Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 5/2005

01.05.2005

Parathyroid Autotransplantation during Total Thyroidectomy—Does the Number of Glands Transplanted Affect Outcome?

verfasst von: F. Fausto Palazzo, MB, Mark S. Sywak, MB, Stan B. Sidhu, PhD, Bruce H. Barraclough, MB, Leigh W. Delbridge, MD

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 5/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Parathyroid autotransplantation is a technique for ensuring the continued function of parathyroid tissue at the time of total thyroidectomy (TT). The aim of this study was to ascertain whether the number of parathyroids transplanted affects the incidence of temporary and permanent hypoparathyroidism. A retrospective cohort study included all patients undergoing a TT in a single unit between July 1998 and June 2003. The number of parathyroids transplanted, the final pathology, and the incidence of temporary and permanent hypoparathyroidism were documented. Fisher’s exact test was used for statistical analysis. A total of 1196 patients underwent a TT during the 5 years studied. Of these, 306 (25.6%) had no parathyroids transplanted, 650 (54.3%), 206 (17.2%), 34 (2.8%) had 1,2, or 3 glands autotransplanted, respectively. The incidence of temporary hypoparathyroidism was 9.8% for no gland transplants, 11.9%, 15.1%, and 31.4% for 1,2,and 3 gland transplants, respectively (p < 0.05). The incidence of permanent hypoparathyroidism was 0.98%, 0.77%, 0.97%, and 0%, respectively (p = NS). The incidence of temporary hypoparathyroidism was higher when surgery was performed for Graves’ disease. Temporary hypocalcemia is closely related to the number of autotransplanted parathyroids during TT. The long-term outcome is not affected by the number of parathyroids autotransplanted. A “ready selective” approach to parathyroid autotransplantation is an effective strategy for minimizing the rate of permanent hypoparathyroidism.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Reeve, TS, Delbridge, L, Cohen, A, et al. 1987Total thyroidectomy the preferred option of multinodular goitreAnn. Surg.206782785PubMed Reeve, TS, Delbridge, L, Cohen, A,  et al. 1987Total thyroidectomy the preferred option of multinodular goitreAnn. Surg.206782785PubMed
2.
Zurück zum Zitat Clark, OH 1997Papillary thyroid carcinoma: rationale for total thyroidectomyClark, OHDuh, QY eds. Textbook of Endocrine SurgeryW. B. Saunders Philadelphia,9094 Clark, OH 1997Papillary thyroid carcinoma: rationale for total thyroidectomyClark, OHDuh, QY eds. Textbook of Endocrine SurgeryW. B. Saunders Philadelphia,9094
3.
Zurück zum Zitat Delbridge, L. 2002Parathyroid autotransplantation: an essential technique for safe thyroid surgeryAust. N. Z. J. Surg.72852853CrossRef Delbridge, L. 2002Parathyroid autotransplantation: an essential technique for safe thyroid surgeryAust. N. Z. J. Surg.72852853CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Lahey, F. 1926The transplantation of parathyroids in partial thyroidectomySurg. Gynecol. Obstet.62508 Lahey, F. 1926The transplantation of parathyroids in partial thyroidectomySurg. Gynecol. Obstet.62508
5.
Zurück zum Zitat Wells, SA,Jr, Gunnells, JC, Shelourne, JD, et al. 1975Transplantation of the parathyroid glands in man: clinical indications and resultsSurgery783444PubMed Wells, SA,Jr, Gunnells, JC, Shelourne, JD,  et al. 1975Transplantation of the parathyroid glands in man: clinical indications and resultsSurgery783444PubMed
6.
Zurück zum Zitat Shaha AR, Byers RM, Terz JJ. Thyroid Cancer Surgical Practice Guidelines. Practice guidelines for major cancer sites, Society for surgical oncology, 1997. Shaha AR, Byers RM, Terz JJ. Thyroid Cancer Surgical Practice Guidelines. Practice guidelines for major cancer sites, Society for surgical oncology, 1997.
7.
Zurück zum Zitat Shaha, AR, Burnett, C, Jaffe, BM. 1991Parathyroid autotransplantation during thyroid surgeryJ. Surg. Oncol.462124PubMed Shaha, AR, Burnett, C, Jaffe, BM. 1991Parathyroid autotransplantation during thyroid surgeryJ. Surg. Oncol.462124PubMed
8.
Zurück zum Zitat Wilson, RE, Paloyan, E, Lawrence, AM, Brooks, MH, Picleman, JR. 1976Discussion in Total thyroidectomy and parathyroid autotransplantation for radiation associated thyroid cancer. Surgery807076PubMed Wilson, RE, Paloyan, E, Lawrence, AM, Brooks, MH, Picleman, JR. 1976Discussion in Total thyroidectomy and parathyroid autotransplantation for radiation associated thyroid cancer. Surgery807076PubMed
9.
Zurück zum Zitat Funahashi, H, et al. 1993Our technique of parathyroid autotransplantation in operation for papillary thyroid cancerSurgery1149296PubMed Funahashi, H,  et al. 1993Our technique of parathyroid autotransplantation in operation for papillary thyroid cancerSurgery1149296PubMed
10.
Zurück zum Zitat Tunbridge, WM, et al. 1977The spectrum of thyroid disease in the community. The Whickham SurveyClin Endocrinol (Oxf)7481493 Tunbridge, WM,  et al. 1977The spectrum of thyroid disease in the community. The Whickham SurveyClin Endocrinol (Oxf)7481493
11.
Zurück zum Zitat Ramsden, JD, Johnson, AP, Cocks, HC, et al. 2002Who performs thyroid surgery: a review of current otolaryngologicalpractice practice ClinOtolaryngol.27304309CrossRef Ramsden, JD, Johnson, AP, Cocks, HC,  et al. 2002Who performs thyroid surgery: a review of current otolaryngologicalpractice practice ClinOtolaryngol.27304309CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Ready, AR, Barnes, AD. 1994Complications of thyroidectomyBr. J. Surg.8115551556PubMed Ready, AR, Barnes, AD. 1994Complications of thyroidectomyBr. J. Surg.8115551556PubMed
13.
14.
Zurück zum Zitat Lo, CY. 2002Parathyroid autotransplantation during thyroidectomy AustN. Z. J. Surg.72902907CrossRef Lo, CY. 2002Parathyroid autotransplantation during thyroidectomy AustN. Z. J. Surg.72902907CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ireland, AW, Hornbrook, JW, Neale, FC, et al. 1968The crystalline lens in chronic surgical hypoparathyroidismArch. Intern. Med.122408411CrossRefPubMed Ireland, AW, Hornbrook, JW, Neale, FC,  et al. 1968The crystalline lens in chronic surgical hypoparathyroidismArch. Intern. Med.122408411CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Forman, MB, Sandler, MP, Danziger, A, et al. 1980Basal ganglia calcification in postoperative hypoparathyroidismClin. Endocrinol. (Oxf)12385390 Forman, MB, Sandler, MP, Danziger, A,  et al. 1980Basal ganglia calcification in postoperative hypoparathyroidismClin. Endocrinol. (Oxf)12385390
17.
Zurück zum Zitat Goswami, R, Bhatia, M, Goyal, R, et al. 2002Reversible peripheral neuropathy in idiopathic hypoparathyroidismActaNeurol. Scancd.105128131 Goswami, R, Bhatia, M, Goyal, R,  et al. 2002Reversible peripheral neuropathy in idiopathic hypoparathyroidismActaNeurol. Scancd.105128131
18.
19.
Zurück zum Zitat Delbridge, L. 2003Total thyroidectomy: the evolution of surgical techniqueAust. N. Z. J. Surg.73761768CrossRef Delbridge, L. 2003Total thyroidectomy: the evolution of surgical techniqueAust. N. Z. J. Surg.73761768CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Ander, S, Johansson, K, Smeds, S. 1997In situ preservation of the parathyroid glands during oprations on the thyroidEur. J. Surg.1633337PubMed Ander, S, Johansson, K, Smeds, S. 1997In situ preservation of the parathyroid glands during oprations on the thyroidEur. J. Surg.1633337PubMed
21.
Zurück zum Zitat Warren, FM, Anderson, PE, Wax, MK, et al. 2002Intraoperative parathyroid hormone levels in thyroid and parathyroid surgeryLaryngoscope11218661870CrossRefPubMed Warren, FM, Anderson, PE, Wax, MK,  et al. 2002Intraoperative parathyroid hormone levels in thyroid and parathyroid surgeryLaryngoscope11218661870CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Lee, NJ, Blakey, JD, Bhuta, S, et al. 1999Unintentional parathyroidectomy during thyroidectomyLaryngoscope10912381240CrossRefPubMed Lee, NJ, Blakey, JD, Bhuta, S,  et al. 1999Unintentional parathyroidectomy during thyroidectomyLaryngoscope10912381240CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Zedenius, J, Wadstrom, C, Delbridge, L. 1999Routine autotransplantation of at least one parathyroid gland during total thyroidectomy may reduce permanent hypoparathyroidism to zeroAust. N. Z. J. Surg.69794797CrossRefPubMed Zedenius, J, Wadstrom, C, Delbridge, L. 1999Routine autotransplantation of at least one parathyroid gland during total thyroidectomy may reduce permanent hypoparathyroidism to zeroAust. N. Z. J. Surg.69794797CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Olson, JA, DeBenedetti, MK, Baumann, DS, et al. 1996Parathyroid autotransplantation during thyroidectomy: results of long term follow up.AnnSurg.223472480 Olson, JA, DeBenedetti, MK, Baumann, DS,  et al. 1996Parathyroid autotransplantation during thyroidectomy: results of long term follow up.AnnSurg.223472480
25.
Zurück zum Zitat Skinner, MA, Norton, JA, Moley, JF, et al. 1997Heterotopic autotransplantation of parathyroid tissue in children undergoing total thyroidectomyJ. Pediatr. Surg.32510513CrossRefPubMed Skinner, MA, Norton, JA, Moley, JF,  et al. 1997Heterotopic autotransplantation of parathyroid tissue in children undergoing total thyroidectomyJ. Pediatr. Surg.32510513CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Bergamaschi, R, Becouarn, G, Reconceray, J, et al. 1998Morbidity of thyroid surgeryAm. Surg.1767175CrossRef Bergamaschi, R, Becouarn, G, Reconceray, J,  et al. 1998Morbidity of thyroid surgeryAm. Surg.1767175CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Demeester-Mirkine, N, Hooghe, L, Geertruyden, J, et al. 1992Hypocalcaemia after thyroidectomyArch. Surg.127854858PubMed Demeester-Mirkine, N, Hooghe, L, Geertruyden, J,  et al. 1992Hypocalcaemia after thyroidectomyArch. Surg.127854858PubMed
28.
Zurück zum Zitat McHenry, CR, Speroff, T, Wentworth, D, et al. 1994Risk factors for -postthyroidectomy hypocalcemiaSurgery116641647PubMed McHenry, CR, Speroff, T, Wentworth, D,  et al. 1994Risk factors for -postthyroidectomy hypocalcemiaSurgery116641647PubMed
Metadaten
Titel
Parathyroid Autotransplantation during Total Thyroidectomy—Does the Number of Glands Transplanted Affect Outcome?
verfasst von
F. Fausto Palazzo, MB
Mark S. Sywak, MB
Stan B. Sidhu, PhD
Bruce H. Barraclough, MB
Leigh W. Delbridge, MD
Publikationsdatum
01.05.2005
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 5/2005
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-005-7729-9

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2005

World Journal of Surgery 5/2005 Zur Ausgabe

OriginalPaper

Invited Commentary

The Surgeon’s Word

Canthus

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.