Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 1/2021

14.10.2020 | Original Article

Aesthetic Comparison of Abdominal Donor Site Scar Between Absorbable Dermal Staple and Subcutaneous Suture after Autologous Breast Reconstruction: A Prospective Randomized Controlled, Double-Blinded Study

verfasst von: Jae-Ho Chung, Hyung-Kyu Kim, Yun-Hwan Lee, Hyung-Chul Lee, Hi-Jin You, Deok-Woo Kim

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 1/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Abdominal tissue transfer has become the most commonly used tool for breast reconstruction. However, a secondary operator is often responsible for donor closure, which leaves dissatisfaction to patients due to inconsistent donor scars. Now, an absorbable dermal stapler is popularized worldwide and currently used for wound closure in many surgical fields. In this study, we aim to evaluate the abdominal donor site scar in using an absorbable dermal staple compared to a conventional suture.

Methods

This is a prospective, randomized controlled and double-blinded study. Between January 2018 and April 2019, a total of 30 patients who underwent breast reconstruction using abdominal flap were included. Donor sites were divided into equal halves, and the each dermal layer was sutured with either dermal staples or traditional suturing, respectively. At 1, 3 and 6 months after operation, the scar was evaluated by two blinded plastic surgeons by using the modified Manchester scar scale (MSS).

Results

An averaged sum of modified MSS was lower for the side sutured with a dermal stapler at the first month (11.76 ± 2.12 vs. 12.28 ± 2.03, p = 0.097), third month (12.17 ± 1.86 vs. 12.62 ± 2.31, p = 0.301) and sixth month (11.28 ± 2.63 vs. 12.14 ± 2.76, p = 0.051). Also, the dermal stapler side scored significantly higher for patient satisfaction than did the suture side (4.03 ± 0.98 vs 3.66 ± 0.97, p < 0.05).

Conclusion

The objective outcome of the scar closed by an absorbable dermal stapler was not statistically superior to conventional suturing. (p > 0.05) In the subjective outcome, however, it showed a significantly higher patients’ satisfaction (p < 0.05).

Level of Evidence III

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Matros E, Yuen JH, Bar-Meir ED et al (2010) Sociodemographics, referral patterns, and internet use for decision-making in microsurgical breast reconstruction. Plast Reconstr Surg 125(4):1087–1094CrossRef Matros E, Yuen JH, Bar-Meir ED et al (2010) Sociodemographics, referral patterns, and internet use for decision-making in microsurgical breast reconstruction. Plast Reconstr Surg 125(4):1087–1094CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Niddam J, Bosc R, Lange F et al (2014) DIEP flap for breast reconstruction: Retrospective evaluation of patient satisfaction on abdominal results. J Plast Reconstr Aesthe Surg 67(6):789–796CrossRef Niddam J, Bosc R, Lange F et al (2014) DIEP flap for breast reconstruction: Retrospective evaluation of patient satisfaction on abdominal results. J Plast Reconstr Aesthe Surg 67(6):789–796CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Dresner HS, Hilger PA (2009) Comparison of incision closures with subcuticular and percutaneous staples. Arch Facial Plast Surg 11(5):320–326CrossRef Dresner HS, Hilger PA (2009) Comparison of incision closures with subcuticular and percutaneous staples. Arch Facial Plast Surg 11(5):320–326CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Cross KJ, Teo EH, Woon SL et al (2009) The absorbable dermal staple device: a faster, more cost-effective method for incisional closure. Plast Reconstr Surg 124(1):156–162CrossRef Cross KJ, Teo EH, Woon SL et al (2009) The absorbable dermal staple device: a faster, more cost-effective method for incisional closure. Plast Reconstr Surg 124(1):156–162CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Cheon YW, Lee WJ, Rah DK (2010) Objective and quantitative evaluation of scar color using the L*a*b color coordinates. J Craniofac Surg 21(3):679–684CrossRef Cheon YW, Lee WJ, Rah DK (2010) Objective and quantitative evaluation of scar color using the L*a*b color coordinates. J Craniofac Surg 21(3):679–684CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kim DW, Hwang NH, Yoon ES et al (2015) Outcomes of ablative fractional laser scar treatment. J Plast Surg Hand Surg 49(2):88–94CrossRef Kim DW, Hwang NH, Yoon ES et al (2015) Outcomes of ablative fractional laser scar treatment. J Plast Surg Hand Surg 49(2):88–94CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Faul F, Erdfelder E, Buchner A (2009) Statistical power analyses using power 31: tests for correlation and regression analyses. Behav Res Methods 41(4):1149–1160CrossRef Faul F, Erdfelder E, Buchner A (2009) Statistical power analyses using power 31: tests for correlation and regression analyses. Behav Res Methods 41(4):1149–1160CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Holmstrom H (1979) The free abdominoplasty flap and its use in breast reconstruction: an experimental study and clinical case report. Scand J Plast Reconstr Surg 13(3):423–427CrossRef Holmstrom H (1979) The free abdominoplasty flap and its use in breast reconstruction: an experimental study and clinical case report. Scand J Plast Reconstr Surg 13(3):423–427CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Koshima I, Moriguchi T, Fukuda H et al (1991) Free, thinned, paraumbilical perforator-based flaps. J Reconstr Microsurg 7(4):313–316CrossRef Koshima I, Moriguchi T, Fukuda H et al (1991) Free, thinned, paraumbilical perforator-based flaps. J Reconstr Microsurg 7(4):313–316CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Allen RJ, Treece P (1994) Deep inferior epigastric perforator flap for breast reconstruction. Ann Plast Surg 32(1):32–38CrossRef Allen RJ, Treece P (1994) Deep inferior epigastric perforator flap for breast reconstruction. Ann Plast Surg 32(1):32–38CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kwok AC, Simpson AM, Ye X et al (2019) Immediate unilateral breast reconstruction using abdominally based flaps: analysis of 3,310 cases. J Reconstr Microsurg 35(1):74–82CrossRef Kwok AC, Simpson AM, Ye X et al (2019) Immediate unilateral breast reconstruction using abdominally based flaps: analysis of 3,310 cases. J Reconstr Microsurg 35(1):74–82CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Gill PS, Hunt JP, Guerra AB et al (2004) A 10-year retrospective review of 758 DIEP flaps for breast reconstruction. Plast Reconstr Surg 113(4):1153–1160CrossRef Gill PS, Hunt JP, Guerra AB et al (2004) A 10-year retrospective review of 758 DIEP flaps for breast reconstruction. Plast Reconstr Surg 113(4):1153–1160CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Al-Mubarak L, Al-Haddab M (2013) Cutaneous wound closure materials: An overview and update. J Cutan Aesthet Surg 6(4):178–188CrossRef Al-Mubarak L, Al-Haddab M (2013) Cutaneous wound closure materials: An overview and update. J Cutan Aesthet Surg 6(4):178–188CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Han HH, Kim SY, Lee YJ et al (2016) Donor-site closure using absorbable dermal staple for deep inferior epigastric artery perforator flaps: its efficacy and cosmetic outcomes. Springerplus 23(5):363CrossRef Han HH, Kim SY, Lee YJ et al (2016) Donor-site closure using absorbable dermal staple for deep inferior epigastric artery perforator flaps: its efficacy and cosmetic outcomes. Springerplus 23(5):363CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Bron T, Zakine G (2016) Placement of absorbablde dermal staples in mammaplasty and abdominoplasty: a 12-Month prospective study of 60 patients. Aesthet Surg J 36(4):459–468CrossRef Bron T, Zakine G (2016) Placement of absorbablde dermal staples in mammaplasty and abdominoplasty: a 12-Month prospective study of 60 patients. Aesthet Surg J 36(4):459–468CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Duteille F, Rouif M, Alfandari B et al (2013) Reduction of skin closure time without loss of healing quality: a multicenter prospective study in 100 patients comparing the use of Insorb absorbable staples with absorbable thread for dermal sutue. Surg Innov 20(1):70–73CrossRef Duteille F, Rouif M, Alfandari B et al (2013) Reduction of skin closure time without loss of healing quality: a multicenter prospective study in 100 patients comparing the use of Insorb absorbable staples with absorbable thread for dermal sutue. Surg Innov 20(1):70–73CrossRef
18.
Zurück zum Zitat van der Wal MB, Verhhaegen PD, Middlekoop E, et al (2012) A clinimetric overview of scar assessment scales. J Burn Care Res 33(2):e79–e87CrossRef van der Wal MB, Verhhaegen PD, Middlekoop E, et al (2012) A clinimetric overview of scar assessment scales. J Burn Care Res 33(2):e79–e87CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Nichloas RS, Falvey H, Lemonas P et al (2012) Patient-related keloid scar assessment and outcome measures. Plast Reconstr Surg 129(3):648–656CrossRef Nichloas RS, Falvey H, Lemonas P et al (2012) Patient-related keloid scar assessment and outcome measures. Plast Reconstr Surg 129(3):648–656CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Beusang E, Floyd H, Dunn KW et al (1998) A new quantitative scale for clinical scar assessment. Plast Reconstr Surg 102(6):1954–1961CrossRef Beusang E, Floyd H, Dunn KW et al (1998) A new quantitative scale for clinical scar assessment. Plast Reconstr Surg 102(6):1954–1961CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Hu L, Zou Y, Chang SJ et al (2018) Effects of botulinum toxin on improving facial surgical scars: a prospective, split-scar, double blinded, randomizerd controlled trial. Plast Reconstr Surg 141(3):646–650CrossRef Hu L, Zou Y, Chang SJ et al (2018) Effects of botulinum toxin on improving facial surgical scars: a prospective, split-scar, double blinded, randomizerd controlled trial. Plast Reconstr Surg 141(3):646–650CrossRef
Metadaten
Titel
Aesthetic Comparison of Abdominal Donor Site Scar Between Absorbable Dermal Staple and Subcutaneous Suture after Autologous Breast Reconstruction: A Prospective Randomized Controlled, Double-Blinded Study
verfasst von
Jae-Ho Chung
Hyung-Kyu Kim
Yun-Hwan Lee
Hyung-Chul Lee
Hi-Jin You
Deok-Woo Kim
Publikationsdatum
14.10.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 1/2021
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-020-01969-8

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2021

Aesthetic Plastic Surgery 1/2021 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.