Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 1/2004

01.01.2004 | Original article

Training in tasks with different visual-spatial components does not improve virtual arthroscopy performance

verfasst von: P. Ström, A. Kjellin, L. Hedman, T. Wredmark, L. Felländer-Tsai

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 1/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background: We earlier showed that training in the Procedicus KSA Simulator improves the performance of tasks done later in the same simulator. However, it is still unclear how performance in a specific visual-spatial simulator context may change after training in other simulators with different visual-spatial components. In particular, the aim of this study was to test whether performance in the Procedicus Virtual Arthroscopy (VA) Knee Simulator would remain unchanged after a training session in three other simulators with different visual-spatial components. Methods: Twenty-eight medical students participated in a quasi-transfer study. They were randomly allocated to an experimental group (n = 14) and a control group (n = 14). Results: Performance in the Procedicus VA Knee Simulator did not improve after training in other simulators with different visual-spatial components (t-test p = NS). No significant correlation was found between the Procedicus VA Knee and the Minimally Invasive Surgical Trainer (MIST) simulators. Conclusion: One hour of training in different visual-spatial contexts was not enough to improve the performance in virtual arthroscopy tasks. It cannot be excluded, however, that experienced trainees could improve their performance, because perceived similarity between different situations is influenced by many psychological factors, such as the knowledge or expertise of the person performing the transfer task.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ahlberg, G, Heikkinen, T, Iselius, L, Leijonmark, CE, Rutqvist, JD, Arvidsson, D 2002Does training in a virtual reality simulator improve surgical performance?.Surg Endosc16126129CrossRefPubMed Ahlberg, G, Heikkinen, T, Iselius, L, Leijonmark, CE, Rutqvist, JD, Arvidsson, D 2002Does training in a virtual reality simulator improve surgical performance?.Surg Endosc16126129CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Berwick, DM, Leape, LL 1999Reducing errors in medicine.BMJ319136137PubMed Berwick, DM, Leape, LL 1999Reducing errors in medicine.BMJ319136137PubMed
3.
Zurück zum Zitat Bridges, M, Diamond, DL 1999The finacial impact of teaching surgical residents in the operating room.Am J Surg1772832CrossRefPubMed Bridges, M, Diamond, DL 1999The finacial impact of teaching surgical residents in the operating room.Am J Surg1772832CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Börjesson, K, Gamberale, F, Kihlman, M, Santesson, A 1970The Delta Battery.Stockholm University and Psykologiförlaget ABStockholm Börjesson, K, Gamberale, F, Kihlman, M, Santesson, A 1970The Delta Battery.Stockholm University and Psykologiförlaget ABStockholm
5.
Zurück zum Zitat Chaudhry, A, Sutton, C, Wood, J, Stone, R, McCloy, R 1999Learning rate for laparoscopic surgical skills on MIST VR, a virtual reality simulator: quality of human–computer interface.Ann R Coll Surg Engl81281286 Chaudhry, A, Sutton, C, Wood, J, Stone, R, McCloy, R 1999Learning rate for laparoscopic surgical skills on MIST VR, a virtual reality simulator: quality of human–computer interface.Ann R Coll Surg Engl81281286
6.
Zurück zum Zitat Cormier, SM, Hagman, JD 1987Introduction.Cormier, SMHagman, JD eds. Transfer of learning: contemporary research and applications.Academic PressSan Diego18 Cormier, SM, Hagman, JD 1987Introduction.Cormier, SMHagman, JD eds. Transfer of learning: contemporary research and applications.Academic PressSan Diego18
7.
Zurück zum Zitat Crothers, IR, Gallagher, AG, Mc Clure, N, James, DT, Mc Guigan, J 1999Experienced laparoscopic surgeons are automated to the “fulcrum effect”: an ergonomic demonstration.Endoscopy31365369CrossRefPubMed Crothers, IR, Gallagher, AG, Mc Clure, N, James, DT, Mc Guigan, J 1999Experienced laparoscopic surgeons are automated to the “fulcrum effect”: an ergonomic demonstration.Endoscopy31365369CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Figert, PL, Park, AE, Witzke, DB, Schwartz, RW 2001Transfer of training in acquiring laparoscopic skills.J Am Coll Surg193533537CrossRefPubMed Figert, PL, Park, AE, Witzke, DB, Schwartz, RW 2001Transfer of training in acquiring laparoscopic skills.J Am Coll Surg193533537CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Fried, GM, Derossis, AM, Bothwell, J, Sigman, HH 1999Comparison of laparoscopic performance in vivo with performance measured in a laparoscopic simulator.Surg Endosc1310771081discussion 1082CrossRefPubMed Fried, GM, Derossis, AM, Bothwell, J, Sigman, HH 1999Comparison of laparoscopic performance in vivo with performance measured in a laparoscopic simulator.Surg Endosc1310771081discussion 1082CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Gallagher, AG, McClure, N, McGuigan, J, Ritchie, K, Sheehy, NP 1998An ergonomic analysis of the fulcrum effect in the acquisition of endoscopic skills.Endoscopy30617620PubMed Gallagher, AG, McClure, N, McGuigan, J, Ritchie, K, Sheehy, NP 1998An ergonomic analysis of the fulcrum effect in the acquisition of endoscopic skills.Endoscopy30617620PubMed
12.
Zurück zum Zitat Gallagher, AG, McClure, N, McGuigan, J, Crothers, I, Browning, J 1999A preliminary assessment of Minimally Invasive Surgical Trainer Virtual Reality (MIST VR).Endoscopy31310313CrossRefPubMed Gallagher, AG, McClure, N, McGuigan, J, Crothers, I, Browning, J 1999A preliminary assessment of Minimally Invasive Surgical Trainer Virtual Reality (MIST VR).Endoscopy31310313CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Gallagher, AG, Richie, K, McClure, N, McGuigan, J 2001Objective psychomotor skills assessment of experienced, junior and novice laparoscopists with virtual reality.World J Surg2514781483PubMed Gallagher, AG, Richie, K, McClure, N, McGuigan, J 2001Objective psychomotor skills assessment of experienced, junior and novice laparoscopists with virtual reality.World J Surg2514781483PubMed
14.
Zurück zum Zitat Garfield, JM, Paskin, S, Philips, JH 1989An evaluation of the effectiveness of a computer simulation of anaesthetic uptake and distribution as a teaching tool.Med Educ23457462PubMed Garfield, JM, Paskin, S, Philips, JH 1989An evaluation of the effectiveness of a computer simulation of anaesthetic uptake and distribution as a teaching tool.Med Educ23457462PubMed
15.
Zurück zum Zitat Gerritsen van der Hoop, A 2002Laparoscopic surgery for colorectal carcinoma: A overnight victory?.Eur J Cancer38899903CrossRefPubMed Gerritsen van der Hoop, A 2002Laparoscopic surgery for colorectal carcinoma: A overnight victory?.Eur J Cancer38899903CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Gick, ML, Holyoak, KJ 1987The cognitive basis of knowledge transfer.Holyoak, CormierSM,, Hagman eds. Transfer of learning: contemporary research and applications.Academic PressSan Diego946 Gick, ML, Holyoak, KJ 1987The cognitive basis of knowledge transfer.Holyoak, CormierSM,, Hagman eds. Transfer of learning: contemporary research and applications.Academic PressSan Diego946
18.
Zurück zum Zitat Jordan, JA, Gallagher, AG, McGuigan, J, McClure, N 2000Randomly alternating image presentation during laparoscopic training leads to faster automation to the “fulcrum effect.Endoscopy32317321CrossRefPubMed Jordan, JA, Gallagher, AG, McGuigan, J, McClure, N 2000Randomly alternating image presentation during laparoscopic training leads to faster automation to the “fulcrum effect.Endoscopy32317321CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Kaufmann, CR 2001Computers in surgical education and the operating room.Ann Chir Gynaecol90141146PubMed Kaufmann, CR 2001Computers in surgical education and the operating room.Ann Chir Gynaecol90141146PubMed
20.
Zurück zum Zitat Laguna, MP, Hatzinger, M, Rassweiler, J 2002Simulators and endourological training.Curr Opin Urol12209215CrossRefPubMed Laguna, MP, Hatzinger, M, Rassweiler, J 2002Simulators and endourological training.Curr Opin Urol12209215CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Reznek, M, Harter, P, Krummel, T 2002Virtual reality and simulation: training the future emergency physician.Acad Emerg Med97887CrossRefPubMed Reznek, M, Harter, P, Krummel, T 2002Virtual reality and simulation: training the future emergency physician.Acad Emerg Med97887CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Lathan, CE, Tracey, MR, Sebrechts, MM, Clawson, DH, Higgins, GA 2002Using virtual environments as training simulators: measuring transfer.Stanney, KM eds. Handbook of virtual environments: design, implementation, and application.Lawerence Erlbaum,Mahwah (NJ)403414 Lathan, CE, Tracey, MR, Sebrechts, MM, Clawson, DH, Higgins, GA 2002Using virtual environments as training simulators: measuring transfer.Stanney, KM eds. Handbook of virtual environments: design, implementation, and application.Lawerence Erlbaum,Mahwah (NJ)403414
23.
Zurück zum Zitat Lintern, G, Roscoe, SN, J, ., J 1990Display principles, control dynamics, and environmental factors in pilot training and transfer.Hum Factors32299317 Lintern, G, Roscoe, SN, J, ., J 1990Display principles, control dynamics, and environmental factors in pilot training and transfer.Hum Factors32299317
24.
Zurück zum Zitat Lintern, G 1991An informational perspective on skill transfer in human–machine systems.Hum Factors33251266PubMed Lintern, G 1991An informational perspective on skill transfer in human–machine systems.Hum Factors33251266PubMed
25.
Zurück zum Zitat Satava, RM 1993Virtual reality surgical simulator: the first steps.Surg Endosc7203205PubMed Satava, RM 1993Virtual reality surgical simulator: the first steps.Surg Endosc7203205PubMed
26.
Zurück zum Zitat Scott, DJ, Bergen, PC, Rege, RV, Laycock, R, Tesfay, ST, Valentine, RJ, Jeyarajah, DR, Thompson, WM, Jones, DB 2000Laparoscopic training on bench models: better and more cost effective than operating room experience?.J Am Coll Surg191272283CrossRefPubMed Scott, DJ, Bergen, PC, Rege, RV, Laycock, R, Tesfay, ST, Valentine, RJ, Jeyarajah, DR, Thompson, WM, Jones, DB 2000Laparoscopic training on bench models: better and more cost effective than operating room experience?.J Am Coll Surg191272283CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Seymour, NE, Gallagher, AG, Roman, SA, O’Brian, MK, Bansal, VK, Andersen, DK, Satava, RM 2002Virtual reality training improves operating room performance.Ann Surg236458464CrossRefPubMed Seymour, NE, Gallagher, AG, Roman, SA, O’Brian, MK, Bansal, VK, Andersen, DK, Satava, RM 2002Virtual reality training improves operating room performance.Ann Surg236458464CrossRefPubMed
28.
29.
Zurück zum Zitat Singley, MK, Anderson, JR 1989The transfer of cognitive skill.Harvard University PressCambridge (MA) Singley, MK, Anderson, JR 1989The transfer of cognitive skill.Harvard University PressCambridge (MA)
30.
Zurück zum Zitat Smith, S, Wan, A, Taffinder, N, Read, S, Emery, R, Darzi, A 1999Early experience and validation work with Procedicus VA—the Prosolvia virtual reality shoulder arthoscopy trainer.Stud Health Technol Inform62337343 Smith, S, Wan, A, Taffinder, N, Read, S, Emery, R, Darzi, A 1999Early experience and validation work with Procedicus VA—the Prosolvia virtual reality shoulder arthoscopy trainer.Stud Health Technol Inform62337343
31.
Zurück zum Zitat Ström, P, Kjellin, A, Hedman, L, Johnson, E, Wredmark, T, Felländer-Tsai, L 2003Validation and learning in the Procedicus KSA virtual reality surgical simulator.Surg Endosc17227231CrossRefPubMed Ström, P, Kjellin, A, Hedman, L, Johnson, E, Wredmark, T, Felländer-Tsai, L 2003Validation and learning in the Procedicus KSA virtual reality surgical simulator.Surg Endosc17227231CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Taffinder, N, Sutton, C, Fishwick, RJ, McManus, IC, Darzi, A 1998Validation of virtual reality to teach and assess psychomotor skills in laparoscopic surgery: results from randomised controlled studies using the MIST VR laparoscopic simulator.Stud Health Technol Inform50124130PubMed Taffinder, N, Sutton, C, Fishwick, RJ, McManus, IC, Darzi, A 1998Validation of virtual reality to teach and assess psychomotor skills in laparoscopic surgery: results from randomised controlled studies using the MIST VR laparoscopic simulator.Stud Health Technol Inform50124130PubMed
33.
Zurück zum Zitat Thorndike, EL 1903Educational psychology.Lemcke & BuechnerNew York Thorndike, EL 1903Educational psychology.Lemcke & BuechnerNew York
34.
Zurück zum Zitat Torkington, J, Smith, SG, Rees, BI, Darzi, A 2000The role of simulation in surgical training.Ann R Surg Engl828894 Torkington, J, Smith, SG, Rees, BI, Darzi, A 2000The role of simulation in surgical training.Ann R Surg Engl828894
35.
Zurück zum Zitat Torkington, J, Smith, SG, Rees, B, Darzi, A 2000The role of the basic surgical skills course in the acquisition and retention of laparoscopic skill.Surg Endosc1510711075 Torkington, J, Smith, SG, Rees, B, Darzi, A 2000The role of the basic surgical skills course in the acquisition and retention of laparoscopic skill.Surg Endosc1510711075
36.
37.
Zurück zum Zitat Wanzel, KR, Hamstra, SJ, Anastakis, DJ, Matsumoto, ED, Cusimano, MD 2002Effect of visual-spatial ability on learning of spatially-complex surgical skills.Lancet359230231CrossRefPubMed Wanzel, KR, Hamstra, SJ, Anastakis, DJ, Matsumoto, ED, Cusimano, MD 2002Effect of visual-spatial ability on learning of spatially-complex surgical skills.Lancet359230231CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Wickham, JE 1994Minimal invasive surgery: future developments.BMJ308193196PubMed Wickham, JE 1994Minimal invasive surgery: future developments.BMJ308193196PubMed
Metadaten
Titel
Training in tasks with different visual-spatial components does not improve virtual arthroscopy performance
verfasst von
P. Ström
A. Kjellin
L. Hedman
T. Wredmark
L. Felländer-Tsai
Publikationsdatum
01.01.2004
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 1/2004
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-003-9023-y

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2004

Surgical Endoscopy 1/2004 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.