Skip to main content
Erschienen in: Calcified Tissue International 6/2016

27.01.2016 | Original Research

Osteogenesis Imperfecta Type VI in Individuals from Northern Canada

verfasst von: Leanne Ward, Ghalib Bardai, Pierre Moffatt, Hadil Al-Jallad, Pamela Trejo, Francis H Glorieux, Frank Rauch

Erschienen in: Calcified Tissue International | Ausgabe 6/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Osteogenesis imperfecta (OI) type VI is a recessively inherited form of OI that is caused by mutations in SERPINF1, the gene coding for pigment-epithelium derived factor (PEDF). Here, we report on two apparently unrelated children with OI type VI who had the same unusual homozygous variant in intron 6 of SERPINF1 (c.787-10C>G). This variant created a novel splice site that led to the in-frame addition of three amino acids to PEDF (p.Lys262_Ile263insLeuSerGln). Western blotting showed that skin fibroblasts with this mutation produced PEDF but failed to secrete it. Both children were treated with intravenous bisphosphonates, but the treatment of Individual 1 was switched to subcutaneous injections of denosumab (dose 1 mg per kg body weight, repeated every 3 months). An iliac bone sample obtained after 5 denosumab injections (and 3 months after the last injection) showed no change in the increased osteoid parameters that are typical of OI type VI, but the number of osteoclasts in trabecular bone was markedly increased. This suggests that the effect of denosumab on osteoclast suppression is of shorter duration in children with OI type VI than what has previously been reported on adults with osteoporosis.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Glorieux FH, Ward LM, Rauch F, Lalic L, Roughley PJ, Travers R (2002) Osteogenesis imperfecta type VI: a form of brittle bone disease with a mineralization defect. J Bone Miner Res 17:30–38CrossRefPubMed Glorieux FH, Ward LM, Rauch F, Lalic L, Roughley PJ, Travers R (2002) Osteogenesis imperfecta type VI: a form of brittle bone disease with a mineralization defect. J Bone Miner Res 17:30–38CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Land C, Rauch F, Travers R, Glorieux FH (2007) Osteogenesis imperfecta type VI in childhood and adolescence: effects of cyclical intravenous pamidronate treatment. Bone 40:638–644CrossRefPubMed Land C, Rauch F, Travers R, Glorieux FH (2007) Osteogenesis imperfecta type VI in childhood and adolescence: effects of cyclical intravenous pamidronate treatment. Bone 40:638–644CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Semler O, Netzer C, Hoyer-Kuhn H, Becker J, Eysel P, Schoenau E (2012) First use of the RANKL antibody denosumab in osteogenesis imperfecta type VI. J Musculoskelet Neuronal Interact 12:183–188PubMed Semler O, Netzer C, Hoyer-Kuhn H, Becker J, Eysel P, Schoenau E (2012) First use of the RANKL antibody denosumab in osteogenesis imperfecta type VI. J Musculoskelet Neuronal Interact 12:183–188PubMed
4.
Zurück zum Zitat Homan EP, Rauch F, Grafe I, Lietman C, Doll JA, Dawson B, Bertin T, Napierala D, Morello R, Gibbs R, White L, Miki R, Cohn DH, Crawford S, Travers R, Glorieux FH, Lee B (2011) Mutations in SERPINF1 cause osteogenesis imperfecta type VI. J Bone Miner Res 26:2798–2803CrossRefPubMedPubMedCentral Homan EP, Rauch F, Grafe I, Lietman C, Doll JA, Dawson B, Bertin T, Napierala D, Morello R, Gibbs R, White L, Miki R, Cohn DH, Crawford S, Travers R, Glorieux FH, Lee B (2011) Mutations in SERPINF1 cause osteogenesis imperfecta type VI. J Bone Miner Res 26:2798–2803CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Rauch F, Husseini A, Roughley P, Glorieux FH, Moffatt P (2012) Lack of circulating pigment epithelium-derived factor is a marker of osteogenesis imperfecta type VI. J Clin Endocrinol Metab 97:E1550–E1556CrossRefPubMed Rauch F, Husseini A, Roughley P, Glorieux FH, Moffatt P (2012) Lack of circulating pigment epithelium-derived factor is a marker of osteogenesis imperfecta type VI. J Clin Endocrinol Metab 97:E1550–E1556CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Al-Jallad H, Palomo T, Roughley P, Glorieux FH, McKee MD, Moffatt P, Rauch F (2015) The effect of SERPINF1 in-frame mutations in osteogenesis imperfecta type VI. Bone 76:115–120CrossRefPubMed Al-Jallad H, Palomo T, Roughley P, Glorieux FH, McKee MD, Moffatt P, Rauch F (2015) The effect of SERPINF1 in-frame mutations in osteogenesis imperfecta type VI. Bone 76:115–120CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Al-Jallad H, Palomo T, Moffatt P, Roughley P, Glorieux FH, Rauch F (2014) Normal bone density and fat mass in heterozygous SERPINF1 mutation carriers. J Clin Endocrinol Metab 99:E2446–E2450CrossRefPubMed Al-Jallad H, Palomo T, Moffatt P, Roughley P, Glorieux FH, Rauch F (2014) Normal bone density and fat mass in heterozygous SERPINF1 mutation carriers. J Clin Endocrinol Metab 99:E2446–E2450CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Kalkwarf HJ, Zemel BS, Yolton K, Heubi JE (2013) Bone mineral content and density of the lumbar spine of infants and toddlers: influence of age, sex, race, growth, and human milk feeding. J Bone Miner Res 28:206–212CrossRefPubMedPubMedCentral Kalkwarf HJ, Zemel BS, Yolton K, Heubi JE (2013) Bone mineral content and density of the lumbar spine of infants and toddlers: influence of age, sex, race, growth, and human milk feeding. J Bone Miner Res 28:206–212CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Zemel BS, Kalkwarf HJ, Gilsanz V, Lappe JM, Oberfield S, Shepherd JA, Frederick MM, Huang X, Lu M, Mahboubi S, Hangartner T, Winer KK (2011) Revised reference curves for bone mineral content and areal bone mineral density according to age and sex for black and non-black children: results of the bone mineral density in childhood study. J Clin Endocrinol Metab 96:3160–3169CrossRefPubMedPubMedCentral Zemel BS, Kalkwarf HJ, Gilsanz V, Lappe JM, Oberfield S, Shepherd JA, Frederick MM, Huang X, Lu M, Mahboubi S, Hangartner T, Winer KK (2011) Revised reference curves for bone mineral content and areal bone mineral density according to age and sex for black and non-black children: results of the bone mineral density in childhood study. J Clin Endocrinol Metab 96:3160–3169CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Glorieux FH, Travers R, Taylor A, Bowen JR, Rauch F, Norman M, Parfitt AM (2000) Normative data for iliac bone histomorphometry in growing children. Bone 26:103–109CrossRefPubMed Glorieux FH, Travers R, Taylor A, Bowen JR, Rauch F, Norman M, Parfitt AM (2000) Normative data for iliac bone histomorphometry in growing children. Bone 26:103–109CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Rauch F, Lalic L, Glorieux FH, Moffatt P, Roughley P (2014) Targeted sequencing of a pediatric metabolic bone gene panel using a desktop semiconductor next-generation sequencer. Calcif Tissue Int 95:323–331CrossRefPubMed Rauch F, Lalic L, Glorieux FH, Moffatt P, Roughley P (2014) Targeted sequencing of a pediatric metabolic bone gene panel using a desktop semiconductor next-generation sequencer. Calcif Tissue Int 95:323–331CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Schleit J, Bailey SS, Tran T, Chen D, Stowers S, Schwarze U, Byers PH (2015) Molecular outcome, prediction, and clinical consequences of splice variants in COL1A1, which encodes the proalpha1(I) chains of type I procollagen. Hum Mutat 36:728–739CrossRefPubMed Schleit J, Bailey SS, Tran T, Chen D, Stowers S, Schwarze U, Byers PH (2015) Molecular outcome, prediction, and clinical consequences of splice variants in COL1A1, which encodes the proalpha1(I) chains of type I procollagen. Hum Mutat 36:728–739CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Meyer C, Notari L, Becerra SP (2002) Mapping the type I collagen-binding site on pigment epithelium-derived factor. Implications for its antiangiogenic activity. J Biol Chem 277:45400–45407CrossRefPubMed Meyer C, Notari L, Becerra SP (2002) Mapping the type I collagen-binding site on pigment epithelium-derived factor. Implications for its antiangiogenic activity. J Biol Chem 277:45400–45407CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Fratzl-Zelman N, Schmidt I, Roschger P, Roschger A, Glorieux FH, Klaushofer K, Wagermaier W, Rauch F, Fratzl P (2015) Unique micro- and nano-scale mineralization pattern of human osteogenesis imperfecta type VI bone. Bone 73:233–241CrossRefPubMed Fratzl-Zelman N, Schmidt I, Roschger P, Roschger A, Glorieux FH, Klaushofer K, Wagermaier W, Rauch F, Fratzl P (2015) Unique micro- and nano-scale mineralization pattern of human osteogenesis imperfecta type VI bone. Bone 73:233–241CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Roschger P, Fratzl-Zelman N, Misof BM, Glorieux FH, Klaushofer K, Rauch F (2008) Evidence that abnormal high bone mineralization in growing children with osteogenesis imperfecta is not associated with specific collagen mutations. Calcif Tissue Int 82:263–270CrossRefPubMed Roschger P, Fratzl-Zelman N, Misof BM, Glorieux FH, Klaushofer K, Rauch F (2008) Evidence that abnormal high bone mineralization in growing children with osteogenesis imperfecta is not associated with specific collagen mutations. Calcif Tissue Int 82:263–270CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Hoyer-Kuhn H, Netzer C, Koerber F, Schoenau E, Semler O (2014) Two years’ experience with denosumab for children with osteogenesis imperfecta type VI. Orphanet J Rare Dis 9:145CrossRefPubMedPubMedCentral Hoyer-Kuhn H, Netzer C, Koerber F, Schoenau E, Semler O (2014) Two years’ experience with denosumab for children with osteogenesis imperfecta type VI. Orphanet J Rare Dis 9:145CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat Brown JP, Reid IR, Wagman RB, Kendler D, Miller PD, Jensen JE, Bolognese MA, Daizadeh N, Valter I, Zerbini CA, Dempster DW (2014) Effects of up to 5 years of denosumab treatment on bone histology and histomorphometry: the FREEDOM study extension. J Bone Miner Res 29:2051–2056CrossRefPubMed Brown JP, Reid IR, Wagman RB, Kendler D, Miller PD, Jensen JE, Bolognese MA, Daizadeh N, Valter I, Zerbini CA, Dempster DW (2014) Effects of up to 5 years of denosumab treatment on bone histology and histomorphometry: the FREEDOM study extension. J Bone Miner Res 29:2051–2056CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Bone HG, Bolognese MA, Yuen CK, Kendler DL, Miller PD, Yang YC, Grazette L, San Martin J, Gallagher JC (2011) Effects of denosumab treatment and discontinuation on bone mineral density and bone turnover markers in postmenopausal women with low bone mass. J Clin Endocrinol Metab 96:972–980CrossRefPubMed Bone HG, Bolognese MA, Yuen CK, Kendler DL, Miller PD, Yang YC, Grazette L, San Martin J, Gallagher JC (2011) Effects of denosumab treatment and discontinuation on bone mineral density and bone turnover markers in postmenopausal women with low bone mass. J Clin Endocrinol Metab 96:972–980CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Osteogenesis Imperfecta Type VI in Individuals from Northern Canada
verfasst von
Leanne Ward
Ghalib Bardai
Pierre Moffatt
Hadil Al-Jallad
Pamela Trejo
Francis H Glorieux
Frank Rauch
Publikationsdatum
27.01.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Calcified Tissue International / Ausgabe 6/2016
Print ISSN: 0171-967X
Elektronische ISSN: 1432-0827
DOI
https://doi.org/10.1007/s00223-016-0110-1

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2016

Calcified Tissue International 6/2016 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.