Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 9/2011

01.09.2011

The Over-The-Scope Clip (OTSC) for the treatment of gastrointestinal bleeding, perforations, and fistulas

verfasst von: Andreas Kirschniak, Natalie Subotova, Derek Zieker, Alfred Königsrainer, Thomas Kratt

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 9/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The Over-The-Scope Clip (OTSC®) enables the treatment of patients with gastrointestinal complications such as bleeding, perforations, and fistulas. The aim of this retrospective study was to analyze the therapeutic results of the performed treatments.

Methods

Since April 2006, 50 patients have been treated for different indications with the OTSC clip in our department. Besides hemostasis (n = 27) in the colon and the upper GI tract, the clip has been used for closure of esophageal and gastric perforations and adaptation of covered and free perforations after colonoscopy (n = 11). Furthermore, the OTSC has been used to close fistulas (n = 8) and for preoperative marking (n = 4).

Results

The primary treatment was successful in all cases. There were two secondary bleedings that required endoscopic interventions. Closure of iatrogenic perforations of the upper and lower GI tract was successful in all cases. A permanent closure of fistulas could not be achieved in all cases with the OTSC clip.

Conclusion

The OTSC clip is effective and safe for complicated bleeding and closure of perforations of the gastrointestinal tract. Nevertheless, sufficient closure of chronic fistulas with the OTSC still remains an unsolved problem.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kirschniak A (2002) Entwicklung und Erprobung eines superelastischen Clipsystems zur Behandlung des blutenden peptischen Ulcus. Promotionsschrift. Department of Surgery, Eberhard-Karls University, Tuebingen Kirschniak A (2002) Entwicklung und Erprobung eines superelastischen Clipsystems zur Behandlung des blutenden peptischen Ulcus. Promotionsschrift. Department of Surgery, Eberhard-Karls University, Tuebingen
2.
Zurück zum Zitat Schurr MO, Hartmann C, Ho CN, Fleisch C, Kirschniak A (2008) An over-the-scope clip (OTSC) system for closure of iatrogenic colon perforations: results of an experimental survival study in pigs. Endoscopy 40:584–588PubMedCrossRef Schurr MO, Hartmann C, Ho CN, Fleisch C, Kirschniak A (2008) An over-the-scope clip (OTSC) system for closure of iatrogenic colon perforations: results of an experimental survival study in pigs. Endoscopy 40:584–588PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Schurr MO, Hartmann C, Kirschniak A, Ho CN, Fleisch C, Buess G (2008) Experimental study on a new method for colonoscopic closure of large-bowel perforations with the OTSC clip. Biomed Tech (Berl) 53:45–51CrossRef Schurr MO, Hartmann C, Kirschniak A, Ho CN, Fleisch C, Buess G (2008) Experimental study on a new method for colonoscopic closure of large-bowel perforations with the OTSC clip. Biomed Tech (Berl) 53:45–51CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Kirschniak A, Kratt T, Stuker D, Braun A, Schurr MO, Konigsrainer A (2007) A new endoscopic over-the-scope clip system for treatment of lesions and bleeding in the GI tract: first clinical experiences. Gastrointest Endosc 66:162–167PubMedCrossRef Kirschniak A, Kratt T, Stuker D, Braun A, Schurr MO, Konigsrainer A (2007) A new endoscopic over-the-scope clip system for treatment of lesions and bleeding in the GI tract: first clinical experiences. Gastrointest Endosc 66:162–167PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Arezzo A, Kratt T, Schurr MO, Morino M (2009) Laparoscopic-assisted transgastric cholecystectomy and secure endoscopic closure of the transgastric defect in a survival porcine model. Endoscopy 41:767–772PubMedCrossRef Arezzo A, Kratt T, Schurr MO, Morino M (2009) Laparoscopic-assisted transgastric cholecystectomy and secure endoscopic closure of the transgastric defect in a survival porcine model. Endoscopy 41:767–772PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Arezzo A, Repici A, Kirschniak A, Schurr MO, Ho CN, Morino M (2008) New developments for endoscopic hollow organ closure in prospective of NOTES. Minim Invasive Ther Allied Technol 17:355–360PubMedCrossRef Arezzo A, Repici A, Kirschniak A, Schurr MO, Ho CN, Morino M (2008) New developments for endoscopic hollow organ closure in prospective of NOTES. Minim Invasive Ther Allied Technol 17:355–360PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kratt T, Kuper M, Traub F, Ho CN, Schurr MO, Konigsrainer A, Granderath FA, Kirschniak A (2008) Feasibility study for secure closure of natural orifice transluminal endoscopic surgery gastrotomies by using over-the-scope clips. Gastrointest Endosc 68:993–996PubMedCrossRef Kratt T, Kuper M, Traub F, Ho CN, Schurr MO, Konigsrainer A, Granderath FA, Kirschniak A (2008) Feasibility study for secure closure of natural orifice transluminal endoscopic surgery gastrotomies by using over-the-scope clips. Gastrointest Endosc 68:993–996PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Schurr MO, Arezzo A, Ho CN, Anhoeck G, Buess G, Di Lorenzo N (2008) The OTSC clip for endoscopic organ closure in NOTES: device and technique. Minim Invasive Ther Allied Technol 17:262–266PubMedCrossRef Schurr MO, Arezzo A, Ho CN, Anhoeck G, Buess G, Di Lorenzo N (2008) The OTSC clip for endoscopic organ closure in NOTES: device and technique. Minim Invasive Ther Allied Technol 17:262–266PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Voermans RP, van Berge Henegouwen MI, Bemelman WA, Fockens P (2009) Novel over-the-scope clip system for gastrotomy closure in natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES): an ex vivo comparison study. Endoscopy 41:1052–1055PubMedCrossRef Voermans RP, van Berge Henegouwen MI, Bemelman WA, Fockens P (2009) Novel over-the-scope clip system for gastrotomy closure in natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES): an ex vivo comparison study. Endoscopy 41:1052–1055PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat von Renteln D, Schmidt A, Vassiliou MC, Gieselmann M, Caca K (2009) Natural orifice transluminal endoscopic surgery gastrotomy closure with an over-the-endoscope clip: a randomized, controlled porcine study (with videos). Gastrointest Endosc 70:732–739CrossRef von Renteln D, Schmidt A, Vassiliou MC, Gieselmann M, Caca K (2009) Natural orifice transluminal endoscopic surgery gastrotomy closure with an over-the-endoscope clip: a randomized, controlled porcine study (with videos). Gastrointest Endosc 70:732–739CrossRef
11.
Zurück zum Zitat von Renteln D, Vassiliou MC, Rothstein RI (2009) Randomized controlled trial comparing endoscopic clips and over-the-scope clips for closure of natural orifice transluminal endoscopic surgery gastrotomies. Endoscopy 41:1056–1061CrossRef von Renteln D, Vassiliou MC, Rothstein RI (2009) Randomized controlled trial comparing endoscopic clips and over-the-scope clips for closure of natural orifice transluminal endoscopic surgery gastrotomies. Endoscopy 41:1056–1061CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Kirschniak A, Traub F, Kueper MA, Stuker D, Konigsrainer A, Kratt T (2007) Endoscopic treatment of gastric perforation caused by acute necrotizing pancreatitis using over-the-scope clips: a case report. Endoscopy 39:1100–1102PubMedCrossRef Kirschniak A, Traub F, Kueper MA, Stuker D, Konigsrainer A, Kratt T (2007) Endoscopic treatment of gastric perforation caused by acute necrotizing pancreatitis using over-the-scope clips: a case report. Endoscopy 39:1100–1102PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Repici A, Arezzo A, De Caro G, Morino M, Pagano N, Rando G, Romeo F, Del Conte G, Danese S, Malesci A (2009) Clinical experience with a new endoscopic over-the-scope clip system for use in the GI tract. Dig Liver Dis 41:406–410PubMedCrossRef Repici A, Arezzo A, De Caro G, Morino M, Pagano N, Rando G, Romeo F, Del Conte G, Danese S, Malesci A (2009) Clinical experience with a new endoscopic over-the-scope clip system for use in the GI tract. Dig Liver Dis 41:406–410PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Iacopini F, Di Lorenzo N, Altorio F, Schurr MO, Scozzarro A (2010) Over-the-scope clip closure of two chronic fistulas after gastric band penetration. World J Gastroenterol 16:1665–1669PubMedCrossRef Iacopini F, Di Lorenzo N, Altorio F, Schurr MO, Scozzarro A (2010) Over-the-scope clip closure of two chronic fistulas after gastric band penetration. World J Gastroenterol 16:1665–1669PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Laine L, McQuaid KR (2009) Endoscopic therapy for bleeding ulcers: an evidence-based approach based on meta-analyses of randomized controlled trials. Clin Gastroenterol Hepatol 7:33–47 (quiz 1-2)PubMedCrossRef Laine L, McQuaid KR (2009) Endoscopic therapy for bleeding ulcers: an evidence-based approach based on meta-analyses of randomized controlled trials. Clin Gastroenterol Hepatol 7:33–47 (quiz 1-2)PubMedCrossRef
16.
17.
Zurück zum Zitat Lin HJ, Perng CL, Sun IC, Tseng GY (2003) Endoscopic haemoclip versus heater probe thermocoagulation plus hypertonic saline-epinephrine injection for peptic ulcer bleeding. Dig Liver Dis 35:898–902PubMedCrossRef Lin HJ, Perng CL, Sun IC, Tseng GY (2003) Endoscopic haemoclip versus heater probe thermocoagulation plus hypertonic saline-epinephrine injection for peptic ulcer bleeding. Dig Liver Dis 35:898–902PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Kim JI, Kim SS, Park S, Han J, Kim JK, Han SW, Choi KY, Chung IS, Chung KW, Sun HS (2003) Endoscopic hemoclipping using a transparent cap in technically difficult cases. Endoscopy 35:659–662PubMedCrossRef Kim JI, Kim SS, Park S, Han J, Kim JK, Han SW, Choi KY, Chung IS, Chung KW, Sun HS (2003) Endoscopic hemoclipping using a transparent cap in technically difficult cases. Endoscopy 35:659–662PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Lai YC, Yang SS, Wu CH, Chen TK (2000) Endoscopic hemoclip treatment for bleeding peptic ulcer. World J Gastroenterol 6:53–56PubMed Lai YC, Yang SS, Wu CH, Chen TK (2000) Endoscopic hemoclip treatment for bleeding peptic ulcer. World J Gastroenterol 6:53–56PubMed
20.
Zurück zum Zitat Choi KD, Jung HY, Lee GH, Oh TH, Jo JY, Song HJ, Hong SS, Kim JH (2008) Application of metal hemoclips for closure of endoscopic mucosal resection-induced ulcers of the stomach to prevent delayed bleeding. Surg Endosc 22:1882–1886PubMedCrossRef Choi KD, Jung HY, Lee GH, Oh TH, Jo JY, Song HJ, Hong SS, Kim JH (2008) Application of metal hemoclips for closure of endoscopic mucosal resection-induced ulcers of the stomach to prevent delayed bleeding. Surg Endosc 22:1882–1886PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
The Over-The-Scope Clip (OTSC) for the treatment of gastrointestinal bleeding, perforations, and fistulas
verfasst von
Andreas Kirschniak
Natalie Subotova
Derek Zieker
Alfred Königsrainer
Thomas Kratt
Publikationsdatum
01.09.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 9/2011
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-011-1640-2

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2011

Surgical Endoscopy 9/2011 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.