Skip to main content
Erschienen in: Rheumatology International 11/2021

02.09.2021 | COVID-19 | Observational Research Zur Zeit gratis

Local and systemic reactogenicity of COVID-19 vaccine BNT162b2 in patients with systemic lupus erythematosus and rheumatoid arthritis

verfasst von: Lars Erik Bartels, Christian Ammitzbøll, Jakob Bøgh Andersen, Signe Risbøl Vils, Clara Elbæk Mistegaard, Anders Dahl Johannsen, Marie-Louise From Hermansen, Marianne Kragh Thomsen, Christian Erikstrup, Ellen-Margrethe Hauge, Anne Troldborg

Erschienen in: Rheumatology International | Ausgabe 11/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Vaccines against severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) were launched in December 2020. Vaccination of patients with rheumatic diseases is recommended, as they are considered at higher risk of severe COVID-19 than the general population. Patients with rheumatic disease have largely been excluded from vaccine phase 3 trials. This study explores the safety and reactogenicity of BNT162b2 among patients with rheumatic diseases. Patients with systemic lupus erythematosus (SLE) and rheumatoid arthritis (RA), median age 58.8 years, 285 subjects in total, were vaccinated twice with the BNT162b2 (Pfizer/BioNTech). Questionnaires on reactogenicity matching the original phase 3 study were answered seven days after completed vaccination. The majority of SLE and RA patients experienced either local (78.0%) or systemic reactions (80.1%). Only 1.8% experienced a grade-4 reaction. Compared to the original study, we found more frequent fatigue [Odds ratio (OR) 2.2 (1.7–2.8)], headache [OR 1.7 (1.3–2.2)], muscle pain [OR 1.8 (1.4–2.3)], and joint pain [OR 2.3 (1.7–3.0)] in patients. In contrast, the use of antipyretics was less frequent [OR 0.5 (0.3–0.6)]. Patients with SLE and RA experience reactogenicity to the Pfizer-BioNTech BNT162b2 COVID-19 vaccine. Reactogenicity was more frequent in patients, however, not more severe compared with healthy controls.
Literatur
3.
Metadaten
Titel
Local and systemic reactogenicity of COVID-19 vaccine BNT162b2 in patients with systemic lupus erythematosus and rheumatoid arthritis
verfasst von
Lars Erik Bartels
Christian Ammitzbøll
Jakob Bøgh Andersen
Signe Risbøl Vils
Clara Elbæk Mistegaard
Anders Dahl Johannsen
Marie-Louise From Hermansen
Marianne Kragh Thomsen
Christian Erikstrup
Ellen-Margrethe Hauge
Anne Troldborg
Publikationsdatum
02.09.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Schlagwörter
COVID-19
COVID-19-Impfung
Erschienen in
Rheumatology International / Ausgabe 11/2021
Print ISSN: 0172-8172
Elektronische ISSN: 1437-160X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00296-021-04972-7

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2021

Rheumatology International 11/2021 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Strenge Blutdruckeinstellung lohnt auch im Alter noch

30.04.2024 Arterielle Hypertonie Nachrichten

Ältere Frauen, die von chronischen Erkrankungen weitgehend verschont sind, haben offenbar die besten Chancen, ihren 90. Geburtstag zu erleben, wenn ihr systolischer Blutdruck < 130 mmHg liegt. Das scheint selbst für 80-Jährige noch zu gelten.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.