Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 4/2019

20.02.2019 | Original Article

A Clinical Scoring System for Predicting Microvascular Invasion in Patients with Hepatocellular Carcinoma Within the Milan Criteria

verfasst von: Tomoki Ryu, Yuko Takami, Yoshiyuki Wada, Masaki Tateishi, Takanobu Hara, Munehiro Yoshitomi, Seiya Momosaki, Kotaro Yasumori, Hideki Saitsu, Koji Okuda

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 4/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Microvascular invasion (MVI) is recognized as a risk factor for early recurrence of hepatocellular carcinoma (HCC) within the Milan criteria after curative treatment.

Methods

One hundred eleven consecutive patients with HCC within the Milan criteria who underwent hepatic resection were retrospectively reviewed. Independent preoperative predictors of MVI were identified, and a scoring system was developed using significant predictors.

Results

MVI was identified in 51 of 111 patients (46%). Multivariate analysis identified the following independent predictors of MVI: alpha-fetoprotein (AFP) of > 95 ng/mL (odds ratio [OR], 9.87; 95% confidence interval [95% CI], 2.24–56.8; P = 0.002), des-γ-carboxy prothrombin (DCP) of > 55 mAU/mL (OR, 5.50; 95% CI, 2.09–15.4; P < 0.001), tumor size of > 2.8 cm (OR, 6.10; 95% CI, 2.07–20.0; P < 0.001), and non-smooth tumor margin in the hepatobiliary phase of gadolinium-ethoxybenzyl-diethylenetriamine pentaacetic acid (Gd-EOB-DTPA)-enhanced magnetic resonance imaging (MRI) (OR, 5.34; 95% CI, 1.84–16.9; P = 0.002). A clinical scoring system was developed using these four variables. Within a total possible score of 0 to 4, the prevalence of MVI with a score of 0, 1, 2, 3, and 4 was 4.5%, 24.0%, 45.5%, 91.7%, and 100%, respectively (P < 0.001). The area under the curve of the scoring system was 0.865 based on the receiver operating characteristic curve analysis of the prediction score.

Conclusions

Our clinical scoring system, consisting of AFP, DCP, tumor size, and tumor margin in Gd-EOB-DTPA-enhanced MRI, can be valuable for predicting MVI in HCC within the Milan criteria before curative treatment.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mazzaferro V, Regalia E, Doci R, Andrela S, Pulvirenti A, Bozzetti F, Montalto F, Ammatuna M, Morabito A, Gennari L. Liver transplantation for the treatment of small hepatocellular carcinomas in patients with cirrhosis. N Engl J Med 1996;344:693–700.CrossRef Mazzaferro V, Regalia E, Doci R, Andrela S, Pulvirenti A, Bozzetti F, Montalto F, Ammatuna M, Morabito A, Gennari L. Liver transplantation for the treatment of small hepatocellular carcinomas in patients with cirrhosis. N Engl J Med 1996;344:693–700.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat European Association for the Study of the Liver, European Organisation for Research and Treatment of Cancer. EASL-EORTC clinical practice guidelines: management of hepatocellular carcinoma. J Hepatol. 2012;56:908–943.CrossRef European Association for the Study of the Liver, European Organisation for Research and Treatment of Cancer. EASL-EORTC clinical practice guidelines: management of hepatocellular carcinoma. J Hepatol. 2012;56:908–943.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Liver Cancer Study Group of Japan Primary liver cancer in Japan. Clinicopathologic features and results of surgical treatment. Ann Surg 1990;211:277–287. Liver Cancer Study Group of Japan Primary liver cancer in Japan. Clinicopathologic features and results of surgical treatment. Ann Surg 1990;211:277–287.
5.
Zurück zum Zitat Izumi R, Shimizu K, Ii T, Yagi M, Matsui O, Nonomura A, Miyazaki I. Prognostic factors of hepatocellular carcinoma in patients undergoing hepatic resection. Gastroenterology 1994;106:720–727.CrossRefPubMed Izumi R, Shimizu K, Ii T, Yagi M, Matsui O, Nonomura A, Miyazaki I. Prognostic factors of hepatocellular carcinoma in patients undergoing hepatic resection. Gastroenterology 1994;106:720–727.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Poon RT, Fan ST, Lo CM, Liu CL, Wong J. Difference in tumor invasiveness in cirrhotic patients with hepatocellular carcinoma fulfilling the Milan criteria treated by resection and transplantation. Impact on long-term survival. Ann Surg 2007;245:51–58.CrossRefPubMedPubMedCentral Poon RT, Fan ST, Lo CM, Liu CL, Wong J. Difference in tumor invasiveness in cirrhotic patients with hepatocellular carcinoma fulfilling the Milan criteria treated by resection and transplantation. Impact on long-term survival. Ann Surg 2007;245:51–58.CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Otto G, Heuschen U, Hofmann WJ, Krumm G, Hinz U, Herfarth C. Survival and recurrence after liver transplantation versus liver resection for hepatocellular carcinoma: a retrospective analysis. Ann Surg 1998;227:424–432.CrossRefPubMedPubMedCentral Otto G, Heuschen U, Hofmann WJ, Krumm G, Hinz U, Herfarth C. Survival and recurrence after liver transplantation versus liver resection for hepatocellular carcinoma: a retrospective analysis. Ann Surg 1998;227:424–432.CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Shirabe K, Itoh S, Yoshizumi T, Soejima Y, Taketomi A, Aishima S, Maehara Y. The predictors of microvascular invasion in candidates for liver transplantation with hepatocellular carcinoma: with special reference to the serum levels of des-gamma-carboxy prothrombin. J Surg Oncol 2007;95:235–240.CrossRefPubMed Shirabe K, Itoh S, Yoshizumi T, Soejima Y, Taketomi A, Aishima S, Maehara Y. The predictors of microvascular invasion in candidates for liver transplantation with hepatocellular carcinoma: with special reference to the serum levels of des-gamma-carboxy prothrombin. J Surg Oncol 2007;95:235–240.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Kaibori M, Ishizaki M, Matsui K, Kwon AH. Predictors of microvascular invasion before hepatectomy for hepatocellular carcinoma. J Surg Oncol 2010;102:462–468.CrossRefPubMed Kaibori M, Ishizaki M, Matsui K, Kwon AH. Predictors of microvascular invasion before hepatectomy for hepatocellular carcinoma. J Surg Oncol 2010;102:462–468.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Sakata J, Shirai Y, Wakai T, Kaneko K, Nagahashi M, Hatakeyama K. Preoperative predictors of vascular invasion in hepatocellular carcinoma. Eur J Surg Oncol 2008;34:900–905.CrossRefPubMed Sakata J, Shirai Y, Wakai T, Kaneko K, Nagahashi M, Hatakeyama K. Preoperative predictors of vascular invasion in hepatocellular carcinoma. Eur J Surg Oncol 2008;34:900–905.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Sumie S, Kuromatsu R, Okuda K, Ando E, Takata A, Fukushima N, Watanabe Y, Kojiro M, Sata M. Microvascular invasion in patients with hepatocellular carcinoma and its predictable clinicopathological factors. Ann Surg Oncol 2008;15:1375–1382.CrossRefPubMed Sumie S, Kuromatsu R, Okuda K, Ando E, Takata A, Fukushima N, Watanabe Y, Kojiro M, Sata M. Microvascular invasion in patients with hepatocellular carcinoma and its predictable clinicopathological factors. Ann Surg Oncol 2008;15:1375–1382.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Kim H, Park MS, Choi JY, Park YN, Kim MJ, Kim KS, Choi JS, Han KH, Kim EJ, Kim KW. Can microvessel invasion of hepatocellular carcinoma be predicted by pre-operative MRI? Eur Radiol 2009;19:1744–1751.CrossRefPubMed Kim H, Park MS, Choi JY, Park YN, Kim MJ, Kim KS, Choi JS, Han KH, Kim EJ, Kim KW. Can microvessel invasion of hepatocellular carcinoma be predicted by pre-operative MRI? Eur Radiol 2009;19:1744–1751.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Nishie A, Yoshimitsu K, Asayama Y, Irie H, Tajima T, Hirakawa M, Ishigami K, Nakayama T, Kakihara D, Nishihara Y, Taketomi A, Honda H. Radiologic detectability of minute portal venous invasion in hepatocellular carinoma. Am J Roentgenol 2008;190:81–87.CrossRef Nishie A, Yoshimitsu K, Asayama Y, Irie H, Tajima T, Hirakawa M, Ishigami K, Nakayama T, Kakihara D, Nishihara Y, Taketomi A, Honda H. Radiologic detectability of minute portal venous invasion in hepatocellular carinoma. Am J Roentgenol 2008;190:81–87.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Ariizumi S, Kitagawa K, Kotera Y, Takahashi Y, Katagiri S, Kuwatsuru R, Yamamoto M. A non-smooth tumor margin in the hepatobiliary phase of gadoxetic acid disodium (Gd-EOB-DTPA)-enhanced magnetic resonance imaging predicts microscopic portal vein invasion, intrahepatic metastasis, and early recurrence after hepatectomy in patients with hepatocellular carcinoma. J Hepatobiliary Pancreat Sci 2011;18:575–585.CrossRefPubMed Ariizumi S, Kitagawa K, Kotera Y, Takahashi Y, Katagiri S, Kuwatsuru R, Yamamoto M. A non-smooth tumor margin in the hepatobiliary phase of gadoxetic acid disodium (Gd-EOB-DTPA)-enhanced magnetic resonance imaging predicts microscopic portal vein invasion, intrahepatic metastasis, and early recurrence after hepatectomy in patients with hepatocellular carcinoma. J Hepatobiliary Pancreat Sci 2011;18:575–585.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Yu HC, Cheng JS, Lai KH, Lin CP, Lo GH, Lin CK, Hsu PI, Chan HH, Lo CC, Tsai WL, Chen WC. Factors for early tumor recurrence of single small hepatocellular carcinoma after percutaneous radiofrequency ablation therapy. World J Gastroenterol 2005;11:1439–1444.CrossRefPubMedPubMedCentral Yu HC, Cheng JS, Lai KH, Lin CP, Lo GH, Lin CK, Hsu PI, Chan HH, Lo CC, Tsai WL, Chen WC. Factors for early tumor recurrence of single small hepatocellular carcinoma after percutaneous radiofrequency ablation therapy. World J Gastroenterol 2005;11:1439–1444.CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Imamura J, Tateishi R, Shiina S, Goto E, Sato T, Ohki T, Masuzaki R, Goto T, Yoshida H, Kanai F, Hamamura K, Obi S, Yoshida H, Omata M. Neoplastic seeding after radiofrequency ablation for hepatocellular carcinoma. Am J Gastroenterol 2008;103:3057–3062.CrossRefPubMed Imamura J, Tateishi R, Shiina S, Goto E, Sato T, Ohki T, Masuzaki R, Goto T, Yoshida H, Kanai F, Hamamura K, Obi S, Yoshida H, Omata M. Neoplastic seeding after radiofrequency ablation for hepatocellular carcinoma. Am J Gastroenterol 2008;103:3057–3062.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Ueno M, Hayami S, Shigekawa Y, Kawai M, Hirono S, Okada K, Tamai H, Shingaki N, Mori Y, Ichinose M, Yamaue H. Prognostic impact of surgery and radiofrequency ablation on single nodular HCC ≤5 cm: Cohort study based on serum HCC markers. J Hepatol 2015;65:1352–1359.CrossRef Ueno M, Hayami S, Shigekawa Y, Kawai M, Hirono S, Okada K, Tamai H, Shingaki N, Mori Y, Ichinose M, Yamaue H. Prognostic impact of surgery and radiofrequency ablation on single nodular HCC ≤5 cm: Cohort study based on serum HCC markers. J Hepatol 2015;65:1352–1359.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Hasegawa K, Kokudo N, Imamura H, Matsuyama Y, Aoki T, Minagawa M, Sano K, Sugawara Y, Takayama T, Makuuchi M. Prognostic impact of anatomic resection for hepatocellular carcinoma. Ann Surg 2005;242:252–259.CrossRefPubMedPubMedCentral Hasegawa K, Kokudo N, Imamura H, Matsuyama Y, Aoki T, Minagawa M, Sano K, Sugawara Y, Takayama T, Makuuchi M. Prognostic impact of anatomic resection for hepatocellular carcinoma. Ann Surg 2005;242:252–259.CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Makuuchi M, Kosuge T, Takayama T, Yamazaki S, Kakazu T, Miyagawa S, Kawasaki S. Surgery for small liver cancers. Semin Surg Oncol 1993;9:298–304.CrossRefPubMed Makuuchi M, Kosuge T, Takayama T, Yamazaki S, Kakazu T, Miyagawa S, Kawasaki S. Surgery for small liver cancers. Semin Surg Oncol 1993;9:298–304.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Belghiti J, Clavien PA, Gadzijev E, Garden JO, Lau WY, Makuuchi M, Strong RW et al. The Brisbane 2000 terminology of liver anatomy and resections. HBP 2000;2:333–339. Belghiti J, Clavien PA, Gadzijev E, Garden JO, Lau WY, Makuuchi M, Strong RW et al. The Brisbane 2000 terminology of liver anatomy and resections. HBP 2000;2:333–339.
21.
Zurück zum Zitat Liver Cancer Study Group of Japan. General Rules for the Clinical and Pathological Study of Primary Liver Cancer, 3rd English edn. Tokyo: Kanehara Shuppan, 2010. Liver Cancer Study Group of Japan. General Rules for the Clinical and Pathological Study of Primary Liver Cancer, 3rd English edn. Tokyo: Kanehara Shuppan, 2010.
22.
Zurück zum Zitat Hirokawa F, Hayashi M, Miyamoto Y, Asakuma M, Shimizu T, Komeda K, Inoue Y, Uchiyama K. Outcomes and predictors of microvascular invasion of solitary hepatocellular carcinoma. Hepatol Res 2014;44: 846–853.CrossRefPubMed Hirokawa F, Hayashi M, Miyamoto Y, Asakuma M, Shimizu T, Komeda K, Inoue Y, Uchiyama K. Outcomes and predictors of microvascular invasion of solitary hepatocellular carcinoma. Hepatol Res 2014;44: 846–853.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Ryu T, Takami Y, Wada Y, Tateishi M, Matsushima H, Mikagi K, Saitsu H. Double- and triple-positive tumor markers predict early recurrence and poor survival in patients with hepatocellular carcinoma within the Milan criteria and Child-Pugh Class A. J Gastrointest Surg 2017;21:957–966.CrossRefPubMed Ryu T, Takami Y, Wada Y, Tateishi M, Matsushima H, Mikagi K, Saitsu H. Double- and triple-positive tumor markers predict early recurrence and poor survival in patients with hepatocellular carcinoma within the Milan criteria and Child-Pugh Class A. J Gastrointest Surg 2017;21:957–966.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Koike Y, Shiratori Y, Sato S, Obi S, Teratani T, Imamura M, Yoshida H, Shiina S, Omata M. Des-γ-carboxy prothrombin as a useful predisposing factor for the development of portal venous invasion in patients with hepatocellular carcinoma: a prospective analysis of 227 patients. Cancer 2001;91:561–569.CrossRefPubMed Koike Y, Shiratori Y, Sato S, Obi S, Teratani T, Imamura M, Yoshida H, Shiina S, Omata M. Des-γ-carboxy prothrombin as a useful predisposing factor for the development of portal venous invasion in patients with hepatocellular carcinoma: a prospective analysis of 227 patients. Cancer 2001;91:561–569.CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Pote N, Cauchy F, Albuquerque M, Voitot H, Belghiti J, Castera L, Puy H, Bedossa P, Paradis V. Performance of PIVKA-II for early hepatocellular carcinoma diagnosis and prediction of microvascular invasion. J Hepatol 2015;62:848–854.CrossRefPubMed Pote N, Cauchy F, Albuquerque M, Voitot H, Belghiti J, Castera L, Puy H, Bedossa P, Paradis V. Performance of PIVKA-II for early hepatocellular carcinoma diagnosis and prediction of microvascular invasion. J Hepatol 2015;62:848–854.CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Di Bisceglie AM, Sterling RK, Chung RT, Everhart JE, Dienstag JL, Bonkovsky HL, Wright EC, Everson GT, Lindsay KL, Lok AS, Lee WM, Morgan TR, Ghany MG, Gretch DR, HALT-C Trial Group: Serum alpha-fetoprotein levels in patients with advanced hepatitis C: results from the HALT-C Trial. J Hepatol 2005;43:434–441.CrossRefPubMed Di Bisceglie AM, Sterling RK, Chung RT, Everhart JE, Dienstag JL, Bonkovsky HL, Wright EC, Everson GT, Lindsay KL, Lok AS, Lee WM, Morgan TR, Ghany MG, Gretch DR, HALT-C Trial Group: Serum alpha-fetoprotein levels in patients with advanced hepatitis C: results from the HALT-C Trial. J Hepatol 2005;43:434–441.CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Marrero JA, Feng Z, Wang Y, Nguyen MH, Befeler AS, Roberts LR, Reddy KR, Harnois D, Llovet JM, Normolle D, Dalhgren J, Chia D, Lok AS, Wagner PD, Srivastava S, Schwartz M. Alpha-fetoprotein, des-gamma carboxyprothrombin, and lectin-bound alpha-fetoprotein in early hepatocellular carcinoma. Gastroenterology. 2009;137:110–118.CrossRefPubMedPubMedCentral Marrero JA, Feng Z, Wang Y, Nguyen MH, Befeler AS, Roberts LR, Reddy KR, Harnois D, Llovet JM, Normolle D, Dalhgren J, Chia D, Lok AS, Wagner PD, Srivastava S, Schwartz M. Alpha-fetoprotein, des-gamma carboxyprothrombin, and lectin-bound alpha-fetoprotein in early hepatocellular carcinoma. Gastroenterology. 2009;137:110–118.CrossRefPubMedPubMedCentral
28.
Zurück zum Zitat Nakashima Y, Nakashima O, Tanaka M, Okuda K, Nakashima M, Kojiro M. Portal vein invasion and intrahepatic micrometastasis in small hepatocellular carcinoma by gross type. Hepatol Res 2003;26:142–147.CrossRefPubMed Nakashima Y, Nakashima O, Tanaka M, Okuda K, Nakashima M, Kojiro M. Portal vein invasion and intrahepatic micrometastasis in small hepatocellular carcinoma by gross type. Hepatol Res 2003;26:142–147.CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Fujinaga Y, Kadoya M, Kozaka K, Shinmura R, Matsui O, Takayama T, Yamamoto M, Kokudo N, Kawasaki S, Arii S. Prediction of macroscopic findings of hepatocellular carcinoma on hepatobiliary phase of gadolinium-ethoxybenzyl-diethylenetriamine pentaacetic acid-enhanced magnetic resonance imaging:correlation with pathology. Hepatol Res. 2013;43:488–494.CrossRefPubMed Fujinaga Y, Kadoya M, Kozaka K, Shinmura R, Matsui O, Takayama T, Yamamoto M, Kokudo N, Kawasaki S, Arii S. Prediction of macroscopic findings of hepatocellular carcinoma on hepatobiliary phase of gadolinium-ethoxybenzyl-diethylenetriamine pentaacetic acid-enhanced magnetic resonance imaging:correlation with pathology. Hepatol Res. 2013;43:488–494.CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Ueno S, Kubo F, Sakoda M, Hiwatashi K, Tateno T, Mataki Y, Maemura K, Shinchi H, Natsugoe S, Aikou T. Efficacy of anatomic resection vs. nonanatomic resection for small nodular hepatocellular carcinoma based on gross classification. J Hepatobiliary Pancreat Sci 2008;15:493–500.CrossRef Ueno S, Kubo F, Sakoda M, Hiwatashi K, Tateno T, Mataki Y, Maemura K, Shinchi H, Natsugoe S, Aikou T. Efficacy of anatomic resection vs. nonanatomic resection for small nodular hepatocellular carcinoma based on gross classification. J Hepatobiliary Pancreat Sci 2008;15:493–500.CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Agrawal S, Belghiti J. Oncologic resection for malignant tumors of the liver. Ann Surg 2011;253:656–665.CrossRefPubMed Agrawal S, Belghiti J. Oncologic resection for malignant tumors of the liver. Ann Surg 2011;253:656–665.CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Fukutomi S, Nomura Y, Nakashima O, Yano H, Tanaka H, Akagi Y, Okuda K. Evaluation of hepatocellular carcinoma spread via the portal system by 3-dimensional mapping. HPB 2017;19:1119–1125.CrossRefPubMed Fukutomi S, Nomura Y, Nakashima O, Yano H, Tanaka H, Akagi Y, Okuda K. Evaluation of hepatocellular carcinoma spread via the portal system by 3-dimensional mapping. HPB 2017;19:1119–1125.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
A Clinical Scoring System for Predicting Microvascular Invasion in Patients with Hepatocellular Carcinoma Within the Milan Criteria
verfasst von
Tomoki Ryu
Yuko Takami
Yoshiyuki Wada
Masaki Tateishi
Takanobu Hara
Munehiro Yoshitomi
Seiya Momosaki
Kotaro Yasumori
Hideki Saitsu
Koji Okuda
Publikationsdatum
20.02.2019
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 4/2019
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-019-04134-y

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2019

Journal of Gastrointestinal Surgery 4/2019 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.