Skip to main content
Erschienen in: Abdominal Radiology 5/2012

01.10.2012

Beyond renal cell carcinoma: rare and unusual renal masses

verfasst von: Siva P. Raman, Ralph H. Hruban, Elliot K. Fishman

Erschienen in: Abdominal Radiology | Ausgabe 5/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The vast majority of primary renal masses represent clear cell or papillary renal cell carcinomas, angiomyolipomas, or transitional cell carcinomas. However, a number of more rare masses can also be encountered, many of which can be very difficult to differentiate from these more common entities based on their imaging features. These uncommon entities include metanephric adenoma, epithelioid angiomyolipoma, medullary renal cell carcinomas, multilocular cystic nephroma, hemangiopericytoma, hemangioma, leiomyoma, leiomyosarcoma, solitary fibrous tumor, renal plasmacytomas, and mixed epithelial and stromal tumors. In some cases, certain clinical and imaging features can allow one of these unusual entities to be placed in the differential diagnosis, including patient age, degree of tumor enhancement, presence of underlying sickle cell trait or sickle cell disease, the presence of a cystic component to the tumor, and tumor morphology. Even if a radiologist is unable to make a specific diagnosis, knowledge of these entities is important, as it allows radiologists to guide post-surgical follow-up, as well to understand the most common sites of metastatic disease.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Zhang LJ, Yang GF, Shen W, Lu GM (2011) CT and ultrasound findings of metanephric adenoma: a report of two cases and literature review. Br J Radiol 84:e51–e54CrossRefPubMed Zhang LJ, Yang GF, Shen W, Lu GM (2011) CT and ultrasound findings of metanephric adenoma: a report of two cases and literature review. Br J Radiol 84:e51–e54CrossRefPubMed
2.
3.
Zurück zum Zitat Torricelli F, Marchini GS, Campos RSM, Gil AO (2011) Metanephric adenoma: clinical, imaging, and histological findings. Clinics (San Paulo) 66(2):359–361CrossRef Torricelli F, Marchini GS, Campos RSM, Gil AO (2011) Metanephric adenoma: clinical, imaging, and histological findings. Clinics (San Paulo) 66(2):359–361CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Cui L, Hu X, Gong S, et al. (2011) A massive epithelioid angiomyolipoma with multiple metastatic lymph nodes. Clin Imaging 35:320–323CrossRefPubMed Cui L, Hu X, Gong S, et al. (2011) A massive epithelioid angiomyolipoma with multiple metastatic lymph nodes. Clin Imaging 35:320–323CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Katabathina VS, Vikram R, Nagar AM, et al. (2010) Mesenchymal neoplasms of the kidney in adults. Imaging spectrum with radiologic-pathologic correlation. Radiographics 30:1525–1540CrossRefPubMed Katabathina VS, Vikram R, Nagar AM, et al. (2010) Mesenchymal neoplasms of the kidney in adults. Imaging spectrum with radiologic-pathologic correlation. Radiographics 30:1525–1540CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Brescia A, Pinto F, Gardi M, et al. (2008) Renal hemangiopericytoma: case report and review of the literature. Urology 71:755e9–755e12CrossRef Brescia A, Pinto F, Gardi M, et al. (2008) Renal hemangiopericytoma: case report and review of the literature. Urology 71:755e9–755e12CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Ramirez Fernandez JC, Mohamed ZM, Vrela JC, et al. (2010) Renal capsule leiomyoma: case report. Arch Esp Urol 63(9):808–811CrossRefPubMed Ramirez Fernandez JC, Mohamed ZM, Vrela JC, et al. (2010) Renal capsule leiomyoma: case report. Arch Esp Urol 63(9):808–811CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Hogan A, Smyth GK, D’Arcy C, et al. (2008) Renal capsule leiomyoma. Urology 71(6):1226e1–1226e3CrossRef Hogan A, Smyth GK, D’Arcy C, et al. (2008) Renal capsule leiomyoma. Urology 71(6):1226e1–1226e3CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Venkatest K, Saini ML, Niveditha SR, et al. (2010) Primary leiomyosarcoma of the kidney. Pathol Res Int 652398 Venkatest K, Saini ML, Niveditha SR, et al. (2010) Primary leiomyosarcoma of the kidney. Pathol Res Int 652398
11.
Zurück zum Zitat Miller JS, Zhou M, Brimo F, et al. (2010) Primary leiomyosarcoma of the kidney: a clinicopathologic study of 27 cases. Am J Surg Pathol 34(2):238–242CrossRefPubMed Miller JS, Zhou M, Brimo F, et al. (2010) Primary leiomyosarcoma of the kidney: a clinicopathologic study of 27 cases. Am J Surg Pathol 34(2):238–242CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Park SB, Park YS, Kim JK, et al. (2011) Solitary fibrous tumor of the genitourinary tract. AJR Am J Roentgenol 196:W132–W137CrossRefPubMed Park SB, Park YS, Kim JK, et al. (2011) Solitary fibrous tumor of the genitourinary tract. AJR Am J Roentgenol 196:W132–W137CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Mongha R, Narayan S, Dutta A, et al. (2010) Plasmacytoma of the kidney. Saudi J Kidney Dis Transpl 21(5):931–934PubMed Mongha R, Narayan S, Dutta A, et al. (2010) Plasmacytoma of the kidney. Saudi J Kidney Dis Transpl 21(5):931–934PubMed
15.
Zurück zum Zitat Monill J, Pernas J, Montserrat E, et al. (2005) CT features of abdominal plasma cell neoplasms. Eur Radiol 15:1705–1712CrossRefPubMed Monill J, Pernas J, Montserrat E, et al. (2005) CT features of abdominal plasma cell neoplasms. Eur Radiol 15:1705–1712CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Igel TC, Engen DE, Banks PM, Keeney GL (1991) Renal plasmacytoma: Mayo clinic experience and review of the literature. Urology 37(4):385–389CrossRefPubMed Igel TC, Engen DE, Banks PM, Keeney GL (1991) Renal plasmacytoma: Mayo clinic experience and review of the literature. Urology 37(4):385–389CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Blitman NM, Berkenblit RG, Rozenblit AM, Levin TL (2005) Renal medullary carcinoma: CT and MRI features. AJR Am J Roentgenol 185:268–272CrossRefPubMed Blitman NM, Berkenblit RG, Rozenblit AM, Levin TL (2005) Renal medullary carcinoma: CT and MRI features. AJR Am J Roentgenol 185:268–272CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Davidson AJ, Choyke PL, Hartman DS, Davis CJ (1995) Renal medullary carcinoma associated with sickle cell trait: radiologic findings. Radiology 195:83–85CrossRefPubMed Davidson AJ, Choyke PL, Hartman DS, Davis CJ (1995) Renal medullary carcinoma associated with sickle cell trait: radiologic findings. Radiology 195:83–85CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Chu LC, Hruban RH, Horton KM, Fishman EK (2010) Mixed epithelial and stromal tumor of the kidney: radiologic–pathologic correlation. Radiographics 30:1541–1551CrossRefPubMed Chu LC, Hruban RH, Horton KM, Fishman EK (2010) Mixed epithelial and stromal tumor of the kidney: radiologic–pathologic correlation. Radiographics 30:1541–1551CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Silver IMF, Boag AH, Soboleski DA (2008) Multilocular cystic renal tumor: cystic nephroma. Radiographics 28:1221–1227CrossRefPubMed Silver IMF, Boag AH, Soboleski DA (2008) Multilocular cystic renal tumor: cystic nephroma. Radiographics 28:1221–1227CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Beyond renal cell carcinoma: rare and unusual renal masses
verfasst von
Siva P. Raman
Ralph H. Hruban
Elliot K. Fishman
Publikationsdatum
01.10.2012
Verlag
Springer US
Erschienen in
Abdominal Radiology / Ausgabe 5/2012
Print ISSN: 2366-004X
Elektronische ISSN: 2366-0058
DOI
https://doi.org/10.1007/s00261-012-9903-5

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2012

Abdominal Radiology 5/2012 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.