Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 8/2014

01.08.2014 | Original Paper

Negative pressure wound therapy using gauze and foam: histological, immunohistochemical, and ultrasonography morphological analysis of granulation and scar tissues

Second phase of a clinical study

verfasst von: Marco Fraccalvieri, Alessandro Scalise, Erind Ruka, Enrico Zingarelli, Marco Salomone, Renato Coda, Antonino Sarno, Battistino Paggi, Stefano Bruschi

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 8/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Negative pressure wound therapy (NPWT) is becoming routine for the preparation of wounds prior to grafting for wound closure. With this purpose, we have been using both foam and gauze-based NPWT obtaining similar proportions of closed wounds and observing less pliable scar tissue on the foam-treated patients. The aim of this study was to compare this two different fillers and to identify if there are different indications for their use according to anatomical areas in relation to the type of granulation and scar tissue obtained.

Methods

Both foam and gauze patients were compared in terms of depth and wound location, patients' age, and comorbidities. All foam patients were treated at 125 mmHg for an average of 25 days before skin grafting, while gauze patients were treated at 80 mmHg for an average of 21 days before skin grafting. Biopsies of granulation and scar tissues were taken and stained with hematoxylin-eosin and Masson's trichrome stainings, investigating vascular endothelial growth factor (VEGF) and metalloproteinase (MMP). An ultrasound analysis of the closed wounds was also conducted.

Results

Histological, immunohistochemical, and ultrasonographical results after gauze-based NPWT showed a minor tissue thickness and disorganization and less sclerotic components.

Conclusions

These results support the hypothesis that different fillers generate different scar tissues. The choice of the filler to apply negative pressure should be dictated by the anatomical areas affected by the lesion.
Level of Evidence: Level IV, therapeutic study.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Fraccalvieri M, Zingarelli E, Ruka E, Antoniotti U, Coda R, Sarno A, Bocchiotti MA, Bruschi S (2011) Negative pressure wound therapy using gauze and foam: histological, immunohistochemical and ultrasonography morphological analysis of the granulation tissue and scar tissue. Preliminary report of a clinical study. Int Wound J 8(4):355–364PubMedCrossRef Fraccalvieri M, Zingarelli E, Ruka E, Antoniotti U, Coda R, Sarno A, Bocchiotti MA, Bruschi S (2011) Negative pressure wound therapy using gauze and foam: histological, immunohistochemical and ultrasonography morphological analysis of the granulation tissue and scar tissue. Preliminary report of a clinical study. Int Wound J 8(4):355–364PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Kairinos N, Solomons M, Hudson DA (2009) Negative-pressure wound therapy I: the paradox of negative-pressure wound therapy. Plast Reconstr Surg 123(2):589–598, discussion 599–600PubMedCrossRef Kairinos N, Solomons M, Hudson DA (2009) Negative-pressure wound therapy I: the paradox of negative-pressure wound therapy. Plast Reconstr Surg 123(2):589–598, discussion 599–600PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Labler L, Rancan M, Mica L, Härter L, Mihic-Probst D, Keel M (2009) Vacuum-assisted closure therapy increases local interleukin-8 and vascular endothelial growth factor levels in traumatic wounds. J Trauma 66(3):749–757PubMedCrossRef Labler L, Rancan M, Mica L, Härter L, Mihic-Probst D, Keel M (2009) Vacuum-assisted closure therapy increases local interleukin-8 and vascular endothelial growth factor levels in traumatic wounds. J Trauma 66(3):749–757PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Erba P, Ogawa R, Ackermann M, Adini A, Miele LF, Dastouri P, Helm D, Mentzer SJ, D’Amato RJ, Murphy GF, Konerding MA, Orgill DP (2011) Angiogenesis in wounds treated by microdeformational wound therapy. Ann Surg 253(2):402–409PubMedCentralPubMedCrossRef Erba P, Ogawa R, Ackermann M, Adini A, Miele LF, Dastouri P, Helm D, Mentzer SJ, D’Amato RJ, Murphy GF, Konerding MA, Orgill DP (2011) Angiogenesis in wounds treated by microdeformational wound therapy. Ann Surg 253(2):402–409PubMedCentralPubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Scherer SS, Pietramaggiori G, Mathews JC, Prsa MJ, Huang S, Orgill DP (2008) The mechanism of action of the vacuum-assisted closure device. Plast Reconstr Surg 122(3):786–797PubMedCrossRef Scherer SS, Pietramaggiori G, Mathews JC, Prsa MJ, Huang S, Orgill DP (2008) The mechanism of action of the vacuum-assisted closure device. Plast Reconstr Surg 122(3):786–797PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gibson D, Cullen B, Legerstee R, Harding KG, Schultz G (2009) MMPs Made Easy. Wounds International. 1(1) Gibson D, Cullen B, Legerstee R, Harding KG, Schultz G (2009) MMPs Made Easy. Wounds International. 1(1)
7.
Zurück zum Zitat Mouës CM, van Toorenenbergen AW, Heule F, Hop WC, Hovius SE (2008) The role of topical negative pressure in wound repair: expression of biochemical markers in wound fluid during wound healing. Wound Repair Regen 16(4):488–494PubMedCrossRef Mouës CM, van Toorenenbergen AW, Heule F, Hop WC, Hovius SE (2008) The role of topical negative pressure in wound repair: expression of biochemical markers in wound fluid during wound healing. Wound Repair Regen 16(4):488–494PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Martins VL, Caley M, O'Toole EA (2013) Matrix metalloproteinases and epidermal wound repair. Cell Tissue Res 351(2):255–268PubMedCrossRef Martins VL, Caley M, O'Toole EA (2013) Matrix metalloproteinases and epidermal wound repair. Cell Tissue Res 351(2):255–268PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Wu TH, Hsu SH, Chang MH, Huang YY (2013) Reducing scar formation by regulation of IL-1 and MMP-9 expression by using sustained release of prednisolone-loaded PDLL microspheres in a murine wound model. J Biomed Mater Res A 101(4):1165–1172PubMedCrossRef Wu TH, Hsu SH, Chang MH, Huang YY (2013) Reducing scar formation by regulation of IL-1 and MMP-9 expression by using sustained release of prednisolone-loaded PDLL microspheres in a murine wound model. J Biomed Mater Res A 101(4):1165–1172PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Gawronska-Kozak B (2011) Scarless skin wound healing in FOXN1 deficient (nude) mice is associated with distinctive matrix metalloproteinase expression. Matrix Biol 30(4):290–300PubMedCentralPubMedCrossRef Gawronska-Kozak B (2011) Scarless skin wound healing in FOXN1 deficient (nude) mice is associated with distinctive matrix metalloproteinase expression. Matrix Biol 30(4):290–300PubMedCentralPubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Malmsjo M, Ingemansson R, Martin R, Huddleston E (2009) Negative-pressure wound therapy using gauze or open-cell polyurethane foam: similar early effects on pressure transduction and tissue contraction in an experimental porcine wound model. Wound Rep Reg 17:200–205CrossRef Malmsjo M, Ingemansson R, Martin R, Huddleston E (2009) Negative-pressure wound therapy using gauze or open-cell polyurethane foam: similar early effects on pressure transduction and tissue contraction in an experimental porcine wound model. Wound Rep Reg 17:200–205CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Borgquist O, Gustafsson L, Ingemansson R, Malmsjo M (2010) Micro- and macromechanical effects on the wound bed of negative pressure wound therapy using gauze and foam. Ann Plast Surg 64:789–793PubMedCrossRef Borgquist O, Gustafsson L, Ingemansson R, Malmsjo M (2010) Micro- and macromechanical effects on the wound bed of negative pressure wound therapy using gauze and foam. Ann Plast Surg 64:789–793PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Fraccalvieri M, Ruka E, Bocchiotti MA, Zingarelli E, Bruschi S (2011) Patient’s pain feedback using negative pressure wound therapy with foam and gauze. Int Wound J 8(5):492–499PubMedCrossRef Fraccalvieri M, Ruka E, Bocchiotti MA, Zingarelli E, Bruschi S (2011) Patient’s pain feedback using negative pressure wound therapy with foam and gauze. Int Wound J 8(5):492–499PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Fraccalvieri M, Pristerà G, Zingarelli E, Ruka E, Bruschi S (2012) Treatment of chronic heel osteomyelitis in vasculopathic patients. Can the combined use of Integra®, skin graft and negative pressure wound therapy be considered a valid therapeutic approach after partial tangential calcanectomy? Int Wound J 9(2):214–220PubMedCrossRef Fraccalvieri M, Pristerà G, Zingarelli E, Ruka E, Bruschi S (2012) Treatment of chronic heel osteomyelitis in vasculopathic patients. Can the combined use of Integra®, skin graft and negative pressure wound therapy be considered a valid therapeutic approach after partial tangential calcanectomy? Int Wound J 9(2):214–220PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Fraccalvieri M, Fierro MT, Salomone M, Fava P, Zingarelli EM, Cavaliere G, Bernengo MG, Bruschi S (2012) Gauze-based negative pressure wound therapy: a valid method to manage pyoderma gangrenosum? Int Wound J. doi:10.1111/j.1742-481X.2012.01058.x Fraccalvieri M, Fierro MT, Salomone M, Fava P, Zingarelli EM, Cavaliere G, Bernengo MG, Bruschi S (2012) Gauze-based negative pressure wound therapy: a valid method to manage pyoderma gangrenosum? Int Wound J. doi:10.​1111/​j.​1742-481X.​2012.​01058.​x
Metadaten
Titel
Negative pressure wound therapy using gauze and foam: histological, immunohistochemical, and ultrasonography morphological analysis of granulation and scar tissues
Second phase of a clinical study
verfasst von
Marco Fraccalvieri
Alessandro Scalise
Erind Ruka
Enrico Zingarelli
Marco Salomone
Renato Coda
Antonino Sarno
Battistino Paggi
Stefano Bruschi
Publikationsdatum
01.08.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 8/2014
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-014-0964-2

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2014

European Journal of Plastic Surgery 8/2014 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.