Skip to main content
Erschienen in: Clinical Oral Investigations 5/2018

30.11.2017 | Original Article

Cost assessment of a new oral care program in the intensive care unit to prevent ventilator-associated pneumonia

verfasst von: Jérôme Ory, Charline Mourgues, Evelyne Raybaud, Russell Chabanne, Jean Christophe Jourdy, Fabien Belard, Renaud Guérin, Bernard Cosserant, Jean Sébastien Faure, Laure Calvet, Bruno Pereira, Dominique Guelon, Ousmane Traore, Laurent Gerbaud

Erschienen in: Clinical Oral Investigations | Ausgabe 5/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

Ventilator-associated pneumonia (VAP) is the most frequent hospital-acquired infections in intensive care units (ICU). In the bundle of care to prevent the VAP, the oral care is very important strategies, to decrease the oropharyngeal bacterial colonization and presence of causative bacteria of VAP. In view of the paucity of medical economics studies, our objective was to determine the cost of implementing this oral care program for preventing VAP.

Materials and methods

In five ICUs, during period 1, caregivers used a foam stick for oral care and, during period 2, a stick and tooth brushing with aspiration. Budgetary effect of the new program from the hospital’s point of view was analyzed for both periods. The costs avoided were calculated from the incidence density of VAP (cases per 1000 days of intubation). The cost study included device cost, benefit lost, and ICU cost (medication, employer and employee contributions, blood sample analysis…).

Results

A total of 2030 intubated patients admitted to the ICUs benefited from oral care. The cost of implementing the study protocol was estimated to be €11,500 per year. VAP rates decreased significantly between the two periods (p1 = 12.8% and p2 = 8.5%, p = 0.002). The VAP revenue was ranged from €28,000 to €45,000 and the average cost from €39,906 to €42,332. The total cost assessment calculated was thus around €1.9 million in favor of the new oral care program.

Conclusion and clinical relevance

Our study showed that the implementation of a simple strategy improved the quality of patient care is economically viable.

Trial registration

NCT02400294
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat World Health Organization, Department of Communicable Disease S and R (2012) Prevention of hospital-acquired infections: a practical Guide. 2nd Ed World Health Organization, Department of Communicable Disease S and R (2012) Prevention of hospital-acquired infections: a practical Guide. 2nd Ed
3.
Zurück zum Zitat Safdar N, Crnich CJ, Maki DG (2005) The pathogenesis of ventilator-associated pneumonia: its relevance to developing effective strategies for prevention. Respir Care 50(6):725–741PubMed Safdar N, Crnich CJ, Maki DG (2005) The pathogenesis of ventilator-associated pneumonia: its relevance to developing effective strategies for prevention. Respir Care 50(6):725–741PubMed
6.
Zurück zum Zitat Augustyn B (2007) Ventilator-associated pneumonia: risk factors and prevention. Crit Care Nurse 27(4):32–39PubMed Augustyn B (2007) Ventilator-associated pneumonia: risk factors and prevention. Crit Care Nurse 27(4):32–39PubMed
9.
Zurück zum Zitat Vegas AA, Jodra VM, García ML (1993) Nosocomial infection in surgery wards: a controlled study of increased duration of hospital stays and direct cost of hospitalization. Eur J Epidemiol 9(5):504–510PubMed Vegas AA, Jodra VM, García ML (1993) Nosocomial infection in surgery wards: a controlled study of increased duration of hospital stays and direct cost of hospitalization. Eur J Epidemiol 9(5):504–510PubMed
11.
Zurück zum Zitat Obtel M, Soulami OB, Motawakkil S, Netjari C (2011) Cost of healthcare associated infections owing to the increased length of hospital stay in the intensive care unit at the Casablanca teaching hospital (Morocco). Hygienes 19(5):310–313 Obtel M, Soulami OB, Motawakkil S, Netjari C (2011) Cost of healthcare associated infections owing to the increased length of hospital stay in the intensive care unit at the Casablanca teaching hospital (Morocco). Hygienes 19(5):310–313
12.
Zurück zum Zitat Or Z, Renaud T (2009) Principes et enjeux de la tarification à l’activité à ‘hopital (T2A) - Enseignements de la theorie economique et des experiences etrangeres Or Z, Renaud T (2009) Principes et enjeux de la tarification à l’activité à ‘hopital (T2A) - Enseignements de la theorie economique et des experiences etrangeres
Metadaten
Titel
Cost assessment of a new oral care program in the intensive care unit to prevent ventilator-associated pneumonia
verfasst von
Jérôme Ory
Charline Mourgues
Evelyne Raybaud
Russell Chabanne
Jean Christophe Jourdy
Fabien Belard
Renaud Guérin
Bernard Cosserant
Jean Sébastien Faure
Laure Calvet
Bruno Pereira
Dominique Guelon
Ousmane Traore
Laurent Gerbaud
Publikationsdatum
30.11.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Clinical Oral Investigations / Ausgabe 5/2018
Print ISSN: 1432-6981
Elektronische ISSN: 1436-3771
DOI
https://doi.org/10.1007/s00784-017-2289-6

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2018

Clinical Oral Investigations 5/2018 Zur Ausgabe

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Update Zahnmedizin

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.