Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery 6/2022

24.09.2022 | Original Article

The motivators and barriers to a career in cardiothoracic surgery: a cross-sectional study among surgical residents in India

verfasst von: Mohammed Idhrees, Pradeep Narayan, Melvin George, Patta Radhakrishna, Santhosh John Abraham, Bashi Velayudhan

Erschienen in: Indian Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery | Ausgabe 6/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

A consistent decline in the number of applicants to cardiothoracic and vascular surgery (CTVS) training programs has been observed across the country over the last few years. This disenchantment with the speciality will lead to a shortage of trained CTVS surgeons at a time when incidence of cardiovascular diseases is continuously rising in India.

Aims/Objectives

The aim of the study was to reflect on the reasons that averted applicants from pursuing a career in CTVS and measures that would make CTVS a more attractive option to future applicants.

Methods

An online nationwide prospective cross-sectional survey was conducted. The participants were from a pool of general surgery residents/residents who had just completed the training. A 5-point Likert scale was utilized to rate and evaluate the factors influencing CTVS as the primary choice, factors influencing any super-speciality, and factors that would aid in decision-making and encourage an interest in CTVS.

Results

A total of 618 responses were obtained, 25.6% (N = 158) of the responses were from female residents. Only 10.7% (N = 66) of the respondents wanted to pursue CTVS as their primary choice. While interest in CTVS among the 1st year residents was 26%, it was further observed to decline to 18.72% after completion of training. The main disincentives for pursuing CTVS were the need for a hospital with required infrastructure and the dependence on a multi-disciplinary team. The perception of the participants that the cardiologist will take over CTVS procedures was another misguided but important factor. Those residents interested in pursuing CTVS identified the dynamic nature of the speciality as well as the thrills of being a cardiac surgeon as important motivators. Participants felt that adding catheter-based technology to the CTVS curriculum, mandatory CTVS rotation during surgical training, and closer interaction with CTVS residents will generate more interest in CTVS.

Conclusion

Although surgical residents report early interest in CTVS, a lack of adequate exposure to the speciality leads to a decline in interest in CTVS. An overhaul of the surgical training that mandates rotating to CTVS, increased interactions with medical students and surgical trainees by CTVS faculty, and incorporation of catheter-based training in the CTVS syllabus is urgently required to increase the number of applicants to CTVS.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Vinck EE. Cardiac surgery in Colombia: history, advances, and current perceptions of training. J Thorac Cardiovasc Surg. 2020;159:2347–52.CrossRefPubMed Vinck EE. Cardiac surgery in Colombia: history, advances, and current perceptions of training. J Thorac Cardiovasc Surg. 2020;159:2347–52.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Zakkar M, Benedetto U, Angelini GD, et al. Cardiothoracic surgery training in the United Kingdom. J Thorac Cardiovasc Surg. 2019;157:1948–55.CrossRefPubMed Zakkar M, Benedetto U, Angelini GD, et al. Cardiothoracic surgery training in the United Kingdom. J Thorac Cardiovasc Surg. 2019;157:1948–55.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Nissen AP, Smith JA, Schmitto JD, et al. Global perspectives on cardiothoracic, cardiovascular, and cardiac surgical training. J Thorac Cardiovasc Surg. 2020;S0022–5223(20)30218-X Nissen AP, Smith JA, Schmitto JD, et al. Global perspectives on cardiothoracic, cardiovascular, and cardiac surgical training. J Thorac Cardiovasc Surg. 2020;S0022–5223(20)30218-X
8.
Zurück zum Zitat India State-Level Disease Burden Initiative Collaborators. Nations within a nation: variations in epidemiological transition across the states of India, 1990–2016 in the Global Burden of Disease Study. Lancet. 2017;390:2437–60. India State-Level Disease Burden Initiative Collaborators. Nations within a nation: variations in epidemiological transition across the states of India, 1990–2016 in the Global Burden of Disease Study. Lancet. 2017;390:2437–60.
9.
Zurück zum Zitat India State-Level Disease Burden Initiative CVD Collaborators. The changing patterns of cardiovascular diseases and their risk factors in the states of India: the Global Burden of Disease Study 1990–2016. Lancet Glob Health. 2018;6:e1339–51.CrossRef India State-Level Disease Burden Initiative CVD Collaborators. The changing patterns of cardiovascular diseases and their risk factors in the states of India: the Global Burden of Disease Study 1990–2016. Lancet Glob Health. 2018;6:e1339–51.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Preece R, Ben-David E, Rasul S, Yatham S. Are we losing future talent? A national survey of UK medical student interest and perceptions of cardiothoracic surgery. Interact Cardiovasc Thorac Surg. 2018;27:525–9.CrossRefPubMed Preece R, Ben-David E, Rasul S, Yatham S. Are we losing future talent? A national survey of UK medical student interest and perceptions of cardiothoracic surgery. Interact Cardiovasc Thorac Surg. 2018;27:525–9.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Coyan GN, Kilic A, Gleason TG, et al. Medical student perceptions of a career in cardiothoracic surgery: results of an institutional survey. J Thorac Cardiovasc Surg. 2020;159:1906–12.CrossRefPubMed Coyan GN, Kilic A, Gleason TG, et al. Medical student perceptions of a career in cardiothoracic surgery: results of an institutional survey. J Thorac Cardiovasc Surg. 2020;159:1906–12.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Marshall DC, Salciccioli JD, Walton S-J, Pitkin J, Shalhoub J, Malietzis G. Medical student experience in surgery influences their career choices: a systematic review of the literature. J Surg Educ. 2015;72:438–45.CrossRefPubMed Marshall DC, Salciccioli JD, Walton S-J, Pitkin J, Shalhoub J, Malietzis G. Medical student experience in surgery influences their career choices: a systematic review of the literature. J Surg Educ. 2015;72:438–45.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Paul S. The dilemma faced by a budding cardiothoracic surgeon in India—a first hand account. Indian J Thorac Cardiovasc Surg. 2021;37:218–21.CrossRefPubMed Paul S. The dilemma faced by a budding cardiothoracic surgeon in India—a first hand account. Indian J Thorac Cardiovasc Surg. 2021;37:218–21.CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat George J, Combellack T, Lopez-Marco A, et al. Winning hearts and minds: inspiring medical students into cardiothoracic surgery through highly interactive workshops. J Surg Educ. 2017;74:372–6.CrossRefPubMed George J, Combellack T, Lopez-Marco A, et al. Winning hearts and minds: inspiring medical students into cardiothoracic surgery through highly interactive workshops. J Surg Educ. 2017;74:372–6.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Caniano DA, Sonnino RE, Paolo AM. Keys to career satisfaction: insights from a survey of women pediatric surgeons. J Pediatr Surg. 2004;39:984–90.CrossRefPubMed Caniano DA, Sonnino RE, Paolo AM. Keys to career satisfaction: insights from a survey of women pediatric surgeons. J Pediatr Surg. 2004;39:984–90.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
The motivators and barriers to a career in cardiothoracic surgery: a cross-sectional study among surgical residents in India
verfasst von
Mohammed Idhrees
Pradeep Narayan
Melvin George
Patta Radhakrishna
Santhosh John Abraham
Bashi Velayudhan
Publikationsdatum
24.09.2022
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
Indian Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery / Ausgabe 6/2022
Print ISSN: 0970-9134
Elektronische ISSN: 0973-7723
DOI
https://doi.org/10.1007/s12055-022-01406-2

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2022

Indian Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery 6/2022 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.