Skip to main content
Erschienen in: Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz 9/2012

01.09.2012 | Leitthema

Zur Erlernbarkeit der Arzt-Patienten-Kommunikation in der Medizinischen Ausbildung

verfasst von: Prof. Dr. W. Langewitz

Erschienen in: Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz | Ausgabe 9/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

In der vorliegenden Übersichtsarbeit werden ausgewählte Arbeiten präsentiert, die belegen, dass viele Elemente einer professionellen Arzt-Patient-Kommunikation im Medizinstudium erlernbar sind; dabei sind das Ausmaß des Lernerfolges und die Möglichkeiten seiner Überprüfung abhängig von der Definition der Lernziele. Zu ihrer Begründung wird in den meisten Lehrplänen auf die Bedeutung eines eher partnerschaftlichen und nicht patriarchalischen Umgangs mit Patienten verwiesen. Dem wird hier eine Definition von Lehrzielen gegenübergestellt, die sich an den Bedürfnissen der klinischen Medizin orientiert: Studierende erheben belastbare anamnestische Angaben, sie können Gespräche explizit strukturieren und Informationen vermitteln, sie trauen sich zu, emotionale Äußerungen von Patienten aufzugreifen. Als Prüfungsformat in der professionellen Kommunikation wird das Objective Standardised Clinical Examination (OSCE) mit seinen Stärken und Schwächen diskutiert. In Zukunft wird der strukturierte Einsatz von Videoaufnahmen von Gesprächen dazu führen, dass Studierende das eigene Verhalten besser kritisch reflektieren können. Wünschenswert wäre der Einsatz von Verfahren zur unmittelbaren Rückmeldung an Studierende über arbeitsplatzbasierte Techniken wie Mini-Cex oder Workplace-based Assessment. Diese Lehr- und Prüfungsmethoden bedürfen allerdings einer nicht nur fachlich, sondern auch in der Kunst des Feedback-Gebens ausgebildeten Fakultät.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hargie O, Boohan M, McCoy M, Murphy P (2010) Current trends in Communication Skills Training in UK schools of medicine. Med Teach 32:385–391PubMedCrossRef Hargie O, Boohan M, McCoy M, Murphy P (2010) Current trends in Communication Skills Training in UK schools of medicine. Med Teach 32:385–391PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Swing SR (2007) The ACGME outcome project: retrospective and prospective. Med Teach 29:648–654PubMedCrossRef Swing SR (2007) The ACGME outcome project: retrospective and prospective. Med Teach 29:648–654PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kiessling C, Dieterich A, Fabry G, Hölzer H, Langewitz W, Mühlinghaus I, Pruskil S, Scheffer S, Schubert S (2010) Communication and social competencies in medical education in German-speaking countries: the Basel consensus statement. Results of a Delphi survey. Patient Education Couns 81:1259–1266 Kiessling C, Dieterich A, Fabry G, Hölzer H, Langewitz W, Mühlinghaus I, Pruskil S, Scheffer S, Schubert S (2010) Communication and social competencies in medical education in German-speaking countries: the Basel consensus statement. Results of a Delphi survey. Patient Education Couns 81:1259–1266
4.
Zurück zum Zitat Rubin P, Franchi-Christopher D (2002) New edition of tomorrow’s doctors. Med Teach 24:368–369PubMedCrossRef Rubin P, Franchi-Christopher D (2002) New edition of tomorrow’s doctors. Med Teach 24:368–369PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Frank JR, Danoff D (2007) The CanMEDS initiative: implementing an outcomes-based framework of physician competencies. Med Teach 29: 642–647PubMedCrossRef Frank JR, Danoff D (2007) The CanMEDS initiative: implementing an outcomes-based framework of physician competencies. Med Teach 29: 642–647PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Albanese MA, Mejicano G, Anderson WM, Gruppen L (2010) Building a competency-based curriculum: the agony and the ecstasy. Advances Health Sci Education: Theory Practice 15:439–454 Albanese MA, Mejicano G, Anderson WM, Gruppen L (2010) Building a competency-based curriculum: the agony and the ecstasy. Advances Health Sci Education: Theory Practice 15:439–454
7.
Zurück zum Zitat de Haes H, Bensing J (2009) Endpoints in medical communication research, proposing a framework of functions and outcomes. Patient Education Couns 74:287–294CrossRef de Haes H, Bensing J (2009) Endpoints in medical communication research, proposing a framework of functions and outcomes. Patient Education Couns 74:287–294CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Lazare A, Putnam SM, Lipkin M (1995) Three functions of the medical interview. In: Lazare A, Putnam SM, Lipkin M (Hrsg) The medical interview. Clinical care, education and research. Springer, New York Heidelberg Lazare A, Putnam SM, Lipkin M (1995) Three functions of the medical interview. In: Lazare A, Putnam SM, Lipkin M (Hrsg) The medical interview. Clinical care, education and research. Springer, New York Heidelberg
9.
Zurück zum Zitat Epstein RM, Street RL (2007) Patient-centered communication in cancer care: promoting healing and reducing suffering. In: NIH Publication No. 07-6225. National Cancer Institute, Bethesda, MD Epstein RM, Street RL (2007) Patient-centered communication in cancer care: promoting healing and reducing suffering. In: NIH Publication No. 07-6225. National Cancer Institute, Bethesda, MD
10.
Zurück zum Zitat Salmon P, Young B (2005) Core assumptions and research opportunities in clinical communication. Patient Education Couns 58:225–234CrossRef Salmon P, Young B (2005) Core assumptions and research opportunities in clinical communication. Patient Education Couns 58:225–234CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Langewitz W, Keller A, Denz M, Wossmer-Buntschu B, Kiss A (1995) Patientenzufriedenheits-Fragebogen (PZF): Ein taugliches Mittel zur Qualitätskontrolle der Arzt-Patient-Beziehung? Psychother Psychosom Med Psychol 45:351-357PubMed Langewitz W, Keller A, Denz M, Wossmer-Buntschu B, Kiss A (1995) Patientenzufriedenheits-Fragebogen (PZF): Ein taugliches Mittel zur Qualitätskontrolle der Arzt-Patient-Beziehung? Psychother Psychosom Med Psychol 45:351-357PubMed
12.
Zurück zum Zitat Gorawara-Bhat R, Cook MA (2011) Eye contact in patient-centered communication. Patient Education Couns 82:442-447CrossRef Gorawara-Bhat R, Cook MA (2011) Eye contact in patient-centered communication. Patient Education Couns 82:442-447CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Marcinowicz L, Konstantynowicz J, Godlewski C (2010) Patients‘ perceptions of GP non-verbal communication: a qualitative study. Br J Gen Pract 60:83–87PubMedCrossRef Marcinowicz L, Konstantynowicz J, Godlewski C (2010) Patients‘ perceptions of GP non-verbal communication: a qualitative study. Br J Gen Pract 60:83–87PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Robinson J, Walley T, Pearson M, Taylor D, Barton S (2002) Measuring consultation skills in primary care in England: evaluation and development of content of the MAAS scale. Br J Gen Pract 52:889–893PubMed Robinson J, Walley T, Pearson M, Taylor D, Barton S (2002) Measuring consultation skills in primary care in England: evaluation and development of content of the MAAS scale. Br J Gen Pract 52:889–893PubMed
15.
Zurück zum Zitat Del Piccolo L, de Haes H, Heaven C, et al (2011) Development of the Verona Coding Definitions of Emotional Sequences to code health providers‘ responses (VR-CoDES-P) to patient cues and concerns. Patient Education Couns 82:149–155CrossRef Del Piccolo L, de Haes H, Heaven C, et al (2011) Development of the Verona Coding Definitions of Emotional Sequences to code health providers‘ responses (VR-CoDES-P) to patient cues and concerns. Patient Education Couns 82:149–155CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Zimmermann C, Del Piccolo L, Bensing J et al (2011) Coding patient emotional cues and concerns in medical consultations: The Verona Coding Definitions of Emotional Sequences (VR-CoDES). Patient Education Couns 82:141–148CrossRef Zimmermann C, Del Piccolo L, Bensing J et al (2011) Coding patient emotional cues and concerns in medical consultations: The Verona Coding Definitions of Emotional Sequences (VR-CoDES). Patient Education Couns 82:141–148CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Butow PN, Brown RF, Cogar S, Tattersall MH, Dunn SM (2002) Oncologists‘ reactions to cancer patients‘ verbal cues. Psychooncology 11:47–58PubMedCrossRef Butow PN, Brown RF, Cogar S, Tattersall MH, Dunn SM (2002) Oncologists‘ reactions to cancer patients‘ verbal cues. Psychooncology 11:47–58PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Barth J, Lannen P (2010) Efficacy of communication skills training courses in oncology: a systematic review and meta-analysis. Annals Oncol 22:1030–1040CrossRef Barth J, Lannen P (2010) Efficacy of communication skills training courses in oncology: a systematic review and meta-analysis. Annals Oncol 22:1030–1040CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Bird J, Cohen-Cole SA (1990) The three-function model of the medical interview. An educational device. Adv Psychosom Med 20:65–88PubMed Bird J, Cohen-Cole SA (1990) The three-function model of the medical interview. An educational device. Adv Psychosom Med 20:65–88PubMed
20.
Zurück zum Zitat Young B, Ward J, Forsey M, Gravenhorst K, Salmon P (2011) Examining the validity of the unitary theory of clinical relationships: comparison of observed and experienced parent-doctor interaction. Patient Education Couns 85:60–67CrossRef Young B, Ward J, Forsey M, Gravenhorst K, Salmon P (2011) Examining the validity of the unitary theory of clinical relationships: comparison of observed and experienced parent-doctor interaction. Patient Education Couns 85:60–67CrossRef
21.
Zurück zum Zitat O’Keefe M, Roberton D, Sawyer M, Baghurst P (2003) Medical student interviewing: a randomized trial of patient-centredness and clinical competence. Family Practice 20:213–219CrossRef O’Keefe M, Roberton D, Sawyer M, Baghurst P (2003) Medical student interviewing: a randomized trial of patient-centredness and clinical competence. Family Practice 20:213–219CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Approbationsordnung für Ärzte, ausgegeben zu Bonn am 3. Juli 2002. Bundesgesetzblatt Jahrgang 2002 Teil I Nr. 44, 2405–2435 Approbationsordnung für Ärzte, ausgegeben zu Bonn am 3. Juli 2002. Bundesgesetzblatt Jahrgang 2002 Teil I Nr. 44, 2405–2435
23.
Zurück zum Zitat Peets AD, Cooke L, Wright B, Coderre S, McLaughlin K (2010) A prospective randomized trial of content expertise versus process expertise in small group teaching. BMC Med Educ 10:70PubMedCrossRef Peets AD, Cooke L, Wright B, Coderre S, McLaughlin K (2010) A prospective randomized trial of content expertise versus process expertise in small group teaching. BMC Med Educ 10:70PubMedCrossRef
24.
25.
Zurück zum Zitat Bowen JL (2006) Educational strategies to promote clinical diagnostic reasoning. New Engl J Med 355:2217–2225PubMedCrossRef Bowen JL (2006) Educational strategies to promote clinical diagnostic reasoning. New Engl J Med 355:2217–2225PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Graber ML, Franklin N, Gordon R (2005) Diagnostic error in internal medicine. Arch Internal Med 165:1493–1499CrossRef Graber ML, Franklin N, Gordon R (2005) Diagnostic error in internal medicine. Arch Internal Med 165:1493–1499CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Langewitz W (2011) Patientenzentrierte Kommunikation. In: Adler RH, Herzog W, Joraschky P et al (Hrsg) Uexküll. Psychosomatische Medizin. Theoretische Modelle und klinische Praxis. Elsevier, Urban & Fischer, München, S 338–347 Langewitz W (2011) Patientenzentrierte Kommunikation. In: Adler RH, Herzog W, Joraschky P et al (Hrsg) Uexküll. Psychosomatische Medizin. Theoretische Modelle und klinische Praxis. Elsevier, Urban & Fischer, München, S 338–347
28.
Zurück zum Zitat Langewitz WA, Loeb Y, Nubling M, Hunziker S (2009) From patient talk to physician notes – comparing the content of medical interviews with medical records in a sample of outpatients in Internal Medicine. Patient Education Couns 76:336–340CrossRef Langewitz WA, Loeb Y, Nubling M, Hunziker S (2009) From patient talk to physician notes – comparing the content of medical interviews with medical records in a sample of outpatients in Internal Medicine. Patient Education Couns 76:336–340CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Back AL, Arnold RM, Baile WF et al (2007) Efficacy of communication skills training for giving bad news and discussing transitions to palliative care. Arch Internal Med 167:453–460CrossRef Back AL, Arnold RM, Baile WF et al (2007) Efficacy of communication skills training for giving bad news and discussing transitions to palliative care. Arch Internal Med 167:453–460CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Bachmann C, Hölzer H, Dieterich A et al (2009) Longitudinales, bologna-kompatibles Modell-Curriculum „Kommunikative und Soziale Kompetenzen“: Ergebnisse eines interdisziplinären Workshops deutschsprachiger medizinischer Fakultäten. GMS Z Med Ausbild 26:Doc38 Bachmann C, Hölzer H, Dieterich A et al (2009) Longitudinales, bologna-kompatibles Modell-Curriculum „Kommunikative und Soziale Kompetenzen“: Ergebnisse eines interdisziplinären Workshops deutschsprachiger medizinischer Fakultäten. GMS Z Med Ausbild 26:Doc38
31.
Zurück zum Zitat Cegala DJ, Lenzmeier Broz S (2002) Physician communication skills training: a review of theoretical backgrounds, objectives and skills. Med Education 36:1004–1016CrossRef Cegala DJ, Lenzmeier Broz S (2002) Physician communication skills training: a review of theoretical backgrounds, objectives and skills. Med Education 36:1004–1016CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Duffy FD, Gordon GH, Whelan G et al (2004) Assessing competence in communication and interpersonal skills: the Kalamazoo II report. Academic Medicine: J Assoc Am Medical Colleges 79:495–507 Duffy FD, Gordon GH, Whelan G et al (2004) Assessing competence in communication and interpersonal skills: the Kalamazoo II report. Academic Medicine: J Assoc Am Medical Colleges 79:495–507
33.
Zurück zum Zitat Rider EA, Hinrichs MM, Lown BA (2006) A model for communication skills assessment across the undergraduate curriculum. Med Teach 28:e127–134PubMedCrossRef Rider EA, Hinrichs MM, Lown BA (2006) A model for communication skills assessment across the undergraduate curriculum. Med Teach 28:e127–134PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Solomon DJ, Szauter K, Rosebraugh CJ, Callaway MR (2000) Global ratings of student performance in a standardized patient examination: Is the whole more than the sum of the parts? Advances Health Sci Education: Theory Practice 5:131–140 Solomon DJ, Szauter K, Rosebraugh CJ, Callaway MR (2000) Global ratings of student performance in a standardized patient examination: Is the whole more than the sum of the parts? Advances Health Sci Education: Theory Practice 5:131–140
35.
Zurück zum Zitat Kurtz S, Silverman J, Draper J (1998) Teaching and learning communication skills in medicine. Radcliffe Medical Press Ltd., Abingdon Oxon, UK Kurtz S, Silverman J, Draper J (1998) Teaching and learning communication skills in medicine. Radcliffe Medical Press Ltd., Abingdon Oxon, UK
36.
Zurück zum Zitat Humphris GM, Kaney S (2001) The Liverpool brief assessment system for communication skills in the making of doctors. Advances Health Sci Education: Theory Practice 6:69–80 Humphris GM, Kaney S (2001) The Liverpool brief assessment system for communication skills in the making of doctors. Advances Health Sci Education: Theory Practice 6:69–80
37.
Zurück zum Zitat Hodges B, Hanson M, McNaughton N, Regehr G (2002) Creating, monitoring, and improving a psychiatry OSCE: a guide for faculty. Acad Psychiatry 26:134–161PubMedCrossRef Hodges B, Hanson M, McNaughton N, Regehr G (2002) Creating, monitoring, and improving a psychiatry OSCE: a guide for faculty. Acad Psychiatry 26:134–161PubMedCrossRef
38.
Zurück zum Zitat Hodges B, McIlroy JH (2003) Analytic global OSCE ratings are sensitive to level of training. Medical Education 37:1012–1016PubMedCrossRef Hodges B, McIlroy JH (2003) Analytic global OSCE ratings are sensitive to level of training. Medical Education 37:1012–1016PubMedCrossRef
39.
Zurück zum Zitat Scheffer S, Muehlinghaus I, Froehmel A, Ortwein H (2008) Assessing students‘ communication skills: validation of a global rating. Advances Health Sci Education: Theory Practice 13:583–592 Scheffer S, Muehlinghaus I, Froehmel A, Ortwein H (2008) Assessing students‘ communication skills: validation of a global rating. Advances Health Sci Education: Theory Practice 13:583–592
40.
Zurück zum Zitat Newble D (2004) Techniques for measuring clinical competence: objective structured clinical examinations. Medical Education 38:199–203PubMedCrossRef Newble D (2004) Techniques for measuring clinical competence: objective structured clinical examinations. Medical Education 38:199–203PubMedCrossRef
41.
Zurück zum Zitat Steele DJ, Hulsman RL (2008) Empathy, authenticity, assessment and simulation: a conundrum in search of a solution. Patient Education Couns 71:143–144CrossRef Steele DJ, Hulsman RL (2008) Empathy, authenticity, assessment and simulation: a conundrum in search of a solution. Patient Education Couns 71:143–144CrossRef
42.
Zurück zum Zitat Wear D, Varley JD (2008) Rituals of verification: the role of simulation in developing and evaluating empathic communication. Patient Education Couns 71:153–156CrossRef Wear D, Varley JD (2008) Rituals of verification: the role of simulation in developing and evaluating empathic communication. Patient Education Couns 71:153–156CrossRef
43.
Zurück zum Zitat Cherry MG, Fletcher I, O’Sullivan H, Shaw N (2012) What impact do structured educational sessions to increase emotional intelligence have on medical students? BEME Guide No. 17. Med Teach 34:11–19PubMedCrossRef Cherry MG, Fletcher I, O’Sullivan H, Shaw N (2012) What impact do structured educational sessions to increase emotional intelligence have on medical students? BEME Guide No. 17. Med Teach 34:11–19PubMedCrossRef
44.
Zurück zum Zitat Berkhof M, van Rijssen HJ, Schellart AJ, Anema JR, van der Beek AJ (2011) Effective training strategies for teaching communication skills to physicians: an overview of systematic reviews. Patient Education Couns 84:152–162CrossRef Berkhof M, van Rijssen HJ, Schellart AJ, Anema JR, van der Beek AJ (2011) Effective training strategies for teaching communication skills to physicians: an overview of systematic reviews. Patient Education Couns 84:152–162CrossRef
45.
Zurück zum Zitat Schildmann J, Kupfer S, Burchardi N, Vollmann J (2012) Teaching and evaluating breaking bad news: a pre-post evaluation study of a teaching intervention for medical students and a comparative analysis of different measurement instruments and raters. Patient Education Couns 86:210–219CrossRef Schildmann J, Kupfer S, Burchardi N, Vollmann J (2012) Teaching and evaluating breaking bad news: a pre-post evaluation study of a teaching intervention for medical students and a comparative analysis of different measurement instruments and raters. Patient Education Couns 86:210–219CrossRef
46.
Zurück zum Zitat Dauphinee WD, Wood-Dauphinee S (2004) The need for evidence in medical education: the development of best evidence medical education as an opportunity to inform, guide, and sustain medical education research. Academic Medicine: J Association Am Medical Colleges 79:925–930 Dauphinee WD, Wood-Dauphinee S (2004) The need for evidence in medical education: the development of best evidence medical education as an opportunity to inform, guide, and sustain medical education research. Academic Medicine: J Association Am Medical Colleges 79:925–930
47.
Zurück zum Zitat Cook DA, Beckman TJ, Bordage G (2007) Quality of reporting of experimental studies in medical education: a systematic review. Medical Education 41:737–745PubMedCrossRef Cook DA, Beckman TJ, Bordage G (2007) Quality of reporting of experimental studies in medical education: a systematic review. Medical Education 41:737–745PubMedCrossRef
48.
Zurück zum Zitat Thistlethwaite J, Hammick M (2010) The Best Evidence Medical Education (BEME) Collaboration: into the next decade. Med Teacher 32:880–882CrossRef Thistlethwaite J, Hammick M (2010) The Best Evidence Medical Education (BEME) Collaboration: into the next decade. Med Teacher 32:880–882CrossRef
49.
Zurück zum Zitat Hammick M, Haig A (2007) The Best Evidence Medical Education Collaboration: processes, products and principles. Clin Teach 4:42–45CrossRef Hammick M, Haig A (2007) The Best Evidence Medical Education Collaboration: processes, products and principles. Clin Teach 4:42–45CrossRef
50.
Zurück zum Zitat Tamblyn R, Abrahamowicz M, Dauphinee D et al (2007) Physician scores on a national clinical skills examination as predictors of complaints to medical regulatory authorities. JAMA 298:993–1001PubMedCrossRef Tamblyn R, Abrahamowicz M, Dauphinee D et al (2007) Physician scores on a national clinical skills examination as predictors of complaints to medical regulatory authorities. JAMA 298:993–1001PubMedCrossRef
51.
Zurück zum Zitat O’Neill PA, Jones A, Willis SC, McArdle PJ (2003) Does a new undergraduate curriculum based on Tomorrow’s Doctors prepare house officers better for their first post? A qualitative study of the views of pre-registration house officers using critical incidents. Medical Education 37:1100–1108CrossRef O’Neill PA, Jones A, Willis SC, McArdle PJ (2003) Does a new undergraduate curriculum based on Tomorrow’s Doctors prepare house officers better for their first post? A qualitative study of the views of pre-registration house officers using critical incidents. Medical Education 37:1100–1108CrossRef
52.
Zurück zum Zitat Zick A, Granieri M, Makoul G (2007) First-year medical students‘ assessment of their own communication skills: a video-based, open-ended approach. Patient Education Couns 68:161–166CrossRef Zick A, Granieri M, Makoul G (2007) First-year medical students‘ assessment of their own communication skills: a video-based, open-ended approach. Patient Education Couns 68:161–166CrossRef
53.
Zurück zum Zitat Hulsman RL, Harmsen AB, Fabriek M (2009) Reflective teaching of medical communication skills with DiViDU: assessing the level of student reflection on recorded consultations with simulated patients. Patient Education Couns 74:142–149CrossRef Hulsman RL, Harmsen AB, Fabriek M (2009) Reflective teaching of medical communication skills with DiViDU: assessing the level of student reflection on recorded consultations with simulated patients. Patient Education Couns 74:142–149CrossRef
54.
Zurück zum Zitat Lee CA, Chang A, Chou CL, Boscardin C, Hauer KE (2011) Standardized patient-narrated web-based learning modules improve students‘ communication skills on a high-stakes clinical skills examination. J Gen Internal Med 26:1374–1377CrossRef Lee CA, Chang A, Chou CL, Boscardin C, Hauer KE (2011) Standardized patient-narrated web-based learning modules improve students‘ communication skills on a high-stakes clinical skills examination. J Gen Internal Med 26:1374–1377CrossRef
55.
Zurück zum Zitat Norcini J, Burch V (2007) Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Guide No. 31. Med Teach 29:855–871PubMedCrossRef Norcini J, Burch V (2007) Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Guide No. 31. Med Teach 29:855–871PubMedCrossRef
56.
Zurück zum Zitat Pelgrim EA, Kramer AW, Mokkink HG, van den Elsen L, Grol RP, van der Vleuten CP (2011) In-training assessment using direct observation of single-patient encounters: a literature review. Advances Health Sci Education: Theory Practice 16:131–142 Pelgrim EA, Kramer AW, Mokkink HG, van den Elsen L, Grol RP, van der Vleuten CP (2011) In-training assessment using direct observation of single-patient encounters: a literature review. Advances Health Sci Education: Theory Practice 16:131–142
Metadaten
Titel
Zur Erlernbarkeit der Arzt-Patienten-Kommunikation in der Medizinischen Ausbildung
verfasst von
Prof. Dr. W. Langewitz
Publikationsdatum
01.09.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz / Ausgabe 9/2012
Print ISSN: 1436-9990
Elektronische ISSN: 1437-1588
DOI
https://doi.org/10.1007/s00103-012-1533-0

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2012

Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz 9/2012 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 49 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Diplom, Diplom an der Wand: Wie man in der Telemedizin seriös wirkt

04.06.2024 Telemedizin Nachrichten

Seit den Zeiten der Coronapandemie sind telemedizinische Arztkonsultationen zur Normalität geworden. Wie Frau oder Herr Doktor dabei im günstigsten Licht erscheinen, hat eine Patientenbefragung eruiert.

Typ-2-Diabetes: Ernährungsunsicherheit vervierfacht Risiko für schwere Hypoglykämien

04.06.2024 Typ-2-Diabetes Nachrichten

Wenn ältere Menschen mit Typ-2-Diabetes Schwierigkeiten beim Beschaffen und Zubereiten von Mahlzeiten haben, geht dies mit einem deutlich gesteigerten Risiko für schwere Hypoglykämien einher.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Wie der Klimawandel gefährliche Pilzinfektionen begünstigt

24.05.2024 Candida-Mykosen Nachrichten

Dass sich invasive Pilzinfektionen in letzter Zeit weltweit häufen, liegt wahrscheinlich auch am Klimawandel. Ausbrüche mit dem Hefepilz Candida auris stellen eine zunehmende Gefahr für Immungeschwächte dar – auch in Deutschland.

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.