Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Radiology 2/2013

01.02.2013 | Case Report

Left ventricle volume measured by cardiac CT in an infant with a small left ventricle: a new and accurate method in determining uni- or biventricular repair

verfasst von: Ho Jin Kim, Hyun Woo Goo, Sang-Hyub Park, Tae-Jin Yun

Erschienen in: Pediatric Radiology | Ausgabe 2/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Left ventricle volume is a factor in determining the type of surgical treatment in patients with a hypoplastic left ventricle. The volume of the hypoplastic left ventricle can be measured by echocardiography and cardiac MRI. In an infant with congenital heart disease and a small left ventricle, cardiac CT was used for this measurement and biventricular repair was performed. The left ventricular end-diastolic volume index showed a gradual increase from 23.2 to 47.9 ml/m2 4 months after the biventricular repair, and the postoperative outcome was excellent. Cardiac CT provided an accurate volume of the hypoplastic left ventricle in this infant with congenital heart disease; that volume was used to determine the type of surgical repair.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cohen MS, Rychik J (1999) The small left ventricle: how small is too small for biventricular repair? Semin Thorac Cardiovasc Surg Pediatr Card Surg Annu 2:189–201PubMed Cohen MS, Rychik J (1999) The small left ventricle: how small is too small for biventricular repair? Semin Thorac Cardiovasc Surg Pediatr Card Surg Annu 2:189–201PubMed
2.
Zurück zum Zitat Grosse-Wortmann L, Yun TJ, Al-Radi O et al (2008) Borderline hypoplasia of the left ventricle in neonates: insight for decision-making from functional assessment with magnetic resonance imaging. J Thorac Cardiovasc Surg 136:1429–1435PubMedCrossRef Grosse-Wortmann L, Yun TJ, Al-Radi O et al (2008) Borderline hypoplasia of the left ventricle in neonates: insight for decision-making from functional assessment with magnetic resonance imaging. J Thorac Cardiovasc Surg 136:1429–1435PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Goo HW (2010) State-of-the-art CT imaging techniques for congenital heart disease. Korean J Radiol 11:4–18PubMedCrossRef Goo HW (2010) State-of-the-art CT imaging techniques for congenital heart disease. Korean J Radiol 11:4–18PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Jegatheeswaran A, Pizarro C, Caldarone C et al (2010) Echocardiographic definition and surgical decision-making in unbalanced atrioventricular septal defect: a congenital heart surgeon’s society multiinstitutional study. Circulation 122:S209–S215PubMedCrossRef Jegatheeswaran A, Pizarro C, Caldarone C et al (2010) Echocardiographic definition and surgical decision-making in unbalanced atrioventricular septal defect: a congenital heart surgeon’s society multiinstitutional study. Circulation 122:S209–S215PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Goo HW (2011) Individualized volume CT dose index determined by cross-sectional area and mean density of the body to achieve uniform image noise of contrast-enhanced pediatric chest CT obtained at variable kV levels and with combined tube current modulation. Pediatr Radiol 41:839–847PubMedCrossRef Goo HW (2011) Individualized volume CT dose index determined by cross-sectional area and mean density of the body to achieve uniform image noise of contrast-enhanced pediatric chest CT obtained at variable kV levels and with combined tube current modulation. Pediatr Radiol 41:839–847PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Goo HW (2012) CT radiation dose optimization and estimation: an update for radiologists. Korean J Radiol 13:1–11PubMedCrossRef Goo HW (2012) CT radiation dose optimization and estimation: an update for radiologists. Korean J Radiol 13:1–11PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat van Ooijen PM, de Jonge GJ, Oudkerk M (2012) Informatics in radiology: postprocessing pitfalls in using CT for automatic and semiautomatic determination of global left ventricular function. Radiographics 32:589–599PubMedCrossRef van Ooijen PM, de Jonge GJ, Oudkerk M (2012) Informatics in radiology: postprocessing pitfalls in using CT for automatic and semiautomatic determination of global left ventricular function. Radiographics 32:589–599PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Friedberg MK, Su X, Tworetzky W et al (2010) Validation of 3D echocardiographic assessment of left ventricular volumes, mass, and ejection fraction in neonates and infants with congenital heart disease: a comparison study with cardiac MRI. Circ Cardiovasc Imaging 3:735–742PubMedCrossRef Friedberg MK, Su X, Tworetzky W et al (2010) Validation of 3D echocardiographic assessment of left ventricular volumes, mass, and ejection fraction in neonates and infants with congenital heart disease: a comparison study with cardiac MRI. Circ Cardiovasc Imaging 3:735–742PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Left ventricle volume measured by cardiac CT in an infant with a small left ventricle: a new and accurate method in determining uni- or biventricular repair
verfasst von
Ho Jin Kim
Hyun Woo Goo
Sang-Hyub Park
Tae-Jin Yun
Publikationsdatum
01.02.2013
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Pediatric Radiology / Ausgabe 2/2013
Print ISSN: 0301-0449
Elektronische ISSN: 1432-1998
DOI
https://doi.org/10.1007/s00247-012-2464-5

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2013

Pediatric Radiology 2/2013 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.