Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 5/2010

01.10.2010 | Original Paper

Cystic lesions of the jaws—a review and analysis of 269 cases

verfasst von: Lipa Bodner, Esther Manor

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 5/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Two hundred and sixty-nine patients (160 males and 109 females) with cystic lesions of the jaw were successfully diagnosed and treated. One hundred and twenty-nine (48%) were radicular cysts, 67 (25%) were dentigerous cysts, 19 (7%) were primordial cysts, 16 (6%) were eruption cysts, 14 (5%) were traumatic bone cysts, and 17 (9%) were nonodontogenic cysts. There were 79 in the pediatric age group (1 month to 16 years) and 190 in the adult age group (17 years and older). Male to female ratio was 1 in the pediatric age group and 1.7 in the adult age group. The treatment modalities were marsupialization, enucleation, or enucleation with bone grafting. The findings demonstrate that the distribution and characteristics of jaw cysts in children are different from those in adults. In children, there is a relatively high rate of developmental cysts, whereas in adults, the inflammatory cysts are more common.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Killy HC, Kay LW (1966) An analysis of 471 benign cystic lesions of the jaws. Int Surg 46:540–545 Killy HC, Kay LW (1966) An analysis of 471 benign cystic lesions of the jaws. Int Surg 46:540–545
2.
Zurück zum Zitat Shear M (1992) Cysts of the oral region, 3rd edn. Wright, Butterworth-Heineman, Oxford Shear M (1992) Cysts of the oral region, 3rd edn. Wright, Butterworth-Heineman, Oxford
3.
Zurück zum Zitat Bodner L, Bar-Ziv J, Kaffe I (1994) Computed tomography of cystic jaw lesions. J Comput Assist Tomogr 18:22–26CrossRefPubMed Bodner L, Bar-Ziv J, Kaffe I (1994) Computed tomography of cystic jaw lesions. J Comput Assist Tomogr 18:22–26CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Radden BG, Reade PC (1973) Odontogenic cysts. A review and clinicopathological study of 368 odontogenic cysts. Aust Dent J 18:218–225CrossRefPubMed Radden BG, Reade PC (1973) Odontogenic cysts. A review and clinicopathological study of 368 odontogenic cysts. Aust Dent J 18:218–225CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Killy HC, Kay LW, Seward GR (1977) Benign cystic lesions of the jaws, their diagnosis and treatment, 3rd edn. Churchill Livingstone, Edinburgh Killy HC, Kay LW, Seward GR (1977) Benign cystic lesions of the jaws, their diagnosis and treatment, 3rd edn. Churchill Livingstone, Edinburgh
6.
Zurück zum Zitat Kreidler JF, Raubenheimer EJ, van Heerden WF (1993) A retrospective analysis of 367 cystic lesions of the jaws—the Ulm experience. J Cranio-Maxillo-Facial Surg 21:339–341CrossRef Kreidler JF, Raubenheimer EJ, van Heerden WF (1993) A retrospective analysis of 367 cystic lesions of the jaws—the Ulm experience. J Cranio-Maxillo-Facial Surg 21:339–341CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Daley TD, Wysocky GP, Pringle GA (1994) Relative incidence of odontogenic tumors and oral and jaw cysts in a Canadian population. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 77:276–280CrossRefPubMed Daley TD, Wysocky GP, Pringle GA (1994) Relative incidence of odontogenic tumors and oral and jaw cysts in a Canadian population. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 77:276–280CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Bodner L (2002) Cystic lesions of the jaws in children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 62:25–29CrossRefPubMed Bodner L (2002) Cystic lesions of the jaws in children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 62:25–29CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Jones AV, Craig GT, Franklin CD (2006) Range and demographics of odontogenic cysts diagnosed in UK population over 30-year period. J Oral Pathol Med 35:500–507CrossRefPubMed Jones AV, Craig GT, Franklin CD (2006) Range and demographics of odontogenic cysts diagnosed in UK population over 30-year period. J Oral Pathol Med 35:500–507CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Iatro I, Theologie-Lygidakis N, Leventis M (2009) Intraosseous cystic lesions of the jaws in children: a retrospective analysis of 47 consecutive cases. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Radiol Endo 107:485–492CrossRef Iatro I, Theologie-Lygidakis N, Leventis M (2009) Intraosseous cystic lesions of the jaws in children: a retrospective analysis of 47 consecutive cases. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Radiol Endo 107:485–492CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Lustmann J, Shear M (1985) Radicular cysts arising from deciduous teeth. Int J Oral Surg 14:153–161CrossRefPubMed Lustmann J, Shear M (1985) Radicular cysts arising from deciduous teeth. Int J Oral Surg 14:153–161CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Meningaud JP, Oprean N, Pitak-Arnnop P, Bertrand J-C (2006) Odontogenic cysts: a clinical study of 695 cases. J Oral Sci 48:59–62CrossRefPubMed Meningaud JP, Oprean N, Pitak-Arnnop P, Bertrand J-C (2006) Odontogenic cysts: a clinical study of 695 cases. J Oral Sci 48:59–62CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Jones AV, Franklin CD (2006) An analysis of oral and maxillofacial pathology found in children over a 30-year period. Int J Paediatr Dent 16:19–30CrossRefPubMed Jones AV, Franklin CD (2006) An analysis of oral and maxillofacial pathology found in children over a 30-year period. Int J Paediatr Dent 16:19–30CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Tortorici S, Amodio E, Massenti M, Buzzanca ML, Burruano F, Vitale F (2008) Prevalence and distribution of odontogenic cysts in Sicily: 1986-2005. J Oral Sci 50:15–18CrossRefPubMed Tortorici S, Amodio E, Massenti M, Buzzanca ML, Burruano F, Vitale F (2008) Prevalence and distribution of odontogenic cysts in Sicily: 1986-2005. J Oral Sci 50:15–18CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Abrahams JJ, Oliverio PJ (1993) Odontogenic cysts: improved imaging with a dental CT software program. Am J Neuroradiol 14:367–374PubMed Abrahams JJ, Oliverio PJ (1993) Odontogenic cysts: improved imaging with a dental CT software program. Am J Neuroradiol 14:367–374PubMed
16.
Zurück zum Zitat Bodner L, Bar-Ziv J (1998) Characteristics of bone formation following marsupialization of jaw cyst. Dentomaxillofac Radiol 27:166–171CrossRefPubMed Bodner L, Bar-Ziv J (1998) Characteristics of bone formation following marsupialization of jaw cyst. Dentomaxillofac Radiol 27:166–171CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Bodner L, Woldenberg Y, Bar-Ziv J (2003) Radiographic features of large cystic lesions of the jaws in children. Pediatr Radiol 33:3–6CrossRefPubMed Bodner L, Woldenberg Y, Bar-Ziv J (2003) Radiographic features of large cystic lesions of the jaws in children. Pediatr Radiol 33:3–6CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Hisatomi M, Asaumi J, Konouchi H, Shigehara H, Yansgi Y, Kishi K (2003) MR imaging of epithelial cysts of the oral and maxillofacial region. Eur J Radiol 48:178–182CrossRefPubMed Hisatomi M, Asaumi J, Konouchi H, Shigehara H, Yansgi Y, Kishi K (2003) MR imaging of epithelial cysts of the oral and maxillofacial region. Eur J Radiol 48:178–182CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Krennmair G, Lenglinger F (1995) Imaging of the mandibular cysts with a dental compute tomography software program. Int J Oral Maxillofac Surg 24:48–52CrossRefPubMed Krennmair G, Lenglinger F (1995) Imaging of the mandibular cysts with a dental compute tomography software program. Int J Oral Maxillofac Surg 24:48–52CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Gulbranson SH, Wolfey JD, Raines JM, McNally BP (2002) Squamous cell carcinoma arising in a dentigerous cyst in a 16-month-old girl. Otolaryngol Head Neck Surg 127:463–464CrossRefPubMed Gulbranson SH, Wolfey JD, Raines JM, McNally BP (2002) Squamous cell carcinoma arising in a dentigerous cyst in a 16-month-old girl. Otolaryngol Head Neck Surg 127:463–464CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Charles M, Barr T, Leong I, Ngan B, Forte V, Sándor G (2008) Primary intraosseous malignancy originating in an odontogenic cyst in a young child. J Oral Maxillofac Surg 66:813–819CrossRefPubMed Charles M, Barr T, Leong I, Ngan B, Forte V, Sándor G (2008) Primary intraosseous malignancy originating in an odontogenic cyst in a young child. J Oral Maxillofac Surg 66:813–819CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Cranin AN, Madan S, Fayans E (1994) Novel method of treating large cysts of the jaws in children. N Y State Dent J 60:41–44PubMed Cranin AN, Madan S, Fayans E (1994) Novel method of treating large cysts of the jaws in children. N Y State Dent J 60:41–44PubMed
23.
Zurück zum Zitat Kitagawa Y, Baur D, King S, Helman JI (2003) The role of midfacial degloving approach for maxillary cysts and tumors. J Oral Maxillofac Surg 61:1418–1422CrossRefPubMed Kitagawa Y, Baur D, King S, Helman JI (2003) The role of midfacial degloving approach for maxillary cysts and tumors. J Oral Maxillofac Surg 61:1418–1422CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat van Doorm ME (1972) Enucleation and primary closure of jaw cysts. Int J Oral Surg 1:17–25CrossRef van Doorm ME (1972) Enucleation and primary closure of jaw cysts. Int J Oral Surg 1:17–25CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Bodner L (1996) Effect of decalcified freeze-dried bone allograft on the healing of jaw defects following cyst enucleation. J Oral Maxillofac Surg 54:1282–1286CrossRefPubMed Bodner L (1996) Effect of decalcified freeze-dried bone allograft on the healing of jaw defects following cyst enucleation. J Oral Maxillofac Surg 54:1282–1286CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Bodner L (1998) Osseous regeneration in the jaws using demineralized allogeneic bone implants. J Cranio-Maxillo-Facial Surg 26:116–120CrossRef Bodner L (1998) Osseous regeneration in the jaws using demineralized allogeneic bone implants. J Cranio-Maxillo-Facial Surg 26:116–120CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Horowitz I, Bodner L (1989) The use of xenograft bone in combination with aspirated bone marrow for treatment of cystic defects of the jaws. Head Neck 11:516–523CrossRefPubMed Horowitz I, Bodner L (1989) The use of xenograft bone in combination with aspirated bone marrow for treatment of cystic defects of the jaws. Head Neck 11:516–523CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Younger EM, Chapman MW (1989) Morbidity at bone graft donor sites. J Orthop Trauma 3:192–195CrossRefPubMed Younger EM, Chapman MW (1989) Morbidity at bone graft donor sites. J Orthop Trauma 3:192–195CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Habal MB, Reddi AH (1994) Bone grafts and bone induction substitutes. Clin Plast Surg 21:525–552PubMed Habal MB, Reddi AH (1994) Bone grafts and bone induction substitutes. Clin Plast Surg 21:525–552PubMed
30.
Zurück zum Zitat Meara J, Shah S, Li KK, Cunningham MJ (1998) The odontogenic keratocyst: a 20-year clinicopathologic review. Laryngoscope 108:280–283CrossRefPubMed Meara J, Shah S, Li KK, Cunningham MJ (1998) The odontogenic keratocyst: a 20-year clinicopathologic review. Laryngoscope 108:280–283CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Erylmaz T, Ozmen S, Findikcioglu K, Kandal S, Aral M (2009) Odontogenic keratocyst: an unusual location and review of the literature. Ann Plast Surg 62:210–212CrossRef Erylmaz T, Ozmen S, Findikcioglu K, Kandal S, Aral M (2009) Odontogenic keratocyst: an unusual location and review of the literature. Ann Plast Surg 62:210–212CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Frandon PA, Del Mastro RG, Evans DG, Kilpatrick MW (1992) Location of gene for Gorlin syndrome. Lancet 339:581–582CrossRef Frandon PA, Del Mastro RG, Evans DG, Kilpatrick MW (1992) Location of gene for Gorlin syndrome. Lancet 339:581–582CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Li TJ, Browne RM, Prime SS, Paterson IC, Matthews JB (1996) p53 expression in odontogenic keratocyst epithelium. J Oral Pathol Med 25:245–255CrossRef Li TJ, Browne RM, Prime SS, Paterson IC, Matthews JB (1996) p53 expression in odontogenic keratocyst epithelium. J Oral Pathol Med 25:245–255CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Lench NJ, Telford EAR, High AS, Markham AF, Wicking C, Wainwright BJ (1997) Characterisation of human patched germ line mutations in naevoid basal cell carcinoma syndrome. Hum Genet 100:497–502CrossRefPubMed Lench NJ, Telford EAR, High AS, Markham AF, Wicking C, Wainwright BJ (1997) Characterisation of human patched germ line mutations in naevoid basal cell carcinoma syndrome. Hum Genet 100:497–502CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Shear M (2002) The aggressive nature of the odontogenic keratocyst is it a benign cystic neoplasm? Part 2. Proliferation and genetic studies. Oral Oncol 38:323–331CrossRefPubMed Shear M (2002) The aggressive nature of the odontogenic keratocyst is it a benign cystic neoplasm? Part 2. Proliferation and genetic studies. Oral Oncol 38:323–331CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Knudson AG (1971) Mutation and cancer; statistical study of retinoblastoma. Proc Natl Acad Sci USA 68:823–830 Knudson AG (1971) Mutation and cancer; statistical study of retinoblastoma. Proc Natl Acad Sci USA 68:823–830
Metadaten
Titel
Cystic lesions of the jaws—a review and analysis of 269 cases
verfasst von
Lipa Bodner
Esther Manor
Publikationsdatum
01.10.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 5/2010
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-010-0415-7

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2010

European Journal of Plastic Surgery 5/2010 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.