Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 7/2012

01.07.2012 | Original Article

Initial Experience of Robotic Gastrectomy and Comparison with Open and Laparoscopic Gastrectomy for Gastric Cancer

verfasst von: Kuo-Hung Huang, Yuan-Tzu Lan, Wen-Liang Fang, Jen-Hao Chen, Su-Shun Lo, Mao-Chih Hsieh, Anna Fen-Yau Li, Shih-Hwa Chiou, Chew-Wun Wu

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 7/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Robotic gastrectomy has become more popular in the treatment of gastric cancer, especially in Asian countries. Until now, few studies have compared robotic surgery with open or laparoscopic surgery for gastric cancer patients.

Methods

Data were prospectively collected between January 2006 and February 2012. A total of 689 patients underwent curative resection of adenocarcinoma of the stomach. Patients were separated into three groups according to the different surgical approaches used (586 open, 64 laparoscopic, and 39 robotic). The clinicopathological characteristics and surgical outcomes of the three groups were compared.

Results

The open group was associated with a larger tumor size, more D2 dissection, more advanced tumor stage, and more blood loss than the groups treated with laparoscopic and robotic methods. Robotic gastrectomy was associated with female predominance, less blood loss, shorter hospital stay, and longer operative time than open and laparoscopic gastrectomy. The retrieved lymph node numbers were similar between the open and robotic groups. Postoperative morbidity rates were similar among the three groups. In terms of the learning curve of robotic gastrectomy, operative time and docking time were significantly reduced in the recent robotic group (n = 14) compared to the initial robotic group (n = 25).

Conclusion

Robotic gastrectomy could achieve extended lymph node dissection similar to open surgery. Our results showed a significant learning curve effect in the initial 25 cases of the robotic group.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kitano S, Shiraishi N, Uyama I, et al (2007) A multicenter study on oncologic outcome of laparoscopic gastrectomy for early cancer in Japan. Ann Surg 245:68–72.PubMedCrossRef Kitano S, Shiraishi N, Uyama I, et al (2007) A multicenter study on oncologic outcome of laparoscopic gastrectomy for early cancer in Japan. Ann Surg 245:68–72.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Huscher CG, Mingoli A, Sgarzini G, et al (2005) Laparoscopic versus open subtotal gastrectomy for distal gastric cancer: five-year results of a randomized prospective trial. Ann Surg 241:232–237.PubMedCrossRef Huscher CG, Mingoli A, Sgarzini G, et al (2005) Laparoscopic versus open subtotal gastrectomy for distal gastric cancer: five-year results of a randomized prospective trial. Ann Surg 241:232–237.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kim MC, Jung GJ, Kim HH (2005) Learning curve of laparoscopy-assisted distal gastrectomy with systemic lymphadenectomy for early gastric cancer. World J Gastroenterol 11:7508–7511.PubMed Kim MC, Jung GJ, Kim HH (2005) Learning curve of laparoscopy-assisted distal gastrectomy with systemic lymphadenectomy for early gastric cancer. World J Gastroenterol 11:7508–7511.PubMed
4.
Zurück zum Zitat Jin SH, Kim DY, Kim H, et al (2007) Multidimensional learning curve in laparoscopy-assisted gastrectomy for early gastric cancer. Surg Endosc 21:28–33.PubMedCrossRef Jin SH, Kim DY, Kim H, et al (2007) Multidimensional learning curve in laparoscopy-assisted gastrectomy for early gastric cancer. Surg Endosc 21:28–33.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Lanfranco AR, Castellanos AE, Desai JP, et al (2004) Robotic surgery: a current perspective. Ann Surg 239:14–21.PubMedCrossRef Lanfranco AR, Castellanos AE, Desai JP, et al (2004) Robotic surgery: a current perspective. Ann Surg 239:14–21.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Gutt CN, Oniu T, Mehrabi A, et al (2004) Robot-assisted abdominal surgery. Br J Surg 91:1390–1397.PubMedCrossRef Gutt CN, Oniu T, Mehrabi A, et al (2004) Robot-assisted abdominal surgery. Br J Surg 91:1390–1397.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Anderson C, Ellenhorn J, Hellan M, et al (2007) Pilot series of robot-assisted laparoscopic subtotal gastrectomy with extended lymphadenectomy for gastric cancer. Surg Endosc 21:1662-6.PubMedCrossRef Anderson C, Ellenhorn J, Hellan M, et al (2007) Pilot series of robot-assisted laparoscopic subtotal gastrectomy with extended lymphadenectomy for gastric cancer. Surg Endosc 21:1662-6.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Patriti A, Ceccarelli G, Bellochi R, et al (2008) Robot-assisted laparoscopic total and partial gastric resection with D2 lymph node dissection for adenocarcinoma. Surg Endosc 22:2753-60.PubMedCrossRef Patriti A, Ceccarelli G, Bellochi R, et al (2008) Robot-assisted laparoscopic total and partial gastric resection with D2 lymph node dissection for adenocarcinoma. Surg Endosc 22:2753-60.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat D’Annibale A, Pende V, Pernazza G, et al (2011) Full robotic gastrectomy with extended (D2) lymphadenectomy for gastric cancer: surgical technique and preliminary results. J Surg Res 166:e113-20. Epub 2010 Dec 13.PubMedCrossRef D’Annibale A, Pende V, Pernazza G, et al (2011) Full robotic gastrectomy with extended (D2) lymphadenectomy for gastric cancer: surgical technique and preliminary results. J Surg Res 166:e113-20. Epub 2010 Dec 13.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Song J, Kang WH, Oh SJ, et al (2009) Role of robotic gastrectomy using da Vinci system compared with laparoscopic gastrectomy: initial experience of 20 consecutive cases. Surg Endosc 23:1204-11.PubMedCrossRef Song J, Kang WH, Oh SJ, et al (2009) Role of robotic gastrectomy using da Vinci system compared with laparoscopic gastrectomy: initial experience of 20 consecutive cases. Surg Endosc 23:1204-11.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Song J, Oh SJ, Kang WH, et al (2009) Robot-assisted gastrectomy with lymph node dissection for gastric cancer: lessons learned from an initial 100 consecutive procedures. Ann Surg 249:927-32.PubMedCrossRef Song J, Oh SJ, Kang WH, et al (2009) Robot-assisted gastrectomy with lymph node dissection for gastric cancer: lessons learned from an initial 100 consecutive procedures. Ann Surg 249:927-32.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Kim MC, Heo GU, Jung GJ. Robotic gastrectomy for gastric cancer: surgical techniques and clinical merits. Surg Endosc 2010; 24:610-5.PubMedCrossRef Kim MC, Heo GU, Jung GJ. Robotic gastrectomy for gastric cancer: surgical techniques and clinical merits. Surg Endosc 2010; 24:610-5.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Lee HH, Hur H, Jung H, et al (2011) Robot-assisted distal gastrectomy for gastric cancer: initial experience. Am J Surg 201:841-5.PubMedCrossRef Lee HH, Hur H, Jung H, et al (2011) Robot-assisted distal gastrectomy for gastric cancer: initial experience. Am J Surg 201:841-5.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Isogaki J, Haruta S, Man-I M, et al (2011) Robot-assisted surgery for gastric cancer: experience at our institute. Pathobiology 78:328-33.PubMedCrossRef Isogaki J, Haruta S, Man-I M, et al (2011) Robot-assisted surgery for gastric cancer: experience at our institute. Pathobiology 78:328-33.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Park SS, Kim MC, Park MS, et al (2012) Rapid adaptation of robotic gastrectomy for gastric cancer by experienced laparoscopic surgeons. Surg Endosc. 26:60-7.PubMedCrossRef Park SS, Kim MC, Park MS, et al (2012) Rapid adaptation of robotic gastrectomy for gastric cancer by experienced laparoscopic surgeons. Surg Endosc. 26:60-7.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Sobin L, Gospodarowicz M, Wittekind C, eds. (2009) TNM Classification of Malignant Tumours. In: 7th ed. International Union Against Cancer (UICC). New York: Wiley. Sobin L, Gospodarowicz M, Wittekind C, eds. (2009) TNM Classification of Malignant Tumours. In: 7th ed. International Union Against Cancer (UICC). New York: Wiley.
18.
Zurück zum Zitat Marudanayagam R, Sandhu B, Hallissey M (2009) Novel technique of insertion of laparoscopic Nathanson liver retractor. Ann R Coll Surg Engl 91:712-3.PubMed Marudanayagam R, Sandhu B, Hallissey M (2009) Novel technique of insertion of laparoscopic Nathanson liver retractor. Ann R Coll Surg Engl 91:712-3.PubMed
19.
Zurück zum Zitat Wu CW, Hsiung CA, Lo SS, et al (2006) Nodal dissection for patients with gastric cancer: a randomised controlled trial. Lancet Oncol 7:309-15.PubMedCrossRef Wu CW, Hsiung CA, Lo SS, et al (2006) Nodal dissection for patients with gastric cancer: a randomised controlled trial. Lancet Oncol 7:309-15.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Ritchie WP Jr (1981) Postoperative alkaline reflux gastritis: a prospective clinical study of etiology and treatment. Scand J Gastroenterol Suppl 67:233-5.PubMed Ritchie WP Jr (1981) Postoperative alkaline reflux gastritis: a prospective clinical study of etiology and treatment. Scand J Gastroenterol Suppl 67:233-5.PubMed
21.
Zurück zum Zitat Kojima K, Yamada H, Inokuchi M, et al (2008) A comparison of Roux-en-Y and Billroth-I reconstruction after laparoscopy-assisted distal gastrectomy. Ann Surg. 247:962-7.PubMedCrossRef Kojima K, Yamada H, Inokuchi M, et al (2008) A comparison of Roux-en-Y and Billroth-I reconstruction after laparoscopy-assisted distal gastrectomy. Ann Surg. 247:962-7.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Ishikawa M, Kitayama J, Kaizaki S, et al (2005) Prospective randomized trial comparing Billroth I and Roux-en-Y procedures after distal gastrectomy for gastric carcinoma. World J Surg. 29:1415-20.PubMedCrossRef Ishikawa M, Kitayama J, Kaizaki S, et al (2005) Prospective randomized trial comparing Billroth I and Roux-en-Y procedures after distal gastrectomy for gastric carcinoma. World J Surg. 29:1415-20.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Initial Experience of Robotic Gastrectomy and Comparison with Open and Laparoscopic Gastrectomy for Gastric Cancer
verfasst von
Kuo-Hung Huang
Yuan-Tzu Lan
Wen-Liang Fang
Jen-Hao Chen
Su-Shun Lo
Mao-Chih Hsieh
Anna Fen-Yau Li
Shih-Hwa Chiou
Chew-Wun Wu
Publikationsdatum
01.07.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 7/2012
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-012-1874-x

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2012

Journal of Gastrointestinal Surgery 7/2012 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.