozen shoulder: the effectiveness of conservative and surgical interventions—systematic review. Br J Sports Med 45:49–56CrossRef Favejee MM, Huisstede BM, Koes BW (2011) Frozen shoulder: the effectiveness of conservative and surgical interventions—systematic review. Br J Sports Med 45:49–56CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Guyver PM, Bruce DJ, Rees JL (2014) Frozen shoulder—a stiff problem that requires a flexible approach. Maturitas 78:11–16CrossRef Guyver PM, Bruce DJ, Rees JL (2014) Frozen shoulder—a stiff problem that requires a flexible approach. Maturitas 78:11–16CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Itoi E, Arce G, Bain GI et al (2016) Shoulder stiffness: current concepts and concerns. Arthroscopy 32:1402–1414CrossRef Itoi E, Arce G, Bain GI et al (2016) Shoulder stiffness: current concepts and concerns. Arthroscopy 32:1402–1414CrossRef
16.
Zurück zum Zitat De Jong BA, Dahmen R, Hogeweg JA et al (1998) Intra-articular triamcinolone acetonide injection in patients with capsulitis of the shoulder: a comparative study of two dose regimens. Clin Rehabil 12:211–215CrossRef De Jong BA, Dahmen R, Hogeweg JA et al (1998) Intra-articular triamcinolone acetonide injection in patients with capsulitis of the shoulder: a comparative study of two dose regimens. Clin Rehabil 12:211–215CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Jurgel J, Rannama L, Gapeyeva H et al (2005) Shoulder function in patients with frozen shoulder before and after 4‑week rehabilitation. Medicina (Kaunas) 41:30–38 Jurgel J, Rannama L, Gapeyeva H et al (2005) Shoulder function in patients with frozen shoulder before and after 4‑week rehabilitation. Medicina (Kaunas) 41:30–38
18.
Zurück zum Zitat Khan AA, Mowla A, Shakoor MA et al (2005) Arthrographic distension of the shoulder joint in the management of frozen shoulder. Mymensingh Med J 14:67–70PubMed Khan AA, Mowla A, Shakoor MA et al (2005) Arthrographic distension of the shoulder joint in the management of frozen shoulder. Mymensingh Med J 14:67–70PubMed
19.
Zurück zum Zitat Kraal T, Visser C, Sierevelt I et al (2016) How to treat a frozen shoulder? A survey among shoulder specialists in the Netherlands and Belgium. Acta Orthop Belg 82:78–84PubMed Kraal T, Visser C, Sierevelt I et al (2016) How to treat a frozen shoulder? A survey among shoulder specialists in the Netherlands and Belgium. Acta Orthop Belg 82:78–84PubMed
20.
Zurück zum Zitat Kraal T, Sierevelt I, Van Deurzen D et al (2018) Corticosteroid injection alone vs additional physiotherapy treatment in early stage frozen shoulders. World J Orthop 9:165–172CrossRef Kraal T, Sierevelt I, Van Deurzen D et al (2018) Corticosteroid injection alone vs additional physiotherapy treatment in early stage frozen shoulders. World J Orthop 9:165–172CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Lin HC, Li JS, Lo SF et al (2009) Isokinetic characteristics of shoulder rotators in patients with adhesive capsulitis. J Rehabil Med 41:563–568CrossRef Lin HC, Li JS, Lo SF et al (2009) Isokinetic characteristics of shoulder rotators in patients with adhesive capsulitis. J Rehabil Med 41:563–568CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Lin JJ, Wu YT, Wang SF et al (2005) Trapezius muscle imbalance in individuals suffering from frozen shoulder syndrome. Clin Rheumatol 24:569–575CrossRef Lin JJ, Wu YT, Wang SF et al (2005) Trapezius muscle imbalance in individuals suffering from frozen shoulder syndrome. Clin Rheumatol 24:569–575CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Longo UG, Ciuffreda M, Locher J et al (2018) The effectiveness of conservative and surgical treatment for shoulder stiffness: a systematic review of current literature. Br Med Bull 127:111–143CrossRef Longo UG, Ciuffreda M, Locher J et al (2018) The effectiveness of conservative and surgical treatment for shoulder stiffness: a systematic review of current literature. Br Med Bull 127:111–143CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Lorbach O, Anagnostakos K, Scherf C et al (2010) Nonoperative management of adhesive capsulitis of the shoulder: oral cortisone application versus intra-articular cortisone injections. J Shoulder Elbow Surg 19:172–179CrossRef Lorbach O, Anagnostakos K, Scherf C et al (2010) Nonoperative management of adhesive capsulitis of the shoulder: oral cortisone application versus intra-articular cortisone injections. J Shoulder Elbow Surg 19:172–179CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Maitland GD (1993) Treatment of the glenohumeral joint by passive movement. Physiotherapy 1983:6836050 Maitland GD (1993) Treatment of the glenohumeral joint by passive movement. Physiotherapy 1983:6836050
26.
Zurück zum Zitat Ohta S, Komai O, Hanakawa H (2014) Comparative study of the clinical efficacy of the selective cyclooxygenase‑2 inhibitor celecoxib compared with loxoprofen in patients with frozen shoulder. Mod Rheumatol 24:144–149CrossRef Ohta S, Komai O, Hanakawa H (2014) Comparative study of the clinical efficacy of the selective cyclooxygenase‑2 inhibitor celecoxib compared with loxoprofen in patients with frozen shoulder. Mod Rheumatol 24:144–149CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Van Raalte DH, Brands M, Van Der Zijl NJ et al (2011) Low-dose glucocorticoid treatment affects multiple aspects of intermediary metabolism in healthy humans: a randomised controlled trial. Diabetologia 54:2103–2112CrossRef Van Raalte DH, Brands M, Van Der Zijl NJ et al (2011) Low-dose glucocorticoid treatment affects multiple aspects of intermediary metabolism in healthy humans: a randomised controlled trial. Diabetologia 54:2103–2112CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Reeves B (1975) The natural history of the frozen shoulder syndrome. Scand J Rheumatol 4:193–196CrossRef Reeves B (1975) The natural history of the frozen shoulder syndrome. Scand J Rheumatol 4:193–196CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Robinson PM, Norris J, Roberts CP (2017) Randomized controlled trial of supervised physiotherapy versus a home exercise program after hydrodilatation for the management of primary frozen shoulder. J Shoulder Elbow Surg 26:757–765CrossRef Robinson PM, Norris J, Roberts CP (2017) Randomized controlled trial of supervised physiotherapy versus a home exercise program after hydrodilatation for the management of primary frozen shoulder. J Shoulder Elbow Surg 26:757–765CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Ryans I, Montgomery A, Galway R et al (2005) A randomized controlled trial of intra-articular triamcinolone and/or physiotherapy in shoulder capsulitis. Rheumatology (Oxford) 44:529–535CrossRef Ryans I, Montgomery A, Galway R et al (2005) A randomized controlled trial of intra-articular triamcinolone and/or physiotherapy in shoulder capsulitis. Rheumatology (Oxford) 44:529–535CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Sharma SP, Baerheim A, Moe-Nilssen R et al (2016) Adhesive capsulitis of the shoulder, treatment with corticosteroid, corticosteroid with distension or treatment-as-usual; a randomised controlled trial in primary care. BMC Musculoskelet Disord 17:232CrossRef Sharma SP, Baerheim A, Moe-Nilssen R et al (2016) Adhesive capsulitis of the shoulder, treatment with corticosteroid, corticosteroid with distension or treatment-as-usual; a randomised controlled trial in primary care. BMC Musculoskelet Disord 17:232CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Sun Y, Lu S, Zhang P et al (2016) Steroid Injection Versus Physiotherapy for Patients With Adhesive Capsulitis of the Shoulder: A PRIMSA Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Med (baltimore) 95:e3469CrossRef Sun Y, Lu S, Zhang P et al (2016) Steroid Injection Versus Physiotherapy for Patients With Adhesive Capsulitis of the Shoulder: A PRIMSA Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Med (baltimore) 95:e3469CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Tamai K, Akutsu M, Yano Y (2014) Primary frozen shoulder: brief review of pathology and imaging abnormalities. J Orthop Sci 19:1–5CrossRef Tamai K, Akutsu M, Yano Y (2014) Primary frozen shoulder: brief review of pathology and imaging abnormalities. J Orthop Sci 19:1–5CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Tveita EK, Tariq R, Sesseng S et al (2008) Hydrodilatation, corticosteroids and adhesive capsulitis: a randomized controlled trial. BMC Musculoskelet Disord 9:53CrossRef Tveita EK, Tariq R, Sesseng S et al (2008) Hydrodilatation, corticosteroids and adhesive capsulitis: a randomized controlled trial. BMC Musculoskelet Disord 9:53CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Vermeulen HM, Rozing PM, Obermann WR et al (2006) Comparison of high-grade and low-grade mobilization techniques in the management of adhesive capsulitis of the shoulder: randomized controlled trial. Phys Ther 86:355–368PubMed Vermeulen HM, Rozing PM, Obermann WR et al (2006) Comparison of high-grade and low-grade mobilization techniques in the management of adhesive capsulitis of the shoulder: randomized controlled trial. Phys Ther 86:355–368PubMed
37.
Zurück zum Zitat Widiastuti-Samekto M, Sianturi GP (2004) Frozen shoulder syndrome: comparison of oral route corticosteroid and intra-articular corticosteroid injection. Med J Malaysia 59:312–316PubMed Widiastuti-Samekto M, Sianturi GP (2004) Frozen shoulder syndrome: comparison of oral route corticosteroid and intra-articular corticosteroid injection. Med J Malaysia 59:312–316PubMed
38.
Zurück zum Zitat World Health Organisation (WHO) (1996) Cancer Pain Relief (2nd edn). WHO: Geneva World Health Organisation (WHO) (1996) Cancer Pain Relief (2nd edn). WHO: Geneva
39.
Zurück zum Zitat Wu WT, Chang KV, Han DS et al (2017) Effectiveness of glenohumeral joint dilatation for treatment of frozen shoulder: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Sci Rep 7:10507CrossRef Wu WT, Chang KV, Han DS et al (2017) Effectiveness of glenohumeral joint dilatation for treatment of frozen shoulder: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Sci Rep 7:10507CrossRef
40.
Zurück zum Zitat Yang JL, Chang CW, Chen SY et al (2007) Mobilization techniques in subjects with frozen shoulder syndrome: randomized multiple-treatment trial. Phys Ther 87:1307–1315CrossRef Yang JL, Chang CW, Chen SY et al (2007) Mobilization techniques in subjects with frozen shoulder syndrome: randomized multiple-treatment trial. Phys Ther 87:1307–1315CrossRef
41.
Zurück zum Zitat Yoon JP, Chung SW, Kim JE et al (2016) Intra-articular injection, subacromial injection, and hydrodilatation for primary frozen shoulder: a randomized clinical trial. J Shoulder Elbow Surg 25:376–383CrossRef Yoon JP, Chung SW, Kim JE et al (2016) Intra-articular injection, subacromial injection, and hydrodilatation for primary frozen shoulder: a randomized clinical trial. J Shoulder Elbow Surg 25:376–383CrossRef
42.
Zurück zum Zitat Zheng XQ, Li K, Wei YD et al. (2014) Nonsteroidal anti-inflammatory drugs versus corticosteroid for treatment of shoulder pain: a systematic review and meta-analysis. Arch Phys Med Rehabil 95:1824-1831CrossRef Zheng XQ, Li K, Wei YD et al. (2014) Nonsteroidal anti-inflammatory drugs versus corticosteroid for treatment of shoulder pain: a systematic review and meta-analysis. Arch Phys Med Rehabil 95:1824-1831CrossRef
Metadaten
Titel
Konservative Therapie der „frozen shoulder“
verfasst von
A. Franz, B.Sc.
M. Klose
PD Dr. K. Beitzel
Publikationsdatum
24.10.2019
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Unfallchirurgie / Ausgabe 12/2019
Print ISSN: 2731-7021
Elektronische ISSN: 2731-703X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00113-019-00731-3

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2019

Der Unfallchirurg 12/2019 Zur Ausgabe

CME Zertifizierte Fortbildung

Klinische Untersuchung des Knies

Update Unfallchirurgie

Hot Topic: Schmerz

Einführung zum Thema

„Shoulder stiffness“

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.