Skip to main content
Erschienen in: Journal of Neurology 2/2020

30.10.2019 | Original Communication

Diagnosing autoimmune encephalitis in a real-world single-centre setting

verfasst von: Antonino Giordano, Raffaella Fazio, Stefano Gelibter, Fabio Minicucci, Marco Vabanesi, Nicoletta Anzalone, Giuseppe Magnani, Massimo Filippi, Vittorio Martinelli

Erschienen in: Journal of Neurology | Ausgabe 2/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Early recognition and treatment of autoimmune encephalitis (AE) are crucial for patients, but diagnosis is often difficult and time-consuming. For this purpose, a syndrome-based diagnostic approach was published by Graus et al. (Lancet Neurol 15:391–404, 2016), but very little is known in the literature about its application in clinical practice.

Aim

Our aims are to test the feasibility of such approach in a real-world single-centre setting and to analyse the most relevant factors in criteria fulfilment.

Methods

We retrospectively applied these criteria to our cohort of patients discharged from our hospital with diagnosis of autoimmune encephalitis (n = 33, 58% antibody-positive).

Results

All the subjects fulfilled criteria for possible AE (pAE), with EEG and MRI playing a central role in diagnosis, while CSF was useful mainly to rule out other conditions. Three patients respected criteria for probable anti-NMDA-R encephalitis (pNMDA). Definite anti-NMDAR encephalitis was diagnosed in 4 patients with detection of the autoantibody but, surprisingly, none of these subjects had fulfilled criteria for pNMDA. 18 patients were diagnosed with definite limbic AE (15 patients were antibody-positive, three antibody-negative). Need for MRI bilateral involvement in antibody-negative limbic AE limited diagnosis. One patient fulfilled criteria for probable antibody-negative AE, while ten patients remained classified as pAE.

Conclusion

From our retrospective analysis, some suggestions for a better definition of the criteria may emerge. Larger studies on prospective cohorts may be more helpful to explore possible important issues.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Dalmau J, Geis C, Graus F (2017) Autoantibodies to synaptic receptors and neuronal cell surface proteins in autoimmune diseases of the central nervous system. Physiol Rev 97:839–887CrossRef Dalmau J, Geis C, Graus F (2017) Autoantibodies to synaptic receptors and neuronal cell surface proteins in autoimmune diseases of the central nervous system. Physiol Rev 97:839–887CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bien CG, Vincent A, Barnett MH, Becker AJ, Blümcke I, Graus F, Jellinger KA, Reuss DE, Ribalta T, Schlegel J, Sutton I, Lassmann H, Bauer J (2012) Immunopathology of autoantibody-associated encephalitides: clues for pathogenesis. Brain 135:1622–1638CrossRef Bien CG, Vincent A, Barnett MH, Becker AJ, Blümcke I, Graus F, Jellinger KA, Reuss DE, Ribalta T, Schlegel J, Sutton I, Lassmann H, Bauer J (2012) Immunopathology of autoantibody-associated encephalitides: clues for pathogenesis. Brain 135:1622–1638CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Titulaer MJ, McCracken L, Gabilondo I, Armangué T, Glaser C, Iizuka T, Honig LS, Benseler SM, Kawachi I, Martinez-Hernandez E, Aguilar E, Gresa-Arribas N, Ryan-Florance N, Torrents A, Saiz A, Rosenfeld MR, Balice-Gordon R, Graus F, Dalmau J (2013) Treatment and prognostic factors for long-term outcome in patients with anti-NMDA receptor encephalitis: an observational cohort study. Lancet Neurol 12:157–165CrossRef Titulaer MJ, McCracken L, Gabilondo I, Armangué T, Glaser C, Iizuka T, Honig LS, Benseler SM, Kawachi I, Martinez-Hernandez E, Aguilar E, Gresa-Arribas N, Ryan-Florance N, Torrents A, Saiz A, Rosenfeld MR, Balice-Gordon R, Graus F, Dalmau J (2013) Treatment and prognostic factors for long-term outcome in patients with anti-NMDA receptor encephalitis: an observational cohort study. Lancet Neurol 12:157–165CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Graus F, Titulaer MJ, Balu R, Benseler S, Bien CG, Cellucci T, Cortese I, Dale RC, Gelfand JM, Geschwind M, Glaser CA, Honnorat J, Hoftberger R, Iizuka T, Irani SR, Lancaster E, Leypoldt F, Pruss H, Rae-Grant A, Reindl M, Rosenfeld MR, Rostasy K, Saiz A, Venkatesan A, Vincent A, Wandinger KP, Waters P, Dalmau J (2016) A clinical approach to diagnosis of autoimmune encephalitis. Lancet Neurol 15:391–404CrossRef Graus F, Titulaer MJ, Balu R, Benseler S, Bien CG, Cellucci T, Cortese I, Dale RC, Gelfand JM, Geschwind M, Glaser CA, Honnorat J, Hoftberger R, Iizuka T, Irani SR, Lancaster E, Leypoldt F, Pruss H, Rae-Grant A, Reindl M, Rosenfeld MR, Rostasy K, Saiz A, Venkatesan A, Vincent A, Wandinger KP, Waters P, Dalmau J (2016) A clinical approach to diagnosis of autoimmune encephalitis. Lancet Neurol 15:391–404CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Zuliani L, Zoccarato M, Gastaldi M, Iorio R, Evoli A, Biagioli T, Casagrande S, Bazzigaluppi E, Fazio R, Giannotta C, Nobile-Orazio E, Andreetta F, Simoncini O, Costa G, Mariotto S, Ferrari S, Galloni E, Marcon M, Franciotta D, Giometto B (2017) Diagnostics of autoimmune encephalitis associated with antibodies against neuronal surface antigens. Neurol Sci 38(Suppl 2):225–229. https://doi.org/10.1007/s10072-017-3032-4 CrossRefPubMed Zuliani L, Zoccarato M, Gastaldi M, Iorio R, Evoli A, Biagioli T, Casagrande S, Bazzigaluppi E, Fazio R, Giannotta C, Nobile-Orazio E, Andreetta F, Simoncini O, Costa G, Mariotto S, Ferrari S, Galloni E, Marcon M, Franciotta D, Giometto B (2017) Diagnostics of autoimmune encephalitis associated with antibodies against neuronal surface antigens. Neurol Sci 38(Suppl 2):225–229. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10072-017-3032-4 CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Zoccarato M, Gastaldi M, Zuliani L, Biagioli T, Brogi M, Bernardi G, Corsini E, Bazzigaluppi E, Fazio R, Giannotta C, Nobile-Orazio E, Costa G, Iorio R, Evoli A, Mariotto S, Ferrari S, Galloni E, De Riva V, Zardini E, Franciotta D, Giometto B (2017) Diagnostics of paraneoplastic neurological syndromes. Neurol Sci 38(Suppl 2):237–242. https://doi.org/10.1007/s10072-017-3031-5 CrossRefPubMed Zoccarato M, Gastaldi M, Zuliani L, Biagioli T, Brogi M, Bernardi G, Corsini E, Bazzigaluppi E, Fazio R, Giannotta C, Nobile-Orazio E, Costa G, Iorio R, Evoli A, Mariotto S, Ferrari S, Galloni E, De Riva V, Zardini E, Franciotta D, Giometto B (2017) Diagnostics of paraneoplastic neurological syndromes. Neurol Sci 38(Suppl 2):237–242. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10072-017-3031-5 CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Leypoldt F, Armangue T, Dalmau J (2015) Autoimmune encephalopathies. Ann N Y Acad Sci 1338:94–114CrossRef Leypoldt F, Armangue T, Dalmau J (2015) Autoimmune encephalopathies. Ann N Y Acad Sci 1338:94–114CrossRef
Metadaten
Titel
Diagnosing autoimmune encephalitis in a real-world single-centre setting
verfasst von
Antonino Giordano
Raffaella Fazio
Stefano Gelibter
Fabio Minicucci
Marco Vabanesi
Nicoletta Anzalone
Giuseppe Magnani
Massimo Filippi
Vittorio Martinelli
Publikationsdatum
30.10.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Journal of Neurology / Ausgabe 2/2020
Print ISSN: 0340-5354
Elektronische ISSN: 1432-1459
DOI
https://doi.org/10.1007/s00415-019-09607-3

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2020

Journal of Neurology 2/2020 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Thrombektomie auch bei großen Infarkten von Vorteil

16.05.2024 Ischämischer Schlaganfall Nachrichten

Auch ein sehr ausgedehnter ischämischer Schlaganfall scheint an sich kein Grund zu sein, von einer mechanischen Thrombektomie abzusehen. Dafür spricht die LASTE-Studie, an der Patienten und Patientinnen mit einem ASPECTS von maximal 5 beteiligt waren.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.