Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 2/2016

01.02.2016 | How I do it

Ligation of Intersphincteric Fistula Tract: a Sphincter-Sparing Option for Complex Fistula-in-Ano

verfasst von: Erin O. Lange, Linda Ferrari, Mukta Krane, Alessandro Fichera

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 2/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Fistulae-in-ano represent one of the more challenging anorectal diseases faced by surgeons, as appropriate management requires careful balance between the need for local sepsis control and patients’ desire to maintain fecal continence. The ligation of intersphincteric fistula tract (LIFT) procedure, first described by Rojanasakul and colleagues in 2007, represents a sphincter-sparing technique for fistula management which has become our method of choice for transsphincteric fistulas. With this technique, patients frequently enjoy successful fistula healing., or, at worst, conversion to a less complex fistula tract. Here, we describe and illustrate our surgical approach and review success and recurrence rates presented in the published literature.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Yassin NA, Hammond TM, Lunniss PJ, Phillips RK. Ligation of the intersphincteric fistula tract in the management of anal fistula. A systematic review. Colorectal Dis. 2013;15(5):527–535.CrossRefPubMed Yassin NA, Hammond TM, Lunniss PJ, Phillips RK. Ligation of the intersphincteric fistula tract in the management of anal fistula. A systematic review. Colorectal Dis. 2013;15(5):527–535.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Steele SR, Kumar R, Feingold DL, et al. Practice parameters for the management of perianal abscess and fistula-in-ano. Dis Colon Rectum. 2011;54(12):1465–1474.CrossRefPubMed Steele SR, Kumar R, Feingold DL, et al. Practice parameters for the management of perianal abscess and fistula-in-ano. Dis Colon Rectum. 2011;54(12):1465–1474.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Hall JF, Bordeianou L, Hyman N, et al. Outcomes after operations for anal fistula: results of a prospective, multicenter, regional study. Dis Colon Rectum. 2014;57(11):1304–1308.CrossRefPubMed Hall JF, Bordeianou L, Hyman N, et al. Outcomes after operations for anal fistula: results of a prospective, multicenter, regional study. Dis Colon Rectum. 2014;57(11):1304–1308.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Ellis CN. Sphincter-preserving fistula management: what patients want. Dis Colon Rectum. 2010;53(12):1652–1655.CrossRefPubMed Ellis CN. Sphincter-preserving fistula management: what patients want. Dis Colon Rectum. 2010;53(12):1652–1655.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Rojanasakul A, Pattanaarun J, Sahakitrungruang C, Tantiphlachiva K. Total anal sphincter saving technique for fistula-in-ano; the ligation of intersphincteric fistula tract. Journal of the Medical Association of Thailand = Chotmaihet thangphaet. 2007;90(3):581–586.PubMed Rojanasakul A, Pattanaarun J, Sahakitrungruang C, Tantiphlachiva K. Total anal sphincter saving technique for fistula-in-ano; the ligation of intersphincteric fistula tract. Journal of the Medical Association of Thailand = Chotmaihet thangphaet. 2007;90(3):581–586.PubMed
6.
Zurück zum Zitat Bleier JI, Moloo H, Goldberg SM. Ligation of the intersphincteric fistula tract: an effective new technique for complex fistulas. Dis Colon Rectum. 2010;53(1):43–46.CrossRefPubMed Bleier JI, Moloo H, Goldberg SM. Ligation of the intersphincteric fistula tract: an effective new technique for complex fistulas. Dis Colon Rectum. 2010;53(1):43–46.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Ellis CN. Outcomes with the use of bioprosthetic grafts to reinforce the ligation of the intersphincteric fistula tract (BioLIFT procedure) for the management of complex anal fistulas. Dis Colon Rectum. 2010;53(10):1361–1364.CrossRefPubMed Ellis CN. Outcomes with the use of bioprosthetic grafts to reinforce the ligation of the intersphincteric fistula tract (BioLIFT procedure) for the management of complex anal fistulas. Dis Colon Rectum. 2010;53(10):1361–1364.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Shanwani A, Nor AM, Amri N. Ligation of the intersphincteric fistula tract (LIFT): a sphincter-saving technique for fistula-in-ano. Dis Colon Rectum. 2010;53(1):39–42.CrossRefPubMed Shanwani A, Nor AM, Amri N. Ligation of the intersphincteric fistula tract (LIFT): a sphincter-saving technique for fistula-in-ano. Dis Colon Rectum. 2010;53(1):39–42.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Aboulian A, Kaji AH, Kumar RR. Early result of ligation of the intersphincteric fistula tract for fistula-in-ano. Dis Colon Rectum. 2011;54(3):289–292.CrossRefPubMed Aboulian A, Kaji AH, Kumar RR. Early result of ligation of the intersphincteric fistula tract for fistula-in-ano. Dis Colon Rectum. 2011;54(3):289–292.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Ooi K, Skinner I, Croxford M, Faragher I, McLaughlin S. Managing fistula-in-ano with ligation of the intersphincteric fistula tract procedure: the Western Hospital experience. Colorectal Dis. 2012;14(5):599–603.CrossRefPubMed Ooi K, Skinner I, Croxford M, Faragher I, McLaughlin S. Managing fistula-in-ano with ligation of the intersphincteric fistula tract procedure: the Western Hospital experience. Colorectal Dis. 2012;14(5):599–603.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Sileri P, Franceschilli L, Angelucci GP, et al. Ligation of the intersphincteric fistula tract (LIFT) to treat anal fistula: early results from a prospective observational study. Techniques in Coloproctology. 2011;15(4):413–416.CrossRefPubMed Sileri P, Franceschilli L, Angelucci GP, et al. Ligation of the intersphincteric fistula tract (LIFT) to treat anal fistula: early results from a prospective observational study. Techniques in Coloproctology. 2011;15(4):413–416.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Tan KK, Tan IJ, Lim FS, Koh DC, Tsang CB. The anatomy of failures following the ligation of intersphincteric tract technique for anal fistula: a review of 93 patients over 4 years. Dis Colon Rectum. 2011;54(11):1368–1372.CrossRefPubMed Tan KK, Tan IJ, Lim FS, Koh DC, Tsang CB. The anatomy of failures following the ligation of intersphincteric tract technique for anal fistula: a review of 93 patients over 4 years. Dis Colon Rectum. 2011;54(11):1368–1372.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Abcarian AM, Estrada JJ, Park J, et al. Ligation of intersphincteric fistula tract: early results of a pilot study. Dis Colon Rectum. 2012;55(7):778–782.CrossRefPubMed Abcarian AM, Estrada JJ, Park J, et al. Ligation of intersphincteric fistula tract: early results of a pilot study. Dis Colon Rectum. 2012;55(7):778–782.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Mushaya C, Bartlett L, Schulze B, Ho YH. Ligation of intersphincteric fistula tract compared with advancement flap for complex anorectal fistulas requiring initial seton drainage. Am J Surg. 2012;204(3):283–289.CrossRefPubMed Mushaya C, Bartlett L, Schulze B, Ho YH. Ligation of intersphincteric fistula tract compared with advancement flap for complex anorectal fistulas requiring initial seton drainage. Am J Surg. 2012;204(3):283–289.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Tan KK, Alsuwaigh R, Tan AM, et al. To LIFT or to flap? Which surgery to perform following seton insertion for high anal fistula? Dis Colon Rectum. 2012;55(12):1273–1277.CrossRefPubMed Tan KK, Alsuwaigh R, Tan AM, et al. To LIFT or to flap? Which surgery to perform following seton insertion for high anal fistula? Dis Colon Rectum. 2012;55(12):1273–1277.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat van Onkelen RS, Gosselink MP, Schouten WR. Is it possible to improve the outcome of transanal advancement flap repair for high transsphincteric fistulas by additional ligation of the intersphincteric fistula tract? Dis Colon Rectum. 2012;55(2):163–166.CrossRefPubMed van Onkelen RS, Gosselink MP, Schouten WR. Is it possible to improve the outcome of transanal advancement flap repair for high transsphincteric fistulas by additional ligation of the intersphincteric fistula tract? Dis Colon Rectum. 2012;55(2):163–166.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Wallin UG, Mellgren AF, Madoff RD, Goldberg SM. Does ligation of the intersphincteric fistula tract raise the bar in fistula surgery? Dis Colon Rectum. 2012;55(11):1173–1178.CrossRefPubMed Wallin UG, Mellgren AF, Madoff RD, Goldberg SM. Does ligation of the intersphincteric fistula tract raise the bar in fistula surgery? Dis Colon Rectum. 2012;55(11):1173–1178.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Lehmann JP, Graf W. Efficacy of LIFT for recurrent anal fistula. Colorectal Dis. 2013;15(5):592–595.CrossRefPubMed Lehmann JP, Graf W. Efficacy of LIFT for recurrent anal fistula. Colorectal Dis. 2013;15(5):592–595.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Liu WY, Aboulian A, Kaji AH, Kumar RR. Long-term results of ligation of intersphincteric fistula tract (LIFT) for fistula-in-ano. Dis Colon Rectum. 2013;56(3):343–347.CrossRefPubMed Liu WY, Aboulian A, Kaji AH, Kumar RR. Long-term results of ligation of intersphincteric fistula tract (LIFT) for fistula-in-ano. Dis Colon Rectum. 2013;56(3):343–347.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Tsunoda A, Sada H, Sugimoto T, Nagata H, Kano N. Anal function after ligation of the intersphincteric fistula tract. Dis Colon Rectum. 2013;56(7):898–902.CrossRefPubMed Tsunoda A, Sada H, Sugimoto T, Nagata H, Kano N. Anal function after ligation of the intersphincteric fistula tract. Dis Colon Rectum. 2013;56(7):898–902.CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat van Onkelen RS, Gosselink MP, Schouten WR. Ligation of the intersphincteric fistula tract in low transsphincteric fistulae: a new technique to avoid fistulotomy. Colorectal Dis. 2013;15(5):587–591.CrossRefPubMed van Onkelen RS, Gosselink MP, Schouten WR. Ligation of the intersphincteric fistula tract in low transsphincteric fistulae: a new technique to avoid fistulotomy. Colorectal Dis. 2013;15(5):587–591.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Madbouly KM, El Shazly W, Abbas KS, Hussein AM. Ligation of intersphincteric fistula tract versus mucosal advancement flap in patients with high transsphincteric fistula-in-ano: a prospective randomized trial. Dis Colon Rectum. 2014;57(10):1202–1208.CrossRefPubMed Madbouly KM, El Shazly W, Abbas KS, Hussein AM. Ligation of intersphincteric fistula tract versus mucosal advancement flap in patients with high transsphincteric fistula-in-ano: a prospective randomized trial. Dis Colon Rectum. 2014;57(10):1202–1208.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Sharma A, Chinn B, Einsenstat T, et al. Ligation of intersphincteric fistula tract for the treatment of fistula-in-ano: early experience of an institution. Dis Colon Rectum. 2013;56(4):e151. Sharma A, Chinn B, Einsenstat T, et al. Ligation of intersphincteric fistula tract for the treatment of fistula-in-ano: early experience of an institution. Dis Colon Rectum. 2013;56(4):e151.
24.
Zurück zum Zitat Alfred K RA, Chittawatanarat K, Tsang C, Koh D. Short term outcomes of the ligation of intersphincteric fistula tract (LIFT) procedure for treatment of fistula-in-ano: a single institution experience in Singapore. Diseases of the Colon and Rectum. 2008;51:696. Alfred K RA, Chittawatanarat K, Tsang C, Koh D. Short term outcomes of the ligation of intersphincteric fistula tract (LIFT) procedure for treatment of fistula-in-ano: a single institution experience in Singapore. Diseases of the Colon and Rectum. 2008;51:696.
25.
Zurück zum Zitat Campbell ML, Abboud EC, Dolberg ME, Sanchez JE, Marcet JE, Rasheid SH. Treatment of refractory perianal fistulas with ligation of the intersphincteric fistula tract: preliminary results. Am Surg. 2013;79(7):723–727.PubMed Campbell ML, Abboud EC, Dolberg ME, Sanchez JE, Marcet JE, Rasheid SH. Treatment of refractory perianal fistulas with ligation of the intersphincteric fistula tract: preliminary results. Am Surg. 2013;79(7):723–727.PubMed
26.
Zurück zum Zitat Tan KK, Lee PJ. Early experience of reinforcing the ligation of the intersphincteric fistula tract procedure with a bioprosthetic graft (BioLIFT) for anal fistula. ANZ Journal of Surgery. 2014;84(4):280–283.CrossRefPubMed Tan KK, Lee PJ. Early experience of reinforcing the ligation of the intersphincteric fistula tract procedure with a bioprosthetic graft (BioLIFT) for anal fistula. ANZ Journal of Surgery. 2014;84(4):280–283.CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Han JG, Yi BQ, Wang ZJ, et al. Ligation of the intersphincteric fistula tract plus a bioprosthetic anal fistula plug (LIFT-Plug): a new technique for fistula-in-ano. Colorectal Dis. 2013;15(5):582–586.CrossRefPubMed Han JG, Yi BQ, Wang ZJ, et al. Ligation of the intersphincteric fistula tract plus a bioprosthetic anal fistula plug (LIFT-Plug): a new technique for fistula-in-ano. Colorectal Dis. 2013;15(5):582–586.CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Lo OSH WR, Foo DCC, Law WL. Ligation of intersphincteric fistula tract procedure for the management of cryptoglandular anal fistulas. Surgical Proceedings. 2012;16:120–121. Lo OSH WR, Foo DCC, Law WL. Ligation of intersphincteric fistula tract procedure for the management of cryptoglandular anal fistulas. Surgical Proceedings. 2012;16:120–121.
29.
Zurück zum Zitat Mizrahi N, Wexner SD, Zmora O, et al. Endorectal advancement flap: are there predictors of failure? Dis Colon Rectum. 2002;45(12):1616–1621.CrossRefPubMed Mizrahi N, Wexner SD, Zmora O, et al. Endorectal advancement flap: are there predictors of failure? Dis Colon Rectum. 2002;45(12):1616–1621.CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Zimmerman DD, Delemarre JB, Gosselink MP, Hop WC, Briel JW, Schouten WR. Smoking affects the outcome of transanal mucosal advancement flap repair of trans-sphincteric fistulas. Br J Surg. 2003;90(3):351–354.CrossRefPubMed Zimmerman DD, Delemarre JB, Gosselink MP, Hop WC, Briel JW, Schouten WR. Smoking affects the outcome of transanal mucosal advancement flap repair of trans-sphincteric fistulas. Br J Surg. 2003;90(3):351–354.CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Mitalas LE, Gosselink MP, Oom DM, Zimmerman DD, Schouten WR. Required length of follow-up after transanal advancement flap repair of high transsphincteric fistulas. Colorectal Dis. 2009;11(7):726–728.CrossRefPubMed Mitalas LE, Gosselink MP, Oom DM, Zimmerman DD, Schouten WR. Required length of follow-up after transanal advancement flap repair of high transsphincteric fistulas. Colorectal Dis. 2009;11(7):726–728.CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Sirany AM, Nygaard RM, Morken JJ. The ligation of the intersphincteric fistula tract procedure for anal fistula: a mixed bag of results. Diseases of the Colon and Rectum. 2015;58(6):604–612.CrossRefPubMed Sirany AM, Nygaard RM, Morken JJ. The ligation of the intersphincteric fistula tract procedure for anal fistula: a mixed bag of results. Diseases of the Colon and Rectum. 2015;58(6):604–612.CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Hyman N, O’Brien S, Osler T. Outcomes after fistulotomy: results of a prospective, multicenter regional study. Dis Colon Rectum. 2009;52(12):2022–2027.CrossRefPubMed Hyman N, O’Brien S, Osler T. Outcomes after fistulotomy: results of a prospective, multicenter regional study. Dis Colon Rectum. 2009;52(12):2022–2027.CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat García-Aguilar J, Belmonte C, Wong DW, Goldberg SM, Madoff RD. Cutting seton versus two-stage seton fistulotomy in the surgical management of high anal fistula. Br J Surg. 1998;85(2):243–245.CrossRefPubMed García-Aguilar J, Belmonte C, Wong DW, Goldberg SM, Madoff RD. Cutting seton versus two-stage seton fistulotomy in the surgical management of high anal fistula. Br J Surg. 1998;85(2):243–245.CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Schouten WR, Zimmerman DD, Briel JW. Transanal advancement flap repair of transsphincteric fistulas. Dis Colon Rectum. 1999;42(11):1419–1422; discussion 1422–1413.CrossRefPubMed Schouten WR, Zimmerman DD, Briel JW. Transanal advancement flap repair of transsphincteric fistulas. Dis Colon Rectum. 1999;42(11):1419–1422; discussion 1422–1413.CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Bastawrous A, Hawkins M, Kratz R, et al. Results from a novel modification to the ligation intersphincteric fistula tract. Am J Surg. 2015;209(5):793–798; discussion 798.CrossRefPubMed Bastawrous A, Hawkins M, Kratz R, et al. Results from a novel modification to the ligation intersphincteric fistula tract. Am J Surg. 2015;209(5):793–798; discussion 798.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Ligation of Intersphincteric Fistula Tract: a Sphincter-Sparing Option for Complex Fistula-in-Ano
verfasst von
Erin O. Lange
Linda Ferrari
Mukta Krane
Alessandro Fichera
Publikationsdatum
01.02.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 2/2016
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-015-2947-4

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2016

Journal of Gastrointestinal Surgery 2/2016 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.